rorror Geplaatst: 24 april 2024 Geplaatst: 24 april 2024 @woldistel Ah! Leuke website inderdaad, die gaat in me favorieten. Gekeken naar 20+ soorten, ik zie potmaten van 10l, 15l, 20l. Maar nog geen opgevallen die groter nodig hebben. Ben jij die wel tegen gekomen? 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 25 april 2024 Geplaatst: 25 april 2024 @rorror Er staat vanaf 10 of 20 liter. Dus groter mag hoe dan ook altijd, maar zal voor sommige soorten niet nodig zijn. Groter dan 20 liter is me op de site niet opgevallen. Ik heb zelf vaak geplant in te kleine potten, maar ga dit jaar dan maar eens wat groter met bouwemmers en dergelijke. En gewoon in volle grond, natuurlijk. Quote
acpronk Geplaatst: 25 april 2024 Geplaatst: 25 april 2024 Pepers half februari gezaaid, 2 weken later dan gepland en 1,5 maand later dan vorig jaar. Ze groeien goed, dus half februari volgend jaar weer doen. Ze moeten echter wel snel verpot worden, maar dat zei ik 2 weken geleden ook al, maar helaas nog geen tijd gehad. Dit weekend dan maar. 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
LeXuZ Geplaatst: 25 april 2024 Geplaatst: 25 april 2024 Hallo allemaal, We hebben net een verhuizing achter de rug en dus geen mogelijkheid had om te beginnen dit jaar. Zijn er nog pepers waar ik nu mee zou kunnen starten of ben ik eigenlijk te laat? Alvast bedankt? Quote
Dashbro Geplaatst: 25 april 2024 Geplaatst: 25 april 2024 @LeXuZ, voor de meeste hete soorten is het wat laat, kleinere soortjes zoals Rooster Spur groeien en bloeien snel- probeer ze lekker warm te laten kiemen, en na kiemen onder veel licht. 24-7 belichten de eerste paar weken zou ook nog een optie kunnen zijn. Maar voor soorten zoals Habanero's en Ghost/ Reapers is het waarschijnlijk te laat, dan zou een plantje kopen een optie kunnen zijn. Of mogelijk iemand die een plantje teveel heeft opzoeken.. 1 Quote
rorror Geplaatst: 25 april 2024 Geplaatst: 25 april 2024 @LeXuZ Ik vind het persoonlijk te laat om te zaaien. Je zou eventueel half mei(na ijsheiligen) bij de tuincentrums kunnen gaan kijken, kunnen ze erna meteen op een vaste plek gezet worden.. Bij intrantuin toch wel wat assortiment. Helaas wel wat duur, maar komt volgens mij omdat de vruchten er al aanzitten. https://www.intratuin.nl/moestuin/moestuin-planten/groenteplanten Vaak hebben ze ook nog kleinere planten staan die zonder vruchten hebben en dus ook goedkoper zijn. Maar daarvoor kan je misschien beter kijken bij welkoop. Ook zou je even jouw plaatsnaam kunnen vermelden. Want wie weet heeft iemand in de buurt wel wat plantjes te veel gezaaid. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Dahli Geplaatst: 25 april 2024 Geplaatst: 25 april 2024 Omdat ik dit jaar voor het eerst pepers heb gezaaid, weet ik vrij weinig en probeer ik maar gewoon wat, leuk en leerzaam! Op zich ben ik best tevreden met het resultaat tot nu toe alhoewel ik echt wel verschil zie met de prachtige planten die de meesten van jullie nu al hebben. Daarom een vraagje voor wat ik de komende weken moet doen: toppen jullie je planten? En zo ja, vanaf welke blad-hoogte dan? Verder, er is bij mij duidelijk verschil in grootte: de Mme Jeanette is veel meer gedrongen dan de andere 3 soorten ( Jalapeno, chiluacle en padron). Ligt dat aan de soort? De plantjes zijn op 17 februari geplant na deno-ontkieming en op 3 maart verpot naar grotere potjes. Ze krijgen iedere week een beetje moestuin-voeding. Dank alvast! 4 Quote
Dashbro Geplaatst: 25 april 2024 Geplaatst: 25 april 2024 @Dahli, je plantjes staan er goed bij! Ze staan op Thomsen potjes, mooi ruim om ze in op te kweken. Vind het makkelijker om van vierkante pot te verpotten naar grote ronde pot- minder gedoe met aanvullen rondom. Mooi ruime potjes ook voor als het nog even duurt voor ze naar buiten mogen.. Maargoed. Ikzelf top ze niet meer, ik kweek op pot en merk dat de planten dan soms te lang vegetatief blijven voor het groeiseizoen. Alleen als ik ze echt vroeg al groot genoeg heb gekweekt, top ik ze. Maar dat is meer om de plant terug in de groei te zetten. Verschilt overigens per soort of toppen beter is, of dat je het beter kunt laten. Je planten hebben vanuit natuurlijk