annemiek123 Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Mijn bloemenzaailingen worden weggevreten door slakken denk ik, want ik zie zon slijmspoortje...Ze zitten gewoon in mijn kasje!!!Kan ik tussen de zaailingen ook slakkenkorrels doen of gaan ze daarvan kapot??Ze begonnen aan de Dahlia's en nu gaan de Zinnia's eraan....grrrrr ? Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Jups, slijmspoor betekent slakken. Dat glinsterd ook zo mooi in de zon waardoor je kunt zien waar-vandaan/heen ze zijn gegaan. Kan de hele tuin door gaan in 1 nacht. Toch maar even op zoek gaan in je kasje. Of is dat kasje open van onderen? Want dan zou ik er aan de onderkant nog iets tegenaan gooien dat ie goed dicht zit. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Kan ik tussen de zaailingen ook slakkenkorrels doen of gaan ze daarvan kapot??Ja zeker doen, eventueel ook gewoon op de grond in je kas (tussen de potten/trays). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annemiek123 Posted April 5, 2012 Author Share Posted April 5, 2012 oke thx, ga meteen nu doen....zo zonde anders ....hou niks over Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Hier zijn ze ook uit hun winterslaap ontwaakt, die beesten. Deze ziek geweest en niet veel aandacht aan de moestuin kunnen besteden en vandaag gemerkt dat ze in de koude kas enkele paprikaplantjes en pas ontkiemde nachtschonen hebben opgevreten Ik strooi dan slakkenkorrels hoor, zowel tussen de plantjes als rond de zaaibakjes in kas en rond de kas zelf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Zonder slakkenkorrels te strooien ga je het van ze verliezen. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Zet een potje bier ,daar houden ze van hebben ze ook een fijne dood.Slakken korrels vind ik niets.Heb zelf ook veel last van de slakken ,maar bier doet wonderen.Geen flauwekul. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouter Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 als je koffie hebt gemaakt blijft er altijd nat koffie poeder over dit helpt ook uitstekend tegen de slakken , de slakken kunnen niet tegen die geur en kruipen niet graag over die korreltjes... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 Zet een potje bier ,daar houden ze van hebben ze ook een fijne dood.Slakken korrels vind ik niets.Heb zelf ook veel last van de slakken ,maar bier doet wonderen.Geen flauwekul. Dood gaan ze toch. Dus waarom bier gebruiken, da's veel te zonde, ik drink het liever zelf op... gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 Omdat slakkenkorrels niet bepaald diervriendelijk zijn.De egels (vooral de jonge dieren) krijgen er ernstige darmproblemen van met vaak de dood tot gevolg. Ook bij vogels valt het niet goed in de maag, ONDANKS de beweringen dat het geen kwaad kan voor deze dieren. Bier is goedkoop, kan je verdunnen met water en het blijft net zo effectied. Het 2e voordeel is dat je zelf kan zien dat je steeds minder slakken vangt. Ik ben nu een maand bezig. De eerste 2 weken zaten er af en toe 1 of 2 slakjes in. Met de warmte werden het er 3 tot 4 per dag. Deze week zijn het er minstens 6 of 7 per dag. Deze slakken kunnen geen eieren meer afzetten en dat zijn er een flink aantal. Dus denk ik dat je zo een slakkenplaag voorkomt juist omdat nu het de ze-gaan-eieren-afzetten-periode begint. Daarbij geven huisjesslakken amper problemen en zijn het juist de naaktslakken die je sla opvreten. Huisjes slakken eten de eitjes van de naaktslakken en met korrels gaan beide slakken naar de maan. Dus ik denk dat dit veel effectiever is.'s Avonds met een zaklamp zoeken en ze vangen of doormidden knippen werkt ook goed. Je zou zien dat het er steeds minder worden Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
heggemus Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 bier ken ik, maar koffieprut niet. Wie heeft daar ervaring mee?Korrels strooi ik zelf liever niet, omdat het eruit ziet als hagelslag (ik heb kleine kinderen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 7, 2012 Share Posted April 7, 2012 De kleur van de korre;s van Bayer is felblauw en die van Ecostyle rose. Waar koop jij je hagelslag ? Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
heggemus Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Ja klopt, die felle kleuren. Ik heb ze één keer gestrooid en mijn peutertje vlóóg erop af. Vandaar dussss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Als het gaat om de slakken in je kas, zou je eventueel een keer voor het slapen gaan met een zaklamp naar binnen kunnen... Dan vang je gewoon de eerste slijmerds al zelf Ik ben ook geen fan van slakken korrels, heb ze gelukkig ook nog niet in de tuin gezien, maar ik zet ook altijd schoteltjes bier! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carla Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Ik had me al afgevraagd waarom er een schuin ingegraven pot naast het schuurtje in de grond zat. Daar ga ik volgende week ook maar van een plons bier in doen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Toch met zaailingen in de kas is mijn ervaring dat bier wel helpt maar niet erg goed, ze vinden die zaailingen erg lekker en is maar klein hapje en plantje weg, ik ga daar nog korrels voor kopen maar wel de Escar-Go (ecostyle slakkenkorrels) want die blijven in kas toch veel lang bruikbaar dan buiten zijn best duur. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
annemiek123 Posted April 8, 2012 Author Share Posted April 8, 2012 Ik heb ook de roze korrels, maar gebruik het echt weinig, had al 2 grote slakken eiernesten gevonden in de bloembakken , die al weggedaan, en in de tuin zet ik ook weleens bier, maar niet bij de zaailingen, want zoals eerder gezegd, 1 hap en weg plantje... Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 De slakken heb je toch in je PVC kas(t)?Als je daarvoor, dus buiten een biervalletje zet heb je kans dat ze al in het bier liggen nog voordat ze bij je zaailingen zijn. Evt. Zet je een flesje op zijn kop over de jong plantjes om ze extra te beschermen?Of een rabarberblad neerleggen, daar verzamelen ze graag onder. Ooit ergens iets gelezen dat heel fijn gaas in een bepaalde hoek gebogen een hindernis vormt waar ze niet overheen kunnen, dus een soort van rand om je zaailingen bak maken?En als je als het donker is even met de zaklamp gluurt zie je snel genoeg of er op dat moment al een vreetzak te vinden is, weghalen, kan hij niet verder met het eten van je zaailing. Een Hosta heeft ook een grote aantrekkingskracht op slakken, zou dus kunnen voorkomen dat ze aan je sla beginnen.IJsbergsla heeft ook een grotere aantrekking dan kropsla...dus kan je ook als trucje gebruiken Of de poten van je kast in een bakje met zout zetten, want zo klimmen ze natuurlijk je kas in Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
annemiek123 Posted April 8, 2012 Author Share Posted April 8, 2012 goede ideeen Rantje, ga eens kijken wat ik ermee kan. Vreemd wel, want in dat kasje staan ook grote kroppen lollo rosso, en die eten ze niet...alleen de bloemen. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Punt is dat je spullen in en uit sleept en zo ook wat slakken steeds erin sleept, nouja blijft verelend vooral als ze een tray net verspeende plantjes op vreten maarja zal je altijd iets last van hebben. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 yups, hier zijn de krengen ook wakker geworden...dus de koffieprut wordt weer rond bedden gestrooid,bier in potjes ingegraven, korrels in de kassen en de schaar uit het vet.we gaan de strijd tegen de slakken dit jaar weer aan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Ben ze nu alweer zat Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Regent het, zijn die slijmerds ook alweer gesignaleerd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 In me kas zijn ze al paar weekjes actief is er ook erg lekker warm al, en ik maar denken dat hij hermetisch afgesloten was. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Ik ben al aan het zoeken geweest. Paar maanden terug iets gelezen dat je van fijnmazig gaas een 'u' kan vouwen, daar kunnen ze niet overheen. Toen waren er geen slakken, wilde het graag uitproberen namelijk. Morgen zoek ik nog even verder, leek me namelijk best een kanshebber om ze echt uit de buurt te houden. Al heb ik nog nergens schade kunnen vinden, heb er wel al een heleboel gevangen de afgelopen maand...ze worden wakker, hebben dorst, ruiken dat heerlijke bier, en weg zijn ze...en doordat ze zo'n dorst hadden hebben ze niet de kans gehad om eieren te deponeren Klop het even af, is morgen ineens m'n sla weg ofzo... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts