Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:
Op 1-9-2024 om 15:28, Gitta zei:

engerlingen.

Ik heb een paar van die ronde dingen gezien in de aarde, maar ik dacht dat het andere beestjes waren. Ik was al op zoek, ik had het opgezocht hoe ze heten, wij vinden ze soms ook in de keuken of badkamer, maar dan heel slank en in de lengte. Die ik vond waren dik, maar ik dacht dat ze dikker geworden waren doordat ze gegeten hadden. Als ik de naam vind dan zeg ik dat. Maar zijn het misschien toch engelingen geweest?

Engerling.jpg

Geplaatst:

@Petrasmoestuin, dat lijkt me meer een rups. Zal hem even door Lens gooien, kijken of er een redelijke determinatie uit komt.

*Lijkt me een uil rups, een nachtvlinder. Opgekruld door verstoring. Welke van de vele soorten, geen idee. Lens was weinig behulpzaam.

aangepast door Dashbro

Geplaatst:

@Petrasmoestuindat is zeker weten geen engerling. Die zien er echt eng uit, vind ik. 

Een uil rups is het dus. Vorig jaar had ik ok een van die soorten bij 1 van mijn sla vakken. Van de ene op de andere dag lag er een sla plantje plat. Snel gegraven en de rupsen verwijderd voordat ze nog meer sla gingen eten.

Geplaatst:
6 uren geleden, Gitta zei:

uil rups

BLij Obsidentify gaf hij op "Kasplatrug"  @Gitta en @Dashbro

Geplaatst:

Een kasplatrug is het sowieso niet. Die krult zich wel zo mooi op maar heeft heel veel lange pootjes en de kleur is anders
Kasplatrug Oxidus gracilis | Nederlands Soortenregister

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Vorig jaar zag ik een doodgraver vol met mijten en vandaag een hommel met hetzelfde euvel, ik weet niet of je het goed kan zien. 
Behalve hommels zijn er ook al vlinders, citroengele.

C2C8E18A-4328-4E11-8C1F-3275F9DFF39A.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik vermoed het. Maar de hommel wilde niet zo stil zitten ( of liggen) zoals die doodgraver toen. Het zullen in ieder geval niet haar baby’s zijn toch🤔

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Deze foto is van 28 februari.

De wesp was toen nog in winterrust. Onder de trampoline die ik toen uit elkaar moest halen. Die wesp had zich heel stevig vastgebeten.

Na demontage had ik de rand (en de rest van de trampoline) in de zon gelegd, en was de wesp ontwaakt.

IMG_20250228_160044.thumb.jpg.f9bd0cf89dad24c1a7bf4022329df40e.jpg

Geplaatst:

Op de een of andere manier is er vocht in de zak met koemestkorrels gekomen, waardoor het een lekkere mestklont is geworden. Dat vonden niet alleen de wormen heerlijk (foto 1), maar ook een onbekend ander insect (foto 2). Aanvankelijk zag ik de beestjes voor engelingen of emelten aan, maar toen zag ik dat aan een heleboel van die beestjes een draad zat, die ze ook leken te spinnen als ik ze oppakte. Ik vermoed dat het rupsen in een pop zijn. Iemand enig idee waar ik mee te maken heb? Hoe dan ook, liever niet in mijn foliekas. ik heb ze op de grote mesthoop aan het begin van ons complex gegooid, daar waar alles mag wat je niet in je tuin of op de composthoop wilt hebben. Daar hebben ze te eten, en we moeten zuinig zijn op onze insecten. Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig wat het nou waren. 

att.foeWDFr1Fee5abfq0Fo8UhyWK7q34vqyT5U2tjTnUsg.thumb.jpeg.99fc46bc8b676c7f5ca4da107adc88f1.jpeg

att.jxxRaPph3F3dchzwK3YXXvMtuu56f_3xKaI_jmiOMNA.thumb.jpeg.d74167734762e6c287445762534f98bb.jpeg

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wat apart, ik lees mee.

Geplaatst:
18 minuten geleden, Tanja65 zei:

Ik vermoed dat het rupsen in een pop zijn

Nee, dat kan niet . Op het moment dat rupsen zich inspinnen en verpoppen heb je alleen nog een harde buitenschaal (de pop) waar binnenin de rups zich tot een heel ander dier omvormt. Ze komen niet weer uit een pop gekropen..

Wat het wel is weet ik ook niet, hoor

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Nee, ik denk ook niet dat ze er uit kruipen. Ik denk dat ze bezig zijn zich ín te poppen.  Sommige poppen (als ze dat zijn) waren wel hard, en zonder draad. Vandaar dat ik eerst aan emelten of engerlingen dacht. Dieper in de zak waren ze ze kleiner, zachter, en met een draad dus 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
8 uren geleden, Tanja65 zei:

Nee, ik denk ook niet dat ze er uit kruipen. Ik denk dat ze bezig zijn zich ín te poppen

Ah, dan had ik jou niet goed begrepen 😁

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Veld wesp? Te vroeg of normaal rond deze tijd? 

DSC_0218.JPG

Geplaatst:

Ik zag een citroenvlindertje vandaag, ik word daar zo vrolijk van.

Geplaatst:

Nu al Franse veldwespen? Ja: hier nu ook gezien.

Ze zijn nu voornamelijk hout aan het schrapen, van kaal verweerd hout. Met de pulp bouwen ze hun nesten. 

Wat later in het seizoen -bij heet en zonnig weer- komen ze bij mij steeds water tanken. Daarmee koelen ze hun nesten. Niet bestrijden, ze steken alleen als je je hand onder een dakpan steekt, waar een nest zit. De steek is iets pijnlijk, dat gaat na een kwartiertje helemaal over.

Kijk hier: https://youtu.be/cA0N9DZXqes

Geplaatst:

Bij mij zijn er al hommels om mij heen en alle vogels die het hoogste woord willen hebben.

Geplaatst:

Hier gisteren ook citroenvlinders en dagpauwogen gespot in de tuin.

• 2 weken later...
Geplaatst:

In een grote oude houten kast in het buitengebied vond ik een paar interessante boeken. Eenmaal thuis werden ze nog veel interessanter:

2025_Insectenvraatboek(1).thumb.JPG.b4b8ccb008ec37821c0bb517b679621f.JPG

Er is aan geknabbeld :-)
Dat zullen de wespen en hoornaars wel gedaan hebben.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Deze verzameling vond ik onder de legdoos van de kippen.
Drie rupsenvervellingen plus drie poppen. Ze zijn leeggevreten door insecten.
Die dachten een lekker warm overwinteringsplekje gevonden te hebben, lekker onder de kippenbuikjes ;-)

DSCF0871.thumb.JPG.b334c6b07ccf4d0184da024b4ed3c800.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.