opzicht geen hulp nodig, maar voor een oogstboost kan het handig zijn.. Heb de fout gemaakt om met een late reaper te toppen vorig jaar, en had niks rijp voor de vorst toesloeg van die plant. Een Biquinho, snelle, kleine plant, gaf me (*zeer milde) pepers waarvan ik elke week nog uit de vriezer pak.. De groei van de hetere soorten is vaak compact in het begin. Een simpele tip: google op de verschillende planten die je hebt staan, en je zult een idee krijgen van de groeiwijze.. Ook of je ze het beste kunt toppen of met rust kunt laten. Ook bij aantal nodes toppen, zijn er een hoop mensen die je voorgegaan zijn. Neem mijn advies overigens met een korreltje zout- ik ben geen expert, en heb jouw specifieke soorten niet gekweekt, ik herhaal slechts informatie die ik opgepikt heb en die mij goede ervaringen hebben gegeven. 4 Quote
woldistel Geplaatst: 26 april 2024 Geplaatst: 26 april 2024 (aangepast) De getopte Shishito links is in een boel bladoksels mooi uitgelopen, dus die wordt tzt wat bossiger. De niet getopte plant rechts heeft wat groter blad en een iets stevigere stengel. Daar moet ik wel aan toevoegen dat de pot links al een tijdje in de koude kas staat en de pot rechts nog knus op de vensterbank. Dus waar de ene meer licht krijgt, heeft de andere het wat warmer. Dus een erg goede vergelijking is het niet 😄 Maar pepers zullen er vast aan groeien. 26 april 2024 aangepast door woldistel 4 Quote
Dahli Geplaatst: 26 april 2024 Geplaatst: 26 april 2024 @Dashbro en @woldistel dank jullie wel voor de nuttige info! Interessant ook om op de foto het verschil te zien tussen wel en niet getopt. Eigenlijk ben ik sowieso een beetje ‘bang’ voor toppen. Bij mijn dahlia’s doe ik het meestal ook niet, voelt als verminking terwijl je ze al maanden als baby’s aan het verzorgen bent 😂. Stom is dat omdat je bij dahlia’s rationeel weet dat de planten door toppen veel voller worden, maar toch…😊 2 Quote
Moestuinpassie Geplaatst: 26 april 2024 Geplaatst: 26 april 2024 Hallo allemaal, welke minimale nachttemperatuur houden jullie aan om pepers uit te planten in een kas? Hier in zuid Holland wordt het vanaf morgen boven de 10 graden in de nacht, maar over een week zakt het weer tot 8 a 9 graden een paar dagen. Denken jullie dat ik mijn pepers al in mijn kas kan zetten? Quote
rorror Geplaatst: 29 april 2024 Geplaatst: 29 april 2024 In de kas is geen probleem. Voor buiten, pas na ijsheiligen. En dan hopen dat die week goed weer is. Om af te harden kan je wel al nu gaan beginnen. Dus elke dag half uurtje langer buiten zetten. Straks weer water en voeding geven, laatste keer 4dagen geleden. Links achterin zijn ze al 20cm hoog. De gene uit het raam beginnen er ook beter uit te zien. Nog twee weekjes benouwd tegen elkaar aanstaan. 😅 5 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Dashbro Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Rooster Spur, met een rare vergroeiing uit de bloemen?? Plant stond tot vandaag in de vensterbank, is wat erg vroeg gezaaid... Dat gaat een pittige zomer worden😅 2 Quote
Birdie91 Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 (aangepast) Hier staan de pepers er ondertussen zo bij. (Ja ze moeten inderdaad weer water 😜) Ze zijn in het begin vrij lang en slungelig geworden door (denk ik) te warm icm te weinig licht. Helaas niet echt meer bijgetrokken dus ik hoop dat ze het straks volhouden in mn tuin met best wel wat wind 😅 1 mei 2024 aangepast door Birdie91 Quote
Ruderalis Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 @Birdie91, mooie familie stretch ☺️, dat wil idd nog al eens gebeuren in het raamkozijn, te weinig licht 💡 Ik zou ze in ieder geval snel gaan overpotten en er een bamboe stok bij prikken en nu met het mooie weer al af en toe buiten zetten om ze alvast wat af te harden. 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Even 3 gewone peper soortjes waar ik naar uit kijk, vooral de Cayennepeper aangezien we die zo ie zo veel gebruiken (gekochte winkel potjes tot nu toe), ook de Buena Mulata is een goed eetbare peper en een ontzettend leuke kleurrijke plant en dan nog de Sugar Rush Stripe, mooie gekleurde pepers geeft die, hoe heet ie is weet ik zo even niet. De Cayennepeper heb ik van @henkg en die kweek ik dit jaar voor het eerst, ik weet al hoe die smaakt want ik heb er ook poeder van gekregen en ik moet zeggen hij is een stukje pittiger dan het winkel spul, echt een topper, De Sugar Rush Stripe heb ik van @rorror en ook die kweek ik voor het eerst, de plant geeft zeer aantrekkelijke pepers. De Buena Mulata komt van ons zelf en heb ik al eerder gekweekt en is een topper. - de plantjes, Cayennepeper 4ltr pot, Buena Mulata 4ltr pot, Sugar Rush Stripe 4ltr pot, 😎🌶️ 5 Quote
rorror Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Even luchten tijdens het watergeven. En hop weer terug. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mai Pensato Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 Een update over de potpepers die ik dit jaar als experiment heel vroeg gezaaid heb, al op 20 dec. Met als doel om ze lang binnen te kunnen kweken, begin mei naar de kas en dan vroeg de eerste rijpe pepers. Het zijn deze 3 soorten: 1. Aurora (verkleurt van paars-roze-oranje naar rood) deze zijn behoorlijk heet (Scoville waarde 30.000-40.000). Capsicum annuum 2. Biquino Yellow (kleine pepers rond met een punt). Dit is een milde peper (Sco 1.000-5.000). Capsicum chinense 3. Solar Flare (oranje vorm van Cayenne) deze is mild heet (Sco 5.000-10.000). Capsicum annuum Op 30 april zijn ze naar de kas gegaan en overgeplant in grote potten. Eerder durfde ik toch niet vanwege de koude nachten. En toen hingen er al de eerste rijpe pepers aan. Van de Solar Flare kon ik er al 4 oogsten. Een daarvan is vandaag fijn gesnipperd door de maaltijd salade gegaan en deze is toch een stuk pittiger dan de Scoville waarde doet verwachten ! Aan alle drie de planten hangen al veel pepers, vooral de Biquinho Yellow. Voorlopig is het experiment geslaagd! De foto's: Aurora: Biquinho Yellow: Solar Flare: 6 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Dashbro Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 Staan er mooi bij zo! De Biquinho gaat mogelijk nog wat milder zijn, ik heb ze gehad zonder enige hitte. De Aurora stond hier ook, erg mooi zo met alle verschillende kleuren, dat donkere blad vind ik ook mooi- heb daarom ook Black Pearl gehad, maar die was puur voor de sier. Vroeg voorkweken, als je de ruimte, warmte en licht genoeg hebt, is top als je vroeg van je pepers wilt genieten- bij de superhots is het ook wel handig door de lange rijptijd.. Hier staan de Primotalii en 1 van de Habanada's weer onder de lamp na een paar uur afharden in de zon vanochtend. Pen en Desmodium Gyrans voor schaal.. 2 Quote
rorror Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 Groeidoos opgeborgen, komende weken mogen ze nu even hier staan en dan uitplanten. 7 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lia56 Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 Wat een mooie planten hebben jullie al, en veel! Quote
Polly168 Geplaatst: 8 mei 2024 Geplaatst: 8 mei 2024 Hier gaan de plantjes oké, ze staan inmiddels een weekje permanent buiten. Niet al te veel groei, en dat zal vast ook met het slechte weer te maken hebben. 7 Quote
woldistel Geplaatst: 9 mei 2024 Geplaatst: 9 mei 2024 Hm, dit klopt niet! Hopelijk heb ik zelf een zaadje verwisseld, maar dit bloempje is geen c. baccatum. Zou een SR Stripey moeten zijn. Het andere bloempje is van de SR Peach en wel een baccatum. Ik heb nog een Stripey staan, maar die heeft nog geen knoppen. 1 Quote
Dashbro Geplaatst: 9 mei 2024 Geplaatst: 9 mei 2024 Heerlijk groeizaam weer momenteel, de cayenne maakt nu ook al goed wat vruchten, en de medusa zit zo vol knoppen.. 4 Quote
Ruderalis Geplaatst: 9 mei 2024 Geplaatst: 9 mei 2024 (aangepast) Vandaag de Pepers buiten uitgeplant in onze langste bak, zitten leuke soorten bij. Cayenne peper Peter Pepper Sugar Rush Peach Sugar Rush Stripe Buena Mulata Candy Cane (paprika) Hopelijk houden we even goed weer zodat ze flink kunnen gaan groeien, ze staan er netjes en gezond bij. De pepers en 1 paprika, 1 micro maar wel gezonde Black Pearl Psychedelic peper die we apart in pot in de tunnel tent laten groeien, 9 mei 2024 aangepast door Ruderalis Spelling 5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.