acpronk Posted December 8, 2023 Share Posted December 8, 2023 2 dagen geleden de eerste 60 tenen gepoot, en vandaag de overige 530.Na het weekend (weekend is nat) de olifanten knoflook.Zit er nog over te denken om nog wat meer Sulmona te poten, heb er nu 45 in zitten, maar is wel een van mijn favorieten. Dus nog 15-30 erbij.Sulmona heeft mooie donkerrode tenen, lang bewaarbaar (dacht ik uit mijn hoofd) en makkelijk te pellen.Morado is ook een van mijn favorieten. Roze rode tenen, zeer lang bewaarbaar (wel een jaar) en ook makkelijk te pellen.Beide geven ook best veel tenen van een redelijk formaat (schat tegen de 10 aan, dus minder bollen als pootgoed nodig).Derde favoriet is Valverde, een artichok type, dus verschillende rokken en wat kleinere tenen. Grote bollen, en redelijk lang bewaarbaar.En dan volgend jaar nog 7 rassen uitkiezen die mogen blijven. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted December 9, 2023 Share Posted December 9, 2023 pff ik ben al blij als ik 4 verschillende kan zetten 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gallox Posted December 14, 2023 Share Posted December 14, 2023 Hoe gaat het met de knoflook? Bij mij komen ze net uit de grond. Helemaal blij mee. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted December 14, 2023 Share Posted December 14, 2023 (edited) @Gallox Rond welke datum heb je ze ongeveer gepoot? Hier was afgelopen zaterdag nog niks boven de grond. Mijn pootdata zijn 12 en 19 november. Bodemtemperaturen zijn volgens het KNMI nu ongeveer 8°C in het zuiden van Nederland. Betekent dat er na de koelere periode begin deze maand weer wat groei zou moeten plaatsvinden. Knoflook groeit namelijk bij bodemtemperaturen vanaf 5-7° Celsius en hoger. Edited December 14, 2023 by Stan W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted December 14, 2023 Author Share Posted December 14, 2023 (edited) Hier staan de eersten netjes boven. De laatste nog niet, ik denk dat die wel komen want ik heb twee weken terug even gekeken. Ik was bang voor alle nattigheid maar die ene die ik opgroef was netjes aan het kiemen. Prima zo, ik liep net nog langs een tuin waar ze al ruim 20 cm hoog stonden. Veel blad was geel/dood door de vorst. Dan is klein beter, en soms komen ze zelfs pas aan het eind van de winter boven. Foto van twee weken terug: En als je vind dat ze niet hard genoeg groeien kan je er ook nog voorzichtig aan trekken. 😜 Edited December 14, 2023 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted December 15, 2023 Share Posted December 15, 2023 Zo staan ze erbij vandaag. 3x10 tenen in de grote potten, 6x4 tenen in de kleine potten. Voldoende voor ons twee. 2 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted December 20, 2023 Share Posted December 20, 2023 Vandaag 210 teentjes in de kas van DKB geplant (7 verschillende rassen, 30 teentjes elk). Dan kan ik later het verschil zien tussen de buiten knoflook en de kas knoflook. En ik hoef geen tunnel te maken. Ik mag de kas 1 jaar gebruiken, dus aan de hand van de bevindingen zie ik of ik de tunnel wel of niet zou moeten plaatsen. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted December 21, 2023 Share Posted December 21, 2023 Afgelopen zondagmiddag waren de eerste vier rassen met hun eerste loof boven de grond. Lotus, Moestuinerfenisknoflook, Pskem en Thai Fire. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted December 22, 2023 Share Posted December 22, 2023 De knoflook geplant op 13 november staat ook hier al deels boven de grond, het gaat dan voornamelijk om de dikker gepoten tenen, de andere tenen laten nog even op zich wachten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted December 23, 2023 Share Posted December 23, 2023 Sommige (rassen) van mijn op 6 en 8 december gepootte knoflook zijn ook net boven gekomen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted December 30, 2023 Share Posted December 30, 2023 Zo zien mijn knoflookjes er 22 dagen na het planten uit. Sommige zijn wat sneller dan andere. 5 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 1, 2024 Share Posted January 1, 2024 Bij mij gaat het ook best goed ondanks de natte grond. 