Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Een kever op een lelie, een leliekever? Eh.. Haan, haantje, leliehaantje

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Leliehaantjes

Geplaatst:

Bedankt!

Geplaatst:

Al een paar keer zag ik een hoornaar binnenvliegen in een piepklein vogelhuisje van ongeveer 9x9x9 cm.

Ik kan niet precies zien wat ze doet: raatje bouwen aan het plafond, of juist hout eraf knagen. Waarschijnlijk het laatste, want de ruimte is veel te klein voor een nest. Bovendien denk ik niet dat er nog koninginnen vliegen.

We wachten af...

2015-06-18Hoornaar-in-vogelhuisje228491434644536.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

en dit vond ik in de tuinboontopjes (vlak voor de maaltijd ) het waren er veel en ze kropen als een vliegenlarve:

P6181080k45851434651924.jpg

wat zijn het? wat moet ik doen?

Geplaatst:
  • Auteur

Goed kauwen??

.

Geplaatst:

Even weken in zout water?

Geplaatst:

klopt, dank!

ben blij want ze eten luizen, maar daar zijn er dus heel veel van

ga die larven vangen en verkopen

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mooie acrobaatjes!

Geplaatst:

Elk jaar rond deze tijd zit er een ENORME zwerm insecten in de kersenboom van de buren. Als ze rondvliegen maken ze een hard, laag, brommend geluid en ze komen heel dicht op je af gevlogen en achtervolgen je ook echt. BRRRR! Of ze kunnen steken weet ik niet. Ze deden me een beetje aan hommels denken maar gisteren hebben we er eentje vermoord, en ze zijn een stuk slanker als hommels. De onderkant (pootjes) is een beetje roodachtig en ze hebben een dubbel paar vleugels, het lijkt of de bovenste vleugels wat dikker zijn (soort schildje? wel doorzichtig).

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik zal vanavond eens kijken of ik een foto kan plaatsen van het vermoorde exemplaar.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier ook veel gezwerm op de tuin.

Elk jaar zwermt er wel een volk uit vanuit de bijenkasten. En steeds gaan ze dan in dezelfde tuin hangen. Dit keer in een bessenstruik... en maar liefst twee zwermen!

IMG601081941435263223.JPG

IMG601169861435583300.JPG

Dus heb onze imker gebeld en die zou diezelfde avond nog langskomen om ze op te halen. En aldus geschiedde... De eerste zwerm zit hier al in de kist...

IMG6019k76251435585096.jpg

De andere hangt er nog...

IMG602264431435583303.JPG

IMG6022k64881435583305.jpg

Maar niet voor lang...

IMG6025m46051435583307.jpg

Heb de imker ook even om advies gevraagd ivm mijn net ontdekte wespennest in mn gereedschapshok...

Dit is op 24-6.

IMG600853571435583566.JPG

Bolletje zat verstopt achter een bult afdekplastic... na voorzichtig verwijderen daarvan, ik dacht dat ze ín het plastic aan het nestelen waren, kwam dit bolletje tevoorschijn. Hier nog net iets kleiner dan een tennisbal.

IMG6014m98291435583567.jpg

Vervolgens een paar dagen later, op 27-6, is ie duidelijk gegroeid... dat gaat echt wel snel zeg... Hij is nu duidelijk groter dan een tennisbal... en er wordt heel druk gewerkt aan de uitbreiding van het nest. Volgens strikte taakverdeling zo te zien.

IMG6032m49591435583787.jpg

Imker had niet zoveel verstand van wespen maar raadde mij aan om te wachten tot het avond was en dan het bolletje voorzichtig te verwijderen en in een plastic tas te steken en dan vervolgens die in de vriezer te stoppen. Daarna zou ik dan het bolletje en de inhoud kunnen bestuderen...

Liever zou ik het nest redden en verplaatsen? Maar is dat wel mogelijk of verlaten ze na die verstoring het nest sowieso?

Leuker lijkt het me om een scherm met plastic te maken zodat het proces goed te volgen is maar de wespen niet meer door het hok vliegen. Ze gebruiken dan de golfplaatjes van het dakje als uitgang... Maar ben bang dat dit misschien dan toch uit de hand gaat lopen en dan is het nest te groot om zelf nog in te grijpen...?...

Dus ben in dubio... vernietiging of niet? Beestjes, redelijk kleine wespen, vertonen nog geen tekenen van agressie.

En vervolgens verstoor ik een enorm mierennest door mn mestbult bloot te leggen. Dikke paniek in de tent... Iedereen loopt als een gek heen en weer maar op één of andere manier hadden ze de eitjes toch binnen niet al te lange tijd onder de grond.

