rorror Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 Ik heb ze er zo bijstaan. Lekker knus bij elkaar 🥰 5 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 14 december 2023 Geplaatst: 14 december 2023 De aji delight kreeg bruine, ingedroogde takjes. Dus die heb ik weggehaald. De overige drie zien er goed uit, hebben ook iets uitlopende bladknoppen. De overwinterende Habanada zaailingen staan er ook nog fris bij. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 10 februari 2024 Geplaatst: 10 februari 2024 En nog maar een update. De kortgeknipte Sugar rush peach lijkt de enige overlevende van het kort-knippen-en-koel-wegzetten experiment. Inmiddels heb ik de drie overlevers wat warmer gezeten de Srp is de enige die nu begint met uitlopers en er fris uitziet. De beide andere zijn ingedroogt en het ziet er niet uit alsof daar nog wat gaat gebeuren. Maar ze staan niet in de weg, dus ik laat ze nog even. De Habanadas groeien langzaam maar gestaag door. Echt heel langzaam en ook compact. Ze krijgen wat extra licht van de ledlampjes strip die elke dag 10,5 uur wat bijlichten. Sneller en groter hoeft wat mij betreft ook niet, want ze kunnen nog lang niet naar buiten. 1 Quote
rorror Geplaatst: 10 februari 2024 Geplaatst: 10 februari 2024 @woldistel Staat er mooi bij als overwinteraar! 1 uur geleden, woldistel zei: De beide andere zijn ingedroogt en het ziet er niet uit alsof daar nog wat gaat gebeuren. Maar ze staan niet in de weg, dus ik laat ze nog even. Ik heb ook 3 of 4 overwinteraars die zijn ingedroogd, de rest is allemaal (wat iel) uitgelopen. Niet onder lampen gestaan. Zal morgen eens foto's maken tijdens daglicht. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 15 maart 2024 Geplaatst: 15 maart 2024 Het verschil tussen de (overlevende) overwinteraar en de nieuwe zaailing van de sugar rush peach. De zaailing heeft frisse grote bladeren, een wat dunne stengel, maar ziet er ongeveer uit wat je van een zaailing mag verwachten zonder al teveel kunst en vliegwerk. De overwinteraar is half ingedroogt en heeft vooral stevig, klein blad rond de basis. Staat ook nog niet zo lang in een warmere omgeving. Dus tot zover heeft de laatste geen voorsprong op de later gezaaide peper. Wordt vervolgd. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 17 juni 2024 Geplaatst: 17 juni 2024 Vervolg: in dit geval lijkt de overwintering toch wel wat voordeel te geven. De plant van vorig jaar heeft al flink wat pepers, die van 2024 loopt wat achter. Ook de plant zelf is wat ielig, maar de rest van mijn pepers in dezelfde kas heeft dat ook en ik wijt dat meer aan het waardeloze weer van de afgelopen tijd. Komende winter nog maar eens proberen 😀 3 Quote
rorror Geplaatst: 17 juni 2024 Geplaatst: 17 juni 2024 Mooi om dat verschil zo te zien! Het water loopt me al in de mond, zijn nu al af en toe er één van wegsnoepen. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RedTomato Geplaatst: 18 juni 2024 Geplaatst: 18 juni 2024 Op 29-11-2023 om 17:26, rorror zei: Ik heb ze er zo bijstaan. Lekker knus bij elkaar 🥰 Had jij ze donker staan? Ik had eerst alle overwinteraars in de keuken/woonkamers staan. maar mijn man reageerde er allergisch op. Dus heb ik ze uit het zicht moeten plaatsen. Er hebben er helaas maar 3 van de 6. Ik zoek nog een betere manier. Quote
MH95 Geplaatst: 18 juni 2024 Geplaatst: 18 juni 2024 Hier was het geen succes. Ze stonden in de bijkeuken rond de 15 °C, wel licht, maar op het noorden. 1 van de 6 of 7 heeft het overleeft. Maar lijkt nog weinig te doen. Ik had omwille van de eerste test geen nieuwe potgrond gebruikt, wel terug gesnoeid. Quote
rorror Geplaatst: 18 juni 2024 Geplaatst: 18 juni 2024 3 uren geleden, RedTomato zei: Had jij ze donker staan? Ja hele winter redelijk donkere en coole plek. Pas eind febr gingen ze pas echt wat doen. Helaas tot die tijd 3 afgestoveren. Daarna zijn er 2 goed uitgelopen, tot 25cm, de andere maar 5cm. Naar buiten gezet, eerste nacht, de lange uitlopers afgebroken, door ik gok de wind... Daarna op andere plek gezet, voor de tafel op de grond. Is er vorge week een pot van de tafel gewaaid precies in het midden van die schaal... Dus alles lag zogoed horizontaal... Dus alles weer recht gezet... Verwacht er niet al te veel meer van 🤫 De jalapeno bonsai van 5 jaar heeft ook wat takken verloren. Maar groeit en bloeit ondertussen weer goed. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Dashbro Geplaatst: 18 juni 2024 Geplaatst: 18 juni 2024 @rorror Zonde is dat, als je er veel tijd en moeite insteekt en er dondert iets in of op.. Hier een tak van de buurboom afgebroken, pal op de er onder schuilende Habanada🥲. Heb nog een paar stekken gemaakt maar die gaan waarschijnlijk overwinterd worden. Gelukkig staan er nog een paar op voorraad.. Verder hier wel wat overwinterd eerdere jaren, maar door eigen ziekte en planten met rouwmug, afgekapt. Vooral de Chinense soorten had ik geluk mee, een paar planten met schimmel, waarschijnlijk te laat binnengehaald. Quote
woldistel Geplaatst: 18 juni 2024 Geplaatst: 18 juni 2024 21 uren geleden, rorror zei: Het water loopt me al in de mond, mij inmiddels ook, heb net een onrijpe gesnoept. Net zo lekker als vorig jaar, behoorlijke gloei, maar hoef nog geen eerste hulp vetten 🌶️😛. Straks een halve fijngesneden in de tsukemono-pers en misschien een hele bij de (gekochte) sperziebonensudder. 3 Quote
RedTomato Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 Heb dit jaar enkele planten gekocht. Was een verrassingspakket. Zit o.a. Jalapeno-Chili en een lange hete gele bij (weet zo even de naam niet) Nu heb ik nog niet eens de chilipoeder van vorig jaar op... maar laat me verassen. Deze moeten wel heel heet zijn (al zitten ze niet in de kas bij mij) Ik twijfel wat ik volgende winter ga proberen. Dacht eraan om ze of in de kelder te zetten (koel, donker en vochtig) of in de kas (heb zo'n leun-kas). Of in de schuur. Maar geen is echt ideaal, maar weer in huis zorgt voor oorlog. (een hoop genies) 2 Quote
Gitta Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Op 9-10-2023 om 16:33, Erny zei: Overwinteren, met opzet of toevallig, doe ik niet meer. Dit omdat het eigenlijk wel zeker is dat er luizen in gaan komen. Daarom doe ik dat ook niet meer. Heb dat 2 jaar geleden geprobeerd. Heb uiteindelijk alles toch weggegooid, omdat ze vol met luis zaten. Dan liever ieder jaar opnieuw zaaien. 1 Quote
Arja Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Hier ook zojuist luis ontdekt, dus plant nummer twee gaat ook weer naar buiten. Het blijft een interessant experiment, maar ik verbaas me er steeds meer over dat het het eerste jaar wel lukte ze binnen over te houden, en daarna nooit meer. Quote
Gitta Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Op 29-11-2023 om 17:26, rorror zei: Ik heb ze er zo bijstaan. Lekker knus bij elkaar 🥰 Hoe groot is de bak waar ze in staan? Even voor mijn beeld, mocht ik het komend seizoen wel weer willen proberen om te overwinteren. 2 jaar geleden niet alle blad weggehaald en niet in schone potgrond gezet. Dus het is volgend jaar het proberen waard. Quote
Gitta Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 1 uur terug, Arja zei: ik verbaas me er steeds meer over dat het het eerste jaar wel lukte ze binnen over te houden, en daarna nooit meer. Ja, best vreemd. Quote
acpronk Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Dat heet beginnersgeluk. Heb ik helaas af en toe ook last van. Wat nog erger is dan luis, is trips. Zag enkele dagen geleden een volwassen exemplaar in de bergbasilicum. Wilde deze plat knijpen, maar vloog net weg en kon deze niet meer te pakken krijgen. Wat wel grotendeels helpt is anti-vlieg of anti-mug, een middel met pyrethrum. Werkt niet 100%, of de concentratie was niet hoog genoeg. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
woldistel Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Ik heb vorig jaar een fles Neemolie gekocht tegen de eventuele schildluis op de citrusplantenj. Die ik ook nog moet verpotten voor ik ze binnen haal, trouwens. Als het goed is werkt dat ook bij andere plaagbeestjes Ik heb een handvol peperplanten die ik wil overwinteren. Ze zijn al teruggesnoeid, maar ik moet eerst nog een zak schone potgrond halen. De Scarlett variegated wil ik met blad proberen. 1 Quote
MH95 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Ik doe het niet meer. Uiteindelijk zijn 5 van de 6 planten dood gegaan. Ik wilde het eerst testen voor ik ze in andere potgrond ging zetten, misschien was dat niet ideaal en misschien te weinig water gegeven. Vaak begon ergens de plant af te sterven en trok het uiteindelijk de heks plant in. De enige die overleefd had gaf niet eerder oogst dan de zaailingen. De paprika's deden het sowieso slecht dit jaar. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 6 december 2024 Geplaatst: 6 december 2024 Ik was in de kas, want de lege regenton was weggewaaid. Dacht, kan die mooi in de kas, een stuk veiliger. Ik zag dat mijn restant peperplanten eigenlijk nog heel goed uitzagen. Toen heb ik de kleinste mee naar binnen genomen. Ik zal deze iets beter vertroetelen. Heb er al een paar laten verdrogen… 2 Quote
EdelSpint Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari Ik doe het wel, al jaren. Alleen met de beste planten of planten waar ik nog een ronde mee wil veredelen. Vóórdat Ik de planten naar binnen haal spoel ik ze (boven grond gedeelte) grondig af. Ik knip ze niet volledig terug, maar laat er nog blad aan hangen (valt vanzelf wanneer nieuwe gevormd worden). Meestal geen luis, maar bladluis vind ik ook niet zo erg als thrips. Bladluis geeft me een heerlijk priegelklusje waarbij ik ze met een zeepoplossing, lamplicht en wattenstaafje dood kan wrijven. Sommigen wassen hun autos, ik mijn planten 😂❤️. Liever helemaal niet natuurlijk. Pepers zijn van origine meerjarig en een meerjarige peper heeft altijd meer in petto dan een zaailing. Ik zie deze topic nu pas, maar bij het (net) lezen van jouw bericht van 15 maart @woldisteldacht ik al "wacht maar tot ie 'm inhaalt" 🤣🤣 Veel pepers zijn ook goed te stekken, dat is ook nog een optie om te overwinteren. 2 Quote
grusonia Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Ik doe een test met capsicum flexuosum, een wilde peper soort. Geeft kleine besjes maar eerst maar afwachten hoe de overwintering in pot gaat. Deze peper kan vorst aan maar heeft wel last van grauwe schimmel. Quote
Mellie Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Ik heb een paar peperplanten laten afsterven. Die vol in het zicht stonden, die doen het nog wel, want niet vergeten te bewateren. De shishitos zijn helemaal verdroogd. De droge pepers heb ik geoogst en met olie te drogen gelegd voor chilivlokken… wel jammer. Maar eigen schuld. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.