Geplaatst: 27 april 201213 j Mijn groene asperges doen het een beetje te goed. Er komt er 1 op die veeeeel te dik is! 2 vingers dik ongeveer. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 april 201213 j De aardbeitjes voor beginnen al enige knoppen te vormen, die hebben het wel naar hun zin dus (Elsanta). De spinazie gaat keihard, hier heb ik al een 2 persoons maaltje van kunnen plukken afgelopen week. De sla (pluk- en rode) beginnen eindelijk jong-volwassen vormen aan te nemen, de knoflook en uien gaan goed, die staan al 10/15 cm hoog. De pastinaak, worteltjes en snijbiet laten nog even op zich wachten. De doperwten groeien goed en houden zich stevig vast, de kolen hebben het moeilijk met al die wind 1 bloemkool ter grootte van mijn hand, maar de andere laat nog steeds niets zien. De spitskool is meet een liggende kool geworden.... hele sterke stengels, maar voor een groot deel platgewaaid waardoor ze scheef verder gaan. De jonge plantjes broccoli en rode kool hebben het ook moeilijk om overeind te blijven. Wat zou ik daar eventueel tegen kunnen doen? De blasmosterd in de kas staat porpvol, daar moeten we vlot maar eens een maaltje van maken. De paprika's en komkommers in diezelfde kas zijn zoals gepland gestopt met groeien, maar staan stevig en groen klaar voor de échte warme dagen. Vandaag daarbij gezaaid: Courgette.
Geplaatst: 27 april 201213 j Hier nog niets, alleen mijn rabarber begint nu langzaam een paar bladknoppen te laten zien....hier en daar komt een groene waas van beginnent onkruid...maar verder nog niets.Tja das dan wel het nadeel van onze lange winters..maar de zomer maken wij altijd een inhaalslag
Geplaatst: 27 april 201213 j Ah, je zit noordelijk? Dat is wel jammer ja, dat alles even op zich laat wachten. Moet ook wel frustrerend zijn als je hier al die verhalen hoort van wat er zelfs al geoogst wordt. Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Geplaatst: 27 april 201213 j De rabarber groeit hier enorm.Evenals de radijs, en de aardbeien zitten vol bloemknopjes...gaat goed dus! Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Geplaatst: 28 april 201213 j Lenepeen ik woon niet zozeer noorderlijker, denk dat de graad nagenoeg hetzelfde is, maar ik woon op de prairies van Canada, waar we een landklimaat hebben.Koude winters en hete zomers..alleen die zomer begint wat later, rond moederdag gaan mijn pompoen(achtigen) uien, aardappels en bonen erin, de rest pas eind Mei.
Geplaatst: 29 april 201213 j de aardbeien doen het geweldig behalve de bosaardbeitjes...de bietjes en de worteltjes komen al boven...de pruim en de bosbes bloeien prima,voorjaarsbloembollen zijn mondjesmaat bovengekomen.de oca heeft last van slakken.erwten al groeien ze niet zo hard.kapucijners komen masaal boven.spinazie veel beter dan vorig jaar.pepers en paprika's een stel vergeten voeding te geven maar dat komt ook wel weer goed.tomaten moeten nódig de volle grond in..savoyekool alle andere koolsoorten andijvie sla kruiden op enkele soorten na.meloenpeerstekken moederplant laurier veel vorstschade.kardoen pompoen: zijn nog niet allemaal bovencourgette idemmeloen idemartisjok niet alles gekiemdafrikaantjes verbena over het algemeen dus prima!
Geplaatst: 2 mei 201213 j Rabarber gaat erg goed dit jaar. Ik heb 5 planten en al twee keer ruim 4 kilo geoogst, totaal dus 8,5 kilo nu. En raapstelen in de koude bak gaat erg goed, al 3 keer van gegeten. Uien gaan redelijk, evenals de blauwschokkers.
Geplaatst: 2 mei 201213 j De paardebloem en het zevenblad doen het heel goed, de eerste salade uit de tuin bestond met name uit die ingredienten, maar de meesten zien die planten liever gaan dan komen. ben nu zelfs bezig een soort honing van paardebloem te maken Verder doet de pruimenboom het goed, veel bloesem dit jaar, de braam had ik behoorlijk teruggesnoeid waardoor nu de gele en gewone framboos tevoorschijn komen en de braam begint ook weer uit te schieten. Mijn appelboom heb ik vorig jaar alle takken af gehaald, hij kon zichzelf niet meer houden na 5 jaar dienst.Ik denk iets met de wortels. Maar nu gaat hij bovenin toch mooi groeien.Ik zit te denken hem op een andere onderstam te enten, alleen waar haal je een onderstam nou vandaan? De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
Geplaatst: 2 mei 201213 j Bij mij groeit de kropsla Larissa (alleen bestemd voor in de kas) heel goed. Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.
Geplaatst: 4 mei 201213 j eigenlijk groeit alles (te) goed, heb natuurlijk ook teveel gezaaid, maar dat mag toch als beginneling de 4 soorten salade (krop, eikenblad, pluk en little gem) groeien de bak uit, alhoewel de kroppen natuurlijk nog niet volgroeid zijn, pluk ik telkens overal bladeren vanaf voor onze salade (eten weggooien kan ik niet). kortom, we eten de laatste 2 weken bijna dagelijks een salade bij ons eten. ook de radijsjes en de 3 soorten rucola doen t fantastisch. de tomaten (s avonds binnen/overdag buiten) groeien volgens mij redelijk goed, ieder plantje is nu gemiddeld 15 - 20 cm. hoog. de koriander en peterselie staan er ook al mooi bij.kortom,... deze beginneling is tevreden.
Geplaatst: 4 mei 201213 j Auteur De red cherry large groeit enorm in de breedte maar ook in de hoogte,ondanks dat hij al buiten staat[of zij] En dan de roseval aardappels groeien in hoogte en breedte vooral deze week waar het aan ligt weet ik niet. Als er nu maar ook mooie aardappels aan komen dan hoor je mij niet meer. ja toch wel, een foto op mijn blog. en vandaag de eerste 2 doperwtjes gespot, had een foto op mijn blog gezet,van het eerste bloempje,nu die zijn nu niet meer de tellen, Een van de eerste worteltjes een beetje uitgegraven, en ja wordt ook al best dik!! kan ik ze misschien gelijk met de peultjes eten, en de nieuwe aardappelen natuurlijk. [jammie] en nog steeds de sla,zowel eva als klein duimpje, zaai ui wordt dikker, kortom niets te klagen.
Geplaatst: 4 mei 201213 j De kolen groeien goed, zowel buiten als in de kas. De tomaten maken mooi al bloemen. Dit geld ook voor de pepers en paprika's(het eerste pepertje heb ik al gezien) Verder gaat het met de tuinbonen beter dan verwacht, ze bloeien al volop. ook de erwten bloeien al. Dus, alles verloopt volgens 'plan'
Geplaatst: 4 mei 201213 j Ik heb twee leuke slabakken met allerlei soorten sla door elkaar.Vandaag de eerste sla gegeten met ons gezin. mmmm...De selderij spat de grond uit, de bieslook van vorig jaar is ineens zover doorgechoten dat hij bijna bloeit Onvoorstelbaar zo snel.De salie Van vorig jaar) had het even heel moeilijk na de vorst maar zit nu prachtig in het blad. En lekker dat het smaakt!!!
Geplaatst: 4 mei 201213 j Sinds het tijdelijke mooie weer zijn m'n sla en ajuinen eindelijk goed beginnen groeien. Vind het wel grappig dat ze nog niet ophouden nu het terug kouder is .
Geplaatst: 4 mei 201213 j Auteur Ja dat vraag ik mij nu ook steeds af, bijna geen zon, hier af en toe een buitje, en het groeit me toch!!
Geplaatst: 5 mei 201213 j mijn erwten staan er prima bij....gek eigenlijk, op de rest van het tuinencomplex zien ze er belabberd en opgevroten uit...wat heb ik zo goed gedaan??
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.