Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Tegen niemand persoonlijk gericht, maar het zou fijn zijn als mensen hun middeltjes eerst even uittesten alvorens ze op het forum te zetten.

Internet staat vól met tips tegen slakken. Hoe vaak bijvoorbeeld - ook in dit draadje - al niet gemeld is dat scherp zand werkt tegen slakken. Niet dus

Ik zou zeggen: probeer eerst je middeltje en meldt daarna pas hier of het werkt

Goed idee. Nu hoor ik van mensen die knoflookthee gaan maken en daarmee 's avonds spuiten. Geen zin om dit hele draadje door te spitten of dat al besproken is. Zou dat helpen?

Wat ik wel zag op een tuin hier in de buurt: stukken dubbelgevouwen gaas onder de aardbeien gelegd, in plaats van hooi of stro. De aardbeien liggen op het gaas dus. De slakken gaan niet het gaas op, de aardbeien blijven gaaf.

Kippen/vogelgaas met een maaswijdte van +- 1 cm.

Geplaatst: (aangepast)
stukken dubbelgevouwen gaas onder de aardbeien

Ga ik meteen proberen

Ik heb ongeverfde metalen kweektafeltjes en het is opvallend dat de slakken daar nauwelijks op klimmen. Die hebben een hekel aan (ongeverfd) metaal.

Stro doe ik al lang niet meer onder de aardbeien want dat vinden slakken juist fijn. Maar nu liggen de aardbeien op de grond en dat is ook niets met al die regen.

U hoort nog van mij

Juna heeft de knoflook uitgeprobeerd: https://www.moestuinforum.nl/post18853.html?hilit=knoflook%20thee#p18065

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik hoor nog van u ja, dat is de bedoeling. Ik hou het zelf ook in de gaten. Bij goede resultaten gaan we de grote klok ermee behangen of zo.

Geplaatst:
Niet geprobeerd, maar mijn logica zegt dat het er bij regen zo weer af spoelt en op die momenten is nou net de overlast het grootst.

Dit gaat om de knoflookthee.

Ja dat is het punt hè, ik geloof er bij voorbaat al niet zo in. Maar van nood wil men van alles en nog wat uitproberen.

Geplaatst:

Daarvoor hoeven we dus (helaas) de grens niet over! De hosta's zijn al heel erg aangevreten, gedeelte van mn pompoenen ook...bah, bah, bah. Kleinleed van de (moes-)tuinier.

Geplaatst: (aangepast)

Test 2: anti-slakkengaas

Gisteravond lekkere hapjes klaargelegd en het verschil is evident: het werkt (enigszins).

En het gaas was nog niet eens dubbelgevouwen

Gisteravond:

DSCF538811181466424081.JPG

Vanmorgen:

DSCF538983191466424108.JPG

Ik had expres maar een klein stukje op de kale tegel gelegd om ze snel naar het gaas te krijgen.

En ja: uiteraard had ik maatregelen genomen om egels en vogels er bij weg te houden

(Test 1 was de woltestvan twee weken geleden).

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Test 3: vogelnetten tegen huisjesslakken

Deze netten (idee uien-/sinaasappelnet) houden huisjesslakken tegen.

Voor wie daar veel last van heeft, om in elk geval een deel van de tuin slak-arm te krijgen.

Een reep knippen en een stukje ingraven.

DSCF539145651466424654.JPG

DSCF539286421466424655.JPG

DSCF539346111466424656.JPG

Geplaatst:

Die netten lijken me alleen wat listig voor het geval een vogel of een egel denkt, hé lekker een slak.

Bij mij helpt momenteel nog niets en wat ook niet helpt dat het constant zo vochtig blijft.

Dat is gewoon ideaal voor (naakt)slakken en pissebedden.

Ik heb het meeste last bij mijn aardbeien in vaste grond.

De vrucht- en bloemtrossen heb ik gedrapeerd over hengeldelen zodat ze van de grond afhangen.

Zowel piepkleine naaktslakken als piepkleine pissebedden, wandelen gewoon over de stelen heen en vreten de vruchten aan.

Net bij thuiskomst gekeken, alle rijpe vruchten aangevreten (stuk of 15) en in sommige aardbeien zaten behoorlijk veel naaktslakjes en pissebedjes.

En dan gewoon de gaten aan de onderkant maken, zodat ze droog zitten tijdens de regen en hele kleine gangen maken tot diep in de aardbei...

Gaas zal bij mij dus ook niets helpen als ze gewoon via de plant en stelen zelf op de aardbeien "klimmen".

Geplaatst:

Hoi wortel

even nematoden zoeken in de zoekfunctie rechtsboven in het scherm

genoeg info om door te lezen

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

recordjaar dit jaar: minimaal 30 sl/m2 volgens de krant

ben gestopt met tellen na 3000, zouden er hier toch 12000 moeten zijn

= 12000x 5 g = 60000g= 60 kg en ze eten 40x hun gewicht = 2400kg

en we doen dit allemaal al

Geplaatst:

Volgens dat artikel: "Naaktslakken kunnen 30 tot 40 keer hun gewicht wegvreten op één dag tijd."

Bij twee maanden slakken overlast per jaar (wilde gok) in RobO's tuin: 2400 kg per dag * 60 dagen = 144.000 kilo op jaarbasis !

Per m2: 144.000 kilo / 400 m2 = 360 kilo per m2 per jaar. Of 6 kilo per m2 per dag.

(Aangenomen dat een slak iedere dag eet.)

Dit is iets voor Ionica Smeets: "Iconica zag een getal" (wekelijkse rubriek in de Volkskrant)

Ik moet maar eens flink gaan bijmesten. Anders verhongeren die arme beestjes.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

een slak eet 50% van z'n lichaamsgewicht per dag.

dit zijn de slakken die zich bovengronds begeven en dat is 10% van de totale populatie

nieuw rekensommetje voor de tuin van RobO:

12000 stuks is 1200 stuks boven de grond die aan het consumeren zijn

1200 x 5 gr = 6000 gr oftewel 6 kg

6kg x 0.5 = 3 kg planten die in 24 uur verdwijnen

dit is mijn berekening en daar zult u het mee moeten doen

RobO er is gelukkig nog hoop voor je tuin!!

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Haha RobO je mag dus blij zijn dat je niet in België woont want dan is er nog een kleine hoop dat er bij jullie minder dan 30 per m2 zijn. Anders wordt het echt niks....In een ander draadje lees ik dat je iedere dag verrukkelijk eet dus groeit er wel wat

Geplaatst:

Dat is een gemiddelde. Ik ben benieuwd hoe ze dat berekenen. Als alle betonnen tuintjes ook meetellen, dan zou dat betekenen dat de groene tuinen er nog veel meer hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...