sugarlevi Geplaatst: 21 april 2016 Geplaatst: 21 april 2016 Van de winter heb ik een aantal artikelen over de populatiedynamica van slakken gelezen. Merendeel was het er over eens, dat de grootste invloed op de slakkenpopulatie, de hoeveelheid vocht (droog-> sterft nattigheid->voortplanting) is en de temperatuur (vorst->sterfte warmte->voortplanting) was. Pas op het moment dat de slakkenpopulatie al laag is door bijvoorbeeld een droge of koude periode, zou de predatie door jagers een rol gaan spelen. Op zich ook niet zo gek. Als je nagaat dat er tientallen tot zelfs honderden slakken per vierkante meter aanwezig kunnen zijn. En er bij de voortplanting tientallen tot honderden eitjes gelegd kunnen worden. Ik had een mooi bestandje, maar met een crash van pc en telefoon alles kwijtgeraakt helaas. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Raquette Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Wel interessant. Zou het dan een goed of slecht jaar worden voor de slakken (en dus het omgekeerde voor ons:))? De winter t/m januari was belachelijk zacht, daarna werd het ineens nog wel een paar weken goed koud, en ook nu is het volgens mij zeker niet warmer dan gemiddeld voor de tijd van het jaar (toch?). Maar of het natter, droger of gewoon 'normaal' is geweest? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
pippi Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Pippi, ja, ik baal ook dat ik geen 'slakkenvijanden' in mijn tuin heb. Vogels heel beperkt vanwege het grote aantal katten - inclusief die van mij - hier; een vijvertje zou om dezelfde reden meteen worden leeggevreten; en de egel heb ik dit jaar ook nog niet gezien. Maarja, dankzij diezelfde kat blijven de alomtegenwoordige Turkse Tortels dan wel weer van mijn zaailingen af:). Ik speel nog steeds wel met het idéé van een minivijvertje...en dan zo'n draad eromheen spannen tegen de kat...lichtelijk onrealistisch waarschijnlijk. Ha, ja het voordeel van die katten is inderdaad wel dat je zaailingen nooit door vogels worden opgevroten. Ik heb simpelweg geen plek voor een echte vijver, maar ik ga dit jaar wel wat gehalveerde frisdrankflessen met hele kleine gaatjes onderin ingraven en vullen met water. Misschien dat mijn humeurige huispad daar een echtgeno(o)t(e) mee kan versieren en kleine padjes gaat maken, dat zou het slakkenprobleem wel aardig kunnen oplossen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Zou het dan een goed of slecht jaar worden voor de slakken de winters die we nodig hebben om de slakken onder controle te houden betekend langdurige (3 weken minimaal) behoorlijke vorst die goed de grond in trekt. Ik hoop dat ik het mis heb maar ik vrees de nodige slakkenplagen gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
loes Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 ik heb wel een soort terrasvijver maar dat is ook de luxe drinkbak voor de katten dus daar waagt geen pad/kikker zich. de vijver van de buren is helaas ook weg dus ik verwacht geen padden/kikkers meer in de moestuin. toch een kleine jubbel. de erwten en peulen staan al een week op de tuin zonder te zijn aangevreten ik ben benieuwd of dat stand houd met de regen die voor de komende week wordt voorspelt. Quote
Raquette Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Oei, succes! Bij mij bleven die vorig jaar ook als enige staan, volgens mij vinden de plaatselijke slakken ze niet lekker. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
loes Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 vorig jaar waren mijn erwten en peultjes juist als eerst opgegeten. daarna gingen de boontjes eraan, vorig jaar amper boontjes gehad dus ik hoop dat het dit jaar beter gaat. Quote
