Jump to content

joke's moestuin 2011

joke81

Recommended Posts

kan ik er ook nog bij?

dit zal nu het tweede seizoen zijn dat ik een moestuin heb, vorig jaar had ik een stuk van 4m op 8m, ik had een redelijk goeie oogst, het leukste vindt ik dingen te kweken die moeilijk te verkrijgen zijn in de winkel, vergeten groenten,... (pastinaak, mais, ) maar ik had ook gewone groenten (erwt, boon, sla, wortel, ajuin, pompoen, savooikool, spruitjes,...)

dit jaar hebben we er een serretje bij gezet, ik had graag tomaatjes, paprika en aubergine geprobeerd

het stuk zal nu in z'n totaal 4m op 12m, k weet het , niet zo groot, maar ik moet het naast mijn job en twee kindjes ook nog onderhouden hé

ik was wat te laat met bemesten, ik kon enkel aan verse mest geraken, dus sinds vorige week is de mest voor de helft ingespit, de andere helft moet de mest nog toekomen

ik vroeg mij af welke groenten echt geen verse mest verdragen?? nu kan ik nog een deel van de grond overslaan? wortelen, pastinaak, ajuin?

verder heb ik enkele rabarberplanten, en rode en gele frambozen, ik maak ook heel erg graag zelf gelei en confituur, ik kan bij vrienden altijd gratis bergen appels en kweeperen krijgen, voor gelei

doeme toch ik verlang naar de lente

maar het kan geen kwaad die mest?

dank u voor het vlugge antwoord

en dus tomaten en aubergines hebben wel graag mest?

de foto's zijn allemaal of hetzelfde moment getrokken, dus eerst het huis, grasplein ,serre, moestuin, kippenren, we hebben een smalle gevel, smalle tuin, maar die wel heel diep loopt, zie je?

2q1xy7r.jpg

Nu zie ik het van de serre.

Eigenlijk wel.Want ze zeggen bv eerst prei en daarna de wortelen zonder erna bemesting te doen.Dus zet de wortelen beter maar waar geen mest is.Ik heb nu ook pas 1 jaar moestuin gehad dus weet het niet van de tomaten en aubergine.

Ik zie het ja.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

sterker nog...als het om wilg gaat weet ik zeker dat ze zullen uitlopen!

er hoeft maar 1 knoop tegen de grond aan te liggen of hij spruit uit..

je kunt ze er gewoon neerleggen en elke keer als je een prietje ziet die er even afhalen en de tak weer van de grond halen/losfriemelen/ontwortelen.

na een jaartje is het meestal wel over

eerst takken drogen werkt ook, ontschorsen werkt zonder uitzondering maar is een pokkekarweitje.

Welkom Joke.

Bedankt voor de foto's. Leuk!

Tomaten, paprika en aubergine houden wel van een vruchtbare grond, dus dat stuk kan mest gebruiken. Het is eigenlijk beter om verteerde mest te gebruiken maargoed daar kon je niet aankomen. Zorg dat je het daarom voldoende diep (tot 30 cm onderspit).

hallo streekgenote

ik zie dat je er iets moois wil van maken

van die wilgen, is zeer mooi maar denk ook dat je daar problemen zal mee krijgen, die lopen allemaal uit en daar ben ik 100% zeker van

ik heb ook wilgen staan die ik om de 2 jaar knot

de dikker stammen zaag ik in korte stukjes en kip ik op een hoop voor de biodiversiteit en alles wat minder dan 2 cm dik is gaat door de hakselaar.

dit gebruik ik dan om tussen de sierbeplanting te leggen.

wel uit dat fijn gehakselde twijgen durven hier en daar al wilgen uitlopen.

in plaats van onkruid wieden moet ik wilgen trekken

dus die stokjes dat jij plant zullen zeker uit lopen

veel sucses

nu het stukje knotwilgtakomheining, is niet zo groot, zie waar het touwtje getrokken is op de foto

ik denk dat ik dat wil zal de baas kunnen om te snoeien als er ééntje schiet?

tis maar een probeersel, omdat het mooi is

omdat het maar een klein stukje moestuin is, maar ik toch veel soorten groenten wil kweken, is het altijd een gepuzzel waar ik alles plan

naast mijn serre heb ik een stukje moestuin, 1.5m op4m, waar ik ook groentjes zou kunnen kweken, maar daar is er niet heel de dag zon (op het grote stuk moestuin is er praktisch heel de dag zon)

welke groenten groeien ook met gedeeltelijke schaduw? eventueel zou ik daar wortelen, ajuin, pastinaak zetten (omdat er daar nog geen mest ligt) zou dat lukken??

Ja hoor, ook hoogzomer zou dat juist mooie plek zijn voor de meeste losse sla soorten deze vinden juist in de hitte van de zomer

een plek waar de zon niet de heledag schijnt lekker, ik heb het idee dat ze daar ook malser/lekerder blijven.

Ik zou enkel geen vrucht makende dingen zoals, aardbei, paprika, pompoen enzv daar neerzetten maar verder kan alles.

Players only love you when they're playing.

vandaag is de rest van de mest toegekomen, dus morgen spitten...

vanmiddag naar vlaams zaadhuis geweest in waarschoot,( dat is vlaanderen)

enkele dingen meegenomen:

- nog wat wortelen (amsterdamse bak)

- patissons, tip van hier op het forum, we zijn benieuwd

- pompoen butternut, dat komt op een ander stuk, van vrienden, nadat de pompoenplant heel de moestuin had overwoekerd, vorig jaar

- pastinaak

- rapen purple crown, dat is voor in de hutsepot

- komkommer true lemon, geel rond komkommertje

- en dan nog een soort boon: stamkievits, ik wilde eigenlijk borlotti bonen, en dat was het enige wat ik vond, er staat wel niet bij of het klim of struikbonen zijn, kzal eens moeten googelen

• Create New...