Lia56 Geplaatst: 30 juli 2024 Geplaatst: 30 juli 2024 @Frans Wat doen die t goed bij jou. Hier heb ik nog 1 miezerig plantje over, de rest op vermoord door de slakken 😒 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 augustus 2024 Geplaatst: 6 augustus 2024 Gisteren mijn eerste rijpe Marconi Gold gespot van de plant die in 14L potten staan, deze plant blijft iets kleiner ten opzichten van de planten in 35L potten, produceren iets minder vruchten daardoor maar geven daardoor wel sneller rijpe vruchten. Zaad afkomstig van @Ruderalis 2 Quote
rorror Geplaatst: 6 augustus 2024 Geplaatst: 6 augustus 2024 @Ruderalis Had vorig jaar van de Jalapeno Black Magic zaden genomen, waarschijlijk gekruist met een Jalapeno Oranje of Oranje Punt paprika, die ik had staan. Dus deze had de grote en de vorm van de Black Magic, maar was Oranje geworden. Was zeker een overheelijke peper. Nu maar hopen dat de rest wel rood wordt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 16 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2024 (aangepast) Fasciatie bij een paprika (Georgescu chocolate). Nog niet eerder gezien bij peper/ paprika. Bloem is drie keer zo groot als normaal en het lijkt of alles ook al bevrucht is. Ben benieuwd naar het resultaat. Grote bloem in vergelijking met de normale bloemen. Niet letten op de aangevreten bladeren, hè 😁 16 augustus 2024 aangepast door woldistel 2 Quote
rorror Geplaatst: 16 augustus 2024 Geplaatst: 16 augustus 2024 Wat een monster bloem! Dat wordt een mooie paprika me cristaatvorming. Als ik goed tel krijg je dan 6 van dit soort uitsteeksels. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 16 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2024 Ziet er toch wat meer afzonderlijk uit dan bij tomaten waar alles een geheel lijkt ( maar ook niet is). Ik heb een aparte topic over fasciatie/ bandvorming/ cristaat in de babbeltuin geopend, misschien wil je jouw foto daar ook neerzetten 😃? Quote
Lia56 Geplaatst: 17 augustus 2024 Geplaatst: 17 augustus 2024 @woldistel dat ziet er heel apart uit. Ook heel benieuwd naar t resultaat! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 Ik heb heel veel vraat in mijn pepers en paprika’s. Rupsen… ik vind de poepjes wel, maar die verdomde rakkers niet…. Gisteren ook een vlinder op heterdaad betrapt. Misschien was dat ooit rups. Vol genoeg kunnen eten. Het is zo deprimerend dat ik ze gewoon weggooi en niet eens de moeite neem om een foto te maken voor het archief. Een deprimerend moesjaar met alles. Rupsen, slakken, overstromingen Vanalles teistert de boel! Ik zal blij zijn als ik mijn eerste peper zelf eet. Er hangen een paar bijna rijpe Marconi goldens en wat andere pepers. Quote
Mellie Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 Ik heb EINDELIJK de eerste rijpe paprika geplukt en weer eens een afgeknaagde weggegooid….Dit is capsicum nummer 10 voor de compostbakBeaver dam eerste 2 paprika’s. 4 Quote
Gallox Geplaatst: 20 augustus 2024 Geplaatst: 20 augustus 2024 Op 6-8-2024 om 11:42, Kevins Moestuin zei: Gisteren mijn eerste rijpe Marconi Gold gespot van de plant die in 14L potten staan, deze plant blijft iets kleiner ten opzichten van de planten in 35L potten, produceren iets minder vruchten daardoor maar geven daardoor wel sneller rijpe vruchten. Zaad afkomstig van @Ruderalis Hi!! , en heb je de Marconi al kunnen eten? Ik was dit jaar enthousiast begonnen met de rode variant maar er is niks meer van gekomen. Volgend jaar misschien weer proberen. Ik heb eerder gelezen dat de smaak echt goed is, dus ben benieuwd wat jou ervaring is. Quote
Mellie Geplaatst: 20 augustus 2024 Geplaatst: 20 augustus 2024 Beaver Dam blijkt een peper geen paprika 🫢 3 Quote
woldistel Geplaatst: 21 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2024 De stier bij de horens vatten! Oftewel de eerste Corno di toro giallo (gele stierenhoorn) is een feit. 6 Quote
Gitta Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Ik heb eind februari de gemengde blok paprika's gezaaid die ik voor sinterklaas cadeau heb gekregen. Ze kwamen goed op en 21 mei buiten in een moestuin zak gezet. Ze groeiden goed, maar de bloei liet lang op zich wachten. Pas begin juli. Maar nu al mooie paprika's aan de plant. Helaas nog groen. Hopelijk kleuren ze nog, anders gewoon groene paprika's eten. 1 Quote
