Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als ik naar deze Nightshade kijk moet ik steeds aan een treurwilg denken. Oerlelijke plant die aan een scheef staande spiraal hangt. 

tom24_19.thumb.JPG.a48f6f733e5de56ed2b539a7ce217a75.JPG

Drie lelijke koppen en zo "hoort"  het eigenlijk niet. ;-)  Toen de top van de spiraal bereikt werd wilde ik even rustig kijken welke van de 3 ik zou laten staan en dat heeft wat te lang geduurd.  :-)

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb dit jaar helaas wel veel last van neusrot in mijn tomaten, ik heb geen automatische watergeefsysteem nog en water alles met een gieter, omdat dit jaar alle tomaten in potten staan merk ik wel een groot verschil ten opzichten van wanneer ze in de volle grond staan. 

Geplaatst:
6 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

@Frans wordt bij jouw de nightshade ook oranje bij het puntje van de tomaat, en bovenkant als het kroontje verwijderd wordt? Dat gebeurd bij mij namelijk.

De Nightshade wordt rondom alleen maar pikzwart als hij rondom ook rechtstreeks door de zon beschenen kan worden.  Bij mij In de tuin lukt dat meestal wel , op het stukje van de tomaat na dat door het kroontje bedekt wordt natuurlijk. In de kas kun je bij mij van de meeste tomaatjes de kleur van een stukje  onderkant  het best omschrijven als zeer dieprood/paars. 

• Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Ik kweek dit jaar voor het eerst de Nightshade. Zoals @Frans de vruchten zijn bijna helemaal zwart als ze niet teveel in de zon hangen. En als ze rijp zijn inderdaad een mooi rood sterretje bij het krrontje. De onderkant is bij mij niet rood. Toevallig heb ik gisteren een post op mijn Insta gezet over de Nightshade. Ik vind deze trouwens erg goed smaken.

Hier dan ook een paar van de foto's:

01Tomaten2024-07-2102Nightshade.thumb.JPG.4cb739112ddaafde20a9680df529aa95.JPG

03Tomaten2024-06-1009Nightshade.thumb.JPG.8de3db9896553e6c038bdf27bc5fef1f.JPG

04Tomaten2024-07-2101Nightshade.thumb.JPG.f8c226e8bac73e7559808b607eeb5da9.JPG

06Tomaten2024-07-2104Nightshade.thumb.JPG.cf2f7593a83df8e12382c5b97b81217e.JPG

07Tomaten2024-07-2105Nightshade.thumb.JPG.dce66fbb13f363b19d9942316a6aa788.JPG

• Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
3 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

veel last van neusrot in mijn tomaten, ik heb geen automatische watergeefsysteem nog en water alles met een gieter, omdat dit jaar alle tomaten in potten staan merk ik wel een groot verschil ten opzichten van wanneer ze in de volle grond staan. 

Als je tomaten in potten teelt of zoals ik op steenwol (hydrocultuur) dan is een druppelsysteem met een regenautomaat echt nodig.

Als voorbeeld op een zonnige dag als vandaag krijgen de tomaten bij mij 25x water tussen 8.00u en 19.00u  Iedere keer 80-100 cc.

• Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst: (aangepast)

Een verrassing in mijn project, 1 plant draagt gestreepte vruchtjes, 3 lijnen . Sommige planten  helemaal geen lijn en andere planten hebben 1 streep. Het zijn f2 planten dus grote variatie is aanwezig.

IMG20240730111447.jpg

aangepast door grusonia
  • Like 1
Geplaatst:

Zojuist de Voljusko’s heart gegeten, zag er inmiddels mooi rijp uit van binnen en buiten. Ik moet zeggen dat de smaak me een beetje tegenviel. Volgens Diana een van de, zo niet lekkerste tomaat. Ik vond hem wat lafjes. Wat wel opvalt is dat de smaak naderhand sterker wordt (na het doorslikken dus), dat is wel heel lekker en blijft heel lang hangen, minuten lang. Misschien komt de aanvankelijk laffe smaak doordat ik hem nog niet volledig afgerijpt heb moeten plukken een paar dagen geleden. Er hangen er nog meer aan. Binnenkort een tweede ronde.

IMG_6295.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

De eerste Minusinsk's orange elephant tomaten zijn bijna rijp. Het is een bi-colour, oranje-geel met rood-roze accenten van binnen. Ik heb twee foto’s genomen. 1e foto is de kant waar de zon er op schijnt, 2e foto de achterzijde. Op de achterzijde zijn wat beurse plekken te zien, net blauwe plekken. Weet iemand wat dat is en wat de oorzaak kan zijn? Dank alvast.

IMG_6303.jpeg

IMG_6301.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Oogst van gisteravond (kilootje ook nog aan de buurvrouw gegeven voordat ik kon wegen)

IMG_1115.thumb.jpeg.6b0d60999f1f41cc818f227cd89cc823.jpeg

Helaas bleken de tomaten, waar ik de hoop op gevestigd had om mijn persoonlijk record te breken, in werkelijkheid toch een stuk lichter.

Kelloggs Breakfast:

IMG_1113.thumb.jpeg.9b12469e15a03493a47d8b2a5a754db5.jpeg

Lucky Cross: 

IMG_1114.thumb.jpeg.668d85dc168a2dc018a03c33e55ed1e6.jpeg

Vanaf de buitenkant lijken ze nu wel verdacht veel op elkaar maar ik verwacht van de Kelloggs dat die vrijwel geen zaden aan de binnenkant heeft en de Lucky Cross een normale hoeveelheid. 

• Like 5
Geplaatst:

Het geribbelde ding tikt 823 gram aan 😄

pixlr.thumb.jpg.c074ac69d10b1c84d101669e145ecc47.jpg

Geplukt ondanks dat ie nog niet rijp is, maar hij bleef de stam maar omtrekken. Mag lekker verder rijpen op de vensterbank.

Ik weet niet welke soort dit is, maar de bloem was een van de eerste en een koningsbloem, dus vandaar dat dit zo'n gedraaid groot gedrocht is geworden.

• Like 16
Geplaatst:

@Kevins Moestuin ik denk dat Rose quartz hier ook wel een blijvertje wordt. Trossen bloemen waar je ook kijkt.

IMG_20240801_125142264_BURST000_COVER.thumb.jpg.a8188b58a2455e1efc9503b3d7cdc9a4.jpg

Die van de foto staat gewoon in vollegrond, zonder afdak.  Ik heb nog een in pot bij huis onder een afdak. Die loopt iets achter qua bloei maar is wat hoger.

• Like 7
Geplaatst:

Zojuist de eerste Minusinsk’s orange elephant geoogst. Viel geenszins tegen; lekkere frisse tomatensmaak die lang blijft hangen. Geeft geen overvloedige oogst, maar voor buiten ben ik best tevreden qua opbrengst.

IMG_6313.jpeg

IMG_6314.jpeg

IMG_6315.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

Vandaag was ik in Belgié en daar kwam ik de Kumato tomaat tegen bij de Lidl. Wel super duur 4,99 per kilo. Omdat de mini kumato zoooo lekker is (die ik zelf gekweekt heb) dacht ik wie weet is de grote variant ook net zo lekker (voor seizoen 2025) maar ik had dus geen zaden, tot vandaag.

Echter hij valt heel heel erg tegen, waterig en weing smaak, terwijl de kleintjes een explosie van smaak geven. Zijn er mensen die de grote Kumato tomaat hebben gekweekt en er iets over kunnen vertellen?

Kumato is een commerciële geregistreerde merknaam van een tomaat met een specifieke kleur, smaak, grootte (olmeca f1 is 1 ervan, maar de merknaam is daar niet aan gebonden),  dus eigenlijk kan je ze zelf niet hebben, je mag sowieso die naam niet voeren (ook al zou je identiek dezelfde hebben), meestal heb je echter een f(x) of een andere die evenwel zoals je zegt soms beter kan smaken maar in vele gevallen ook slechter, omdat de originele f1 hybrides zijn. Koemato wat hier eerder op het forum voorkwam omzeilt het merkprobleem :)

Als je wat  meer wil weten kan je gewoon eens zoeken op dit forum met "kumato" of bv hier  https://www.fruitlent.nl/kumato/

Hetzelfde geldt voor mini-Kumato, had jij de jouwe gekocht als tomaatjes, of zelf geteeld uit zaadjes uit winkel?

aangepast door redzebra
  • Like 1

De mini kumato zaden heb ik besteld bij een online winkel uit Belgie. Ze zijn druifvorm ipv rond, maar ooozo lekker!! Ben dan toch wel benieuwd wat hun echte naam zou zijn....of welke kruising het ooit is geweest.

Aha nu begrijp ik het beter betreft de Kumato!!

Hij lijkt inderdaad op de Black Prince tomaat zoals op de website staat die je hebt mee gestuurd in je bericht.  Ik weet in ieder geval dat hij afvalt kwa smaak, jammer, dacht een pareltje gevonden te hebben. De mini's ga ik wel bewaren. 👍

aangepast door Gallox
Geplaatst:

helaas heeft de Phytophthora hier toegeslagen. Heb maar zoveel mogelijk blad weg geknipt en probeer zo nog wat tomaten te laten rijpen 

Geplaatst:

Het is helaas niet anders dit jaar met continue hoge luchtvochtigheid, de planten drogen slecht zeker in tunnel en beshut, je moet ook wat geluk hebben. Niet alleen phyt, maar ook bv bladvlekkenziekte en andere, het is hier ook continu beginnend aangetast blad wegnemen om het wat onder controle te houden, bijzonder is hier dat de micro's in bakken voorlopig nauwelijks last hebben maar dat is denk ik eerder toeval en geluk, ze staan een heel stuk verwijderd van de andere en moestuin.

• Like 2
Geplaatst:

M.b.t. de phytophtora, is het misschien een idee om de planten te toppen?

Zodat er geen energie meer gaat naar het groeien, maar alles naar de vruchtvorming en rijping?

Of zeg ik nu iets heel doms?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...