Holland Geplaatst: 22 juli 2014 Geplaatst: 22 juli 2014 Dat is ook wel sterk afhankelijk van de oppervlakte per kip waarop ie zijn kostje bij elkaar kan zoeken Quote Vriendelijke groeten, Holland
Erny Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 Nou ja zeg.... ze komen nu zelfs uit mn afvoer (van mn huisje) kruipen (vroeg me al af waar die sporen vandaan kwamen)... D'r is zowiezo wat mis met die afvoer... (water loopt erg langzaam weg) is dit nou een teken dat er ergens een breuk zit? Want waar komt die vette slak anders vandaan? Of is ie daar gewoon lekker gaan wonen om dan 's nachts mn aanrecht en omstreken te gaan verkennen... Quote
Pietl Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 Of je hebt hem er gewoon eens doorgespoeld zonder dat je het wist, bv. bij het kuisen van de groenten ofzo? Quote
Erny Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 Nee, dat doe ik daar niet, gebruik de afvoer bijna niet omdat ie niet doorloopt... Quote
aalterse-willy Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 Waar komt die afloop op uit? Riool? Sterfputteke?Eens goed nazien en dan vind ge de oplossing wel.Eens doorspoelen met pekel is goed tegen de slakken maar toch moet ge gaan kijken waar ze vandaan komen. Let wel, een slak heeft maar een heel klein spleetje nodig om er door te geraken en met een gebroken buis komen ze gegarandeerd binnen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Erny Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 Komt gewoon op een algemeen riool uit... maar weet dus niet waar mijn afvoerleiding langs loopt... dat wordt dus raden en graven... En tot die tijd doe ik maar een stop op de afvoer, niets zo goor als in het donker in zo'n vette slak stappen of grijpen... Quote
dasouth Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 laatste keer eitjes in de afvoer gekomen & daar uitgekomen misschien? Quote
loes Geplaatst: 23 juli 2014 Geplaatst: 23 juli 2014 misschien eerst eens proberen om een trekveer door het putje te duwen. mocht er een verstopping zitten dan merk je dat snel genoeg. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 24 juli 2014 Geplaatst: 24 juli 2014 Die verstopping zijn die slakken natuurlijk die daar lekker knus nestelen Quote
Janny Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Wat is de manier om slakken bij mijn potten- en bakkentuintje weg te houden? Alle raad is welkom! Gr Quote
aalterse-willy Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Wel geen antwoord op het voorgaande maar zie eens wat ik net in mijn reclame-postvak vond.https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=nm#inbox/147da89f3f5ab7d6Wat vinden onze experts daarvan? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jane Doe Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 S'ochtends en s'avonds slakken vezamelen, dan gezellig een boswandeling en een dropping. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Jane, drop ze eens bij uw kippen, maar dan overdag, dat spaart graan uit. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jane Doe Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Zal het proberen, laatst was het geen succes zijn kieskeurige fijnproevers. Hopelijk lukt het dit keer, kunnen wel extra vlees gebruiken Quote
Mathias Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Wat is de manier om slakken bij mijn potten- en bakkentuintje weg te houden? Alle raad is welkom! Gr Hier is natuurlijk al 10 keer op geantwoord maar de enigste beheersbare(als je geen slakken wilt vangen) en natuurlijke manier vind ik dan toch de loopeenden en de nematoden/aaltjes. Werken allebei geweldig, natuur vriendelijk en de loopeenden zijn geweldig om naar te zien.Voor in je potten en bakkentuintje zijn dan weer de nematoden/aaltjes veel makkelijker en perfect te gebruiken. Quote Plaagbestrijding met en door de natuur.