Frans Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Weer ruim genoeg rijpe paprika's om naar behoefte te oogsten. Dit jaar 8 planten in de kas en nog een paar in de vollegrond met een opbrengst zoals ik dat al jaren van ze gewend ben. Binnenkort worden de geheel rijpe exemplaren in blokjes gesneden en ingevroren want (te) lang aan de plant blijven hangen gaat ten koste van de kwaliteit. 9 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Ook nog even de planten in de vollegrond laten zien. Planten die even oud zijn als die in de kas en dan zie je pas goed wat voor voordeel een kas heeft t.o.v. de vollegrond. Maar al zijn ze dan later rijp, ook deze vruchten zullen niet onder doen voor die uit de kas. 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mai Pensato Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 44 minuten geleden, Frans zei: Weer ruim genoeg rijpe paprika's om naar behoefte te oogsten. Dit Wanneer heb je ze gezaaid? En geen last van slakken gehad? Bij mij dit jaar een enorme plaag in de zoete paprika's Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Frans Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 @Mai Pensato Paprika's zaai ik gewoonlijk eind februari begin maart. Zaaien is eigenlijk het verkeerde woord want in zo'n kweekbakje van de Action leg ik dan op regelmatige afstand de zaden ( 3 rijtjes met elk 5 zaden) zodat de plantjes elkaar niet in de weg gaan zitten en ze zich, voor ze verspeend moeten worden naar p9 potjes, maximaal kunnen ontwikkelen. Vanuit de potjes worden ze in kas en vollegrond gezet maar door de enorme druk van de slakken dit jaar had ik de voor de vollegrond bestemde planten eerst nog een keer verpot naar grotere potten. Bij het in de vollegrond zetten waren het dus al flinke planten en daarom minder kwetsbaar. Het gebruik van wat slakkenkorrels zorgde er verder voor dat ik met de paprika's nauwelijks problemen heb gehad. In de kas heb ik nog nooit een slakkenprobleem gehad. Zelfs dit jaar niet. Een kwestie van (zeker 's nachts) de hordeur gesloten houden en er voor zorgen dat gereedschap dat ook in de tuin gebruikt wordt helemaal schoon is. Ook met ander spul, een krat bijvoorbeeld, is het oppassen geblazen. Via de onderkant van zo'n krat is een slak snel mee gelift. 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mellie Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Mijn kas zit vol slakken…. Ik had een heel riedeltje erover maar lang leve de delete knop. Anyways. Ik heb vandaag eindelijk paprika’s geplukt die eetbaar waren. Alle paprika’s tot nog toe waren merendeels afgeknaagd door rupsen. Vandaag eindelijk 2 Marconi golden geplukt. Ik vind ze net zo vies als Marconi purple, dus een grote tegenvaller. Gelukkig had ik ook oranje snack paprika’s en die waren wel lekker. Heb ook 1 rode Spaanse paprika die geslaagd is. Helaas zag ik wel een vlinder rondvliegen in de kas. Dat is of de rups die ontpopt is of een nieuwe die voor heel veel rupsen heeft gezorgd… we gaan het zien. 4 Quote
Lia56 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Hier maar een handvol paprika's, jammer volgend jaar beter Quote
woldistel Geplaatst: 31 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2024 Hier ook een handvol tot nu toe, maar het lijkt alsof de slakkendruk nu eindelijk voorbij is en de planten komen nu pas op gang. Ik bewaar in ieder geval weer zaden voor volgend jaar, dus nieuwe ronde, nieuwe kansen. Aconcagua heeft er nu pas zin in, net als de Corno di toro giallo 3 Quote
Rookie Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Mijn paprika's doen het eigenlijk heel goed, vergeleken met afgelopen jaren. Dit is mijn beste jaar tot nu toe. Nu heb ik hier ergens gelezen (kan het niet meer terug vinden) dat de paprika's er ook afgehaald kunnen worden om binnen verder te rijpen. Betekent dat, dat de groene paprika's binnen dan ook nog rood worden? 2 Quote
woldistel Geplaatst: 17 september 2024 Auteur Geplaatst: 17 september 2024 Ik doe dat wel met pepers, met paprika's zelden. En met tomaten bijna altijd. Grootste voorwaarde voor allemaal is, dat de vrucht al begonnen moet zijn met het rijpingsproces. P en p rijpen wel veel langzamer op de vensterbank dan tomaten en ik eindig ook wel eens met een halfgedroogde rimpelige, maar die droog ik dan gewoon verder. Ik vind groene paprika trouwens ook lekker. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Dankjewel! Tomaten doe ik ook inderdaad. Dan laat ik nu de paprika's er zo lang mogelijk aan hangen, want ik wil toch wel graag een paar rode erbij hebben. Groene eten we ook veel, maar ik heb al een heleboel potten Sloppy Joe's ingemaakt, ik heb zelfs nog van vorig jaar, dus wat rode paprika's zijn nu wel welkom. Ik wil nu wat fajita mix in de vriezer doen. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Bij mij zijn de paprika's langzaam aan het kleuren nu. Ook al wel groene paprika's gegeten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.