Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Negatieve sfeer?

Featured Replies

Geplaatst:

Zo Miranda, je eigen topic, wat een eer

Maar even serieus.. ook ik ben vorig jaar begonnen. En hoe dat zat bij die pluksla snapte ik eigenlijk ook niet.. komt er 1 blaadje per zaadje uit of meer blaadjes of een heel kropje? Toen zat ik ook met mijn handen in t haar en heb ik dat hier gevraagd. En dan is het idd wel fijn dat iemand de moeite neemt om te vertellen hoe dat zit. Kort en bondig is dan genoeg. Maar sarcastisch hoeft ook weer niet. De meesten hebben toch eerst de zaadjes in huis voor er werkelijk een moestuinboek is aangekocht. Dat was bij mij ook zo. En als je hier tomaat in de zoekfunctie intikt, krijg je ook de wereld aan pagina's om door te nemen. Sommige dingen kun je niet weten (namen van ziektes ed.) dus weet je ook niet waarop je moet zoeken. Of hoe je t anders moet noemen. Als er niet een topic voor bovenaan staat, weet je ook niet of er al een topic voor bestaat

Petje af wel voor de mods om zo netjes met de topics om te gaan (knippen/plakken, verplaatsen, verwijzen ed.). Ga maar aanstaan hoeveel tijd als dat van je dag kost.

En Miranda, als jij wel degene wilt zijn die zo heerlijk uitgebreid reageert op topics, wie zijn wij dan om jou tegen te houden. Gewoon doen! Je bent zeker een hele aanwinst in dit forum en geweldig dat je er zoveel tijd aan besteed

Maar niet vergeten dat je ook nog school hebt. Je wilt niet 's morgens wakker worden met blokjes op je gezicht

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik heb het allemaal een beetje gemist door andere bezigheden. Ik hoop in ieder geval dat het hier een beetje gezellig blijft.

Bit, dat het van de winter een beetje een insiderclubje leek te zijn zou kunnen kloppen - al ben je hier al gauw een insider . Er waren toen niet zo veel nieuwe mensen. En in de tuin viel er niet zo veel te doen. Wat doe je dan als er even tijd over is? Lekker moestuinforummen.

Ja, die vele beginnersvragen... Vaak kan ik er niets van snappen en dan lees ik gauw weer ergens anders verder. Ik stop altijd eerst gewoon een zaadje in de grond en dan zie ik wel. Soms google ik een slag in de rondte. Ik zou binnenkort eens wat vragen moeten stellen want ik heb wat dingen die echt niet willen groeien .

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Jorieke, over jou zeggen van 2 woorden in drukken gaat ook niet op hoor, ik wist ook nog een hele zin van een topic, die er in gezet bij zoekfunctie, maar dat was ook weer niet optimaal, en zoals iemand al zei, tomaten zaaien, bijv. krijg je zoveel berichten waar het onderwerp weleens gebruikt is ,maar niet dat wat je zoekt, sorry,geen aanval hoor, zeg het maar even bij ha ha, maar werkt niet naar behoren.

Geplaatst:

@Jeanne:

[Je kunt ook uitgebreid zoeken, en dan aangeven dat je alleen de berichten wilt van een bepaalde schrijver, of alleen de woorden in de titel van het topic, of iets dergelijks. Probeer maar eens uit met tomaten zaaien; als je het zomaar ingeeft komen er 438 berichten, kies je voor alleen onderwerpen dan zijn er nog maar 4 berichten. Het zoekprogramma werkt naar behoren voor mensen die willen investeren - lees iets meer tijd en aandacht besteden aan de dingen. Maar voor de uit-de-muur-vreters (excusez le mot) is het misschien wel een tegenvaller ja. Voor niets gaat helaas alleen nog de zon op. ]

Geplaatst:
Geplaatst:
Het valt me de laatste tijd op dat de vriendelijke stijl van het forum een beetje een negatieve draai krijgt.

Steeds vaker zie ik snauwende reacties en minder symphatieke antwoorden.

Ik vind het erg jammer, als een vraag je niet aanstaat, wat heel goed kan, is er niemand die eist dat je een antwoord geeft. Misschien dat een vraag echt nergens op slaat maar dan zijn de antwoorden nog veel belachelijker.

Iedereen doet het op zijn/haar manier en probeert zijn best te doen.

Moestuinieren is een geweldige hobby, en dit is een onwijs leuk, informatief forum met een hoog gezelligheidsgehalte... Ik zou het erg jammer vinden als die sfeer weg zou vallen.

Nou dat wilde ik even kwijt

Maar meisje toch, zit hier niet teveel mee in!

Het is reeds eerder geformuleerd hier, maar ik wil nog even verduidelijken dat in onze communicatie het non-verbale aspect zoals intonatie, gezichtsuitdrukking enz.90% beslaat. Deze jongens helpen wel om dit een klein stukje op te vangen, maar het is toch nog te beperkt. Sommige goedbedoelde geschreven antwoorden komen dan soms verkeerd over.

Je steeds uitgebreide antwoorden getuigen van je persoonlijke behoefte om mensen zo goed mogelijk te informeren en begelijden bij hun eerste stappen in het moestuintuinieren...je verdient op het forum als het warre een ereplaats.

Met je 14 jaar heb je nog een hele carriëre voor je en zie ik je in een toekomst nog zaken doen als deze dame:

Op deze manier is dat probleem van het non-verbaal stuk opgelost.

En of het nu om tuinieren gaat of paardrijden of boetseren, je hebt volgens mij de competenties om mensen te motiveren en begeleiden

In een niet zo verre toekomst zie ik zelfs forums zoals deze de mogelijkheid aanbieden om zelfgemaakte filmpjes te posten zoals je op youtube ziet en dan kan je helemaal je ei kwijt .

Weet je, op dit forum zijn we voornamelijk met tuinieren bezig en onze antwoorden en vragen zeggen ook veel over onze persoonlijkheid en competenties maar het is voornamelijk onze gezamelijke liefde voor het tuinieren dat ons hier samenbrengt en als lijm werkt voor dit geweldig forum.

aangepast door Gast

Geplaatst:
Geplaatst:

Ik heb inderdaad soms ook wel eens verwoed gezocht via de zoekbalk hier op het forum.

Maar of net niet dat juiste begrip in het zoekveld ingevuld, of het systeem werkt niet (altijd) goed.

Soms kom ik verder met Google.

Met de functie SITE: kan je binnen het moestuin forum zoeken.

Stel ik wil wat over reeen zoeken binnen het moestuinforum.nl

Ga dan naar Google, en vul in

Site:https://www.moestuinforum.nl reeen

Je krijgt dan:http://www.google.com/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=Site:https://www.moestuinforum.nl+reeen

De eerste resultaat is:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn grasveldje : Voordeur - Page 2 | Moestuin Forum

mijn-grasveldje-t4412-10.html

10 berichten - 8 auteurs - 12 maart

Enne... die ree die ik eergisteren bij ons op het complex zag had er absoluut geen moeite mee om over de hekjes en andere omheiningen ...

Alte gärtnerei gekauft : Huiskamer - Page 8‎ - 22 maart 2012

Mollen/woelmuizen oid : Problemen in de moestuin - Page 7 ...‎ - 19 maart 2012

Mijn grasveldje : Voordeur‎ - 11 maart 2012

De lekkerste kerstrecepten : Koken en Recepten‎ - 20 dec 2011

Meer resultaten van moestuinforum.nl »

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klik nu op : Meer resultaten van moestuinforum.nl »

en je krijgt :

http://www.google.com/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=Site:https://www.moestuinforum.nl+reeen#hl=nl&safe=off&q=Site:https://www.moestuinforum.nl++site:moestuinforum.nl+reeen&sa=X&ei=4h6qT8W0BojP4QSAlonnAQ&ved=0CHIQrQIwAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=d0ae53113c60282d&biw=1028&bih=654

Dus:

Site:gevolgd-door-de-website het-woord-wat-word-gezocht

Laat wel een spatie tussen de website url en het zoekbegrip

aangepast door Gast

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Vreemd in bovenstaande bijdrage krijg ik niet alle links werkend, maar met "copy and paste" lukt het wel.

Of mij op mijn woord geloven.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Die functie heb je ook als je rechtsboven op uitgebreid zoeken klikt en dan de bovenste zoekbalk gebruikt (die gebruik ik namelijk ook altijd voor wat accuratere resultaten ). Hoef je zelf geen site:http://www..... in te typen

Geplaatst:

Oops , dat had ik nog niet gezien.

Dan kunnen mijn beide bijdrage hierboven (en deze) dus gewist worden.

Volgens mij kan ik niet zelf wissen.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Ik doe zoals Bonnie en anderen en sla teksten over die mij niet aanstaan ( dat komt trouwens weinig voor vind ik )...de enkele keer dat ik op een negatieve opmerking heb gereageerd is het mij niet bevallen dus sla ik nu maar de virtuele deur lekker hard achter mij dicht

Na het ontmoeten van enkele forummers "in real live" is mij ook extra gebleken dat geschreven taal niet altijd iemands karakter of -ingebeelde- verschijning omvat..ik ben me er wel bewust van dat jullie medeforummers heel anders (kunnen) zijn in het echt en probeer dan ook om voorzichtig met eenieder om te gaan ( als ik soms bot overkom heb ik daar nu al spijt van )

Een soort welkoms woord waarin vervat hoe je het beste kunt zoeken en het idee van Dennis om "eerste" vragen te bundelen spreken me wel aan.

Ik geniet van dit forum, ik ken er geen andere maar heb daar ook geen behoefte aan ( stel je voor dat ik nog een forum net zo leuk vind als hier..kom ik nooit de tuin meer in )

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik vind dit forum oprecht een verademing eerlijk gezegd.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ja ik ben het wel met Bubbels eens, vergeleken bij eigenlijk alle andere fora, is dit de enige die ik echt heel leuk vindt. En dus waar ik probeer actief te mee te doen!

Rantje, ik vind dat jij altijd een hele positieve invloed heb dus bij deze: CHAPEAU voor jou

Hm... best positief dit hihi

Geplaatst:

Ik heb ook al wat forums versleten door meerdere interesses en hobbies, maar dit forum steekt er qua sfeer met kop en schouders bovenuit. Je merkt dat er een klein groepje ' harde kern' is wat leuk met elkaar overweg kan en er flink en passioneel op los babbelt. Een goede sfeer-maker

To plant a garden is to believe in tomorrow.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Net een topic doorgespit ( neemt toch echt even tijd wel ) over 'water geven op de moestuin'. De forumleden lijken mekaar daar wel de tent uit te vechten ( oké oké ... ik overdrijf ). Dat topic is dan ook gesloten ( zoals dat hoort , daar zijn mods voor ).

Het ligt ook een beetje aan de lezer zelf he ?, Niet alleen aan de poster. Maar net wat in je irritatiezone terecht komt en hoe wijd en diep die zone is. Je hoeft je heus niet aan alles te ergeren. En erger je je wél ergens aan , aan een antwoord dus: nou én ? Als je je ergert, wil dat nog niet zeggen dat je dat ook moet laten blijken ? Je kan ook je schouders ophalen en verder gaan. Let it be, let it be

Vind je echt dat een poster ver over de schreef gaat, kun je hem/haar er persoonlijk op aanspreken ( zou ik niet gauw doen ) of de mods aanschrijven ( zou ik ook niet gauw doen, die mensen hebben het druk zat met ons gewauwel ) Maar helemaal niks doen is echt óók een optie !

Ikzelf vind het niet zo storen hoor; een beetje tegengestelde meningen en houdingen op dit forum. De een neemt daar andere bewoordingen voor dan de ander. Ik ben zelf niet zo voor zoetsappig lief zijn voor elkaar. Ik noem het maar even zo. Ik ben zelf voor méér humor op het randje, minder lief getuttel, minder lieve libelle antwoorden. Maar goed. Dat ben ik. Van mij mag sowieso iedereen plaatsen wat en hoe hij/zij dat doet. Inclusief Libelle snoeze-poeze-gebabbel. Waarom niet ? Zat topics voor elk wat wils.

Ik vind dit een prima forum. Wat scherper mag het van mij wel.

Geplaatst:
  • Auteur

Je hebt er wel een punt mee Bit en in grote lijnen ben ik het gewoon met je eens.

Je MAG een andere visie hebben, je MAG het anders doen, je MAG helemaal afwijken van de standaard, je MAG juist bij de 'standaard' horen.

(Dat maakt het forum nu juist zo leuk en leerzaam, je wordt nieuwsgierig etc. etc.)

Maar sinds wanneer mag je mensen beledigen, afkraken, afzeiken, etc.etc.?

Ook daar zitten grenzen aan toch?

M'n moeder zei laatst tegen mij als een ander zo respectloos is dan ontbreekt het hem/haar aan zelfrespect.

Mooie uitspraak maar ik heb altijd geleerd dat je iemand in zijn waarde moet laten, OOK als jouw mening anders is.

De let it be houding is zo gek nog niet, behalve dan dat er in zulk soort topics een regen aan PB's binnen komen...soms omdat mensen publiekelijk niet durven te reageren, soms om te voorkomen dat het nog storender op het forum is. Of van de persoon in kwestie met nog meer beledigingen erin.

Ik vind dat het nergens voor nodig is, er is hier niemand die 'beter' is dan een ander. Er zijn wel mensen met heel veel kennis, mensen met kennis op een bepaald vlak waardoor de mensen met wat minder kennis ontzettend goed op weg geholpen worden en ik denk dat de 'kenners' daardoor ook weer wat van elkaar bijleren juist omdat visies van elkaar kunnen afwijken.

Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar je je kan wel fatsoenlijk naar en over een anders zijn. En als dat dan teveel gevraagd is, reageer dan niet of houd het voor je. Tussen iets denken en het ook opschrijven zit ook nog een wereld van verschil

Geplaatst:

Sommige komen hier toch echt om de boel eens optefokken is mijn mening, hoe lief en leuk het forum ook is

ik geloof dat er altijd wel mensen zijn die fucked-up (o sorry weer libelle-taal gebruikt ) bezig zijn.

Maarja negeren is moeilijk maar werkt wel en voornamelijk werkt het ook nog voor jezelf.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Als door sommige mensen storende en ergerlijke berichten worden geplaatst (als topicstarter of als reageerder binnen een topic) dan werkt dat negatief. Hoe sterk dat negativisme uitslaat is weer afhankelijk van de persoon die dat leest en als zodanig ervaren wordt. Terwijl de ene het langs zijn of haar kouwe kleren af laat glijden kan de ander zich daar behoorlijk aan ergeren.

Ik denk dat de enige juiste reactie is zo'n bericht te negeren. Alleen door het te negeren kan het binnen het topic geen vervolgschade aanrichten. Ga je er wel op reageren is de kans van kwaad tot erger alleen maar groter.

Het is aan de moderators om zo'n bericht te verwijderen of de plaatser ervan daar op aan te spreken.

En denk eraan: blijven schoffelen en blijven lachen

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

sory, maar ik begrijp heel dit topic niet. Waar wordt onvriendelijk gedaan. Ik lees alles van achter naar voren. zie niks waar ik mij over kan ergeren. Kan alleen opmerken dat er veel hulp geboden wordt bij prangende vragen. Ja als ik lees ,luis in de sla, denk ik sowat, mag die luis dat niet? moet toch ook eten?

afspoelen. klaar is kees. Maar toch, kan ik mij indenken dat sommige mensen dat anders zien. Domme vragen? en daardoor irritatie? bedenk dan dat niet iedereen de wijsheid in pacht heeft.Mij zelf bekijkend in de manier van reageren op dit forum, ben ik gelukkig dat het er hier zo leuk aan toe gaat. Hoop dat het nog lang zo mag blijven.Mijn welgemeende complimenten.

Wilma

Geplaatst:

het regent even meningen!

maar het is wel goed dat dit topic alleen voor leden leesbaar is..........!

want door zo'n diskussie open te voeren is niet goed voor het forum

en het is wel zo dat je als nieuwkomer niet meteen doorhebt hoe zo'n forum werkt, een forum hoeft niet alleen open te staan voor diskussies vind ik (maar wie ben ik)

maar ook ik vind dat er bepaalde vragen gesteld worden die wel te vinden zijn..........maar soms weet je ook niet bij welk topic!

de goudsbloem staat vermeld in het ene topic, maar wat je ermee kan doen bij de recepten.......

bij nutsdieren hadden we het over wantsen en dan blijkt dat die een combi heeft met luis......

vragen over groenten zijn soms te vinden bij kruiden...soort burengedrag......

daarbij je eigen zienswijze op een vraag en je eigen antwoord weer

ik moestuin-eer op hele kleine schaal, maar met mijn tafelhoogtetuin volg ik niet echt de problemen van de MM.....snap ze wel als je maar 1/2 plantjes van iets hebt en ze doen het niet leuk

hoef er ook niet van te leven. doe het als.......

tja hoe ga ik dat nu benoemen:

ik vind het boeiend en leerzaam en tuurlijk heb ik genoten van de 1ste bladjes raketsla en radijs

misschien moet ik mijn tuin-eren als beschouwelijk benoemen vanuit een verwondering die ik jaren terug niet had, ja toen mijn kinderen klein waren en ik als schipperskind en moeder thuis alle ruimte kreeg om de natuur te leren kennen

daarom vind ik het zo mooi hoe rantje er mee omgaat!

wat dat betreft ga ik voor "vraag het rantje topic"

maar dan wel op een soort vast vragentopic voor nieuwelingen

zou evt. nog seizoensgebonden kunnen zijn ook

ik...ik...geniet echt van dit forum, maar dat doe ik ook op het binnenvaartforum net zo open als hier

en dat heb ik afgelopen weken wat verwaarloosd

al met al......barry stevens zei vroeger altijd:DOORGAAN, VOORAL DOORGAAN!

OJA....ik mag altijd graag reageren met een

voor degenen die daar niet zo van houden alvast...mea culpa...mea culpa

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Na het lezen van deze topic hoop ik dat ik als nieuwkomer toch een reactie mag geven

Als nieuw actief deelnemend lid en al wat langer passieve lezer, kan ik echt genieten van alle info, tips, recepten, soms de humor en soms gedichten en al meer wat hier de revue komt. En ook van Rantje en haar ondernemingslust (we hadden al een klein onderonsje mbt tot onze dochter en bloemkolen ). Wat heet onnozele vragen of luie vragen. Sommige mensen willen haastig en snel, willen liefst ook die tomaten morgen plukken - ongeduld een slechte eigenschap voor een moestuin, maar ach laat ze daar hun eigen ‘aard en zijn’ ontdekken.

En weer anderen weten echt domweg niet een erwt van een kers te onderscheiden en willen oprecht leren, toch ze genieten domweg niet de knowhow welke velen hier hebben, en weer anderen weten bij god niet hoe een forum werkt en zijn al blij als ze een zin in beeld gebracht krijgen en weer anderen hebben niet de ruimte om wat langer via de pc info op te zoeken of boeken te lezen, etc..

Wat maakt het ook uit ‘een mens welke durft te vragen heeft en toont hoe dan ook interesse in, en dat kunnen wij allen toch enkel maar respecteren .

Hele generaties die nooit leerden om te vragen of juist gestraft werden voor vragen (auw ).

Bovendien houd een dergelijke een forum toch juist in beweging of zie ik dat verkeerd? Het wordt anders wel snel saai en stil als meeste al beantwoord is en men daar maar forum functies moet gaan leren om beantwoorde vragen te achterhalen (dan ga je maar beter naar google of bing en zou dit forum ook niet echt een functie vervullen. Passief informatieve sites zijn er legio ‘leesvoer genoeg’, toch juist dat interactieve maakt jullie site zo bijzonder – het leeft.

L*llig is als een mens niet (meer) durft te vragen, of bang moet worden om af te gaan. En een verwijzende link naar een behandeld onderwerp is voor de forum kenners onder ons toch ook zo geplaatst, mocht daar iemand geen zin hebben om een antwoord te herhalen of een vraag als ‘dom ervaren eo betitelen’.

Ik draag respect voor de energie welke de mensen van dit forum bezitten, alsook de bezoekers en hun groene vingertjes

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.