Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2023-2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

12 hours ago, Patrijs said:

Dat je dat nu al weet.....

 

Nee natuurlijk niet. Maar ik geloof dat ik het komend seizoen wel een beetje meer basic moet aanpakken dan wat ik gewend ben. Maar het zou zomaar kunnen dat ik er over een maand anders over denk. Maar normaal gesproken had ik mijn knoflookbollen al binnen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eventueel leuk kan zijn voor mensen is wat ik dit jaar ook eens ga doen en dat is 50 losse teentjes kopen van minimaal 10 verschillende rassen bij eetbaargoed, je weet dus niet wat je krijgt en de teentjes zullen verschillen van klein tot grote maten maar het kost dan ook maar 3,75 en wel weer leuk om te zien wat je dan uiteindelijk krijgt =]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roeliedat ligt deels aan de soort (hardneck of softneck) maar het goed laten indrogen van de bollen na de oogst is veel belangrijker. Dus na de oogst de bollen volledig droog en het liefst in de open lucht laten drogen. Pas als het loof echt helemaal bruin is, hang ik ze in bosjes van 10 in de onverwarmde schuur waar voldoende lichtcirculatie is. Het is daar tevens vrij donker zodat het zonlicht geen effect heeft. Met de vorst moeten de bollen dan wel naar binnen en leg ik ze op de onverwarmde zolder. Daar hou ik ze dan meestal tot april wel goed.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

Wat eventueel leuk kan zijn voor mensen is wat ik dit jaar ook eens ga doen en dat is 50 losse teentjes kopen van minimaal 10 verschillende rassen bij eetbaargoed, je weet dus niet wat je krijgt en de teentjes zullen verschillen van klein tot grote maten maar het kost dan ook maar 3,75 en wel weer leuk om te zien wat je dan uiteindelijk krijgt =]

 

Ik wil juist weten welk ras ik poot en vind het leuk de rassen onderling te vergelijken.

Je leert dan ook welke rassen voor jou het meest geschikt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland jah uiteraard is dat ook leuk, ik dan dan ook wel een paar variteiten waarvan ik wel het soort weet, maar het stukje niet weten welke soort het is vindt ik persoonlijk ook heel leuk omdat ik snel genoeg zal merken het jaar erop welke soorten ik graag mee kook en daar ga ik tenen van bewaren. Uiteindelijk maakt dan de soortnaam mij in dit geval vrij weinig uit en smaak + houdbaarheid zullen belangrijke factoren zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben laat maar nog  niet te laat met het poten van de eigen oogst van vorig seizoen: de Spaanse purperen morado. Andere soorten hoef ik niet, ik vind dit echt de fijnste knoflook.

 

Ik had er graag weer wat in de kas gepoot, maar daar moet eerst nieuwe grond in. Dus wordt een gedeelte vandaag buiten uitgeplant. In een paar bloempotten wat poten voor binnen, het loof is te gebruiken als knipknof (aanrader).

Link naar reactie
Delen op andere sites

90 Tenen van de knofloken zonder bloemstengel uitgezocht en gepoot.

Een potje met kleine tenen over, dat is het nadeel van deze soorten. 

Daarom nog wat tenen uit de voorraad weggehaald van de grote bollen om er nog 40 bij te poten.

Ik denk dat ik geen knoflook in de bak zet om in het voorjaar voor het groen te oogsten maar daar de knoflook zonder bloemstengels voor gebruik.

Vorig jaar had ik te veel schade aan de voorjaarsknoflook in de bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, mijn knoflook is ook gepoot 😀 Zes soorten voor dit jaar: Morado, German stiffneck, Ophio, Estonia, Uzbek turban en Transylvanian. De laatste heb ik ooit vooral vanwege de naam gekocht, natuurlijk (knoflook uit het land van Dracula, vind ik erg grappig).

 

Daar was ik wat langer mee bezig dan ik van tevoren had gedacht. Dat komt o.a. omdat sommige bollen meer tenen hadden dan verwacht. Ik plant altijd alle tenen, ook de kleine, maar die gaan ook wel eens met z'n tweeën in een pootgat. Bij de oogst bewaar ik dan weer de grootste bollen voor herplant. Ik had ook twee nieuwe soorten, Morado en Estonia. Oosterdel was helaas al uitverkocht.

 

De Olifantknoflook is ook weer gepoot, daar zaten dit jaar soms maar een paar tenen in de wel flinke bollen. 

Alle broedbolletjes ook weer in een geultje gestrooid, voor enkele bollen volgend jaar of in 2025. De broedbolletjes van een paar jaar geleden staan inmiddels ook al boven de grond. Her en der plukjes vrij plat blad. Kun je gelijk de verwantschap met prei in herkennen.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier helaas nog niet toegekomen aan het poten. Afgelopen week het vak voorbereid met twee jaar oude schapenmest. Vandaag eindelijk de grootste tenen op basis van hun massa kunnen selecteren. Aantallen verschillen van ~15 tot 40 tenen per ras. Aankomend weekend of indien mogelijk door de weeks moeten de grofweg 400 tenen de grond in.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag 30x het ras Polen en 30x Korean Red geplant. Allemaal in de kas, inmiddels wordt dat door een aantal andere tuinders op ons complex ook gevolgd als test. 😄 

 

Voorlopig doe ik nog even niets aan de grond, de klei is voedzaam zat. Kas gaat sowieso op de schop, tegels er uit en een houtsnipperpaadje er voor terug. 
 

Ik ben m’n ras Ontario ‘verloren’. Geen idee meer welke streng/bos dat precies was. 🤷‍♂️ De buitenknoflook was sowieso erg klein en zoals eerder gezegd is er qua smaak weinig verschil te merken. Opbrengst is dus belangrijker, en Polen gaf in de kas echt van die bollen zo groot als in Frankrijk op de markt. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar eindelijk aan een aantal rassen kunnen bemachtingen die op het verlanglijstje stonden; Thai Fire, Georgian Fire and Pennsylvanian Dutch. 

 

Deze zijn afgelopen week allemaal in de grond verdwenen. 

 

Daarnaast enkele soorten uit de oogst van de afgelopen jaar erbij gezet. Overigens was die oogst niet echt een succes te noemen; de bollen waren klein en hadden veel last gehad van het vochtige voorjaar. 

 

Inmiddels geleerd van afgelopen jaar, mede dankzij de input van mede forumleden. De grond is dus voorzien van mest, compost en kali, ik zal dit verder aan het begin  van het voorjaar nogmaals herhalen. Uit de oogst van vorig jaar heb ik de soorten; Susan Delafield, Ophio, Killarney Red, Purple Haze en Purple Glazer opnieu geplant. Afhankelijk van het resultaat zal ik volgend jaar enkele soorten laten vervallen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Indd een aardig werkje 36 variteiten aanplanten succes Stan, zelf ga ik in de week van 20 november mijn knoflook uitplanten. Fokhagyma[Messidrome], Germidour, Ophio en een mix van 50 teentjes van teminste 10 rassen dit zijn dus wel onbekende rassen maar sinds eetbaargoed maar 15 rassen verkoopt waarvan 1 olifantenknoflook dus vermoed dat van de andere 14 variteiten minstens 10 variteiten in het pakket gaan zitten dan dus zijn wel mooie soorten, zal ook eens goed naar de kleur van de teentjes gaan kijken =]

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/29/2023 at 4:30 PM, Stan W said:

Eindelijk alle knoflook uitgesorteerd. Middagje of 3 voor nodig gehad, het zijn er dan ook een stuk meer dan ik uit mijn hoofd had gedacht. 

 

Honderden tenen, volgend weekend gaan ze de grond in. Eerder heb ik helaas geen tijd. 

 

20231029_162343.jpg

 

 

wat zijn je favoriete soorten en waarom? (gewoon omdat ik nieuwsgierig bent :D )

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-10-2023 om 16:30, Stan W zei:

20231029_162343.jpg

 

489 teentjes, in 35 rassen (olifantenknoflook meegeteld) netjes. Maar ik mis die verse Nederlandse knoflook..

 

Ik ga ze binnenkort uitzoeken. Maar voorlopig nog niet planten, het knoflook bed moet nog in orde gemaakt worden. En dat wordt pas na de regen. Morgen helaas geen tijd, en de 6 dagen daarna elke dag 10-20mm regen. Hopelijk rond het 2e weekend van november. Een mooie tijd, niet te vroeg en niet te laat.

Hier worden het 18 rassen (inclusief olifantenknoflook), maar wel meer teentjes. Het knoflook bed heeft plaats aan max 495 bollen (maximaal 33 rijen en 15 in de rij, maar waarschijnlijk 30 rijen). En nog een deel erbuiten.

Een van mijn favorieten is Morado, bewezen een jaar bewaarbaar. Moroccan ook wel tot een jaar. Sulmona en Valverde haalde een redelijk deel van de teentjes het jaar bijna (pijldatum ongeveer na 50 weken). Valverde maakte wel de grootste bollen, maar dat is een artichoke type en maakt heel veel teentjes dus ook veel kleine.

Nieuw dit jaar zijn Messidrome, Ljubascha en verse Nederlandse knoflook (die laatste 2 met Stan W geruild). Hier heb ik ook hoge verwachtingen van.

Doel dit jaar is het aantal rassen te verminderen naar 10 (hopelijk) tot 15 (maximaal). Jaar daarna nog verder verlagen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel Dankjewel, bordjes heb ik nog niet genoeg liggen dus daarvan moet ik er wat bij gaan kopen. Vind knoflook overigens een erg interessante plant sinds ik het bij overname van een moestuinkavel 4 jaar geleden plotseling had staan. Er zit veel meer variatie in de verschillende rassen dan ik eerder geweten heb. 

