Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
Op 1-3-2025 om 13:41, Mellie zei:

Dat gezegd hebbende, salie geurt denk ik ook te sterk voor ze. Iemand die dat kan bevestigen?

Bij ons zaten ze met tientallen tegelijk op de salie 🫣

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Je hebt slakken ín je woning???

ieuww...😬

Geplaatst:

Ja wij hebben ook wel eens een slak die misschien via de meter kast uit de kruipruimte komt. Maar het is wel goed je huis eens aan een flinke inspectie te onderwerpen. Eerst weten hoe ze binnen komen.  Wij bleken ook wat voegen te missen op de hoogte van het maaiveld..groot genoeg voor mieren en slakken. Ok via de schuif pui kan er in de zomer wel eens een slak binnen komen. 
Ze zijn gelukkig nooit zo vroeg in de lente dat ze bij mijn planten komen, want, OT..die eten ze wel.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij hebben ze ook binnen gehad, uit de kruipruimte. Ik heb korrels gestrooid bij hun ‘ingang’. Geen slak meer gezien binnen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik heb wel eens gelezen dat de tiger slak één van de enige naaktslakken is die je niet hoeft te verwijderen. 

Dit omdat deze slakken en slakkeneitjes eet. 

Weten jullie of dit klopt en is deze slak op de foto zo'n tiger slak? 

_20250327_063628.JPG

Geplaatst:

@Mikeee ik denk dat ze beide eten. Ik kwam ze ook tegen tussen de jonge kookplaatjes bovenop een tafel, of ze zouden echt alleen opzoek zijn naar andere slakken, maar dan hoeven ze die tafel niet op.

Geplaatst:

@Mellie je bedoeld binnen in huis? Bij mijn zus aten ze 's nachts de bak met kattenbrokjes leeg, daar schijnen ze dol op te zijn. 's ochtends niemand te zien maar toen ze een keer midden in de nacht ging kijken betrapte ze de rakkers. Het bleek dat ze van uit de kruipruimte door een klein gaatje naar binnen kwamen.

Geplaatst:
4 uren geleden, MH95 zei:

@Mikeee ik denk dat ze beide eten. Ik kwam ze ook tegen tussen de jonge kookplaatjes bovenop een tafel, of ze zouden echt alleen opzoek zijn naar andere slakken, maar dan hoeven ze die tafel niet op.

Goed punt.

De volgende ronde gaan ze mee in de opruim sessie. 

Geplaatst:

Ik ruim ze ook gewoon allemaal op. 

Maar @Melliein je eigen huis. Jakkes. Hier gelukkig nog niet gehad. Hopelijk vind je ze.

Geplaatst:

Ja ze zaten inderdaad binnen. Ik denk dat ik ze opgezogen heb… want nu al paar dagen schone vloer en geen planten meer opgegeten. Zo stom dit. Ze zijn ook nergens veilig [emoji38]

Geplaatst:

Ik hoop het dat ze in de stofzuiger zitten. Met al die stof kunnen ze er vast niet meer goed uitkomen. 

Geplaatst:

Oh bah, Mellie! Hier surft er wel eens een kleine slak mee op één van de katten maar nog geen vraatsporen ervan binnen ontdekt, enkel sporen op de mat. Binnen lijken ze heel snel uit te drogen. 

aangepast door ElkeV80

Geplaatst:

Even teruggelezen……. Gátver!! 😆

Ik heb net een topic gemaakt over Koffiedrap en koffie tegen slakken. Dat sluit niet echt aan bij dit lijntje, maar ik wou het toch even onder dit topic kwijt.

Volgens die onderzoeker zorgt een gieting van 2:1 water op koffie voor een 100% slakkenvrije grond.

Ik vind het nogal sterk en ik ben “confused” over die tekst, want er staat ook 1-2%, maar ik wou het toch even kwijt.

aangepast door CJodokus

Geplaatst:

Heeft iemand al slakken buiten in de tuin gezien?

Hier zie ik nog niets, maar ik ga vandaag maar weer korrels strooien.

Dat doe ik elke 2 á 3 weken preventief, hopelijk helpt het een beetje.

Geplaatst:

Deze worden nu in Frankrijk verkocht met de tekst Anti Limace ( anti Naaktslak)

Wat is jullie ervaring met de planten van de wedstrijd afgelopen jaar? Werden de amaranten niet opgegeten of had het ook invloed op de buur planten?

