Vlavlip Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 @HuubvG blijven ze bij jou liggen dan? Heb gisteravond zo'n 40 naaktslakken dood geprikt en lekker laten liggen, daarvan lagen er vanmorgen nog 2. Meteen 5 nieuwe die ik vond geprikt en er eentje die een nieuwe weg in mn bak had gevonden vermoord. Quote
Arja Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 Ik vind juist dat de kliko enorm gaat stinken van die prutslakken. In de tuin verdwijnen ze gewoon, de lijkjes worden opgegeten door soortgenoten, vogels of ze drogen uit of vergaan gewoon. 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 Huisjesslakken doen toch relatief veel minder schade? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 Onze jonge eenden kunnen even niet zelf gaan jagen omdat er ossen en varkentjes in de weg lopen. Dus ik ben zelf maar met een emmer en een handschoen een rondje gaan lopen om een lading naaktslakken te rapen en bij de eenden te gooien. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HuubvG Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 @Vlavlip, nadat ik ze geplet heb, bleven de meeste liggen. Een enkele halve slak kroop er weer vandoor, maar gewoon doorpletten tot ze blijven liggen. @Arja, ik heb ze bij een volle vuilniszak gedaan, die gaat z.s.m. naar de container. @Tanja65, ze vreten loof van de aardappelen, aardbeien, wilde wingerd, O. I. kers, lupine en allerlei zaailingen. De mand met gft staat buiten, die zat er vol mee, alles aangevreten. 2 Quote
Vinky Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 Gisteren een onvolwassen kropje ijsbergsla uit de tuin gehaald. Er lagen 5 vette geelbruine naaktslakken onder. Nu het er zo veel zijn ben ik niet bang dat ik de soort uitroei. Ik schuif ze apart en steek met afgewende ogen de steekspa erdoor. Goed hard zodat ze onder de grond verdwijnen. Dan zie je de ellende van doodgemaakte dieren niet. Ik vind het niet leuk om te doen. Vervolgens vond ik bij het uitspitten van het sla-kluitje een nest slakkeneitjes. Alles verzameld in een bakje en in de schuur gezet om uit te drogen. Scheelt weer 30-40 nieuwe gluiperds. Jaren terug heb ik wel eens biervallen gezet en daarin kun je heel wat slakken verzamelen. Ik heb de biervallen toen geleegd op de composthoop en daar begon het toch te meuren. Weken lang. De meest walgelijke misselijkmakende stank die ik ken. Maar nu er zo veel slakken zijn zie ik ook waar ze het liefste heen gaan. Die bruingele naakte gluiperds gaan wel naar de ijsbergsla, maar niet naar de venkel en knolselderij er naast. In de dahlia’s richten ze ook wel wat schade aan, maar het is beroerd bij de soort Okapi. Dat zijn dan de huisjesslakken. Het zijn allemaal leermomentjes 🤗 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 juni 2024 Geplaatst: 19 juni 2024 De naaktslakken hier zijn verzot op mijn dahlia's, ijsbloemen, zonnebloemen en echt waar... tomatenplanten 1 Quote
Mellie Geplaatst: 24 juni 2024 Geplaatst: 24 juni 2024 @dahli Ik denk dat het ligt aan de hoeveelheid slakken die je hebt. Ze kunnen er ook maar zo vele opeten natuurlijk. In de tuin hebben wij heel veel padden, kikkers en salamanders. Desondanks loopt het echt de spuigaten uit… er blijft amper iets over. Quote
Mellie Geplaatst: 24 juni 2024 Geplaatst: 24 juni 2024 @HuubvG blijven ze bij jou liggen dan? Heb gisteravond zo'n 40 naaktslakken dood geprikt en lekker laten liggen, daarvan lagen er vanmorgen nog 2. Meteen 5 nieuwe die ik vond geprikt en er eentje die een nieuwe weg in mn bak had gevonden vermoord.Wij hebben ook te veel slakkenlijkjes. Je ziet waar ze liggen doordat er zo veel vliegen op afkomen… heel ranzig allemaal. Het weer zat niet echt mee dat ze snel verdroogden. Dat gaat deze weak vast anders worden. Quote
Henny58 Geplaatst: 24 juni 2024 Geplaatst: 24 juni 2024 (aangepast) Heb hé♪l veel slakken in mijn tuin. Alle jonge plantjes worden opgevreten! Niets helpt er tegen die krengen, S'morgens pompoenen geplant en de dag erop waren ze verdwenen! Dunne koperen buis om de plantjes gelegd en ook dat helpt niet. Weet het ook niet meer. Durf mijn komkommerplantjes en bonnenplantjes niet uit te planten, staan nog in de serre in potjes. Wat is de beste tijd om slakken te verzamelen? Dan bedoel ik hoe laat? Ik houd er NIET van om ze te vermoorden!! 24 juni 2024 aangepast door Henny58 Quote
Arja Geplaatst: 24 juni 2024 Geplaatst: 24 juni 2024 Ik loop 's avonds in de schemering een rondje 🔦 🪣 Quote
Arja Geplaatst: 24 juni 2024 Geplaatst: 24 juni 2024 En toch kun je de slakken niet overal de schuld van geven. 6 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 24 juni 2024 Geplaatst: 24 juni 2024 1 hour ago, Henny58 said: Wat is de beste tijd om slakken te verzamelen? Dan bedoel ik hoe laat? Ochtend, avond en na een goede regenbui Quote
Vlavlip Geplaatst: 24 juni 2024 Geplaatst: 24 juni 2024 @Henny58 geen idee om hoeveel m2 t gaat, maar kijk een naar fijn gaas. Ik had op mn moestuin horrengaas en klamboes boven mn plantjes en daar onder 0 vraatschade, ondanks dat er op de tuinen om me heen alles verdween. Nu ook thuis alles daaronder en de eerste paar dagen her en der 1 slak die een ingang had gevonden, die heb ik dichtgemaakt en sindsdien weer 0 schade ondanks dat ik elke ochtend en avond wel wat slakken rond de bakjen vind. @Arja ik mag daar ook nog een hond aan toevoegen 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 24 juni 2024 Geplaatst: 24 juni 2024 (aangepast) Gister zag ik deze acrobaat. Rode biet is dus minder geliefd om te eten, dan pompoen. Hooguit geschikt als opstapje. Hij mag voortaan in het bos zijn toeren uithalen. Bij mij is het nog steeds goed te doen met de slakken. Niks meer kwijtgeraakt aan ze. 24 juni 2024 aangepast door fre3ke 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 27 juni 2024 Geplaatst: 27 juni 2024 Op 19-6-2024 om 20:28, Vinky zei: Gisteren een onvolwassen kropje ijsbergsla uit de tuin gehaald. Er lagen 5 vette geelbruine naaktslakken onder. Nu het er zo veel zijn ben ik niet bang dat ik de soort uitroei. Ik schuif ze apart en steek met afgewende ogen de steekspa erdoor. Goed hard zodat ze onder de grond verdwijnen. Dan zie je de ellende van doodgemaakte dieren niet. Ik vind het niet leuk om te doen. Vervolgens vond ik bij het uitspitten van het sla-kluitje een nest slakkeneitjes. Alles verzameld in een bakje en in de schuur gezet om uit te drogen. Scheelt weer 30-40 nieuwe gluiperds. Jaren terug heb ik wel eens biervallen gezet en daarin kun je heel wat slakken verzamelen. Ik heb de biervallen toen geleegd op de composthoop en daar begon het toch te meuren. Weken lang. De meest walgelijke misselijkmakende stank die ik ken. Maar nu er zo veel slakken zijn zie ik ook waar ze het liefste heen gaan. Die bruingele naakte gluiperds gaan wel naar de ijsbergsla, maar niet naar de venkel en knolselderij er naast. In de dahlia’s richten ze ook wel wat schade aan, maar het is beroerd bij de soort Okapi. Dat zijn dan de huisjesslakken. Het zijn allemaal leermomentjes 🤗 Ja, zo doe ik het ook. In de achtertuin thuis raap ik ze ook wel, en dan door de wc. Mijn dierenliefde is inmiddels eindig. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
acpronk Geplaatst: 27 juni 2024 Geplaatst: 27 juni 2024 De slakken populatie in de moestuin is inmiddels al een tijdje beheersbaar, maar die in de achtertuin nog niet. Hier heb ik druivenstekken (van Limoncello gekregen, Vanessa en Venus). De Venus is al voor de derde keer proberen uit te lopen, en voor de derde keer weer kaal gevreten. Vrees dat dat niks meer gaat worden. Alleen 2 (van de 10 of zo) Vanessa willen hun blad nog een beetje behouden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 27 juni 2024 Geplaatst: 27 juni 2024 Zijn jullie slakken zoek? Mis je ze al? Hier staat waar je ze kan vinden: Waar zijn alle naaktslakken gebleven? - NH Nieuws 2 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 27 juni 2024 Geplaatst: 27 juni 2024 Je bent ze vast teveel aan het verwennen......🤭 2 Quote De moestuin van Patrijs
Henny58 Geplaatst: 15 juli 2024 Geplaatst: 15 juli 2024 Op 27-6-2024 om 12:10, Tanja65 zei: Ja, zo doe ik het ook. In de achtertuin thuis raap ik ze ook wel, en dan door de wc. Mijn dierenliefde is inmiddels eindig. Zo gemeen ben ik niet! Ik verzamel ze s,avonds en breng ze een eind verder weg. Waarom alles vernietigen? Ik heb ze nu amper meer in mijn groentetuin en het is diervriendelijker. Quote
Mellie Geplaatst: 15 juli 2024 Geplaatst: 15 juli 2024 Sja… ik denk dat de meningen daarover verdeeld zijn. Inmiddels ben ik ook in staat de duiven hier af te knallen. Het ligt maar net aan de hoeveelheid schade en ergernis het je oplevert denk ik. Of misschien zijn we inderdaad heel gemeen @henny58Slakken kunnen wel tot 20 meter lekkere hapjes ruiken en kruipen gewoon terug. Je moet ze dan wel een eindje wegbrengen om geen last van ze te hebben en dan kruipen ze weer naar de tuin van een ander. Mensen zien me al aan komen als ik een emmer vol met slakken dump… daar krijg je geheid veel gedoe over. Ik gooi ze in de sloot of trap ze kapot. Ik gebruik ook slakkenkorrels. Desondanks heb ik net uit de kas 18 slakken geraapt (en de sloot in geknikkerd) en ben ik er onderweg ook genoeg vriendjes van ze tegen gekomen. 1 Quote
loes Geplaatst: 15 juli 2024 Geplaatst: 15 juli 2024 (aangepast) En dan iemand anders met het probleem opzadelen of dump je ze ergens waar niemand woont? Ik ga ze geen kilometers weg brengen. In de achtertuin gaan alle naaktslakken eraan, in de voortuin mogen ze hun gang gaan. Dierenliefde is eindig. Net zoals muggen in huis geen lang leven hebben maar buiten doe ik ze geen vlieg kwaad. 15 juli 2024 aangepast door loes 2 Quote
Henny58 Geplaatst: 16 juli 2024 Geplaatst: 16 juli 2024 Gelukkig woon ik vrij in een prachtig bosgebied en niet in de open inrichting, Nederland genaamd, waar je boven op elkaars lip woont en daardoor veel agressie en dat men overal last van heeft.. Zou NOOIT meer terug willen! Quote
loes Geplaatst: 16 juli 2024 Geplaatst: 16 juli 2024 Ik zie momenteel veel van deze kleine slakjes met een plat huisje dat opzij hangt. Deze slakken zijn mij nooit eerder opgevallen maar als ik het goed heb opgezocht is dit een glansslak en die eet slakkeneieren en kleine slakjes. Mijn nieuwe moestuinvriendjes! 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.