Stan W Posted March 7, 2024 Share Posted March 7, 2024 (edited) Ondertussen begint de groei goed in de knoflookjes te komen. Zover ziet alles er beter uit dan vorig jaar. Edited March 7, 2024 by Stan W 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Ja alles is wel een pak sneller als vorig jaar. In tunnel zijn hier nu zo Al een paar gebruikt als vroege lente knoflook, buiten groeien ze ook wel sneller als andere jaren een aantal ook gezet op de plaats van de testtomaatjes vorig jaar Bedoeling is hier om ook wat erwten te zetten om de oude constructie te hergebruiken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasophoria Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Wat gebeurt er als je knoflook jaren laat staan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Dan krijg je een bussel met het grootste deel heel kleine teentjes, maar nog steeds bruikbaar als loof bv in een sausje, of gewoon als knoflook met dan wat meer werk omdat ze kleiner zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ricusg Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Ik heb een mooie spiraalknoflook die in de zomer kleine bolletjes geeft. Als ik die 2 jaar laat staan en wat mest geef krijg ik de mooiste knoflook met een behoorlijk pittige smaak. Knoflook tussen de aardbeien is een prima combinatie voor beide soorten: mooie aardbeien en super knoflook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 (edited) spiraalknoflook ? Hardneck ? die krullen gewoon vaak, spiraal op zich is geen variëteit , waarschijnlijk pas in de lente gezet en dan heb je het eerste jaar kleine bolletjes. Die geeft ook mooie tenen als je die al in het najaar zet., Laat ze je JAREN staan krijg je gewoon ook een busseltje. Je hebt er wel die bv het eerste jaar een enkele teen/bol vormen zoals bv olifantenknoflook, daar komt het volgende jaar een enkele grote plant uit, vanaf het moment meerdere tenen zijn gevormd krijg je meerdere planten die met elkaar gaan concurreren op dezelfde plaats . Edited March 17, 2024 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 De verscheidenheid aan soorten krullen binnen de hardneck knofloken is trouwens echt prachtig. Van een enkele krul en een dubbele krul, naar een 3/4e krul of een oneindigheidsteken en zelfs enkele rassen die zichzelf als krakeling vlechten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 18, 2024 Share Posted March 18, 2024 Van de gepootte knoflook is heel veel door woelmuizen opgevroten. Jammer! Dit jaar dus een kleine oogst, hopelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 31, 2024 Share Posted March 31, 2024 Ik heb veel knoflook moeten verplanten wegens indeling van de tuin en veel is vertrapt doordat er een steiger op stond of grote werkschoenen…. Dus oogst is ook karig, maar ik ga weer lekker knoflookpasta maken. Dat vind ik toch lekkerder en makkelijker tijdens het koken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted March 31, 2024 Share Posted March 31, 2024 De knoflook in de kas. De knoflook buiten. Ik vind die van de kas toch iets dunner, maar wel langer. Bovendien hebben ze geen gele punten. Die van buiten zien er iets meer gedrongen uit. En veel bleker, ondanks meer licht. Wordt vervolgd... 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 4, 2024 Share Posted May 4, 2024 Vergelijk knoflook hier nu, van links naar rechts buiten / tunnel en als referentie eentje uit de winkel. In de tunnel heb ik wel enorm veel last van de preimineervlieg, ze lijken dit jaar de winter te hebben overgeslagen, de winteruien worden deze keer niks, het rode streepje op de middelste knoflook is een beschadiging waar een pop zat, maar lijkt geen probleem te geven voor de uiteindelijke tenen bij de knoflook. Buiten nog geen beschadigingen op de knoflook. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 4, 2024 Author Share Posted May 4, 2024 1 uur terug, redzebra zei: In de tunnel heb ik wel enorm veel last van de preimineervlieg Dat zelfde had ik vorig jaar met de knoflook, stekprei en uien onder glas. Dit jaar veel minder maar ik heb ze ook een stuk later gezet en de prei heb ik daarom niet meer gedaan. De (bos) uien en knoflook ben ik daar al een tijd aan het oogsten. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted May 4, 2024 Share Posted May 4, 2024 Helaas ook dit jaar die k.... vlieg... alles maar geruimd en volgend jaar overslaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted May 23, 2024 Share Posted May 23, 2024 Hoe staat het ervoor lieve mensen? Bij mij beginnen enkele nu in bloei te gaan, en te vergelen / roesten en als het goed is moet je dan gaan oogsten? Zullen wel wat mooie bollen bij zitten maar zag al wel dat de mini teentjes die ik gepoot had vanuit een knoflook tenen mix echt wel klein gebleven zijn maar deze zal ik gaan drogen en dan weer opnieuw poten volgend jaar mits ze wat groter formaat hebben dan wat ze nu hadden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted May 23, 2024 Share Posted May 23, 2024 Bij de soorten die bloemknoppen maken, heb ik afgelopen weekend de stengels eruit gebroken. Mijn knofloken beginnen ook te vergelen, maar ik wacht altijd zo lang mogelijk met rooien. Hoe groot of klein de bollen zijn geworden, is altijd een verassing. ik plant de tenen redelijk diep, dus ik zie pas iets als ik ze opwip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted May 23, 2024 Share Posted May 23, 2024 Ik heb vandaag noodgedwongen de eerste vier bollen geoogst. De combinatie van vlieg en slak had de stengels bijna helemaal doen verdwijnen en met die nattigheid wilde ik ze niet laten zitten. Het zijn nog aardige bolletjes geworden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 23, 2024 Share Posted May 23, 2024 Hier ook bij de hardnecks de meeste bloemstengels al afgeknipt, deze gaan veelal direct in de wok Voorlopig nog geen roest 🤞 ook nog geen vergeling, wel regelmatig wat geoogst voor direct gebruik. Degene in de serre moeten er deze of volgende week uit, het wordt anders te moeilijk met de tomaten. In tegenstelling tot al de rest doen de knofloken het hier dit jaar wonderwel bijzonder goed, de slakken lusten ze niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 23, 2024 Share Posted May 23, 2024 Vandaag even wezen kijken, de eerste bloemstengels zijn gesignaleerd. Ongeveer 15cm uit de schede, dus ze moeten nog eventjes voordat ze afgeknipt kunnen worden.In de kas heb ik nog niet gekeken, volgende keer dan maar. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 26, 2024 Share Posted May 26, 2024 De laatste in de serre eruit gehaald, die geven al mooie tenen. De 2 rechtste, 1 uit volle grond en 1 uit verhoogde bak moeten nog wat weken in de grond blijven, die beginnen pas en er is nog niet echt vergeling van blad, wel nu ook een heel lichte aantasting gezien van roest, het mag wat beter weer worden. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted May 29, 2024 Share Posted May 29, 2024 Vorige week de bloemstengels eruit getrokken bij vrijwel alle rassen. Vanavond even gekeken bij een paar verschillende cultivars en de bollen zijn qua grootte net als vorig jaar erg klein. Kan ook niet anders in zo'n verzopen moessonjaar. Helaas, volgend jaar hopelijk wel eens beter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted May 29, 2024 Share Posted May 29, 2024 Ik heb vandaag de bloemstelen uit de olifantenknoflook getrokken, die staan nog mooi groen verder. De rest van de knoflook wordt behoorlijk geel, en ik kwam eigenlijk hier voor advies want volgens mij zouden ze eigenlijk nog wat langer moeten staan. Maar ik zie dat jullie ze er ook al uit halen. Ik had er eentje om te kijken geoogst, zielig klein bolletje hoor. Maar beter klein dan niet denk ik dan maar. Morgen gaan ze de grond uit. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted May 29, 2024 Share Posted May 29, 2024 16 minuten geleden, Tanja65 zei: zielig klein bolletje hoor. Ik heb ook nooit bollen van winkelgrootte, hoor 🙂 Tip om teentjes van droge, kleine bolletjes te pellen: teentje van de bol wippen en pletten met het plat van een mes. Dan komt het velletje los en kun je die met het kontje (de kant waar de wortels van de bol zaten) in een keer verwijderen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 29, 2024 Share Posted May 29, 2024 Supermarkt grootte is hier ook niet echt haalbaar. Ondanks al 5 jaar ervaring. Maar nu al oogsten is wat vroeg, normaal juni/juli. Vorig jaar oogstte ik eind juni. Maar het ligt er maar net aan hoe geel het loof is, en of er (nadat het loof deels geel geworden is) regen verwacht wordt, bij droog weer kun je gerust wachten. Volgens mij is het loof hier pas net een klein beetje geel aan het worden, maar het is ook al een aantal dagen geleden dat ik gekeken heb. Morgen ook maar wat stengels plukken, de laatste keer (zaterdag of maandag) waren ze nog niet lang genoeg. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted May 29, 2024 Share Posted May 29, 2024 @acpronk ja, juni/juli dacht ik ook. Vandaar mijn twijfel. Maar hier zijn ze echt knijtergeel, met zwarte stippen. Er uit dus. Een ban de soorten lijkt nog redelijk, die kan i’ nog even layen staan. @woldistel tnx voor de tip! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hirson Posted May 30, 2024 Share Posted May 30, 2024 Ook ik ben druk bezig met het verwijderen van bloemstelen. nu lees ik hier dat ze langer dan 15cm moeten zijn! Waarom is dat? Verder staat het er hier zeer goed bij, 15 soorten en allemaal grote planten met dikke stelen Ben benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts