Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Die UK is leuk hé?

Hij doet het ook eigenlijk gewoon heel goed, over het algemeen.

Ik kweek ze nu al een paar jaar achtereen en ik zag, dat er ook een groene UK is.

Die staat op de lijst voor volgend jaar.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

Hij is zeker leuk @Rookie! Ik had veel vrouwelijke bloemen, maar denk dat de bevruchting lastig was door al die regen. Heb wel met mannelijke bloemen zitten frutten maar vaak was het stuifmeel geklonterd. Volgend jaar misschien wat meer vruchten. Dit was, na een paar jaar butternuts de eerste keer kuri’s. Ik vind deze planten veel mooier en ze rijpen sneller is mijn eerste ervaring. 

• Like 3
Geplaatst:

Ik had dit jaar 2 niet-rankende pompoen planten staan. De Harlequin f1 (links) en Amoro f1 (rechts). Harlequin is nooit écht goed op gang gekomen maar heeft toch twee pompoentjes opgeleverd. De Amoro besloot na de eerste twee pompoenen toch één lange rank aan te maken waar er nog een stuk of drie aan liggen. Overigens zijn die 4x zo groot als dit kleintje. Maar wie het kleine niet eert....😉

Gezien de ruimte was dit perfect voor me. Mijn tuintje is 22m diep en maar 2m breed en het pad loopt in het midden. Het is soms dus wat passen en meten😄.

Ik heb nog zaden over, dus volgend jaar weer. En mocht ik volgend seizoen meer ruimte hebben dan zet ik er een sweet dumpling bij. Daar ben ik ook benieuwd naar want ik heb de naam hier menig keer zien vallen. 

20240920_193842.jpg

• Like 5
Geplaatst:

@vinky heb ik overwogen, maar ik had er geen materiaal noch budget meer voor. Dit leek mij een prima tussen oplossing. Komend seizoen wil ik wel meer in de hoogte gaan proberen te werken😄.

• Like 2
Geplaatst:

@Amarinde wat hier goed heeft gewerkt is eerst beetje omhoog via een rekje. Voor de rest wat spijkertjes in de muur en van spijker naar spijker van dat groene geplastificeerde tuinijzerdraad spannen. De ranken bind je steeds aan het gespannen ijzerdraad vast. Misschien is dat een idee voor volgend jaar, ik denk dat het nog geen euro heeft gekost 😃.

• Like 4
Geplaatst:

We gaan dit jaar vermoedelijk eindigen op 1 Uchiki Kuri, 4 butternuts en twee onrijpe musquee de Provence. 😄 Met de Butternut ben ik erg blij, die rijpen al goed af en kan ik zeker voor de eerste vorst binnen halen om te gaan rijpen. Liggen voor komende natte week allemaal op een steen of tegel tegen het rotten. De musquee de Provence is te laat op gang gekomen, maar goed, wellicht zorgt de omslag van het weer ervoor dat ze de twee kleine pompoentjes iets sneller laten afrijpen en anders dan gaan we aan de slag met de onrijpe pompoenen. 

• Like 2
Geplaatst:

Het wachten is hier op het goed verkurken van de stelen, ik wacht zo lang mogelijk met ze er af halen.

UK: 4

Sweet Mama: 3

Baby Bear: 9, plus 2 rare kruisingen

Butternut: 2 (heel blij mee)

Sweet Dumpling: 3

Winter Sweet: 1

Het is een goed pompoenenjaar (voor zover ze niet worden opgevreten door de slakken).

• Like 2
7 uren geleden, Rookie zei:

Het is een goed pompoenenjaar (voor zover ze niet worden opgevreten door de slakken).

Bij mij juist niet. Ik had gehoopt op 1 of meer. Maar beter iets dan niets. Ik had eerst alleen vrouwelijke bloemen en na die ene bevruchting alleen maar mannelijke bloemen. 

Maar die ene kan er bijna af, het steeltje begint al iets te verkurken zag ik net.

aangepast door Gitta
  • Like 1
Geplaatst:

@Rookieik heb voor de Butternuts het ras Early Nutter F1 gekocht en die maakt z'n naam waar. Ik heb deze ook begin april meen ik al gezaaid zodat ie iets eerder al op gang kwam. Dat heeft dus goed uitgepakt ondanks de kou en nattigheid. 😉 Zoeken naar een goed ras scheelt een hoop bij de butternuts aangezien die verreweg de langste rijptijd hebben. 

• Like 2
Geplaatst:

Dankjewel @MSDG!

Niet gehinderd door enige kennis heb ik gewoon een zakje zaden gekocht, ik zie dat ze Waltham Butternut heten.

Die Early Nutter klinkt goed, daar ga ik eens naar op zoek.

Ik heb geen idee, wat een goed ras is bij pompoenen... maar ik leer snel.

• Like 2
Geplaatst:

Heb na ijsheiligen een heleboel keren binnen opgekweekte en buiten ingezaaide pompoenen (o.a. uchiki kuri) geprobeerd, niets sloeg aan. Teveel wind en/of zonneschade denk ik. Samen met niet zo goede grond ter plaatse.

Van de supermarkt uchi kuri gaf ik de pitten aan mijn kippen, die hebben het (meeste?) opgegeten. Echter ontstond er daar in de tuin ineens een aantal hele gezonde uchiki kuri planten! Hebben het fantastisch gedaan, slakkenvraat aan jonge vruchtjes daargelaten per plant 1 succesvolle pompoen. Heb er 0,0 werk aan gehad, de ranken zijn in mijn hegje gegroeid (had dat zelf nooit bedacht, maar kan prima blijkbaar!)

Eindstand 7 rijpe uchiki kuri's en er is nog 1 crown prince aan het rijpen (de enige die gelukt is met eigen inspanning).

• Like 6

Dit jaar de rassen Howden, Potimarron Françai, Red Kuri en een Halloween pompoen (Jack Lantaarn) besteld.

Er tevreden oover de laatste 3 rassen. Bij de Howden braken de stengels te makelijk bij de pompoen af. 

Goede oogst gehad en bijna alles aan de weg verkocht. De restjes staan nog op de foto. Alle grote Halloween pompoenen zijn al uitverkocht. 

Nu weer bedenken wat ik komend jaar ga zaaien. Minder eetbare (Potimarron Françai, Red Kuri) en meer gekleurde halloween pompoenen. Zit te denken aan Cucurbita maxima - Autumn Beauty | 10 zaden | 42346.10 (jansenzaden.nl) en 

Cucurbita maxima - Aladdin's Turban | 10 zaden | 40010.10 (jansenzaden.nl).

IMG_1171.jpeg

IMG_1170.jpeg

IMG_1151.jpeg

aangepast door Martijn
  • Like 6
Geplaatst:

Mooi zeg je hebt veel verkocht. De Turkse muts is ook heel erg in trek bij mensen die hem zo willen neerleggen, je hebt ook schitterende groene en groenoranje varianten. Wat weinig mensen weten is dat hij ook goed eetbaar en lekker is. Iets droog vruchtvlees met veel smaak en een goede bewaarbaarheid. 

• Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...