Conny Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Ik vond dit advies op het internet.http://www.inenomootmarsum.nl/slakken-zijn-gek-op-paneermeelIk ga het in ieder geval uitproberen. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Pietl Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Kippen in het voorjaar en najaar op de moestuin laten scharrelen is mijn techniek.Ook al zullen ze die erg dikke oranje slakken niet opeten, ze eten al zeker hun eitjes op tijdens het scharrelen. En de normale slakjes eten ze meestal wel op.In het voorjaar eten ze de dan slakjes die juist uitkomen op wanneer ze nog klein zijn. Ik beweer niet dat je hiermee nooit nog slakken zal zien maar het helpt hier enorm alleszins.Ik zet ook veel vogelhuisjes en maak de tuin zo vogelvriendelijk mogelijk. Quote
RobO Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Ik vond dit advies op het internet.http://www.inenomootmarsum.nl/slakken-zijn-gek-op-paneermeelIk ga het in ieder geval uitproberen. klinkt goed, maaruh...het regent hier wel ns... Quote
BartV Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Het is inderdaad een eindeloze strijd, elk jaar weer. Ik heb ook alle huis-, tuin- en keukenmethoden uitgeprobeerd, maar niets is sterk genoeg. Voorlopig hou ik het ook bij escarGo. Tot enkele weken terug leek het trouwens even dat we de strijd gewonnen hadden. Toen begon het vochtige weer en plots waren ze er weer. Beste manier lijkt me nog altijd de natuurlijke roofdieren voor de slakken naar je tuin te lokken (merels, lijsters, egels, ...). Wat bij ons helaas niet lukt, wegens teveel poezenbezoek uit de buurt. Quote
Conny Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Een parapluutje boven de plek RobO. Dat van die natuurlijke vijanden daar ben ik het helemaal mee eens, BartV. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
koenpoging Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Ik gebruik eerst als de plantjes klein zijn van die kapjes en nadien als deze niet meer praktisch zijn : BIO-slakkenkorrels en die doen ook perfect hun ding...ik ga er van uit dat "BIO" wil betekenen : niet belastend voor de tuin... Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje
Mathias Geplaatst: 26 augustus 2014 Geplaatst: 26 augustus 2014 Inderdaad een eindeloze strijd, maar toch om er wat verder op te gaan snap ik niet hoe Escar-go de oplossing kan zijn. De slakken hebben het liefst vochtige plaatsen, je ziet ze inderdaad als het geregend heeft. Escar-go is dan toch verdwenen door de regen? Heb je niet met de aaltjes die de slakken onder de grond infecteren natuurlijk en bij een vochtige grond moeten toegepast worden. Maar zoals ook jouw conclusie zegt zijn de natuurlijk vijanden het beste maar jammer genoeg meestal onvoldoende :/ Quote Plaagbestrijding met en door de natuur.
appelvrouw Geplaatst: 26 augustus 2014 Geplaatst: 26 augustus 2014 Esgargo kan je ook beter onder dakpannen leggen..de slakken kruipen daar ook onder en vinden "droge"escargo..Ligt het er na een week nog gaan het schimmelen en kan je het met een schepje afvoeren naar je prullenbak. Ik moet zeggen dat het houden van kippen en loopeenden bij mij resultaat gaat laten zien..af en toe moet ik grote moeite doen om in mijn voormoestuin slakken te vinden om aan de eenden te geven. Volgende week mogen er weer twee eenden los de tuin in en Nog een week of 5 en de kippen mogen ook. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Almond Geplaatst: 26 augustus 2014 Geplaatst: 26 augustus 2014 De tuin en segrijnslakken populatie lijkt licht af te nemen hier, maar nu heb ik een nieuw soort ontdekt...ff googlen leert mij dat het om de Grote Regenslak (Balea biplicata) gaat, die ook wel Grote Clausilia, of Grote Spoelhoren genoemd wordt.Ik heb nog niet uitgevonden wat ze eten (lees: of ze mijn boontjes eten) maar vooralsnog tref ik ze niet op planten aan alleen maar op het pad, alsof ze aan het mos daar zitten te knabbelen en deze mooierd kon ik jullie natuurlijk ook niet onthouden Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
sugarlevi Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Hier is het startschot voor de strijd gegeven. De peulen zijn finaal opgegeten, de binnenshuis opgekweekte zaailingen zijn echt onweerstaanbaar lekker, en het raadsel waarom er maar zo weinig in de koude bak opkomt, is inmiddels ook wel opgelost. Gisteren een tigtal slakken ruw onder hun verstopplekjes vandaan getrokken en wat bakjes met bier ingegraven. Straks aan het werk, om deze slakkenval te maken zelfbouw-slakkenval-t3331.html zodat de vallen ook in hevige regenval hun werk gaan blijven doen. En de volgende keer op de tuin wat meer makkelijk te bereiken schuilplekjes maken, om ze weg te kunnen rapen. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.