Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2023-2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Quote

Hallo, ik twijfel bij het voorbereiden van de grond voor het volgende seizoen. Compost, paardenmest, gedroegde koemest!!!!

ik had het idee dat de oogst op de bemeste stukken dit jaar beter was dan de rest. 
wat zijn jullie ervaringen?

 

Ik ga maar even met een nieuw seizoen beginnen, de knoflook van vorig seizoen is al gedroogd en opgeborgen of al opgegeten en het nieuwe pootgoed hangt klaar om over een week of acht gepoot te worden.

 

Terugkomend op de vraag van @Hirson:

 

Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe de toestand van je grond nu is.

Heeft er al een bemest gewas als voorteelt gestaan, zit je op klei, veen, löss of zand of een mengsel?

Vochtig of juist droog?

 

Dat alles bepaald bij mij hoe ik het nieuwe gewas ga poten.

 

Zelf teel ik op zeer snel opdrogende zeer arme zandgrond en daar hou ik rekening mee.

Heeft er geen zwaar bemest gewas voor gestaan zoals bij mij bijvoorbeeld kool of mais dan geef ik een redelijke gift van een mengsel van compost en verteerde paardenmest.

Ik gebruik dat omdat ik dat zelf maak. Denk aan een kleine kruiwagen per 2/3/4  M2 afhankelijk van de plek

Ik spit of frees het wel in, ik wil dat de voeding vooral bij de wortels zit dus zeker tien centimeter diep.

Doe ik dat niet dan krijg ik maar de helft aan oogstgewicht is mijn ervaring.

Bijkomend voordeel is bij mij dat de compost/mest gift goed vocht vast kan houden, mijn bodem droogt uit na twee weken en zo houden ze het zeker twee maanden vol zonder gieten. En gieten is lastig voor een dieper wortelend gewas als knoflook.

 

Zit je op rijke kleigrond dan gelden er weer andere voorwaarden, en teel je misschien wel op ruggen?

Verplaats je in je gewas en vraag je af welke behoefte het heeft, en je krijgt vanzelf antwoord. 

 

En staar je niet teveel blind op gegeven adviezen.

Vaak praat men elkaar na en doet zelf geen onderzoek, probeer wat bij jou werkt en je ziet gelijk wat er in jouw situatie goed is.

 

Succes!

 

20220927_171637.thumb.jpg.4cf348ac8089b5f384e5502271ccae55.jpg

 

 

De foto is uit mijn BLOG

Van vorig jaar eind september.

aangepast door Patrijs
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou oude schapenmest van >2 jaar prima kunnen als bemesting voor knoflook? Ben tot nu toe namelijk erg terughoudend met dierlijke mest bij Allium soorten. Dezelfde oude schapenmest dit jaar geprobeerd op mijn preivak en tot nu toe doen ze het boven verwachting goed, maar die groente heeft dan ook een grotere behoefte aan bemesting dan knoflook.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oss, is dat ook al op zandgrond? Ligt er misschien aan welke kant van Oss.

Ik zou dan een lichte bemesting inspitten, knoflook wil wel iets hebben is mijn ervaring.

Oude mest is veel beter dan verse.  Mijn uien geef ik ook wat verteerde mest/compost.

Prei wil inderdaad flink eten, die geef ik altijd ruim, en dan blijft er na de teelt een prima grond over voor bijv. aardappels e.d.

 

 

 

De ondergrond en bodem van Brabant - Brabant InZicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de kleigrond begint net ten noorden van Oss, waar vroeger de Beersche Overlaat liep. De moestuin zit op hoge bruine enkeerdgrond of beekeerdgrond weet zo even niet meer welke. Het is in ieder geval zandgrond met een kleine fractie leem < 4%.

 

Thuis zit ik op hoge zwarte enkeerdgrond, net een wat andere ontstaanswijze.

 

Wat aanvullende info van de WUR. 156212 (wur.nl)

 

Bodemkaart legenda (bodemdata.nl)

Screenshot_59.png

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit prei nou wel of niet in het allium knollenhoekje? Heeft toch behoefte aan meer stikstof voor het vormen van de bladeren en knoflook meer kalium voor het vormen van de bol? 🤷‍♂️

 

Zoals aangekondigd ga ik me vooral focussen op kasknoflook. Al zal ik waarschijnlijk in het nieuwe aardbeienvak ook een aantal tenen gaan steken! 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zette ieder jaar knoflook onder platglas in de platte bak.

Niet voor de bollen maar om het verse loof te oogsten in maart/april/mei voor de gewone knoflook groot genoeg is.

Voor bollen kunnen ze beter buiten staan omdat ze kou nodig hebben, of misschien pas onder plastic na de winter.

Je kan nalezen hoe ik dat doe in mijn Blog.

 

Vorig jaar is de oogst mislukt door de preimineer die heel de winter van de knoflook en de stekprei had gegeten.

Wil ik het weer doen dan zou ik onder glas een gaaskooi moeten zetten voor de vroege ui, prei en knoflook.

Ik weet nu niet of ik daar zin en tijd voor heb, het gaas e.d. heb ik al.

 

@acpronk voor een vroege oogst kan je beter plastic nemen, wel luchten op warme/vochtige dagen.

Ik heb zo vroege uien, tuinbonen, sterrenkers, bladkool en spinazie in een plastic tunneltje gekweekt.

 

Aanvulling, zoals je kan zien heb ik geperforeerd tunnelplastic gebruikt, vanwege vochtigheid in onze winters.

Met twee PVC buizen naast elkaar schuif je het zo open op een zonnige winterdag. (Foto van mijn Blog van 12-2-23)

 

 

20230207_150247.jpg

 

 

aangepast door Patrijs
aanvulling
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in juni/juli van Charles Dowding gezien dat zijn knoflook uit de kas veel en veel groter is dan de knoflook uit de open lucht, en bovendien geen roest (heeft waarschijnlijk ook een wisselwerking, meer roest is kleinere bollen).
Vandaar dat ik ze overdekt wil laten groeien, maar ik heb helaas geen kas..

Die dubbele bogen zijn wel een mooi idee om het plastic mooi op de plaats te kunnen houden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat de knoflook in de kas voldoende kou krijgt om dus veel mooiere bollen te maken dan de buitenknoflook. Vroeger klaar en geen last van roest. 😉 In de winter lucht ik mijn kas nauwelijks, ‘t deurtje blijft op een kleine kier staan, misschien alleen met -10 eens dicht. Vliesdoek of een plastic tunneltje zal zeker helpen, maar of je er ook een stuk minder roest door zal hebben dan weet ik niet. Lijkt me dat de sporen in ieder geval makkelijk door het vliesdoek komen. Daarnaast is vliesdoek niet geschikt om de hele winter over ‘t gewas te leggen? En je beperkt natuurlijk de lichtinval. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij komt de roest altijd pas op het eind, wanneer het loof het op gaat geven. Ik vermoed dan ook dat dit van geen invloed is op de bol.

Ik heb  eigenlijk nooit de hele knoflookteelt in de kas of onder glas gedaan, in de bak gooi ik al snel ramen open vanwege de warmte voor het voorjaarsgroen.

Inde lage kas staat nu ook altijd de tuinbonen, en die moeten ook luchten, anders worden de planten te slap.

Wanneer is jouw kasknoflook klaar ? maart? april?  Dit i.v.m. andere kasgangers.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kasknoflook was begin juni geloof ik klaar, ruim een maand eerder dan de buitenteelt. Ik stop de teentjes in het najaar op 10 cm van de kant langs alle randen, zo staan ze niets in de weg, want als ik in mei de zonnekloppers in de kas zet, dan kan ik ze rustig een aantal weken naast elkaar laten groeien om uiteindelijk de knoflook te oogsten voordat de planten elkaar in de weg zitten. ;) Ik zou zeggen, probeer gewoon een stuk of 20 teentjes, dat neemt zo weinig ruimte in beslag, zou moeten passen.

 

Op basis van mijn eigen ervaring zorgt de roest wel degelijk voor kleinere bollen, de groei gaat er de laatste 1,5 maand compleet uit en dat is ook de periode dat de knol het hardste groeit. Dus ja, het is anekdotisch, maar daar is het hele forum mee gevuld. :D

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

afgelopen jaar voor het eerst knoflook proberen te telen, ondanks de extra kalium gift zijn de bollen vrij klein gebleven. Nu lees ik dat ze best wat mest kunnen gebruiken dus we gaan die jaar een nieuwe poging wagen. 

Ik heb dit jaar een mooie vooraad Wild Fire, Thai Fire en Pennsylivian Dutch kunnen gemachtigen en ik hoop op een beter resultaat als afgelopen jaar! Ik kan niet wachten tot ze over een paar weken weer te de grond in mogen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar opnieuw pootgoed besteld, 8 nieuwe rassen knoflook om uit te proberen. Van de ~25 rassen die ik vorig jaar in totaal had gaan er toch een stuk of 10 weg, die zijn te klein gebleven en 2 zijn compleet vergaan tijdens de groei. Helaas is het pootgoed wederom bijzonder klein. Dacht dat de bollen van mijn eigen oogst klein waren, maar dat valt ten opzichte van het nieuwe pootgoed reuze mee. Ook van de bollen pootgoed welke ik vorig jaar bij dezelfde kwekerij gekocht had, is de eigen oogst veelal groter.

 

Is het normaal dat kwekerijen zulke kleine bolletjes toesturen? Voor de kosten mag het best een fatsoenlijke bol zijn. Nu heb ik bij sommige rassen waarvan ik er 3 besteld had bijvoorbeeld 6 micro bolletjes knoflook binnen gekregen... En zoals jullie waarschijnlijk weten is de grootte van de oogst volgend jaar voor een significant deel afhankelijk van de grootte van de geplante teen knoflook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar kreeg ik ook relatief kleine bolletjes binnen, had ze toen eigenlijk beter teruggestuurd. De look was totaal niet geweldig dit jaar. Toegegeven heeft het voor een stuk ook te maken met veel roest en het slechte weer op het slechte moment. Ik ga die look niet gebruiken om opnieuw aan te planten.

 

Wat ze leveren moet zijn zoals op de foto van de website, of toch zeer sterk in die richting gaan. Ook al krijg je een dubbel aantal als aangekocht, klein is niet wat je wou hebben. Ze kunnen je dan beter op voorhand contacteren dat je zelf kan beslissen.

 

Had ook een paar opgeschoten lookbollen uit de supermarkt gekregen en die zeer laat in de kas gezet en dat heeft heel mooi resultaat gegeven. Ook ui en prei, Bulgaarse reuze, die werd echt gigantisch.

 

Heb ook een afgesneden ui geprobeerd, dus enkel de onderste centimeter van de bol waar de wortels zitten. Blijkt dat het veel in warme landen wordt toegepast. In de kas is die snel opgeschoten. Na een paar weken meerdere scheuten uit elkaar gehaald, 6-tal dacht ik, en dat werden al snel kleine uien. Dus eigenlijk onbeperkt toepasbaar.

 

Denk dat ik dit jaar gewoon voor look uit de supermarkt zal gaan. Veel soorten zijn er dan niet, maar je kan wel de goede uitkiezen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had gehoopt dat aangezien ik 3-5 bollen per nieuw ras bestelde er minimaal 2-3 goede bollen per verschillend ras bij zouden zitten. Echter zijn van grofweg 5 nieuwe rassen pootgoed elke bol en de bijbehorende tenen te klein om te planten. Daar komen nooit fatsoenlijke bollen uit als oogst, ze sommigen zijn zelfs zo dun als dat mijn wijsvinger breed is (~1-1,5 cm). Van slechts 3-4 rassen zitten er redelijke tot acceptabele bollen bij. Voor een bestelling van bijna 60 euro vind ik dat erg teleurstellend, los daarvan zijn zij de enige waar ze zo'n groot aanbod aan verschillende rassen knoflook heb. Dus ergens anders bestellen om deze specifieke rassen als Lotus, Pskem, Thai Fire, Bai Pi Suan, Sulmona en Eden Rose bijvoobeeld te proberen en testen kon ik niet.

