Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Wat is dit voor een engerd? Lijkt me e.o.a. rups te zijn. Maar welke ?

e6.thumb.jpg.aa8dd9233940045f3f170a782f3d290b.jpg

e4.thumb.jpg.d737078324194a242d552c45d8778eca.jpg

e2.thumb.jpg.b97cc04f9e5a08076a2c2290d28c719a.jpg

e1.thumb.jpg.a4e8045abf584e71bc16af2385c9b813.jpg

Foto's genomen met mijn telefoon. Kwaliteit had wat beter mogen zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik denk olifantsrups met de kop niet ingetrokken. De rups van het groot avondrood nachtvlinder. 

Geheel toevallig kwam mijn man vandaag deze tegen bij het onkruid wieden:
1207080030_2021-08-1113_21_50.thumb.jpg.fa1da002fff947f96bfa1fa45073d153.jpg

Olifantsrups met ingetrokken kop want dat beestje schrok zich natuurlijk dood.

aangepast door loes

Geplaatst:

@rorror

Ja, dat is hem. Gevonden tussen de walnoten. Zo lang het er niet teveel zijn, eet ik de walnoten toch maar gewoon op.

Bedankt voor je reactie, rorror!

Groeten

Geplaatst:
Op 15-8-2021 om 22:44, Frans zei:

Wat is dit voor een engerd?

🤣 Prachtig beest jòh! Komt een vlinder uit 😅

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb er geen foto van, maar het is een wesp achtige, maar wel fiks groter. Denk wel zo’n 6 cm groot. Beetje wollig zoals een hommel, maar slanker en het heeft een knaloranje lijfje. Het steekt ook en kan dat heel vaak doen zonder dood te gaan.
De man is er wel 15 x erdoor gestoken. Dat beest bleef hem maar aanvallen. Denk dat zijn kledingkeuze hem niet beviel.

Iemand enig idee wat het geweest kan zijn?

Geplaatst:

Rups van gehakkelde aurelia liep door de gang te stampen. Heb hem (of haar) naar de tuin verhuisd. 

20210819_191303.jpg

Geplaatst:

Ik had onlangs al de wespspin in onze tuin gespot, maar vandaag trof ik mevrouw spin naast haar cocon met nageslacht. 

20210826_145637.jpg

20210826_145920.jpg

20210826_145558.jpg

Geplaatst:

Brrrr…Arja.  Ik houd er zo niet van!  

Geplaatst:

Ik ben ook geen held als er spinnen in de buurt zijn hoor, jootje. Maar op gepaste afstand, beetje inzoomen, en dat ze dan netjes stil blijven zitten... Ik vond het vooral tof om ook de cocon met haar eieren te kunnen zien. 

Geplaatst:

Jeetje joh… hier dol op spinnen, maar ik pas voor de wespspin. Ziet er echt heel heftig uit joh! Blij dat we die hier niet hebben [emoji38]

0588ebb144befd49b0f3a8dea35516d0.jpg

Ik vond deze best indrukwekkend. Die heb ik netjes naar buiten geholpen.

Geplaatst:
Op 19-8-2021 om 19:15, Mellie zei:

... een wesp achtige, maar wel fiks groter.

Eerste gedachte: hoornaar. Maar die is niet wollig. Heeft wel een wespentekening (met meer oranje) en kan ook blijven steken als 'ie kwaad is.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Eerste gedachte: hoornaar. Maar die is niet wollig. Heeft wel een wespentekening (met meer oranje) en kan ook blijven steken als 'ie kwaad is.

Wat een eng beest is dat zeg… Ik heb er even gegoogeld en dan lijkt de Aziatische hoornaar meer op wat de man stak. Was nl heel erg oranje en de meeste foto’s die ik zag van de Europese hoornaar zijn geel.
Alle kleine bultjes werden uiteindelijk 1 massief waardoor hij een soort extra schouder op zijn rug kreeg. Imposant! Duurde 3 dagen.
Geplaatst:

Getver, Mellie. 
Als ik zo’n spin in huis heb, dan moet ie echt weg…en niet door mij…kan het echt niet. 
brr..geloof dat ik dit topic maar ga overslaan, hoewel ik die olifantenrups dan wel weer schattig vind! 

Geplaatst:

Iwk. Ja. Helemaal eens met Jootje. Bij het zien van krioelpootjes, krijg ik spontaan een kriebel in m’n nek. Brrrwk.
Van de week hadden wij er ook zo eentje binnen. (Als die van Mellie). Maar tikje langere poten. Hij kwam onder de bank vandaan en liep half over mijn voeten. Enorme yelp gegeven. De hond ging zich ermee bemoeien, maar toen hing ie in haar snor. Waar ik helemaal de griebels van kreeg. De man des huizes (ja sorry. Heel cliché, maar ik kan het niet mooier maken dan het is) heeft ons vervolgens ‘gered’ en het beest buiten gezet. Ons, ja. Want hondlief was inmiddels ook over haar toeren. Hahaha. Helden hoor hiero. Tsjonge!

Die cocon trouwens inderdaad heel indrukwekkend. Wat een bijzondere vorm!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Invasion of the body snatchers, sluipwesp sleept rups mee naar z'n holletje. Behalve dat die rups niet door dat gaatje naar binnen kon. Hoop heen en weer gesleep, heel grappig om te zien. 

20210830_162909.jpg

Geplaatst:

Deze zat in een oude bloempot, maar is al dood.

Ik zag vandaag een wesp die een bromvlieg gevangen had en aan het oppeuzelen was. Foto maken lukte net niet, telefoon stelde nog niet scherp toen de wesp weg vloog. Gisteren al een wesp een fruitvlieg zien eten.
Maar toen ik jong was heb ik ze al een spin zien vangen..
Ik heb de wespen overigens nog niet van het fruit zien eten.baae8ad96a4950ced20a73724fe320d0.jpg

Geplaatst:

@jootje @Charly

Een spin... nou ja 😒

Maar deze dan:

Een medewerker van de ambulance Rotterdam-Rijnmond werd tijdens het uitpakken van de knuffels in zijn vinger geprikt door een schorpioen!

zzzadf.JPG.a4f80ddfd89d3dc22679b3787496ac27.JPG

Geplaatst:

@speets ik bij het lezen al kippenvel in m’n nek. Brrrrrwk!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Deze sprinkhaan is zeldzaam in Nederland, maar komt onder andere nog voor in de omgeving van Zwolle. Dit exemplaar zat gewoon zomaar bij voordeur. Waarom hij 'Locomotiefje' heet? Luister maar:

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Ik had een zwarte spin uit de berging aan een kruisspin gegeven, blijkbaar heeft die in een teen van de kruisspin gebeten en is het gif super dodelijk.
Die zwarte spin ziet er een beetje uit als een kogelspin, maakt een web vlak boven de grond en is heel sterk. Met een stofzuiger blijft het nog plakken.
Nu heb ik nooit gedacht dat er zwarte weduwen in Nederland wonen, maar vandaag gelezen dat het helaas wel het geval is. Gezien het sterke gif is dat hier misschien ook het geval, maar ik heb de spin niet van onderen bekeken. Dit was een van de spinnen die ik nooit op durfde te pakken, en dat nu ook nooit zal proberen.

Maar deze spin zie ik al jaren in Nederland, eerst in het vorige huis in Zoetermeer en ook al jaren in Boskoop. Zelfs eentje op zolder op kantoor gehad, en onder de open trap in de woonkamer heb ik ook vele keren het web met de stofzuiger weggezogen.45c7798c294d822b004cf3d43bd8ff74.jpg

Geplaatst:
4 uren geleden, acpronk zei:

deze spin zie ik al jaren in Nederland

Oei! Voordat er weer mensen kippenvel krijgen wil ik dit graag even nuanceren.
Je haalt wat termen door elkaar: 'Kogelspin' is niet hetzelfde als 'Zwarte weduwe', zoals een koe een beest is maar een beest nog geen koe ;-)

Jammer dat je geen bronvermelding geeft, want als je op een (redelijk) betrouwbare site kijkt, blijkt het Nederlandse klimaat niet geschikt voor de Zwarte weduwe, dus vaak zul je die hier niet zien. Sterker nog: de kans dat je die hier gewoon in je huis tegenkomt is practisch nul. Op waarneming.nl zijn er de laatste 20 jaar maar 2 gespot, waarvan 1 niet eens met zekerheid.

Het is waarschijnlijker dat je de Grote steatoda (Steatoda grossa) heb gezien. Die "wordt vaak voor een Zwarte weduwe (Latrodectus mactans) aangezien, maar mist de rode zandlopervormige vlek op de buikzijde van het achterlijf en is doorgaans ook een stuk kleiner".
Het zijn overigens wel allebei kogelspinnen.

Dus leg haar een volgende keer dat je haar tegenkomt eens op haar rug en kijk of ze die rode zandloper op haar buik heeft ;-)

Geplaatst:

Toevallig heb ik die dode net ontleed, en gelukkig geen zandloper op de buik. Maar lijkt inderdaad op degene die jij net zei.
Bedankt.

Geplaatst:

Op de boerenkool van een vriend. Iemand een idee?

CDF83149-E0FE-4C64-8D05-94AC0FAE665A.thumb.jpeg.52a14be1f1f2dee8bcd176869ce2062c.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.