Bit Geplaatst: 7 juli 2014 Geplaatst: 7 juli 2014 Insecten en tikken of wind. Zoals tomaten eigenlijk. Komen vanzelf verderop in het eizoen meer vruchten, hoef je niks aan te doen ( bij gezonde plant dan he ) Quote
mijke Geplaatst: 8 juli 2014 Geplaatst: 8 juli 2014 Onze meloenpeer (in pot, op het balkon) staat er maar zieligjes bij. Heel veel last van luis, wat we ook doen... Dingen op het balkon kweken is gewoonweg een crime hiero Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
thea Geplaatst: 8 juli 2014 Geplaatst: 8 juli 2014 Meenemen voor op de tuin. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Itoero Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Ik heb gisteren per ongeluk een vrucht van 5cm en een van 3cm verwijderd Ik wou ze ondersteunen maar dat takje is afgebroken.Er hangen wel al meerdere vruchtjes aan, maar dat waren de grootste. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Je had zelfs 3 gezaaide van me gekregen Bit. Quote
Bit Geplaatst: 24 augustus 2014 Geplaatst: 24 augustus 2014 Inmiddels:Meest links, de wat grotere struik is de stek van het voorjaar. Rechts daar tegen aan, staat de gezaaide van Angela. Die bloeit inmiddels ook, met grotere sprekendere bloemen trouwens.De linkerstruik draagt nu 4 vruchten met nog een aantal onderweg. De grootste ( ruim groter dan die vorig jaar goed afgerijpt is geweest van de plant uit de kas )Op zich een hele goede tip van Frans, om de plant gewoon buiten op de tuin te zetten. Volle grond, geen water geven. Niks. Heeft geen mest gehad. Quote
Noompi Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Die van mij wordt niks dit jaar. Heb nu pas bloemen dus dat worden geen rijpe vruchten meer... Quote http://noompisbm.blogspot.nl/
mijke Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 die van ons heeft uberhaupt geen vruchten. Maar aangezien het een vaste plant is gaan we gewoon proberen hem de winter over te houden en wie weet hebben we volgend jaar dan een voorsprong? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
geedee Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 Ik heb er eentje over gehouden maar niks eraan dit jaar. Zelf schuld; ik heb m in een bak gezet Volle grond , beschutte plek, gaf eerder wél vruchten hier. Quote
powerlite Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 @Geedee :Het is het 1ste jaar dat ik er geen meer zet , omdat ik ze helemaal niet lekker vind , maar de jaren ervoor stonden die elk jaar in een 10 liter pot , en ik had telkens 10 tot 20 vruchten per plant. Dus voel je niet schuldig dat je ze in een bak gezet had , ze doen het prima in pot. Er moet een andere reden zijn waarom hij het niet doet. Quote
geedee Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 Dank je voor je reactie Wat had je voor grond in die pot en deed je ook bijmesten?? Quote
Itoero Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 Dit is een stek van vorig jaar.Hij hangt vol vruchten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
jootje Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 Wow.....hoewel ik niet te klagen heb, denk ik dat de pepino in volle grond misschien toch beter gaat. Ik heb twee overgebleven stekken, in een pot, en daar hangen vier vruchten aan, waarvan twee flink groot! Quote
HuubvG Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 In het voorjaar drie plantjes van Thea gekregen, ik was laat met oppotten, alle 3 planten in één grote pot gezet. Hebben buiten gestaan tot een paar weken geleden, sindsdien staan ze in de kas. Er zitten slechts 4 vruchten aan, twee ervan wil ik in de gaten houden, die zijn al aardig groot. Wanneer zijn ze eetbaar, dat is de vraag. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Die van mij heeft ook bloemen en een of twee zettende vruchten..ik ga ervan uit dat het volgend jaar wirdt. Hij staat in de volle grond. Wanner moet ik hem eruit halen? Kan hij in de kas?(sorry geen zin en tijd (Appelmoes!Sambal!Perenmoes!) om het hele topic te lezen..) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Pepino, Solanum muricatum Aiton, behoort tot de Solanacea of nachtschadefamilie net zoals tomaat, aubergine, aardappel en paprika. Pepino vindt zijn oorsprong in het Andesgebergte en was al gekend door de Indianen. Het is sinds lange tijd een cultuurplant in Colombia, Ecuador en Peru en ze worden ook in Nieuw-Zeeland geteeld. Meloenperen zijn de vruchten van Solanum muricatum die 90 cm hoog en 70 cm breed kunnen worden. Soms noemt men de meloenpeer ook appelmeloen. De afwisselend geplaatste, groene, zachte en langwerpige bladeren worden maximum 15 cm lang en contrasteren mooi met de bloemen en vruchten. Tijdens de bloeiperiode, begin mei tot september, vormen er zich trosjes witpaars gestreepte, zelfbestuivende bloemen in de bladoksels. In de serre moet je er wel rekening mee houden dat de vruchtzetting optimaal is bij temperaturen tussen 18 en 27°C. Bij temperaturen hoger dan 30°C, is de vruchtzetting veel lager. Eind juni verschijnen de eerste vruchten. Deze bessen zijn rond tot eivormig en kunnen 12 cm lang worden met een doorsnee van 8 cm. De vruchten zijn eerst groen, maar krijgen na verloop van tijd paarse strepen en vlekken zoals de bloemen. Net zoals bij tomaten rijpen de vruchten het best aan de plant in volle zon. Een pepino is rijp als de vrucht mee veert bij een zachte vingerdruk. De rijpe vruchten kleuren geel met paarse strepen en wegen 150 tot 500 gram. FRISSE VRUCHTENVanaf augustus zijn de eerste vruchten plukrijp en klaar om op te eten.De meloenpeer heeft een vrij dunne schil en is zeer sappig. De vrucht bevat veel vitamine C (35 mg per 100 g) en heeft zoet, bleekgeel vruchtvlees. De subtiele smaak doet denken aan een mix van peer en meloen. De vrucht kun je uitlepelen maar ze zijn ook lekker in fruitsla of te verwerken tot jam. Verder zijn de verfrissende vruchten ook geschikt als coulis voor sorbets. De zoet geurende, rijpe vruchten worden steeds vaker op markten en in winkels aangeboden.De meloenpeer doet het goed als solitaire perkplant en als terrasplant. Het best gedijt de plant in kuipen of potten van 30 tot 50 cm breedte op een zonnige standplaats. Het is een doorlevende, vaste plant, maar dan moet je ze wel op een vorstvrije plaats overwinteren. VERZORGINGDe planten krijgen in het seizoen graag regelmatig extra meststof om zo vele goede vruchten te kunnen vormen. Daarbij is het belangrijk een meststof te kiezen met een laag stikstofgehalte. Te veel stikstof zorgt voor een weelderige bladgroei wat ten koste gaat van de vruchtvorming. Regelmatige maar matige gietbeurten zijn aangeraden. Net als bij tomaten mag je ook bij pepino bladpluk toepassen vanaf half september. Daardoor kan er meer zonlicht tot bij de vruchten komen waardoor ze beter rijpen. Na het plukken rijpen de vruchten ook nog verder. Vermeerderen van pepino kan vrij vlot door stek, ook uit zaad (1 zaad = 3 mm) is het mogelijk. Er bestaan zaadhoudende en zaadloze rassen. Een uit stek opgekweekte plant kan al na vier maand bloemen produceren terwijl een uit zaad opgekweekte plant maanden later zal bloeien. Quote
HuubvG Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Top, bedankt! Zou de moderator jouw bericht bij de eerste post #1 kunnen plaatsen? Zodat het steeds terug te vinden is? Lijkt me echt een heel nuttige toevoeging. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Top, bedankt! Lijkt me echt een heel nuttige toevoeging. Super eigenwijs als ik ben, ben ik van mening dat deze globale info maar van weinig waarde is. @ Angela; jij hebt de planten staan of ooit gehad ? Als je dit hele topic wél geheel zou lezen, is eigenlijk de ervaring van de meesten ( al zijn er inderdaad enkele uitzonderingen, de plant is nogal grillig in vruchtbaarheid, tijdstip enzo ) dus wel behoorlijk ánders.Hoewel wel te doen in pot, worden de betere resultaten behaalt in de volle grond ( Frans is in dit topic wel de meer ervarene )Afrijpen vruchten is bij de meesten de bottleneck. Hoewel uitzonderingen van rijpe vruchten laat-zomer wel voorkomen, halen de meeste vruchten de half oktober nauwelijks. Afrijpen binnen meestal.Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar de mijne had niks van peer, vaag iets van meloen wel, maar meer iets van mango. Zie die posts. Zéér rijp laten worden lijkt het devies; velen vonden het ding zwaar tegenvallen ( ik denk : onvoldoende rijp ), ik vond hem super. Quote
HuubvG Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Ik heb ook wel het hele topic gevolgd, maar als je even wat terug wilt vinden, is het toch wel een heel geblader. Nu ook weer. Als je eerst Angela haar betoog leest en dan het jouwe, moet je daar zelf uit opmaken wat nu voor jou het dichtst bij 'nuttig voor mij' is. Wel of niet in pot, wel of niet in kas. Gewoon zelf uitzoeken met behulp van deze leidraden en zien wat voor jou (mij) het best is. Een paar jaartjes verder telen met pepino en dan maar verder zien. Ik heb nog geen pepino geproefd en misschien valt mij de smaak wel zo tegen dat ik het voor gezien hou. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Ik heb ze zelf ook.(zou je moeten weten bit je hebt er op de MTF van mij gehad )Geprobeerd in pot (op de moestuin laten staan waardoor ik de plant niet zo goed kon verzorgen als nodig is), in de kas en dit jaar gewoon buiten in de grond.Buiten in de grond geeft tot nu toe bij mij het beste resultaat gezien aantallen, de struiken hangen echt helemaal vol.Volgend jaar gaat hij in pot en dan gewoon thuis waardoor ik hem beter kan verzorgen.Het merendeel zal niet rijp worden maar voor een paar heb ik goede hoop.Binnen afrijpen heb ik ook geprobeerd maar zonder resultaat. De smaak is dan vergelijkbaar met onrijpe bananen vind ik zelf.Het zaad uit de vruchten halen en die opnieuw zaaien gaat erg makkelijk. Stekken ook trouwens. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Het is dus beter te stekken binnenkort dan de plant uitgraven en in de kas (of binnen?) te zetten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Ik heb een stek van Bit gekregen en heb nog niet ht hele topic doorgelezen, maar ik weet alvast die niet buiten kan overwinteren Quote
RobO Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 stekken is heel makkelijk, als ze te groot worden stek je de toppen opnieuw(deden wij twee jaar terug, stekken in oktober en opnieuw in maart, uitgeplant in mei, nul rijpe vruchten in oktober...) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.