Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer-buitenteelt-groeiconstructies


Eefje78

Aanbevolen berichten

Beetje vage titel...

Waar ik naar op zoek ben is inspiratie voor hekwerken/stellages/touwconstructies om mijn buitenkomkommers tegen te laten groeien. Ik zit nu zelf te denken aan een soort hekwerk van tonkinstokken maar dan met verticale draden om ze in te draaien. En om die verticale draden dan met een flinke tentharing in de grond vast te zetten? Vorig jaar probeerde ik het met een wigwam van tonkinstokken, zonder draden, maar dat ging niet erg. Ze waren eigenlijk te zwaar om op te binden en zakten naar beneden.

 

Ik ben benieuwd of jullie nog creatieve ideeen hebben? Evt met foto's van vorige jaren?

 

(Ik heb gezocht maar kon hierover eigenlijk geen topic vinden. Mocht het toch al bestaan, dan kan dit bericht natuurlijk samengevoegd worden met het bestaande topic).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen foto's, maar ik ga dit jaar proberen komkommer en augurk te kweken door ze omhoog te laten klimmen langs betongaas. Wij hadden nog een stuk over van het wapenen van beton (2x2 m.) Dit hebben we tegen 2 houten balken geschroefd. Er zitten niet alleen verticale lijnen in, maar ook horizontale om de eventuele zijtakken ook te kunnen leiden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik typ op mn telefoon, dus kan je de link niet geven... Maar als ik me niet vergis heeft Appelvrouw een prachtige stellage gemaakt voor haar pompoenen, die zou als inspiratiebron kunnen dienen! En Rantje in haar seizoen, van vorige week (datum weet ik niet meer), haar opa heeft iets geknutseld, wat als ik me niet vergis ook voor de komkommer is!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ruimte tekort hebt zou ik klimmend overwegen, betongaas lijkt mij lekker strak/stevig tussen twee palen.

maar mijn voorkeur heeft het om ze gewoon plat op de grond te laten groeien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel de komkommers in 12 ltr emmers en daar zet ik 3 tonkinstokken in die als een wigwam bovenin vastzitten met een tyerap. Deze stokken zijn 1.80 m maar je kan ook langere nemen.

Groeit de komkommer boven de stok uit dan top ik ze en laat de uitlopers weer naar beneden groeien.

 

Komkommers op de grond laten groeien zou kunnen op een laagje stro (net als aardbeien) maar zelf ben ik daar absoluut geen liefebber van.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel ze onder vitrage tunnel en heb geen last van insekten/slakken, ook van rot nog nooit last gehad

terwijl ik altijd ook de kwetbare witte soorten heb groeien.

Gebruik ook niks van stro ofzo is niet nodig, zelf heb ik het idee langere en grote komkommers plat te telen buiten,

maar geloof waneer je kas hebt en dan langs draad of stok opbrengst net zo goed is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik betongaas buiten en in de tunnel gewoon een gespannen draad, horizontaal op 60 cm boven de grond en 3 m lang, waarlangs ik de plant gewoon door laat groeien. Slechts 1 tak dus waar ik vorig jaar 22 mooie komkommers vanaf haalde (om en om gepluisd). Buiten is dit jaar voor het eerst en daar gebruik ik ook een ander ras voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het dit jaar dit geworden:

(komkommers zitten wat verstopt achter de oerprei)

cimg156564821337869329.JPG

 

Ze hebben zich ook meteen vastgegrepen

cimg159266451337869363.JPG

 

Verder heb ik er nog 1 in de koude bak gezet, die ik half dicht heb gedaan. Die gaat dus over de grond groeien.

En ik heb er 1 op het balkon gehouden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon laten kruipen, geeft als voordeel dat je geen stellage hoeft te maken... Het neemt echter meer plek in beslag. Wil je ze in de koude bak zetten, is natuurlijk kruipen de enige optie..

 

Ik laat m ookj kruipen, evenals mn snackkomkommers in de volle grond...

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel de komkommers in 12 ltr emmers en daar zet ik 3 tonkinstokken in die als een wigwam bovenin vastzitten met een tyerap. Deze stokken zijn 1.80 m maar je kan ook langere nemen.