22 oktober gepoot. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 1, 2024 Share Posted January 1, 2024 Hier is de meeste knoflook nog niet ontkiemd, alleen het vroege ras van Stan was al een week of 6 terug boven de grond. De winteruien komen ook nog niet boven. Als dat maar goed komt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 2, 2024 Share Posted January 2, 2024 De uien zijn bij mij ook veel langzamer dan de knofloken.Olifanten knoflook had ik die dag ook nog niet gezien. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted January 7, 2024 Share Posted January 7, 2024 Nog eens 90 tenen knoflook gepoot. Dit keer op mijn nieuwe moestuin in Berghem, daar ben ik per 1 januari lid geworden. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 7, 2024 Share Posted January 7, 2024 Jij hebt de smaak te pakken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted January 10, 2024 Share Posted January 10, 2024 Ik zoek nogsteeds de Carcassonne Wight. Gewoon het hele jaar nergens te koop geweest Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted January 11, 2024 Share Posted January 11, 2024 Net even wezen kijken op de moestuin. Morado is inmiddels net boven. Verder zijn de meeste rassen nog ondergronds bezig. Duurt opvallend lang dit seizoen. Misschien toch wat te diep gepoot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 25, 2024 Share Posted January 25, 2024 Ik kreeg gisteren de nieuwsbrief van De Tuinen van Weldadigheid binnen, in de eerste alinea staat:"Voorlopig zijn we vooral blij met droge dagen. Het zou fijn zijn als de aardperen daardoor machinaal uit de grond kunnen en de knoflook erin voordat het nieuwe teeltseizoen begint."Dus hun knoflook zit nog niet in de grond?Dat worden dan geen super bollen dit jaar... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted January 25, 2024 Share Posted January 25, 2024 ZO groot waren hun bollen van afgelopen seizoen ook niet.... 1 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted January 26, 2024 Share Posted January 26, 2024 De bollen van het pootgoed wat ik afgelopen zomer van hen gekocht heb, moest ik zowat onder een microscoop bekijken om de individuele tenen te kunnen zien. Echt teleurstellend klein. Kost wel een jaar of drie aan selecteren en hopen op gunstige omstandigheden om daar fatsoenlijk grote bollen uit te krijgen. Maar goed ze hebben wel de grootste variatie aan rassen. Ook vind ik biologische teelt bij pootgoed belangrijker dan bij zaden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 26, 2024 Share Posted January 26, 2024 Biologische zaden schaf je aan omdat dit beter is voor het milieu. Biologisch pootgoed is beter voor het milieu maar ook voor je eigen grond en oogst omdat hier geen pesticiden in zitten. Zaden die behandeld zijn met een zaadcoating is natuurlijk nog extremer dan 'gangbaar' geteelde zaden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 28, 2024 Share Posted January 28, 2024 De knoflook groeit gestaag, maar langzamer dan ik had verwacht. En nog niet alle rassen staan boven. En de olifanten knoflook komen ook net pas boven piepen. De knofloken in de kas staan trouwens ietsje hoger, maar de kasdeur van DKB krijg ik niet open. Klemt heel erg of staat op slot. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted February 13, 2024 Share Posted February 13, 2024 Huidige situatie van de knoflook de meeste rassen staan mooi boven en lijken goed te groeien, hier en daar zie ik wel al wat geel blad is het al tijd dan om bij te gaan voeden? Eerste keer dat ik knoflook teelt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted February 14, 2024 Share Posted February 14, 2024 (edited) Hier waren ze afgelopen weekend ook allemaal boven. Sommige net met een lichtgroene kop/stengel, maar de meeste al met een paar echte bladeren. De grootste hebben nu 3 tot 4 bladeren en zijn zo'n 20-25 cm hoog. Vandaag (zaterdag 17 februari) twee van de vier knoflookvakken geschoffeld. Bij de andere wacht ik nog even tot ze 10 cm hoog zijn. Edited February 17, 2024 by Stan W 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts