maartje Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Voor het tweede jaar probeer ik goudsbloemen voor te zaaien, met matig succes. Vorig jaar kwamen van de 6 zaadjes uiteindelijk twee op. Dit jaar is er nog niks op gekomen (en we zijn nu 4 weken verder). Hoewel niks, sommige zaden ontkiemen wel (dat zie ik namelijk als ik wat in de modder wroet). Maar als ik de zaadjes daarna weer bedek gebeurd er niks. En nu zijn ineens de groene puntjes die ik had ook verdwenen. Wat doe ik fout? Ik lees overal op internet dat goudsbloem makkelijk is om te zaaien. Ik heb zaadjes uit verschillende bronnen, dus het is ook niet zo dat het aan het zaad ligt. Maakt het ook uit hoe je het zaadje in de grond stopt (bepaalde kant naar boven)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Kunnen een paar dingen zijn Overigens zijn ze ook best goed in de volle grond te zaaien dus je kan dat volgende maand ook eens proberen. Of het zaaien lukt ligt altijd aan een aantal dingen, het soort, versheid van het zaad (kiemkracht), de grond waarin je zaait, de diepte waarop je het zaadje stopt (lichtkiemers moeten lichtkrijgen dus die druk je iets aan maar ze liggen op de grond en verder als regel het zaadje net zo diep in de grond stoppen als dat 'ie groot is. Klein zaad zaai je dus minder diep dan grote zaden)Dan zijn de vochtigheid en de temperatuur ook nog eens belangrijk. Dus hoe warm heb je ze staan, welke grond, hoe diep stop je de zaden en is de vochtigheid goed. Je schrijft in de 'modder', zou het kunnen dat ze veel te nat staan? Dan rot de boel weg, en als ik je omschrijving lees denk ik daar aan.Of een keer te droog geweest zijn? Dan gaat het ook niet lukken. Andere dingen gezaaid die het wel goed doen? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 goudsbloem is inderdaad niet de moeilijkste. Zoals Randje zegt : te nat ? heb je een foto ? En eerlijk gezegd : 'in de grond wroeten ' om te kijken of ze nou wel wat doen of niet, en ze daarna weer bedekken als je ziet dat ze net aan het kiemen zijn ..... : Afblijven !!"groen puntjes die verdwijnen' doen mij aan wegrotten denken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maartje Posted March 16, 2012 Author Share Posted March 16, 2012 Bedankt voor de reacties. Ik heb de zaadjes in potgrond gezaaid en ze staan op de vensterbank in de woonkamer. Ik geef mijn zaailingen trouw iedere dag (een beetje) water en de meeste zaadjes doen het daar prima op want behalve mijn bieslook is er al heel veel opgekomen. Maar misschien is het voor de goudsbloem dan wat te veel geweest En ik snap dat het niet handig is om te kijken bij de ontkiemde zaadjes, maar als er na drie weken nog niets te zien is, ben ik ook wel nieuwsgierig wat er nu met het zaadje is gebeurd waardoor er niets gebeurd. En een foto heeft niet zoveel zin, want er valt niet zoveel te zien. Misschien zijn de zaadjes inderdaad verrot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 (edited) Probeer de potjes is af te dekken met n stukje folie en dan dus niet steeds water geven.Beetje vochtige aarde, zaadjes er in, stukkie folie er om heen (met elastiekje vast zetten ofzo) en dan laten staan tot het ontkiemd. Zou het niet in de volle zon zetten. (Niet het folie op de aarde, gewoon bakje vullen tot 3cm of 4cm onder het randje. Kan de folie er simpel over en kan je later er nog wat aarde bij doen als de zaailingen te iel zouden worden.) Edited March 16, 2012 by Guest Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 16, 2012 Share Posted March 16, 2012 Ik had vorig jaar ze in de groente tuin staan,heb vandaag al een er uit gehaald en verplaatst .op gekomen in de koude moestuin. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Goudsbloem houdt niet zo van nat en ook niet echt van rijke grond...ik heb ze gezaaid in een potje met 1/3/ deel zand en 2/3 deel potgrond.... een pot zo groot als een gewone jampot, 1/2 glas water erbij, en op de vensterbank in de zon met plastic doorzichtig dekseltje eroverheen....komen binnen 4 a 5 dagen uit....dan zet je ze zonder dekseltje uit de zon en geeft ze pas na 4 dagen weer wat water. gaan hier als een trein: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maartje Posted March 17, 2012 Author Share Posted March 17, 2012 Goede tips allemaal. Ik ga het vandaag nog een keer proberen en ik hoop dat het nu beter lukt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maartje Posted March 25, 2012 Author Share Posted March 25, 2012 Ik heb de aanwijzingen van geedee gevolgd en er zijn inmiddels een paar zaailingen te zien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annemiek123 Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 ja ook hier net gekeken, en de eerste komen boven nu.... Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Super! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Kunnen ze al in de koude grond? Dus rechtstreeks in de tuin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Op mijn zakje staat buiten in de volle grond vanafeind maart tot eind mei. Dus het lijkt me wel! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Ze kunnen goed tegen de kou. Bij mij staat op de plek waar vorig jaar goudsbloemen stonden alweer een flink aantal zichzelf uitgezaaide goudsbloemen boven de grond. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Yep. Hier staat ook al een handvol te groeien. Die hebben duidelijk geen last ondervonden van de vorst. Weet er overigens iemand of er, behoudens de kleur dan, enig verschil is tussen de geel- en de oranje kleurige goudsbloemen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Hier hebben ze zich ook weer flink uitgezaaid. Tussen de stenen dan wel... maar dat kan ook komen omdat ik de bloemen heb laten overhangen en ik ze daarna niet heb opgeruimd Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
ransuil Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Je kunt het beste potgrond mengen met perlit of vermiculite. Wil je deze uitgaven niet doen dan 2/3 potgrond mengen met1/3 metselzand.De grove stukken eruit zeven en in een bloempot doen ( beter geen glas ) dit draagt bij aan verrotting van de zaden. Niet te veel zaden in een potje geeft ook een betere kans, je kunt beter meerdere potjes gebruiken. Maak de plantgrond vochtig maar niet te nat en steek in elk potje drie sateprikkers zodat je een plastic zak eroverheen kunt leggen. Vastzetten met een elastiekje en als het goed is vormt zich vrij snel een condenslaagje in het plastic. Als dat niet gebeurt een beetje water bijgeven. Nu zet je ze in de vensterbank en dan moeten ze binnen een week opkomen. Succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ransuil Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Ik heb zelf ook een vraag betreffende goudsbloemen. Is het mogelijk om deze binnenshuis in een grote pot te laten groeien ?Heeft iemand hier ervaring mee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Was het je opgevallen dat je een vraag beantwoord uit 2012? ik heb geen ervaring met goudsbloemen binnenshuis. Misschien kan je voor die vraag een nieuw topic openen? Het gaat immers niet over voorzaaien waardoor je vraag niet zo opvalt. Zie dat je nieuw bent welkom!de voordeur is hier te vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn. Zelf heb ik ze al eens in een plantenbak buiten gezet. Bij mij stonden diegene in volle grond wel mooier dan deze in de plantenbak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Hoi, Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn. Je kan het altijd proberen maar ik vrees dat het niet zal lukken. Ciao, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Oude vraag, maar ik zou ze gewoon buiten zaaien en wachten. In de border zijn ze hier al opgekomen, op de plek waar ze vorig jaar hebben gebloeid. Niet kapotgevroren ook. Binnen zou ik niet proberen: ze schieten gegarandeerd door en krijgen bladluis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Hoi, Precies, binnenshuis zijn ze gevoelig voor allerlei ziektes. Ook buiten overigens zijn ze vaak het slachtoffer van bladluis met dat verschil dat zehet buiten veel beter aankunnen. Ciao, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts