Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2023-2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Geeft het goede resultaten om langzame starters zoals Wonha eerder te poten? Heb ze vorig jaar voor het eerst gehad, gewoon gelijk met de rest gepoot zonder erg dat het een trage opkomer is. Heeft in mijn ogen geen negatief effect gehad op de oogst en kwaliteit. 

 

Vorig jaar alles rond 24 oktober gepoot en de laatste rassen, (waar Wonha waarschijnlijk bij zat) zoals Ljubascha en in mindere mate Morado (iets eerder) kwamen tussen kerst en nieuwjaar plotseling boven. De meeste rassen overigens al ergens in november, sommigen zelfs in het laatste weekend van oktober al.

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wonha was bij mij geen laat ras, was niet veel eerder of later dan de rest.

Ik had wel 2 andere erg late rassen, ze stonden naast elkaar maar weet niet meer welke dat waren.

Wonha presteerde ongeveer hetzelfde (op het zicht en geheugen) als het jaar ervoor, toen er later gepoot werd. Afgelopen jaar was dat begin tot half oktober, het jaar ervoor in november. Geen significant verschil, alleen meer roest dit jaar (had op de wonha dus niet zo veel effect).

 

Dit jaar ga ik alles dus weer in november oogsten, en hoop nog een tunneltje te maken als ik tijd heb..

 

Misschien is dit interessant:

https://www.ccbt.be/nl/nieuws/kiezen-voor-grote-bolmaat-loont-bij-teelt-van-verse-look

Alleen, het gemiddelde opbrengstgewicht per bol (Thermidrome en Thula) is lager dan het uitgangsmateriaal, en dan is het opbrengstgewicht ook nog vers dus vochtig en het uitgangsmateriaal gedroogd. Dus de omstandigheden van de teelt waren niet optimaal, of vroeg zetten geeft kleinere bollen dan laat planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua oogst is Wonha inderdaad niet (significant) later dan de rest. Van de ~25 rassen welke ik afgelopen seizoen had staan was alleen Morado duidelijk later klaar. Daarentegen heb ik over Wonha wel gelezen, hier op het forum en op andere websites dat het een trage opkomer/kiemer is. Om die reden poten sommigen dat ras een stuk eerder dan de meeste rassen. Maar als het geen verschil maakt voor de bolgrootte en oogst dan poot ik Wonha gewoon tegelijk met de rest, net zo makkelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje voor de knoflookkenners; 

 

afgelopen jaar heb ik voor het eerst knoflook neer gezet, helaas was de opbrengst niet wat ik gehoopt had. Veel bollen zijn relatief klein gebleven. Nu overweg ik toch om ze te herplanten. Normaal zou ik de grote tenen moeten planten maar er zijn nu maar heel weinig grote tenen. Mijn vraag is of het zin heeft de kleine tenen pook de planten of kan ik beter de bol als geheel terug planten (geen idee of dat dit kan). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bolm als geheel terug planten moet je zeker niet doen, dan krijgen de nieuwe bollen niet de ruimte om uit te groeien.
Kleine teentjes planten kan, maar zullen meestal kleine bollen blijven. Met wat extra zorg (goede vruchtbare grond, voldoende water en voeding, geen plagen, geen concurrentie van onkruid) moeten ze wel groter kunnen worden dan de bollen die je nu hebt. Maar waarschijnlijk ben je een jaartje langer bezig.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, acpronk zei:

Sorry, ik bedoel later met opkomen.
2 andere rassen waren bij mij juist erg laat.

 

Geen probleem, had al zo'n vermoeden maar nu is het helemaal duidelijk. Ljubascha komt altijd laat op bij mij, zoals hierboven ook vermeldt. Heb het idee dat dit ras altijd een vorstperiode(tje) nodig heeft om te kiemen. Zowel in december 2022 als 2021 kwamen ze plots op na een aantal dagen met vorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/19/2023 at 9:01 AM, HerbalX said:

bol als geheel terug planten (geen idee of dat dit

Dat kan hoor. Je krijgt waarschijnlijk een klein aantal bollen (3-4) die ook niet groot zijn. Maar het is per saldo dan evenveel als van een dikke teen. Het is ook zinvol, anders ben je veel plaats kwijt aan het uitplanten van mini-teentjes en heb je minder oogst per m2. Je kan ook halve bollen uitplanten, allemaal afhankelijk van het formaat. 

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kinders zijn net binnengekomen. Ze zijn inderdaad erg klein. De Vekan komt overeen met mijn kleinere bollen afgelopen seizoen. 
Maar goe.... Deze gaan wel op een test veld.... De grote van afgelopen jaar gaan ook weer de grond in in de hoop dat dit jaar een beter jaar zal zijn. 

Ik ga nog wel wegen en tenen tellen voor ze de grond in gaan

Afbeelding

  • Like 3

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik probeer de soort Ljubascha te scoren maar helaas kan vd Wal dit niet leveren dit jaar.

