rorror Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Had vandaag het buitje niet verwacht, gister water gegeven, en slakken korrels gestrooid. Maar ben vandaag blij dat ik de korrels heb gestrooid want vanwege de regen komen overal nu de slakken vandaan. Verschillende slakken gezien die de blauwe korrels aan het eten waren. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jeanne heijmans Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Ook hier enorme last van slakken, vorig jaar ook. Ook korrels gestrooid maar desondanks de bladen van kool opgegeten,en een hele slaplant. Dit is zo balen, Quote
Mellie Geplaatst: 4 mei 2022 Geplaatst: 4 mei 2022 Mijn slakken hadden eerst aan mijn pepers geknabbeld eer ze aan de korrels begonnen. 2 planten weg en rest met gaten in de bladeren… alleen de pepers overigens. Alle overige planten die buiten staan, aubergines, tomaat, pepermunt, sereh, dahlia, enz enz, hebben ze links laten liggen. Stomme glibberdingen. Heb tussen al mijn nieuw gezaaide planten die buiten staan, ook maar gestrooid. Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Mmm, over die laatste zou ik je niet teveel zorgen maken. Dat is waarschijnlijk Gewone tuinslak (Cepaea nemoralis), die eet alleen dood weefsel. De naaktslakken en segrijnslakken richten wel veel schade aan... 1 Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
RobO Geplaatst: 10 mei 2022 Geplaatst: 10 mei 2022 nou, ze zijn wakker hoor...flink geraapt onder de looplanken de helft van de aster lady in black is opgegeten, dus korrels gestrooid in de plant er buiten heeft geen zin, die zijn voor de vogels 1 Quote
Mellie Geplaatst: 10 mei 2022 Geplaatst: 10 mei 2022 Ik heb gisteren zo veel kleine naaktslakken uit mijn andijvie gehaald… echt heel smerig…. Naaktslakken zijn slijmeriger dan huisjesslakken. Iemand ooit opgevallen? Moet je maar eens testen. Krijg je een stuk lastiger weggewassen dan huisjesslakkenslijm Quote
rorror Geplaatst: 9 juni 2022 Geplaatst: 9 juni 2022 Met de regen van de afgelopen dagen zie je overal weer slakken. Gelukkig strooi ik al een tijdje slakken korrels, waardoor ik overal lege slakkenhuisjes tegenkom. 😃 Het gaat alleen best rap met de korrels, dus om elke keer een klein verpakking duur te kopen. Dus opzoek naar een grootverpakking welke betaalbaar is. Moet op basis van ijzer(III)fosfaat zijn. https://ecostyle.nl/product/escar-go?size=2%2C5-kg%2F1000+m2 deze van eco-style 2,5kilo voor 30,99. Niet bepaald goedkoop. Ook niet echt een grootverpakking.. Welkoop heeft een aanbieding op 1kilo verpakkingen voor 10,88 op moment: https://www.welkoop.nl/ecostyle-slakkenkorrels-escar-go-tegen-slakken-doos-1kg_1092325 Deze is 20kilo maar niet voor consumenten. Wel erg benieuwd naar de prijs. https://royalbrinkman.nl/gewasbescherming-desinfectie/biologische-gewasbescherming/producten-op-de-skal-inputlijst/iroxx-slakkenkorrels-20-kg-180406415 Ben ook benieuwd naar hoe lang die korrels houdbaar zijn. Want 20kilo maak ik niet in 2jaar op b.v. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vlavlip Geplaatst: 9 juni 2022 Geplaatst: 9 juni 2022 Zijn die vd aldi obv ijzerfosfaat? Ik heb ze jaren terug gebruikt en werkten prima. Als het goed is hebben ze die nu namelijk. Quote
acpronk Geplaatst: 9 juni 2022 Geplaatst: 9 juni 2022 Ik heb een strooibus, al jaaaaaren dezelfde, werkt nog steeds. Wel droog bewaren (beetje vocht in de lucht geeft niet). 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Gast Geplaatst: 23 juni 2022 Geplaatst: 23 juni 2022 Slakken weren zoals wij dit doen: - schaaltje met goedkoop bier vullen (beste lokmiddel), of (waar mogelijk), - 2 koperdraden (elektriciteitsdraad / VD, gestript) om de moestuinbak spannen (bovenaan een houten rand/ border) met een onderlinge afstand van 3mm. Hierop een 9V batterij aansluiten, + op de ene draad, - op de andere. Na 3 maanden de batterij vervangen. Werkt 100% (rondom onkruid ed. laag houden). Noem het maar een weideklok voor slakken. Succes! (Slakkenkorrels werken, maar voor hun einde hebben ze toch nog een laatste avondmaal). Quote
fre3ke Geplaatst: 24 juni 2022 Geplaatst: 24 juni 2022 16 hours ago, BoerMark said: batterij Hoe bescherm je die tegen regen? Gewoon in een plastic zakje? 1 Quote
