Babbelx Geplaatst: 1 april 2012 Geplaatst: 1 april 2012 Hallo! Mijn kleine moestuintje staat tegen een hekwerk aan. Voorheen stond daar altijd klimop, maar die heeft de winter niet overleefd dus die hebben we weg moeten halen. Nu is er wel een leuk plekje over om een mooie klimplant tegenaan te zetten. Eentje die mooi het gaas bedekt, want we kijken nu regelrecht de tuin van de buren in! Ik weet dat bonen goed klimmen, maar persoonlijk hou ik echt niet van bonen en dan weet ik dat ik het minder leuk vind om te onderhouden. Wie heeft er een leuk lijstje voor mij met klimgroentes? Quote
bonnie f Geplaatst: 1 april 2012 Geplaatst: 1 april 2012 Rankende courgettes, kleine pompoenen, peultjes. Komkommer, augurk. En dan natuurlijk nog fruit. Braam, framboos, druif etc. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Babbelx Geplaatst: 1 april 2012 Auteur Geplaatst: 1 april 2012 Klimt tomaat zo goed dat ik een heel stuk van mijn gaashek bedekt krijg?Ik heb toevallig cherrytomaatjes staan die aan het ontkiemen zijn, zouden die daar ook goed staan en goed klimmen? Of blijven die wat kleiner. Quote
geedee Geplaatst: 1 april 2012 Geplaatst: 1 april 2012 Vandaag toevallig naar "kom in de kas" geweest...cherrytomaatjes daar (wel verwarmd en alles optimaal natuurlijk...voeding licht enz enz) werden 11 meter lang kijk maar eens op topic kom-in-de-kas-2012-t4655.html bij die 2 foto's met tekst. Als ze bij jou buiten een kwart halen van die lengte....is je gaashek wel dubbel bedekt denk ik Quote
Erny Geplaatst: 1 april 2012 Geplaatst: 1 april 2012 Peultjes groeien snel, kunnen nu de grond al in, zijn lekker en bloeien ook nog mooi. Worden ongeveer 1,50 hoog en heel dicht (als je ze tenminste dicht genoeg bij elkaar plant). Als peultjes je te "bonig" zijn misschien doperwten? Quote
tnauta Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 (aangepast) Passiflora, wel ff uitzoeken welke winterhard is 2 april 2012 aangepast door Gast Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
eva1986 Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Hop! Die groeit in ieder geval hier super snel! En anders natuurlijk een van de lekkere ideeën van hierboven Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Bubbels Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Ik vind het nadeel van hop dat ie zich met de jaren behoorlijk door het perk waar ie in staat wil gaan woekeren. Komt er een meter voor de oorspronkelijke stam ineens een enorme hoprank naar boven. Dat wil je dan weer niet als je langs de wand ook gewassen wilt telen. De tomaten lijken mij een prima optie als je geen bonen blieft. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
dennislp Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Misschien geen groente maar een kruid, maar een Oost-Indische Kers die lang word kan ook goed Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Babbelx Geplaatst: 2 april 2012 Auteur Geplaatst: 2 april 2012 Echt leuke ideeën allemaal.Passieflora is echt een goede voor het bedekken van andere kanten van mijn hekwerk, ga snel informatie over zoeken.Ik wist niet dat tomaatjes zo groot werden, mijn vorige ervaringen waren allemaal stukke kleiner. Eentje die ik had gezaaid is max. iets boven mijn knie gekomen en die ik als plant heb gekocht bleef ook vrij bescheiden in zijn potje. Maar ik kan het natuurlijk altijd proberen, tomaten lijken mij superleuk om daar neer te zetten.En die oost indische kersen zien er ook supermooi uit, wil ik ook nog een keer proberen. Quote
Babbelx Geplaatst: 2 april 2012 Auteur Geplaatst: 2 april 2012 misschien druif of kiwibes Ja ik wilde in eerste instantie ook druif proberen, maar dat moet je als plant kopen blijkbaar en als je het zaaide dan duurde het een paar jaar voor hij eindelijk vruchtjes gaf. Ik denk dat ik nog wel een druivenplantje ga kopen en die ergens anders laat groeien. Die kiwibessen zien er trouwens ook leuk uit. Quote
geedee Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Je kunt ook stekken vragen aan iemand die druif heeft staan, gaat best snel. Quote
RvO Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 ...Ik wist niet dat tomaatjes zo groot werden, mijn vorige ervaringen waren allemaal stukke kleiner ....De maximale hoogte van de tomaat hangt af van het ras. Van vele meters tot enkele dm., alles bestaat. Overigens als je scheuten van een hopplant wilt hebben, die heb ik wel voor je, doe maar even een pb als je een paar wilt hebben. Andere suggesties: courgettes of kleine pompoentjes. Die moet je wel een beetje helpen met klimmen, maar daar zit wel groeikracht in. Quote
geedee Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Als je nog een scheutje overhebt....wil ik daar ook wel eentje van RvO...moestuindag? Quote
RvO Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Als je nog een scheutje overhebt....wil ik daar ook wel eentje van RvO...moestuindag?OK, ik liep net door de tuin en zag dat er genoeg opkomt. Wil je een vrouwtje of een mannetje? Of alle twee? Voor de meelezers: zolang de voorraad strekt...... Quote
dennislp Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Ik wist niet dat tomaatjes zo groot werden, mijn vorige ervaringen waren allemaal stukke kleiner. Eentje die ik had gezaaid is max. iets boven mijn knie gekomen en die ik als plant heb gekocht bleef ook vrij bescheiden in zijn potje. Maar ik kan het natuurlijk altijd proberen, tomaten lijken mij superleuk om daar neer te zetten. Hangt meestal ook van de soort af. Sommige blijven klein terwijl andere juist weer groot worden. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Helly Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 RvO, kan je aan de plant zelf al zien of het mannelijk of vrouwelijk is? Of moet ik wachten tot de bloeitijd?Ik kan denk ik ook wel wat stekken meenemen, maar weet niet welke ik heb. En hoe je moet stekken is ook wel een handige tip. Gewoon stengel afknippen en in water zetten? Quote Good things come in small packages
RvO Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 RvO, kan je aan de plant zelf al zien of het mannelijk of vrouwelijk is? Of moet ik wachten tot de bloeitijd?Bij jonge plantjes kan ik dat niet zien. Dus wacht ik tot de bloei. Misschien kan iemand anders dat wel?? Maar ik heb hier twee planten, een mannetje en een vrouwtje en die staan een flink eind uit elkaar (15m of zo iets). Mijn idee is om jonge uitlopers van die planten te snijden, dan (hoop ik) gaat het wel goed.Zaailingen heb ik ook wel, maar daarvan durf ik dus niet te zeggen of het mannetjes of vrouwtjes zijn.Met stekken heb ik geen ervaring. Quote
geedee Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Als je nog een scheutje overhebt....wil ik daar ook wel eentje van RvO...moestuindag?OK, ik liep net door de tuin en zag dat er genoeg opkomt. Wil je een vrouwtje of een mannetje? Of alle twee? Voor de meelezers: zolang de voorraad strekt...... Die waar de hopbellen aankomen..... wat is het voordeel van beide hebben?? eigenlijk wil ik ze wel alletwee...kan ik mooi het verschil leren zien Bedankt alvast Quote
RvO Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Die waar de hopbellen aankomen..... Dat zijn de vrouwtjes wat is het voordeel van beide hebben??Mannetje + vrouwtje --> kindjes. Volgens mijn geven eenzame vrouwtjes ook hopbellen. Beide planten stonden hier in de tuin toen ik het huis kocht. Ik heb dat zo gelaten. Quote
geedee Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Alweer wijzer...tnx....graag beide als dat kan... Quote
Helly Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 RvO, ga je ze nu al afsnijden of doe je dat vlak voor de moestuindag? Quote Good things come in small packages
dennislp Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 zolang de voorraad strekt......Zolang de voorraad stekt klinkt leuker nu Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.