RedTomato Geplaatst: 2 juni 2024 Geplaatst: 2 juni 2024 Een tante raadde aan om planken in de tuin te leggen. Ochtends draai je die dan om en dan zitten ze er lekker onder verstopt en kun je ze makkelijk een kopje kleiner maken. Ik heb het nog niet geprobeerd. Quote
AartVV Geplaatst: 2 juni 2024 Geplaatst: 2 juni 2024 Wij hebben langs alle (verhoogde) bedden, planken liggen. Werkt prima! Iedere ochtend een dikke vangst. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 juni 2024 Geplaatst: 2 juni 2024 Ik heb ook planken maar mijn slakken hebben plankenkoorts denk ik..ik vind er maar af en toe eentje. Jammer van de paneermeel methode @henkg ik heb mijn jonge zaailingen vanmiddag nu bedolven onder een bosje slierten kleefkruid en dat nog bestrooid met een dikke laag as. Als de planten niet aan de slak sterven dan misschien nog wel aan mijn “ bescherming”. Ook heb ik de hand kunnen leggen op wat schapenwol dat ga ik nog wel proberen. De methode hulst is het ook niet, gisterennacht toen ik op slakkenspeur ging zaten in de courgette waar ik een dikke laag hulst blad omheen had gelegd twee slakken het hart eruit te vreten. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Lia56 Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Geprobeerd met t paneermeel, helaas geen enkele slak, wel mieren zat Quote
Wortel Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Volgens onze buurvrouw helpen de mini beukensnippers die ook als bodembedekking worden gebruikt bij de kippen. Die zijn best scherp. Dus die nu maar rond de bonen gelegd. Ben benieuwd. Quote
Mellie Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Sja… bij mij kruipen ze daar gewoon overheen, maar ik heb dan ook een triljoen slakken. Als je een normale hoeveelheid hebt, valt het misschien wel mee. Ben benieuwd! Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Tussenstand slak - pompoen: 2 - 0 slak - courgette: 0 - 3 slak - stamboon: 0 - 25 slak - klimboon: 20 - 0 slak - pronkboon: 5 - 0 slak - aardbei: 75 - 400 (gokje) slak - ananaskers: 2 - 1,5 slak - tomaat: 5 - 16 Tja… de volgende lichtingen zijn aan het kiemen. 2 Quote
EdelSpint Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 @Goudsbloempje2 Tragikomisch.... erg triest, maar inderdaad.. geef niet op! Bijzonder dat de stambonen met rust gelaten zijn terwijl de klimbonen het hebben moeten begeven. kan het met locatie of andere co-factoren te maken hebben? Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Ik denk ook locatie. De stambonen hebben op een gegeven moment een bierval gekregen en dat heeft erg geholpen. De klimbonen zijn opgegeten terwijl ik een paar dagen weg was en dus voordat ik er op tijd biervallen bij kon zetten. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 5 juni 2024 Geplaatst: 5 juni 2024 Hier lijkt van de één op de andere dag de slakkenplaag over z'n piek heen. Ineens kan ik weer aardbeien plukken en vind ik nog maar 2 naaktslakken in 't aardbeienveld. De vraatschade aan de luffa is spontaan gestopt en zelfs de bloemen die ik eindelijk uit heb uitgeplant hebben 0 schade. En dat zijn voor de slakken normaal gesproken toch wel lekkertjes zoals korenbloemen, dahlia en leeuwenbekjes. Helaas had de bierval opnieuw een spitsmuis gevangen, dat is toch een verlies waar ik wat moeite mee heb. 5 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Arja Geplaatst: 5 juni 2024 Geplaatst: 5 juni 2024 Gek genoeg zie ik bij terugkomst van vakantie vrij weinig slakkenschade. Mijn buurvrouw die had opgepast vond dat ik ook veel minder slakken heb dan zijzelf. Ik zie wel dat de helft van mijn aardbeien opgegeten is, en ik heb dit jaar überhaupt geen kool gezaaid. Maar al mijn pompoenen en courgettes en komkommers, en bijna al mijn zonnebloemen staan er nog, en de sla is ook niet opgegeten. 4 Quote
Mikeee Geplaatst: 11 juni 2024 Geplaatst: 11 juni 2024 Dit jaar begonnen met slakken uit de achtertuin uit te zetten in de bosjes voor het huis. Dit leek erg goed te gaan, kom nog maar 2 of 3 grote naaktslakken of huisjes per avond tegen. Loop meestal rond half 12 even een rondje buiten. Toch begint de vraat zichtbaar te worden. Voornamlijk de Zonnebloem, Broccoli & Afrikaantjes hebben last. Nu ook met een knoflook, water mix begonnen met inspuiten in de avond. In de ochtend zie ik met de regen veel slakken voorbuiten lopen, maar in mijn tuin niets. Kan het zijn dat de slakken in mijn achtertuin alleen tussen 2 & 4 in de nacht actief worden of de slakken over het huis heen hun weg terug zoeken? Quote
Frans Geplaatst: 12 juni 2024 Geplaatst: 12 juni 2024 Op 3-6-2024 om 19:03, Wortel zei: Volgens onze buurvrouw helpen de mini beukensnippers die ook als bodembedekking worden gebruikt bij de kippen. Die zijn best scherp. 5 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Wortel Geplaatst: 12 juni 2024 Geplaatst: 12 juni 2024 Haha.ja ik vond het ook raar, maar ze blijven nu wel van mijn sla af. Misschien iets anders in de snippers dan? Geur ofzo? Quote
Arja Geplaatst: 14 juni 2024 Geplaatst: 14 juni 2024 Heterdaadje: Half uurtje rapen na een regenbui: 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 14 juni 2024 Geplaatst: 14 juni 2024 Man man... hier valt er ook niet tegen aan te vangen. Hoop op snel beter weer ( wie niet) Quote
Arja Geplaatst: 14 juni 2024 Geplaatst: 14 juni 2024 Het leek alsof er wat minder waren. Maar af en toe vind ik weer een nieuwe hotspot, en graai ik de een na de ander uit het groen. Quote
jootje Geplaatst: 14 juni 2024 Geplaatst: 14 juni 2024 Kanonne, Arja. Daar word je toch wanhopig van? Quote
Arja Geplaatst: 15 juni 2024 Geplaatst: 15 juni 2024 Gek genoeg niet. Van de meeste groenten blijft voldoende staan voor ons. De slakken zitten het meest in de bloementuin, en veel minder in de groentes. Uitzondering is de bieslook. Daar zijn vooral de huisjesslakken gek op, ondanks de uitspraak van Romke van der Kaa dat ze de uien familie met rust laten. 2 Quote
Arja Geplaatst: 16 juni 2024 Geplaatst: 16 juni 2024 Vanmiddag schepte partner een oud plantje uit de kruidentuin en een nieuwe erin. Onderweg kwam hij een flinke hoeveelheid slakkeneitjes tegen. Ze liggen nu op het terras uit te drogen en/of te wachten tot de vogels ze opeten. Naar aanleiding van al die slakken hebben we het plan opgevat om dit najaar een kleine vijver te gaan aanleggen voor padden en salamanders. Tips/ervaringen welkom. Quote
Dahli Geplaatst: 16 juni 2024 Geplaatst: 16 juni 2024 (aangepast) Ha @Arja ik heb het een aantal weken geleden al hier gemeld, eigenlijk een beetje beschaamd na het lezen van de ellende met slakken van de meesten, maar ik heb totaal geen last van slakken dit jaar. De teller staat nog steeds op 3 naaktslakken in het seizoen tot nu toe. Ik denk echt dat dat komt door de enorme aantallen padden die wij vorig jaar in de tuin hadden. Ze zaten in alle plantenbedden, echt tientallen per avond, kleintjes en ook flinke jongens. Ze liepen soms zelfs naar binnen door de openstaande deuren (dat was wat minder). Ik vermoed dat die het grootste deel van de slakken + hun eitjes hebben opgegeten. Verder heb ik niets bijzonders gedaan vorig seizoen. Met andere woorden als je straks padden naar je vijver kan lokken dan denk ik echt dat dat enorm scheelt voor het volgende seizoen. Misschien kun je de vijver dit seizoen al aanleggen, dat scheelt ongetwijfeld voor volgend jaar. 16 juni 2024 aangepast door Dahli 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 juni 2024 Geplaatst: 16 juni 2024 9 minuten geleden, Dahli zei: echt tientallen per avond O. Ik heb niks tegen op padden maar tientallen 🧐 heb je wel eens snachts op een pad gestaan? Ik wel. Iew en de pad roept Skwiek🤢 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 16 juni 2024 Geplaatst: 16 juni 2024 @appelvrouwnou in huis vond ik het niet zo prettig om ze iedere keer met een spatel op te pakken na ze in een hoek te hebben gedreven. Maar verder buiten, soms staken ze het terras over lekker weer terug de aarde in naar de overkant. Schrik wel altijd als ze opeens wegspringen. Verder echt geen last van. Zelfs de kat laat ze met rust. 2 Quote
Arja Geplaatst: 16 juni 2024 Geplaatst: 16 juni 2024 Een paar jaar geleden, toen we hier net woonden, liepen er vaak padden door onze tuin. Ze zitten hier vrij veel in de omgeving, verschillende mensen hebben poelen en vijvers op hun land. De jaren erna zag ik er veel minder. Ik hoop ze te kunnen lokken met een vijver en een heleboel slakken om van te smullen. @appelvrouwik heb liever tientallen padden dan tientallen slakken. 4 Quote
HuubvG Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 Had ik slakkenkorrels gekocht, bleken die voor naaktslakken te zijn. Laat ik nou vooral huisjesslakken hebben. Gisteravond met de zaklamp een rondje door de achtertuin gedaan, het wemelde ervan. Meest heel dikke, ik heb ze in een teiltje geplet met de rubber hamer en vervolgens in de afvalbak gedaan. Ze gaan zo ontzettend stinken als je ze dood laat liggen, weg ermee. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.