Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2023-2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

@acpronk Dat werkte 2 of 3 jaar geleden heel goed, maar toen had ik slechts 3 verschillende rassen knoflook. Piketpaaltjes met touw er tussen gespannen, die zijn inmiddels trouwens rot. Dan zou ik eveneens nieuwe piketpaaltjes of iets dergelijks moeten kopen. Desondanks zeker het overwegen waard.

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dankjewel Roland. De knoflookvakken ogen wat zwarter dan de rest, omdat ik daar de twee jaar oude schapenmest oppervlakkig doorgewerkt heb en de grond daar rul en los is. Hopelijk gaat het mooie resultaten geven de komende zomer. 

Twijfel enkel over het deze maand aanbrengen van een laagje compost en verteerd eikenblad, of dat pas in het vroege voorjaar te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-11-2023 om 07:34, acpronk zei:

Beide niet.
Mulch isoleert, dus de grond koelt minder snel af. Maar warmt ook minder snel op in de lente.

 

Dan lijkt pas mulchen wanneer de bodem in april opgewarmd is mij misschien het beste. De bodem heeft in de knoflookvakken genoeg voeding om de winter door te komen. Hoewel een beetje compost als mulch misschien wel fijn is voor de compostwormen, die normaal in de strooisellaag leven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mulchen voor de winter is handig om het dichtslaan van de grond door de winterregen te vermijden. Dan in ‘t vroege voorjaar (maart/april weer weghalen) en in mei/juni weer terug voor vochtbehoud. Ligt aan je grondsamenstelling. Ik mulch nu alle lege bedden met herfstblad, helaas is het zo nat en viel het blad zo laat dit jaar dat de grond al nat en koel is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat doen wij nu ook, de lege bedden mulchen met blad. Voornamelijk om onkruid tegen te gaan en te voorkomen dat alle voeding wegspoelt. Ik denk dat wij het er af halen in het voorjaar en dan in zakken wegzetten om bladcompost te maken. De bladeren die we het makkelijks hier in de buurt rapen zijn helaas Amerikaanse eiken, die verteren slecht. Maar in combinatie met ander blad moet het lukken. Maar op de knoflook kan ik het nu laten liggen begrijp ik. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk al die informatie over de knoflook die geteeld wordt. Ik vraag me wel iets af, waarom zou je 200 of meer tenen poten? Dat levert toch een enorme hoeveelheid knoflookbollen op? Of gebruik ik echt weinig knoflook. Ik bedoel dit niet als negatief commentaar, alleen maar nieuwsgierigheid.

aangepast door advanbrunschot
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt wel veel knoflook gegeten. Heb nu slechts 3 bollen Germidour (zullen zo'n 30 tenen zijn) gepoot. Is erg weinig, maar gelukkig komt er jaarlijks ook genoeg knoflook van broedbollen van voorgaande jaren op. De olifantenknoflook heb ik niet gepoot, die smaakt niet zo uitgesproken. 

Voor het seizoen 2024/2025 wil ik wel weer meer knoflook poten. Kan ik ook weer meer weggeven en hoef ik zelf niet zo zuinig aan te doen met mijn knoflookbollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, advanbrunschot zei:

waarom zou je 200 of meer tenen poten?

 

 Om genoeg knoflook te hebben.

 

Een deel, de mooiste bollen worden nieuw pootgoed.

Met de nieuwe soort die ik heb die maar 4/5/6/ flinke tenen per bol heeft zit je dus al aan 40 bollen pootgoed.

Een deel wordt vers gegeten van maart tot de oogst van de rest van de knoflook in juni/juli.

Een klein deel wordt uitgedeeld en de rest eten we op.

Alleen al door de tomatensaus die we inmaken gaan twee bollen per pan.

Elke paar dagen gaat er wel een bol doorheen.

We eten van de tuin en zoutarm dan kan je wel wat smaakmakers gebruiken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om jullie verhalen te lezen. En wat een aantallen, wauw!  Jullie hebben mij geïnspireerd om voor het eerst knoflook te gaan poten. Ik heb helaas geen groot stuk grond, maar wel plek voor potten in de koude kas. Ik heb een aantal grote tenen Morado (gekocht in de supermarkt) in de grond gestopt en eens zien wat er gaat gebeuren. Eens moet de eerste keer, toch?  😉

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies en dat komt vast goed! Ik heb niks gezet. Alles wat er in zit, zit er sinds de zomer al in voor het loof of langer. Niet geoogst. De paar tenen die ik heb, liggen nog steeds. In dat stuk tuin staat er steeds een steiger op een andere plek. Niet zo veel zin om wat dan ook te doen helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eind oktober in de kas de Spaanse knoflook van eigen oogst gepoot. Vandaag nog niks te zien. Heb ik ze te diep gepoot? Ik dacht, ik zet ze er met het topje onder, zodat dit los kan weken door de vochtige grond, waardoor de groeipunt makkelijker doorbreekt. Maar ze zullen toch te nat geworden zijn en aan het rotten gegaan. In de grond peuteren om er eentje op te vissen: wel wortelbeginsel, maar daarboven een dooie boel. Nu is het te laat om opnieuw te poten, dus moet ik deze ronde voorbij laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan nu nog prima knoflook poten, ook in de kas.

Ik heb dat met resultaat in het verleden gedaan.

Merkwaardig dat ze niet groeien. Mijn knoflook staat buiten en erg nat, gisteren gekeken en de helft staat nu boven.

De andere helft heb ik twee weken later gepoot.

Heb je echt rottigheid in de tenen dan kan je ze ook voortrekken in zaaitrays of potjes. 

Dan kan je ze een drogere grond aanbieden.

 

20231112_152558.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog over, dus ik zal die dan poten nu.

Ik had begrepen dat de overgang van opslagruimte binnenshuis naar de koude grond te groot zou zijn als je wacht tot lang na 10 oktober.

Maar ik kan het zeker proberen, waarom niet.

Een gedeelte zoals je zegt, voortrekken.

De rest zoals ik gewend was, niet te diep in de grond drukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staan ze op 8-10 cm diepte, sommige rassen hadden al wortelbeginsels gemaakt nadat ik de bollen een dag of 10 voor het poten uit elkaar gebroken heb. De helft gepoot op 12 november is nog niet boven, de rest gepoot op 19 november eveneens niet. Maar voor cultivars als Ljubascha is geduld een schone zaak. Normaal pootte ik altijd rond 15-25 oktober en kwamen sommigen binnen twee tot drie weken op, anderen zoals Ljubascha en Morado pas tussen kerst en oudjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...