Groeit de komkommer boven de stok uit dan top ik ze en laat de uitlopers weer naar beneden groeien.

 

Komkommers op de grond laten groeien zou kunnen op een laagje stro (net als aardbeien) maar zelf ben ik daar absoluut geen liefebber van.

 

 

Kan dit zowel met komkommer als met augurk?

Heb, ondanks onze riante tuin, chronisch ruimte gebrek.

Heb wel mooie grote bloempotten op de kop kunnen tikken.

Moeten ze dan ook bijgemest worden?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke leuk gevonden en gemaakt ! Je bent wel optimistisch wat de hoogte betreft . Aan je inzet zal het in ieder geval niet liggen als ze de top niet halen want de rest van je planten staat er zo te zien keurig en gezond bij .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gemma:

Hoewel ik geen ervaring heb met augurken is de werkwijze hetzelfde. De bloempotten moeten toch wel minimaal 12 ltr. zijn en zet deze op plantschotels ter controle van de watergift.

Oppotten in een mengsel van geraniumpotgrond en compost (50 / 50) bevalt mij erg goed. Het voordeel van geraniumgrond is dat er 10 % klei aan toegevoegd is en dit is weer belangrijk voor de waterhuishouding.

Iedere maand bijmesten is noodzakelijk. Het ligt aan de voedingstoestant van de potgrond waneer je er mee moet beginnen maar meestal is dit na 1 maand. De eerste paar keren met 12-10-18 en daarna met alleen Patentkali. Gewoon een beetje rond de plant stroien maar niet te veel. Krap een halve eetlepel.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke leuk gevonden en gemaakt ! Je bent wel optimistisch wat de hoogte betreft . Aan je inzet zal het in ieder geval niet liggen als ze de top niet halen want de rest van je planten staat er zo te zien keurig en gezond bij .

 

Dank je wel

 

Welnee joh, we krijgen een geweldige zomer, van de week is het eventjes een beetje fris en dan komt het mooie weer weer dus voor ik het weet groeien ze bij mijn slaapkamer

Hoe hoog wordt een komkommer eigenlijk...dacht dat zolang je de top er niet uit haalt 2 tot 2,5 meter geen probleem moest zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer nylondraad gekocht bij action voor nog geen 1 euro. Deze nylondraad is eigenlijk voor tenten. Nylon is heel sterk, dus hij moet de komkommers zeker dragen. Watermeloen en meloen doe ik ook samen met met mijn komkommers en bitter meloen. Ik heb drie soorten komkommers (snack, gewone en asiatische). De bedoeling is dat al die soorten door elkaar groeien.

snackkomkommer72231338141732.jpgwatermeloen&meloen87001338141788.jpg2012-05-27-1683291338143151.00

Link naar reactie
Delen op andere sites

van het weekend bezig geweest met mijn rijdende komkommer bak, hij moet aan de onderkant nog dicht maar is nu bijna af : )

 

aan beide kanten van het rek komen komkommers, ruimte zat om te klimmen en als de bak in de weg staat dan rijd ik hem gewoon ergens anders heen, ook kan ik hem zo in de zon houden door hem halverwege de dag aan de andere kant van de tuin te zetten.

 

en als we savonds nog lekker buiten zitten dan is het ook stiekem een verrijdbaar windscherm : )

 

img506183661338286087.JPG

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Manolito, dat ziet er geweldig uit En ook nog praktisch door het als scherm te gebruiken.

Ik ben nog steeds aan het kijken voor iets om bonen tegenaan te laten groeien. Heb geen hoge stokken, en de fietswielen zijn alleen uit elkaar te halen met speciaal gereedschap die we hier niet hebben

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn komkommergroeipunt..een stuk afgeknipt betonbewapeningsnet met kurken op de roestige punten tegen het bezeren. Aan twee kanten een komkommer gezet, 'en -omdat mijn buren maar komkommerplanten blijven aandragen- ook een in het midden die een touwtje krijgtimg611230421338315403.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...