Liekie Geplaatst: 10 juni 2024 Geplaatst: 10 juni 2024 In november kreeg ik op de open dag van de HAS in Venlo een tomatenplantje. Natuurlijk vol in het verkeerde seizoen, maar toch bij wijze van experiment maar gewoon op een licht maar niet echt koel plekje gezet in huis. Toen de plantjes (het waren er 2 in 1 potje) echt veel te slungelig werden en omvielen, heb ik ze maar buiten in de kas geplant half februari (lekker fris!). Op hoop van zegen dan maar. 1 plant vond er niks meer aan en die heb ik uitgetrokken om plaats te maken voor de nieuwe aanwas. Maar de ander! Wat een topplant! Die heeft al 2 trossen volle tomaten gemaakt die al beginnen te rijpen en schiet gewoon vanuit onderen weer uit om opnieuw te beginnen voor NOG een oogst. Ik ben erg benieuwd naar de smaak. Het zou toch niet DE perfecte plant zijn om na zoveel mishandeling OOK nog goed te smaken? Hij heeft niet eens een naam... 3 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 10 juni 2024 Geplaatst: 10 juni 2024 (aangepast) De tomaten groeien hier in de kas goed door ondanks het slechte weer van de afgelopen weken. Ook dit jaar kweek ik weer 22 veschillende soorten, varierend van tomberries van 2 gram tot een vleestomaat die meer dan 1 kg kan halen. En in verschillende vormen en kleuren. Ik heb ze gezaaid op 26 februari (de grotere soorten die wat trager groeien) en op 3 maart. Rond half april zijn ze naar de kas gegaan en op 24 april heb ik ze geplant op steenwolmatten. Zoals de meesten hier wel weten kweek ik hydroponisch: zaaien in steenwolpluggen, verspenen in blokken en de blokken worden vervolgens op matten geplant. Water en voeding via een geautomatiseerd druppelsysteem. De meeste planten zijn inmiddels meer dan 2 meter lang en ik heb ze al een keer laten zakken. Sinds vorig jaar werk ik met tomatenhaken waar het touw al op zit (goedkoop kunnen scoren op marktplaats). Dieven doe ik consequent iedere week. Inmiddels beginnen onderin de eerste tomaatjes al te rijpen. Het vroegste is de Honeycomb F1 een oranjegele cherrytomaat die ik voor het eerst kweek. Dit moet een verbeterde variant zijn van de bekende Sungold en net zo lekker en ze barsten niet zo snel naar het schijnt. Ook voor het eerst dit jaar de Nightshade F1: een zwart minipruim tomaatje. De kieming hiervan was slecht: de eerste 2 zaden kiemden niet waardoor ik later nog 3 zaden gebruikt heb waarvan er dan wel 2 gekiemd zijn. Deze loopt daardoor wel flink achter op de rest, hier bloeit nu de 3e tros. Foto's (allemaal vandaag genomen): 1. overzicht van boven: 2. overzicht van zijkant 3. De eerste rijpe Honeycomb cherry tomaatjes: 4. Eduardo F1 een nieuweSan Marzano type 5. Costoluto Fiorentina al een oud ras, zeer geribde vleestomaat 6. Datlo F1 oranje mini-pruim tomaat 7. en 8. Nightshade F1 10 juni 2024 aangepast door Mai Pensato 6 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 10 juni 2024 Geplaatst: 10 juni 2024 (aangepast) Ik ben benieuwd naar de Eduardo of die beter kan, de vorige die je aangeraden hebt is hier in grond mijn all time favoriet aan het worden (dit is de geente dief). verder is sun gold en super sweet hier 1 van de snelste om vrucht te zetten samen met bolzano die is ook ontzettend snel. Maar laten we eerlijk zijn @Mai Pensato wat jij en ik doe is geen normale referentie voor iemand die hier tomaten als hobby teelt, ik oogst al enkele rijpe tomaten sinds 2 maand, jij achtereen ook , in een normale kas heb je nu de eerste kleine vruchten en buiten tja de weersomstandigheden zijn heel slecht, daar groeit een tomaat niet echt lekker. Het zou erop kunnen lijken dat alles zomaar gaat als wij deze foto's posten, het gaat eigenlijk heel traag met buitentomaten. 