 

@Kevins Moestuin Bedankt en jij ook alvast succes. Ben benieuwd of er leuke variëteiten tussen de Eetbaargoed losse tenen zitten. Is 20 november trouwens niet aan de late kant? Heb zelf namelijk het idee dat ik door omstandigheden erg laat ben, doelstelling was eigenlijk 21 of 28 oktober maar dat wordt 4 en 5 november. Voordeel is wel dat de herfst tot op heden erg warm verlopen is. 

 

@Roland Is de moestuinerfenisknoflook (Turkse knoflook) goed bevallen? Aangezien je deze wederom gaat poten zo te zien.

 

@HerbalX Meer dan de helft zijn voor mij nieuwe cultivars, van Sulmona, Eden Rose en een aantal Aziatische rassen heb ik wel hoge verwachtingen. Kees vind ik ook een leuke, misschien zelfs het eerste Nederlandse ras knoflook dat er bestaat?

 

Tot nu toe zijn Morado en Ljubascha mijn favorieten. Morado vanwege de bewaarbaarheid en het intense aroma, ook in warme gerechten. Ljubascha is ook goed te bewaren, geeft erg grote tenen en heeft een sterke, vrij scherpe smaak die ook bij het bakken goed behouden blijft. 

Rassen als Siberian, Polen, Estonia Red, Purple Glazer en Purple Haze heb ik nu voor het tweede jaar. Daar had ik vorig jaar maar weinig pootgoed van gekocht en moet nu vrijwel de hele oogst daarvan opnieuw poten. Desondanks hebben bovengenoemde het wel duidelijk beter gedaan dan bijvoorbeeld Bavarian, Fokhagyma, Tehan, Maroccan en Simonetti. Die gaan uit mijn verzameling omdat ze qua grootte erg tegenvielen. Daarom gaan ze uiteindelijk mijn maag in. 

 

@acpronk Die was ik in de chaos wat de keukentafel tijdens het sorteren geworden is vergeten. De verse Nederlandse knoflook en Germidour kwam ik tussen alle zooi aan lege bewaardozen pootgoed en papieren zakjes nog tegen. Ook de Franse knoflook van de Osse markt ga ik proberen, dat lijkt mij trouwens op basis van uiterlijke kenmerken Eden Rose te kunnen zijn. In totaal komen bij alles nog 14 tenen Germidour, 15 tenen verse Nederlandse knoflook en 10 tenen Franse knoflook van de markt. Daarmee in totaal ruim 500 tenen te planten aankomend weekeinde.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stan W Opzich is het indd niet de standaard 10-10-10 regel meer die vaak nog gevolgd wordt maar tegenwoordig kan een maand later planten ook nog met gemak, en ik volg dan weer de plant datum voor knoflook van iemand waarvan ik weet dat hij zeer veel succes ermee heeft, dit jaar ga ik zelf voor het eerst zijn methode uit proberen om te zien of dat goed werkt  =] 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland De bewaarbaarheid daarvan is inderdaad matig, bij mij beginnen ze rond de tijd van het poten altijd worteltjes te maken. Daarom eet ik van deze knoflook de niet te poten bollen altijd als eerste op. De meeste knofloken zijn namelijk met gemak langer te bewaren.

 

@Kevins Moestuin De 10 oktober regel heb ik enkel het eerste jaar redelijk netjes gevolgd, normaal ga ik altijd uit van eind oktober. De week rond 25 oktober meestal. Heb ook bij professionele knoflooktelers wel gezien dat zij vaak november als de maand om te poten aanhouden. Misschien komt mijn vertraging dit jaar daarom juist goed uit en geeft het positieve resultaten. Wil ze namelijk bij voorkeur niet hoger dan met 15 cm loof de winter in hebben. In het voorjaar ga ik ook experimenteren met kaliumbicarbonaat tegen lookroest, eens kijken of dat zowel curatief als preventief werkt. Dit jaar namelijk gigantisch veel roest gehad vanaf eind april en begin mei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Stan W zei:

bordjes heb ik nog niet genoeg liggen

Wat dacht je van touwtjes? Heb ik ze dan wel in een verhoogde bak, in de planken kan ik makkelijk een spijkertje slaan met een touw (of metaaldraad) naar de andere kant.
Het eerste jaar dat ik dat deed, deed ik om de 3 rijen een touwtje, en schreef ik op de plattegrond welke rij welk ras is. Het jaar erna en afgelopen jaar deed ik tussen de verschillende rassen een touwtje, dus op de plattegrond welk vak welk ras is (en hoeveel rijen).
 

Ik doe de knofloken het liefst per 15, om een rij helemaal te vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...