2 jaar geleden voor het eerst gehad, hele mooie stevige grote planten en idem knollen. Ik heb daar tenen van geplant, maar afgelopen seizoen niet zo mooi groot geworden door onkruiddruk en nattigheid en prive ellende.

Ik heb nog wel bollen maar die zijn wat minder groot geworden. Als ik daar de grootste tenen van neem, kan er best nog wat moois uit groeien maar liever heb ik vers pootgoed.

Weet iemand deze nog te regelen? Heb 3 shops in Duitsland gezien maar die willen niet naar NL sturen helaas. 

 

Verder komt er bij wederom Therador, want die doet het gewoon goed, goed bewaarbaar, goed opbrengst. Germidour ook, heb ik jaren terug ooit gehad maar weet niet meer hoe hoe goed of die was, en Morado. Die geven kleinere maar veel teentjes, stevig van smaak en goed te bewaren. 

Ophio en Chesnok heb ik ook nog van vorig jaar maar net zoals de andere, iets te klein geworden.

 

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Al twee jaar geen knoflook in de grond gehad en dat heb ik behoorlijk gemist. Steeds misgrijpen als ik het nodig heb en/of de gekochte bolletjes waren alweer aan het schimmelen/uitlopen etc. Smaakloze troep. :roll:

 

Hopelijk lukt het om dit jaar wel wat in de grond te krijgen. Maar die grond is nog niet klaar daarvoor.

Heb ook geen knoflook bij Leven vh Land oid ingekocht maar zag wel bij de lidl mooie grote biologische (groen netje) knoflookbollen liggen. Dus die ga ik gewoon testen.

Als... het tenminste weer eens werkweer wordt (dus geen regen, geen >20 graden en geen wk 5) en ik aarde kan gaan winnen en kruien voor het nieuwe bed.

 

Dus... wordt vervolgd.... of niet.... :mrgreen:

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed begin doet goed volgen.

De eerste twee kruiwagens compost vandaag verspreidt en de eerste meters gespit van het voorheen tomatenbed.

Wat aan de late kant, ik laat het graag nog even inklinken en misschien nog een keertje de schoffel er over voor ik ga planten.

Maar voorlopig is het daarvoor nog te warm, ik zie ze bij vroege vogels hier al bovenkomen.

Ik wacht nog een week of twee/ drie met poten.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou volgende week al e.e.a. willen planten omdat ik dan wat vrije tijd heb, maar het is nog steeds een beetje warm, maar wat is te warm om te planten eigenlijk?

 

andere vraag, ik zag volgens mij op youtube bij Huws garden dat hij uien en knoflook voortrekt in zaaitrays, maar wat voor voordelen heeft dat buiten dat je eventuele niet opkomende eruit kan filteren? 

 

aangepast door RobN
extra vraag

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn knoflook teentjes gaan tijdens het weekend van 21 oktober of dat van 28 oktober de grond in. Ik twijfel nog wat over welke van de twee data het beste zal zijn. Met de koele oostenwind van dit weekend en komende week gaat de bodem in elk geval vrij snel afkoelen, ook de vrij grote hoeveelheden neerslag gaan daar aan bijdragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste vijftig tenen zitten er in, ze hingen in de kas en werden daar wat vochtig.

Omdat sommige bollen gingen wortelen alles van die tien bollen tussen de buien door gepoot.

Gemiddeld vijf tenen per bol dus vijftig flinke tenen gepoot.

Ik heb nog tien bollen van deze soort dacht ik en twintig bollen van kleinere soorten klaar hangen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-10-2023 om 13:29, RobN zei:

knoflook voortrekt in zaaitrays

Een mede tuinder deed dat hier ook, maar is daar inmiddels van afgestapt en poot ze nu ter plekke.

Mij lijkt het lastig, heel de winter al die teentjes bijhouden en dan uitplanten als de vorst weg is.

Of het naast werk meer opbrengst geeft vraag ik af. 

Ook ben je ruimte in je kas kwijt waar misschien andere planten meer baat bij hebben.

De buitenplanten zijn in ieder geval goed afgehard etc.

 

Knoflook is normaal zo'n makkelijk gewas, met voldoende tijd, ruimte en eten lukt het eigenlijk altijd wel.

En heb ik een jaar te weinig dan zet ik volgend jaar meer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die truc van langs de rand poten las ik hier ook. Helaas komt bij de rand van onze kas het kweekgras binnen, met alle ellende (schimmels) van dien. Ik durf niet goed. Misschien volgend jaar. Of een paar rest teentjes.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren ook gepoot, Therador, Germidor, Morado.

En wilde een 2e bed uien poten maar daar heb ik ook maar Therador in gepoot, en een rij Ljubasha van vorig seizoen, en Chesnok van vorig seizoen.  Dus vandaag extra bedje maken voor de winterui.

Toch maar besloten geen plastic te doen, alleen verhoogd bed. 

 

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...