 

Verder heb ik bewust erg vroeg besteld, 31 augustus toen de verkoop net 1 of 2 dagen geopend was.

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Roland zei:

Als dit de enige leverancier is dan zit er niets anders op om deze knolletjes volgend jaar op normaal formaat te kweken zodat je over 2 jaar goede oogsten kunt verwachten.

 

Dat is inderdaad wat ik met het pootgoed van dezelfde kwekerij, wat ik vorig jaar gekocht had ga doen. Toen was het ook vrij tegenvallend klein. Echter had ik toen slechts 1, soms 2 bollen per ras besteld. Dit keer meer in de hoop dat er grote(re) bollen tussen zouden zitten. 

 

Een aantal rassen vind ik na een jaar daarentegen zo klein of tegenvallend dat ze eruit gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Patrijs er staat zo ontzettend veel in je blogndat het bijna een tuingids is. Ooit gedacht aan uitgeven? Maar zonder gekheid, ik kan niet ‘zomaar’ een onderwerp vinden, over je knoflook bv. Weet je toevallig wanneer je datongeveer hebt geschreven ovee knoflook als bol of voor het loof? 

  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitgeven ? Een boek?  Ik dacht dat boeken ondertussen al zo'n beetje uitgestorven zijn,,,📙

 

Ik rommel ook maar wat aan, in het verleden zette ik in de herfst teentjes onder glas voor de oogst van groen loof in maart/april, mei.

Dan is de reguliere teelt nog niet klaar maar de bewaarde bollen liepen bij mij terug in kwaliteit.

 

Afgelopen winter is dat mislukt door veel aantasting van de prei mineer vlieg onder glas. Ik had bijna geen oogst.

De vlieg komt gewoon onder het glas en gaat al vroeg los op de stekprei, vroege sjalot en knoflook, ik zou daar ook een gaaskooi moeten maken.

Nu heb ik 0,5 mm gaas en ga dat misschien gebruiken, of ik zet ze onbeschermd buiten, ze zijn dan een stuk later goed.

Eens even kijken wat het wordt.

 

Ik zet ze zodra ik tijd heb om de bak op orde te brengen.

Vaak staat er nog wat in en gebeurt het leeghalen na de eerste goede nachtvorst als die planten afsterven.

Maar het kan van september tot februari denk ik, net hoe het gaat. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moestuinseizoen loopt op zijn eind, er is minder te doen op de tuin dus mag ik van mezelf eindelijk op vakantie. Er is echter wel één probleem namelijk het poten van de knoflook.. Volgende week ben ik weg en waarschijnlijk pas ergens in december weer terug dus op 10-10 (10) ben ik hier niet te zien. De vraag is, is het verstandig de knoflook er nu op te zetten of pas in december, iemand een suggestie? 

De Wonha gaat morgen de grond in, dat is een langzame opkomer maar ik twijfel over de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze dan liever nu zetten dan ergens in december. Want hoewel de kans erg klein is kan het dan ook vriezen. En daar kunnen uitgelopen knoflookplantjes verder prima tegen, maar als je dan nog moet planten....

Je kunt ook de helft nu doen en de rest in december. Dan zie je vanzelf of het verschil maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Edwin said:

De vraag is, is het verstandig de knoflook er nu op te zetten of pas in december, iemand een suggestie? 

Ik dacht ergens te lezen dat de mineervlieg aktief is tot begin november. Daarom denk ik eraan om dit jaar de knoflook pas eind november te zetten.  Ben benieuwd of andere nog specifieke maatregelen nemen tegen de mineervlieg bij de knoflook in het najaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...