Gast Geplaatst: 24 juni 2022 Geplaatst: 24 juni 2022 Zou je kunnen doen. Vocht/ regen is een goede geleider, ook over de koperdraden. Deze minimale sluiting zorgt er dan voor dat de batterij eerder is uitgeput. Mijn ervaring heeft de batterij ongeveer een levensduur van 3 maanden. Af en toe doormeten is ook een optie. Quote
Art Geplaatst: 27 juni 2022 Geplaatst: 27 juni 2022 On 6/24/2022 at 1:34 PM, fre3ke said: Hoe bescherm je die tegen regen? Gewoon in een plastic zakje? Als je een paar pagina's terugbladert zie je een paar filmpjes waar de batterij in een tupperwarebakje zit 1 Quote
Karel Groen Geplaatst: 1 juli 2022 Geplaatst: 1 juli 2022 Op 24-6-2022 om 13:34, fre3ke zei: Hoe bescherm je die tegen regen? Gewoon in een plastic zakje? Oh nee toch! Volgens mij kan je veel beter gebruik maken van aaltjes. Kan ze helaas alleen nergens meer vinden.. Hier zag ik ze laatst wel, maar ze lijken al tijden uitverkocht. Quote
fre3ke Geplaatst: 1 juli 2022 Geplaatst: 1 juli 2022 (aangepast) Koop ze niet! Aaltjes werken niet tegen slakken. Ze werken maar voor één specifieke slakkensoort en dat is niet de naaktslak die de moestuin leegvreet. Het is feitelijk misbruik maken van een probleem, die verkoop van aaltjes tegen slakken. Wees maar blij dat ze uitverkocht waren @Karel Groen. Nu kan je je geld aan betere dingen besteden. Koperdraad en wat batterijen bijvoorbeeld 😉 En welkom op het forum, je kunt je misschien even voorstellen met je tuin in het voorsteltopic. Ik ben heel benieuwd. 1 juli 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 Vandaag mijn andijviebosje gerooid. ( per ongeluk, heel dicht gezaaid ). Struik voor struik eruit en nagekeken. Ik heb er minstens 50 slakken uit gehaald ! Gatver, etc… Ik hoop dat deze opruiming een beetje helpt, want iedere keer als ik op de tuin kom is er weer iets tot de grond toe weg gevreten. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 Deze gerbera’s gisteren gekocht… de helft van de bloemen is weggeknaagd Quote
Lia56 Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 @Mellie @Amrutten wat zonde... alles hoort in de natuur maar er zijn van die beestjes die je wel de nek om kunt draaien 1 Quote
Arja Geplaatst: 24 juli 2022 Geplaatst: 24 juli 2022 18 stuks, ze zaten met z'n allen onder één oreganoplant. De enige reden die ik kan verzinnen is dat ze ambitie hebben om op een bord te belanden, en alvast begonnen zijn met het marineren. 4 Quote
aalterse-willy Geplaatst: 17 augustus 2022 Geplaatst: 17 augustus 2022 Nu, net na de regen, slakkenkorrels strooien langs de boorden van de percelen, onder de hagen en op de rand van het gazon. Vannacht komen de slakken allemaal vreten. Och ja. Het heeft hier eerst een paar uur stillekes geregend en dan kwam de volle laag. Gazon 5 cm onder water en al mijn putten weer vol. Al het water wat op de tuin gevallen is is er ook gebleven, niets is naar de straat gevloeid, alleen van de oprit. 1 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Arja Geplaatst: 17 augustus 2022 Geplaatst: 17 augustus 2022 Toen het droog werd ben ik even gaan rapen. Kwam vandaag op 37 stuks. Vanavond nog een rondje. 🐌 Quote
Mellie Geplaatst: 18 augustus 2022 Geplaatst: 18 augustus 2022 In de kas vond ik een knoeperd van een slak. Hahaaa dacht ik. Hebbes. Toen zag ik een vlinder. Vlinder slak. Slak vlinder. In de strijd liet ik vervolgens de slak vallen in de peperjungle. Niet meer te vinden..: heb er maar flink wat korrels bij gestrooid. De vlinder had ik wel. Die was ook niet zo moeilijk want was dood. Een paar dikke naaktslakken gevonden die allemaal een enkeltje sloot hebben gehad. Korrels gestrooid. Benieuwd naar wat het oplevert. Quote
speets Geplaatst: 18 augustus 2022 Geplaatst: 18 augustus 2022 (aangepast) Dankzij die 3 (dríe!) millimeter regen die wij gehad hebben, kwam mijn zwarte prins weer tevoorschijn 😃 Vorige keer heb ik hem naar een weitje in de buurt verhuisd omdat ik dacht dat hij het daar beter zou hebben. Maar nu hij terug is, mag hij blijven. Helpen met slakken vangen. @Mellie Als ik zo'n fijn slootje achter mijn tuin zou hebben, zou ik er een loopplankje in hangen zodat de kikkers 's nachts hun buik vol kunnen komen eten... 18 augustus 2022 aangepast door speets 4 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 18 augustus 2022 Geplaatst: 18 augustus 2022 Ik denk dat de padden en kikkers er niet tegen aan kunnen eten hier Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.