speets Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Ik hóu van slakken - in knoflookboter Sorry, heb honger Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Raquette Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 vorig jaar waren mijn erwten en peultjes juist als eerst opgegeten. Da's nou toch raar, hè, dat slakken er een soort regionale smaak op nahouden Of wie weet zijn het wel lichtelijk verschillende ondersoorten van de naaktslak. Laatst ging ik, naar aanleiding van de vondst van een heel raar, amfibie-achtig soort naaktslak, me daar eens in verdiepen...begon ik ze nog bijna interessant te vinden... Neen! Onder de laarshak ermee! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Indy Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Nu hebben we een aantal kikkers in de vijver, een paar padden op de veranda, die ik ernstig toegesproken heb, dat slakken goed voor ze zijn,en nog....................................................................zijn mijn bonen aangevreten, mijn pompoen,met een laag koffiedik afgevreten tot een kaal stokje,de komkommers idem. En dat gewoon in de pot, waar ze stonden om af te harden. Dus dan maar weer opnieuw zaaien. Dus vanavond gewapend met zaklamp en schaar.............. Quote
zaaizee Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Ik vind het moeilijk om slakken te doden. Vooral die kleintjes zijn zo schattig. Ik pak een emmer en vul die met zoutwater uit de haven. Alle slakken gaan in het zoute water. Bovenop de emmer zet ik een andere emmer, zo kruipen ze niet uit het water naar het licht. Werkt als een speer! Slakken blijven goed zinken. Emmer leeg kiepen in de haven; hebben de vissen en de krabben er ook iets aan Quote
rdenk Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 En ik ga jullie allemaal hartstikke jaloers maken: toen de slakken boven de grond kwamen heb ik fanatiek slakken geruimd. Een paar honderd heb ik er uit mijn tuin verwijderd. Uitgewezen met een streng blik. Sommige recidivisten verdwenen onverbiddelijk in het kippenhok. Maar het resultaat..... ik heb al een paar weken geen slak meer gezien!!!!! En nu het zout in de wond ( of op de slak): ook in mijn moestuin..... geen enkele slak!!!! Ook daar fanatiek geruimd. Om toch een beetje tegenwicht te bieden aan dit onwaarschijnlijke verhaal: aardvlooien... die heb ik dan weer wel En een wezelfamilie die mooi de muizen bejaagt... Quote
speets Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Ik ben vorig najaar al fanatiek slakken gaan vangen, en ook hier nauwelijks een slak te zien Maar... het is twee weken heet en droog geweest en daar houden slakken niet van.En nu is het akelig koud: houden ze ook niet van. Dus ik hou mijn hart vast voor wat er komen gaat als het nog even flink regent en het daarna warmer wordt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Indy Geplaatst: 17 mei 2016 Geplaatst: 17 mei 2016 Dus zaaizee, jij martelt ze eerst door ze te laten zwemmen. De jacuzzi leeg laten lopen vinden ze ook niet zo leuk, of juist wel omdat het dan zeiknat wordt nou ja, in ieder geval, daar sta ik dan met mijn bekertje elke naaktslak weg te vangen, die ik 100 meter verder in het bosje weer uitgezet heb.In de zon, dat dan weer wel. Nu moeten ze 110 meter glibberen, een drukke weg over,en vele rennende kindervoetjes overleven, en een grasveld over ,en dan pas zijn ze weer in mijn tuin. Quote
AnnekeW Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Het zijn er echt te veel nu en ik ga het probleem niet verplaatsen door ze elders weer uit te zetten.Niet leuk om ze dood te maken, maar ik doe het wel. Eerst deed ik het met een scherp mes, maar ik heb nu iets handigers gevonden. Ik wil namelijk wel dat het snel gebeurd en ze niet laten lijden. Deze scharen worden gebruikt voor aqua scaping, je vindt ze dus bij aquarium benodigdheden (deze is van Dennerle). Ze zijn vlijmscherp en je kunt er heel precies mee mikken door de lange steel. Je knipt een slak zo doormidden en ze zijn onmiddelijk dood. Quote