IMG603539691435583789.JPG

IMG603786421435583790.JPG

Later die avond had mn overbuurvrouw nog een vraag over de druif in de kas. (Lang verwaarloosd geweest want huisje stond lang te koop.) Er zaten wollige beestjes op.

Is dit Wolluis?

IMG604939421435584291.JPG

IMG605020761435584292.JPG

IMG605176611435584293.JPG

Heb wat zitten lezen over Wolluis... en ze kan waarschijnlijk als beste eerst de ramen en deuren van de kas open zetten om de natuurlijke vijanden aan te trekken.

Maar ze zitten bij deze druif vooral op de stam... heeft het zin om ze dan ook met de hand te verwijderen zodat er niet gesproeid hoeft te worden en ze zich niet massaal gaan voortplanten?

En net toen ik nog een leuk close-upje wilde schieten was de batterij leeg...

Dan maar inzoomen: Wat een grappige beestjes, nog nooit eerder gezien.

IMG6049k15621435584479.jpg

Geplaatst:

Ik ben er al achter: het zijn meikevers. Die schijnen zeldzaam geworden te zijn maar hier zitten er dus zat...

Helaas heb ik nog geen foto; die staat op het toestel van manlief en die heb ik nu niet hier...

Geplaatst:

speciaal voor biofee

stukje jeugdsentiment van mij

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Wat ik nou aan de achterklap heb hangen?

207417991435772647.JPG

209036781435772660.JPG

Foto's waarbij ik een vleugel opzij houd om het prachtige lijfje te fotograferen, zijn mislukt.

208781501435772973.JPG

ik probeer het zo nog eens, als die er nog zit.

Nog nooit zoiets gezien.

Geplaatst:
  • Auteur

Volgens mij had ik vorig jaar ook zoiets... Die lijkt er wel wat op. Het is een nachtmot/vlinder... maar welke??

Die van mij staat ergens in dit topic maar heb nu zelf ff geen tijd om te zoeken.

Geplaatst:

En ik heb wel tijd maar geen zin... veel te warm!

Het beestje lijkt op een buitenaardse straaljager, iets sf heeft het wel.

Hier een iets beter gelukte foto, het is een donker hoekje en ik moet de flits al aanzetten.

209831721435774908.JPG

aangepast door Gast

Geplaatst:

Wauw, mooi!

Bedankt voor het opzoeken!

Heb ik jou er toch mee opgezadeld...

Geplaatst:

Vandaag, heel veel witte vlinders gezien rond het huis.

Zou het aan de temperatuur hebben gelegen, dat ze wellicht daardoor gelijktijdig ontpopt zijn?

Geplaatst:

Gisteravond veel glimwormpjes gezien in de tuin van Wibrin, tientallen.

De kleindochter (8) was in haar nopjes hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Gisteren de peultjes opgeruimd. In de buurt vloog iets op. Vlinderachtig, maar groot, heel groot!

Streek neer op mijn tomaten, lijf ongeveer 6 cm lang. Camera gehaald, en hij zat er nog steeds.

IMG173832991436016210.JPG

^ Deze dus. Even gezocht op grootste vlinder. Het zal wel een nachtpauwoog zijn?

Geplaatst:

Moeilijk te zien uit deze hoek en met deze stand van de vleugels.

Het zal wel een nachtpauwoog zijn?

Ik zie geen oog?

Geplaatst:

Volgens mij is het een ligusterpijlstaart. Er staan nog meer foto's van op de vorige pagina. Bijna even grote nachtvlinders die er wat op lijken zijn de pauwoogpijlstaart en de nog iets kleinere populierenpijlstaart, maar die zijn wat lichter in die houding.

Foto van een pauwoogpijlstaart op mijn hand:

op-hand61781436028646.jpg

Foto van dezelfde pauwoogpijlstaart die ik in de boom van de buurman had gezet en waar direct voor ze ook maar 1 vleugelslagje had geslagen een man op af was gekomen (vrouw boven, man beneden):

Mrs-and-Mr-Moth79731436028755.jpg

En dan nog foto's van een populierenpijlstaart die net uit de pop was en waar de kat mee aan was komen zetten (hoop dat de vlinder het heeft overleefd, het diertje was gebeten), op de eerste foto moeten de vleugeltjes nog opgepompt worden:

populierenpijlstaart239971436028882.jpg

Klaar voor de start:

populierenpijlstaart183561436028910.jpg

Ook maar in de boom gezet:

populierenpijlstaart61721436028970.jpg

Ps jouw vlinder zit wel in een rare houding, alsof hij net uit de pop is gekropen maar wel bijna klaar is. Omdat de vleugeltjes niet gespreid zijn. Maar als je hem hebt zien vliegen kan dat natuurlijk niet.

Pps heb het opgezocht en die vlinder heeft gewoon een andere rusthouding dan de 2 soorten op mijn foto's.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.