10 juni 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Dashbro Geplaatst: 10 juni 2024 Geplaatst: 10 juni 2024 Dat het verschil tussen kas en buiten groot is, is duidelijk! Wat een prachtige planten! En al een mooie vruchtproductie, dat gaat kwijlfotos opleveren bij het oogsten.. Buiten is het gewoon in 1 woord "bleh". Ik had hier momenteel gehoopt op nu een 25-28 graden, en wat gesleep met gieters. Nu is het eerder de vraag of keukenpapier inslaan beter was.. De planten staan en blijven nat. En nog een kans op nachtvorst ook..😅 Nu is er goed zichtbaar verschil tussen de beginners/ hobbyisten (*ik o.a), de geoefende, en de semi-profi tot profi moestuinders... En dat verschil zie je gewoon. En dat is niet erg, het is gewoon het beste om een realistisch beeld te houden van je eindproduct- zoals op het zaadzakje voorgespiegelde planten kosten tijd- moeite en daarbij ook vaak een portie geluk.. En eerlijkheid van de leverancier. Niet iedereen kan of wil zo profi te werk gaan, dat is gewoon een feit. Maar het maakt het wel heel leerzaam, zeker op een open platform als dit forum. Zonder, zou ik de phyto niet herkend hebben. Ignorance is bliss- except when it's blight... Er van uitgaan dat het allemaal net zo mooi gaat als bij een ander is helaas naief- zeker als die anderen kundige kwekers betreft. Verontschuldig je in ieder geval niet voor de goede resultaten zo vroeg in het seizoen. Door mee te kijken kan men een hoop van jullie leren! Om weer vol ontopic te gaan, mijn eerste Sweet Pea bestomaatjes geoogst, ondanks de vele regen en de tegenvallende temperaturen. Lekker, al waren het er nog maar 3, toch nog steeds plezier uit de eigen tuin ondanks wat tegenslagen. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 11 juni 2024 Geplaatst: 11 juni 2024 21 uren geleden, redzebra zei: Ik ben benieuwd naar de Eduardo of die beter kan, de vorige die je aangeraden hebt is hier in grond mijn all time favoriet aan het worden Je bedoelt Pozzano F1 neem ik aan. Die heb ik inderdaad een aantal jaren gekweekt en heeft het erg goed gedaan. Maar toch nog steeds wel gevoelig voor neusrot bij plotseling heet weer. Eduardo F1 zou minder gevoelig zijn voor neusrot daarom probeer ik deze nu eens. De start viel niet helemaal mee: de plant groeide niet goed: heel iel en de bladeren werden snel geel en vlekkerig en stierven dan af. Terwijl alle andere planten het wel goed deden. Pas toen ik ze naar de kas gebracht had en op de matten geplant begon de Eduardo beter te groeien. Nu ziet hij er wel goed en gezond uit. Ik denk dat dit ras slecht reageert op de LED belichting. Als de bloemetjes net uitgebloeid zijn lijkt het wel of ze niet goed gezet zijn maar uiteindelijk groeien er toch volwaardige vruchten. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 11 juni 2024 Geplaatst: 11 juni 2024 @redzebra @Dashbro Er zijn er nog wel meer hier op moestuinforum die tomaten in de kas telen en tussen eind februari en half maart zaaien. Ik denk wel dat ik een van de heel weinigen ben die hydroponisch kweekt. Maar er zijn er inderdaad ook heel veel die buiten telen. Tomaat is gewoon een warmte-minnend gewas en heel gevoelig voor schimmelziektes en dan met name "de plaag" onder (langdurige) vochtige omstandigheden. Dat is gewoon een risico in het Nederlandse klimaat. Daar moet je wel tegen kunnen. Er komen gelukkig wel steeds meer rassen op de markt die resistent of veel minder gevoelig zijn. Als je zekerheid wilt van een goede oogst moet je in een kas telen vind ik. Phytophthora is daar eigenlijk zelden een issue en al helemaal niet als je op substraat kweekt. Ik heb er nog nooit last van gehad. Wat wel eens voor kan komen is stam-/stengelbotrytis. Het gaat er hier op moestuinforum om te laten zien dat er diverse manieren zijn om te kweken en ervaringen uit te wisselen Daar leert iedereen van, zelfs de meest ervaren kwekers. Ook de enorme varieteit aan rassen bij tomaat vind ik zelf heel interessant, niet alleen om zelf steeds andere te proberen maar ook te kijken welke rassen anderen kweken. 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 11 juni 2024 Geplaatst: 11 juni 2024 Dat klopt @Mai Pensato, alleen jij hebt bijzonder veel ervaring en haalt er dan nog eens het maximum uit op die manier van telen. Daarom de opmerking dat jouw resultaat niet zo vanzelfsprekend is voor de meesten, zelfs in kas, en indien het niet zo snel of veel gaat men niet ontmoedigd moet zijn. Natuurlijk bijzonder leuk en interessant om volgen en hopelijk nog veel foto's en tips van jou in de toekomst 😀. Phytophthora is normaal ook geen probleem in de overdekte grondteelt mits het aanhouden van wat voorzorgsmaatregelen. 3 Quote
grusonia Geplaatst: 11 juni 2024 Geplaatst: 11 juni 2024 @FruitLent Testen jullie ook wilde soorten? Quote
FruitLent Geplaatst: 12 juni 2024 Geplaatst: 12 juni 2024 @grusonia Wij testen geen wilde soorten. We hebben wel eens rassen getest met bapaalde phytophthora-resistentiegenen die nog een beetje tegen wilde tomaten aanschurken, zoals 'Matt's Wild Cherry', 'Rote Murmel', 'Koralik' en 'Tomatito de Jalapa'. Zodra je met deze "wilde" rassen gaat kruisen, is er echter een lange weg te gaan om te komen tot nieuwe Phytophthora-resistente rassen met een behoorlijk tuinbouwkundig niveau. 2 Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 Ik had hier in mijn tunnelkas ook al enkele bladeren met phytophthora erop gelukkig waren het de lage bladeren en heb ik deze direct kunnen verwijderen en afvoeren. Ik vraag mij dan meteen af hoe dat mogelijk is want water van boven komt niet op het blad, zal het dan komen door bijvoorbeeld dauw vorming door de grote verschillen in dag en nacht temperatuur? Opzich als ik zelf naar de tunnel ga zie ik geen condensatie op het blad of de tunnel. Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 Heb je ook tomaten buiten, is het mogelijk dat je de schimmel meeneemt? Is mij ooit gebeurd met meeldauw op komkommers. Het voordeel van kleine tomaten, ik heb ze allemaal binnen. De grote planten ben ik aan t weggeven aan mensen met een kas. Ik hou er maar eentje, die gevlekte aardappelblad van @Arja, geen dwerg groeier, die heeft een plaatsje in mijn serre gevonden. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eduro Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 Vandaag de tomaten nagelopen en eindelijk een trosje in bloei gezien een 2de erboven in ontwikkeling, er komt beweging in zeg maar.😐 Quote
redzebra Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 @Kevins Moestuin ja bv dauwvorming (bv bij hoge vochtigheid bij dreigend onweer), maar ook gutteren of o.a. opspattend water kan een blad nat maken (afhankelijk van hoe je water geeft), de onderste bladeren drogen meestal ook als laatste op. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 (aangepast) Opspattend water voorkom ik altijd door vrij vroeg al de laagste bladeren van een plant te verwijderen precies om die rede en daarbij geef ik altijd water laag bij de plant zodat ik geen natte bladeren krijg tijdens het water geven maar tegen dauwvorming valt weinig te doen behalve wat ik al doe en dat is zo goed mogelijk de tunnel ventileren. 13 juni 2024 aangepast door Kevins Moestuin Quote
Mai Pensato Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 41 minuten geleden, Kevins Moestuin zei: maar tegen dauwvorming valt weinig te doen behalve wat ik al doe en dat is zo goed mogelijk de tunnel ventileren. Inderdaad goed luchten, voldoende blad plukken en ook beter niet 's morgens vroeg en s'avonds water geven: dit bouwt namelijk worteldruk op omdat er dan weinig verdamping is en verhoogt de kans op guttatie. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
appelvrouw Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 Ik groef in de kas altijd omgekeerde grote 1,5L. waterflessen zonder bodem in aan de voet van de plant daar gaf ik water in en voeding en daardoor bleef de aarde erg droog direct onder de plant. Het water kwam pas op minstens 15 centimeter onder de grond uit de fles. De planten maakten altijd lange diepe wortels. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Frans Geplaatst: 15 juni 2024 Geplaatst: 15 juni 2024 Stikstofgebrek of toch iets anders ? Er zit geen pluis aan de onderkant van de bladeren. Bij alle planten in de kas verplaatst dit verschijnsel zich langzaam naar boven. De rechter plant heeft het het ergst terwijl het bij de linker pas begint maar die is ook een stuk jonger en is ook later (minstens 10 dagen na de andere tomaten) in de kas gezet. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 15 juni 2024 Geplaatst: 15 juni 2024 (aangepast) Dat is gelukkig geen ziekte maar een tekort of teveel aan iets anders. Nerven blijven groen en bladgroen vergeelt (niet random) en nadien necrose, ik zou gokken op magnesium. Maar altijd moeilijk omdat een ander (micro)nutrient (teveel/te weinig) soms gelijkaardige beelden geeft, zie maar foto's van gebreksverschijnselen bij nutriënten leveranciers. Temeer omdat de plant ernaast bijna geen symptomen vertoont zou ik gewoon een vloeibare uitgebalanceerde tomatenvoeding bijgeven, hij kan gewoon ook iets te snel groeien (je hebt al een pak trossen) en misschien een tekort hebben waardoor hij dit uit de onderste bladeren haalt. 15 juni 2024 aangepast door redzebra 1 2 Quote
woldistel Geplaatst: 15 juni 2024 Geplaatst: 15 juni 2024 Dank voor de verklaring @redzebra Ik heb in kas ook een paar die er zo bij staan, terwijl andere tomatenplanten nergens last van hebben. Morgen maar wat bijvoeden. Quote
redzebra Geplaatst: 15 juni 2024 Geplaatst: 15 juni 2024 (aangepast) Wel opletten @woldistel ik wil absoluut geen verkeerd advies geven, een groot deel van gebreks verschijnselen bij velen nu komt door wortelrot wegens teveel regen of te hoge waterstand. Omdat de wortels deels verdwenen zijn gaat die plant in overlevingsmodus, dat is totaal iets anders als bij vorige post. 15 juni 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
woldistel Geplaatst: 15 juni 2024 Geplaatst: 15 juni 2024 Komt goed, hier staat het in de tunnelkas. Geen regen en ook geen hoge waterstand. Ik ben bovendien altijd heel zuinig met bemesting. Quote
woldistel Geplaatst: 16 juni 2024 Geplaatst: 16 juni 2024 Schandalig, ik weet het, maar ik heb net nog een aantal tomaten in grotere potten gezet. Ze zaten met krappe voeten nog in P9 potjes 😬 want ik was aan het wachten op mooi buitentomatenweer. De onderste bladeren waren al flink geel, dus die heb ik eraf gehaald en de wortelkluit extra diep geplant. Dus dat komt wel goed. Ik zat maar te wachten op normaal tomatenweer (veel zon en af en toe een buitje) maar dat zal er de komende weken niet meer van komen. Veel buien en weinig zon lijkt de voorspelling. Maar de verplantjes staan nu in ieder geval onder een afdak. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 juni 2024 Geplaatst: 17 juni 2024 Mijn dwerg tomaten zijn helemaal bij gekomen van een halve week binnen. Na de regen van vanmorgen heb ik ze buiten gezet. De planten zien er mooi uit en zitten vol met bloemen. Vanavond mogen ze weer naar binnen. Bloem red explosion 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Goudsbloempje2 Geplaatst: 17 juni 2024 Geplaatst: 17 juni 2024 (aangepast) Deze twee tomaten zijn begin mei naar buiten gegaan en zijn nagenoeg gelijk een kopje kleiner gemaakt door de slakken. De ene had helemaal geen gezonde bladeren meer over. De andere nog eentje. Er waren ook nog geen dieven zichtbaar. Omdat ik een aantal planten al vervangen had, had ik niet direct een nieuwe voor handen en heb ik ze laten staan. Wat een kracht zit er dan nog in 💪💪 Ze hebben allebei twee dieven aangemaakt die ondertussen lekker op weg zijn. Het blijft een beetje een slakken hotspot daar, dus ik haal de extra dieven pas weg als ze meer blad aangemaakt hebben. 17 juni 2024 aangepast door Goudsbloempje2 2 Quote
redzebra Geplaatst: 17 juni 2024 Geplaatst: 17 juni 2024 @Goudsbloempje2 en laten we hopen dat het warme deel van het Europees weermodel gelijk krijgt voor volgende week, dan gaan ze pas echt gaan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.