Raquette Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Ik heb er vanochtend ook weer dertig gevonden en vermoord. Dacht dat ik het goed onder controle had, maar met het regenweer komen er toch weer een heleboel nieuwe tevoorschijn. Wel merk ik wat schade betreft dat fanatiek ruimen echt werkt (in een kleine achtertuin); daar ga ik dan ook tot de winter mee door. Hopelijk is het probleem volgend jaar dan weer wat kleiner. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Jaydot Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 In mijn nieuwe volkstuintje moet ik het nog afwachten (tot nu toe is het slakkenprobleem te overzien), maar in mijn tuin bij huis een paar jaar geleden mega naaktslakken invasie gehad. Ik vermoordde ze door ze te verzamelen in een plastic zakje met een handje bentoniet erin. Telkens even omschudden. Ik had de indruk dat ze op slag dood waren zodra ze gecoat waren met het gesteentemeel, ze gingen uit het zakje direct op de composthoop. (Ik heb ze nu nooit meer, waarschijnlijk omdat ik loslopende kippen heb. Die eten weliswaar geen naaktslakken (wel huisjesslakken), maar wel met smaak de eitjes). Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
Enjoy! Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Gisteren 500(!) slakken geraapt in twee sessies van drie kwartier. Vanmorgen opnieuw 50 stuks en vanavond 205!! Onvoorstelbaar dat ik ze echt nog lang niet allemaal heb. Eerst verwende ik ze met een bierbad, maar na het verhaal van het havenwater van #zaaizee dacht ik: dat kan ik ook zelf maken. Een emmertje warm water, stevig zout erin, goed doorroeren zodat het zout oplost. Daarna hup de slakken erin. Het gaat geweldig! Als ik stop met rapen nog een dun laagje zout erop om vluchtpogingen te verijdelen. Geen slak die er meer uitkomt! Quote
RobO Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 vorige week een stuk of 2000heb nu nog niet durven/willen kijken gister, ga straks aan de raapen de korrels escargo bijvullen, die meestal opgegeten worden door de vogels.... Quote
AnnekeW Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Gisteravond bij de laatste ronde met mijn hond, was mijn hond ineens allert. Ik zag ook iets scharrelen dus even een zaklantaarn er bij gepakt. Joepie een egel die njom njom njom zijn buikje aan het voleten was. De egel die vorig jaar steeds in mijn tuin zat is afgelopen najaar helaas overreden. Ik hoopte al op een opvolger, heb speciaal een takkenwal voor ze. Hopelijk vindt hij de weg van de groenstrook achter mijn huis naar mijn tuin snel. In ieder geval zal ik alle geraapte slakken vanaf nu die kant op gooien. Quote
Enjoy! Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Echt RobO? Dan ben ik dus nog maar een beginneling vergeleken bij jou Hier kruipen de slakken 'gewoon' over de korrels opweg naar de heerlijke basilicum. Quote
sugarlevi Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 He bah, ik wilde gisteren ook gaan rapen. Maar ik had mijn sleutels nog in een andere tas zitten. Vanavond maar eens de schade gaan opnemen en alle vangbakjes gaan vullen. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
speets Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 de korrels escargo bijvullen, die meestal opgegeten worden door de vogels....Dat lijkt me niet gezond Kun je makkelijk voorkomen door de korrels - eventueel gemengd met havermout - onder een omgekeerd soepbord ofzo te leggen. Dan kunnen de vogels er niet bij Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Raquette Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Even een vraagje over dat zoutemmertje: Enjoy, als jij zegt 'aan het eind nog een laagje zout erop, geen slak die er meer uitkomt', wil dat dan zeggen dat ze niet meteen doodgaan? Ik moet nu wel iets massalers gaan bedenken: gisteren in totaal uiteindelijk 50-100 slakken geraapt en geen zin om ze allemaal plat te stampen. Maar ik wil ook weer een methode waarbij ze in één klap dood zijn en niet onnodig lijden. Nu heb ik ze uiteindelijk maar uitgezet bij een hondenkakveldje, 200 meter verderop en niet te dichtbij tuinen. Ik wist echt niet wat ik met die bak slakken aanmoest, gatver Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.