F950484D-E660-448C-996F-8521B5843FA3.jpeg

Geplaatst:

@Rookie ik heb dit jaar een paar huisjesslakken gezien, vlak na de regenbuitjes woensdagavond. En 1 naaktslak. 
@appelvrouw mijn twee amaranten zijn vorig jaar met rust gelaten, maar ik had sowieso nauwelijks slakken vorig seizoen. Als ik 20 gevangen heb in het hele seizoen is het veel. Hoe dat kan, met de landelijke slakkenplaag van vorig jaar? Geen idee. Wel wat padjes en een egel in de tuin, misschien dat het daar aan lag.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Ik vond afgelopen week slakken eitjes in de potten van de Helleborussen die ik uitplantte. En vandaag is partner bezig met de vijver en het vijverfolie, en treffen we kleine naaktslakken onder het folie aan. 

Geplaatst:

@Rookie Vond al wel wat naaktslakken in de moestuin onder het plastic en verstopt in de grond en onder groen. En gister tilde ik een omgekeerde bloempot om in vrind zn tuin en die zat vol met grote volwassen huisjesslakken die daar aan het overwinteren waren. 

En hier ook slakken in huis. Vanuit de kelder grazen ze in gang en keuken. En worden bij een onverwachte ontmoeting verplaatst naar buiten.

Helaas ook opeens in de slaapkamer... erg vreemd. Misschien ergens via een spleet in de buitenmuur oid. maar aan de buitenkant is niets te zien.

Bleef kleine erg donkerbruine koude natte slakjes daar wegrapen. Deed zelf patrouilles van 11 uur 's avonds tot 3 uur 's nachts, hun actiemoment. En dan nog waren ze me te slim af.  Zeer verbaasd dat ze in zo'n droge omgeving kunnen overleven.
Vorige week kwam ik eindelijk de Queen B. tegen... Een hele bleke weke grote naaktslak, deze was duidelijk verantwoordelijk voor de grote slijmspoorroutes.
Hoopte dat ik er nu vanaf was... maar helaas ontdekte ik vanmorgen weer een spoor. :roll:

De jacht is weer geopend. :shh:

aangepast door Erny

Geplaatst:

Ook hier gevonden terwijl ik had gehoopt dat ze door t droge weer nog even wegbleven 😒

Geplaatst:

Even een ander geluid.

Dat slakken hier onder het kopje problemen worden geschoven is tot daar aan toe.

Maar de manieren waarop ze bestreden worden, bah.

Een slak heeft zijn taak in een gezond ecosysteem en om die nu te gaan vergiftigen......

Of leggen jullie ook gifkorrels voor de duifjes en merels?

Zo dat was mijn bijdrage in dit topic. 

Ik denk dat ik hier beter niet meer kan kijken en het biertje zelf op moet drinken.

Geplaatst:
7 uren geleden, Rookie zei:

slakken buiten in de tuin

Ja hoor, tussen mijn stektrays en eronder. Helaas.

Van de hortensia stekken hebben ze al een deel van de knoppen gegeten.

Geplaatst:

@Patrijs heb jij dan nooit slakken?  En jij tuiniert nog al liefs in de volle grond. Ik heb veel hoge bakken, maar ook speciebakken. Ik had afgelopen zomer soms dagen van 200 - 300 stuks. Ze kwamen soms zelfs in mijn hoge bakken.
Als ik die niet weghaal, dan kan ik wel stoppen met mijn tuin. Ik woon landelijk en als mijn man met de hond gaat lopen, lopen ze gewoon over de straten.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Patrijs Jahaa, helemaal mee eens! 🍻 Proost! Bier aan slakken geven vind ik sowieso drankmisbruik.

Geplaatst:

Ja Patrijs en Woldistel ik ben het eigenlijk wel met jullie eens alhoewel ik zelf een behoorlijke berg boter op mijn hoofd heb wat betreft het slakken bestrijden.. Zeker in mijn vorige tuin waar ik na de jaren rapen en de jaren daarna knippen uiteindelijk maar slaketende monsters heb ingezet. Daar hadden de meeste mensen trouwens het minste moeite mee.

Het slakken gif is natuurlijk niet alleen voor de slak erg :”Let er wel op dat de biodiversiteit in de (moes)tuin in balans is. Zo is het strooien van biologische slakkenkorrels van invloed op de regenwormen in de bodem. Die blijken hierdoor af te nemen. Regenwormen zijn ook voedsel voor vogels en vogels eten op hun beurt weer slakken, dit is de kringloop der natuur. Ontbreekt er een schakel of zijn er bijvoorbeeld minder vogels en weinig of geen egels, dan kan hierdoor de slakkenplaag alleen maar groter worden.” ( citaat uit artikel van WOS)

Het mooiste is natuurlijk een goed evenwicht tussen slak, planten, vogels en zoogdieren maar dat is in veel stadstuinen en moestuin complexen ver te zoeken.

aangepast door appelvrouw

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic