Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wisteria - blauwe regen - kopen, adviezen gevraagd


HuubvG

Aanbevolen berichten

Vanwege teleurstellende resultaten bij eerdere poging, wil ik het opnieuw proberen.

 

Je moet op een aantal dingen letten bij de aankoop.

 

  1. Is die gezaaid of gestekt?
  2. Welke ondersoort is het?
  3. Hoe lang zal het duren voordat die gaat bloeien?
  4. Hoe kom ik aan goede planten?

 

Dat vraag ik me allemaal af. Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet. Liefst ga ik tegen de tijd dat ze bloeien zelf een plant uitzoeken, kopen, meenemen en planten. Die plant zou dus al in bloei moeten staan op de kwekerij. Maar bestaat dat?

 

 

aangepast door HuubvG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan nu al aan de plant zien of hij gaat bloeien of niet. De plant heeft verschillende knoppen, kleine voor takken en grote waar de bloem "al in zit" Als je dus 1 gaat kopen voor de bloeiperiode moet je daar naar kijken. 

 

Enige info die ik heb :)

 

 

Schermafbeelding 2024-03-13 om 19.43.40.png

aangepast door Birdie91
foto toegevoegd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ja, maar ik vrees ervoor dat die bloemknoppen niet in die jonge potplantjes gaan zitten om te vergelijken, je moet hem ook meerdere keren per jaar snoeien voor uitbundige bloei. En daar zit ook een puntje naar wat je moet kijken, bladgroei t.o.v. bloei, sommige komen te snel in blad dat bloei minder uitgesproken zichtbaar is, tenzij je veel blad wegsnoeit, maar dat zie je ook niet op die potplantjes. Daarmee dat @HuubvGbegrijpelijk wel de volwassen plant in bloei zou willen zien vooraleer een nakomeling te kopen, geen idee of dat bestaat.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn enige advies is: ga kijken als ze bloeien. Dus nu niet kopen! Als je een bloeiende koopt, dan zal deze ook blijven bloeien. Verder zo sterk als onkruid dus weinig omkijken naar en daarmee is de rest van je punten volgens mij niet zo interessant. Zelf hebben we een standaard soort met redelijk compacte bloemtrossen, bloeit twee keer per jaar en groeit niet megahard. Net mooi genoeg want daardoor maar twee keer snoeien in de zomer en een keer in het najaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Wachten tot mei dus!

Kijken naar de soort die niet zo snel groeit.

Twee keer per jaar bloeien, dat is een soort die vroeg gaat bloeien, en dan in de nazomer nog een keer.

Ik hoop dat het ditmaal lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe regen wordt geënt! Dus als je een geënt exemplaar koopt, dan zit je vrijwel altijd goed. In geënte exemplaren zie je zelf in jonge planten al knoppen zitten. Ze worden inderdaad ook gestekt. Die exemplaren herken je aan de lagere prijs, geen entplek en negen van de tien keer pas bloemen op latere leeftijd of helemaal niet. De ent is onderaan goed te herkennen, als ze geënt zijn. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat ik dat ook alvast weet. Ik hou wel van vermeerderen van eigen planten, maar hierbij hoef ik het niet meer te proberen dus. Ik ga er niet van uit dat ik 100+ word, om dan eindelijk mijn eigen zaailingen te zien bloeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geldt voor een groot deel van de zaailingen ja, maar er zitten er altijd wat tussen met andere eigenschappen. Bijvoorbeeld een andere bloemkleur, kleinere of grotere trossen of al bloeien op heel jonge leeftijd. Grote kans dus, maar zeker niet onmogelijk dat een zaailing wel vroeg bloeit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lauwe regen zou inderdaad wel lekker zijn wanneer ik mijn zojuist aangeschafte blauwe regen gepoot heb, @Moestuinpassie! 🤣

 

Ik heb beet. Vandaag op de terugweg uit Duitsland even in Winschoten bij Intratuin aangewipt, om te kijken of ze al wisteria hadden staan. En ja, ze staan er in kleuren (nog niet bloeiend), soorten, maten. Vanaf een kleine ent a 50 cm a 17,50 (dacht ik), tot heel groot en duur. Met de bovenstaande wijsheden van dit topic in gedachten heb ik mijn keus gemaakt.

 

w1.jpg

Wisteria Sinensis 'prolific', 210 cm, de meest gangbare soort. Kost 39,90. Duur? Ik vind het meevallen. Er zit namelijk een half jaar bloeigarantie op. Nu heb ik tenminste grote kans dat die dit jaar nog bloeit. Zo niet dan kan ik ermee terug.

 

Nóg een meevaller. In de pot zitten twee enten, de hoofdplant en een kleinere, links naast de bamboestok.

 

W2.jpg

Deze is 60 cm, goed levend (heb ik getest met mijn nagel over de bast) en als je die apart koopt ben je 17,50 kwijt. De bamboestok zelf is er een van 210 cm, allemaal inclusief, dus ik ben tevreden!

 

Nu op mijn gemak twee mooie plekken uitzoeken, om ze te gaan planten. En binnenkort nog een bericht met foto zodra de bloei er is.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-3-2024 om 22:23, MSDG zei:

Mijn enige advies is: ga kijken als ze bloeien.

 

Helemaal mee eens, ik heb wisteria zonder te bloeien gekocht. En heb deze nu +4jaar staan(maart2019), en bloeit nog niet. Dus zeker gaan voor één die in bloei staat zodat je zeker weet dat die ook het volgend jaar gaat bloeien. 
Edit: Voor het eerst dit jaar bloemknoppen gezien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heeft bloeigarantie. Als die straks niet gaat bloeien, kan die geruild worden voor een bloeiende. Maar je hebt wel gelijk, alleen was ik vorig jaar te laat om een wisteria te kopen, ditmaal wilde ik er op tijd bij zijn. Het is spannend, bloeit die of bloeit die niet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...