Flup Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 (aangepast) In dit topic kun je je aanmelden voor de biozadendoos. Deze zal na het moestuinseizoen (eind oktober) verstuurd worden, zodat iedere deelnemer op tijd mooie, biologisch geteelde zaden kan ruilen en zaaien voor het seizoen 2025. Mijn moestuinseizioen was dit jaar niet een heel groot succes, hopelijk hebben jullie een beter seizoen gehad dan ik. Als extra's heb ik biologisch zaadgoed van een zelfvoorzienende leefgemeenschap uit de buurt aan de doos toegevoegd. Om de administratie voor mij na elke ronde iets te vergemakkelijken, zijn de regels iets veranderd, graag goed doorlezen! Enkele regels zijn er wel, namelijk: Alleen actieve moestuinforummers kunnen deelnemen, dat wil zeggen minstens 1 jaar lid en actief posten (100+ posts)! Of je een beginnende tuinder of ervaren rot bent, maakt niet uit. De zaden die je ruilt moeten biologisch geteeld zijn en een soortnaam hebben. Dus niet "tomatenzaden uit 2021", maar tomaat "Black Krim" 2021. Gekochte zaden kunnen ook, maar wel biologisch geteelde zaden. De bedoeling is dat de zadendoos gevarieerd blijft, zodat die voor iedere moestuinier aantrekkelijk is. Vermeld op het zadenzakje niet alleen het soort en het oogstjaar of tht bij gekochte zaden, maar ook je forumnaam. Dat maakt het makkelijker om na te vragen bij bepaalde zaden. Nieuw: Er is een uitgeprintte zadenlijst toegevoegd bij elke zadengroep. Mocht je wat toevoegen aan die groep, schrijf dat dan ook in die lijst. Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om een overzicht te maken na afloop van de ronde. Wat eruitgehaald wordt, hoeft natuurlijk niet genoteerd te worden. De zaden mogen niet ouder zijn dan 2020. Natuurlijk zijn er groentenzaden die langer kiemkrachtig zijn (tomaten), maar heel veel groentenzaden zijn niet zo lang kiemkrachtig. Denk bijvoorbeeld aan venkel. Oudere zaden moeten getest zijn op kiemkracht. Er zitten heel veel mooie zaden in de doos, maar ruil 1 op 1. Zodat de volgende deelnemers ook nog voldoende mooie zaden kunnen ruilen. Meer terugdoen in de doos kan natuurlijk altijd, daar heeft niemand bezwaar tegen. Verzenden van de doos moet met Track& Trace! Laat in het topic ook weten wanneer je de doos hebt verzonden en wanneer de doos is aangekomen. Dan weet iedereen wanneer de doos zijn / haar kant op komt. De zadendoos wordt verstuurd op volgorde van de lijst (die nog komt) en de ontvanger van de zadendoos neemt contact met de volgende op de lijst op voor het adres. Mocht er behoefte aan zijn om de doos persoonlijk bij een andere deelnemer langs te brengen, dan kan ik daar met de volgorde van de deelnemers ook rekening mee proberen te houden. Niet dat ik weet waar iedereen woont, maar dan kun je eventueel een regio aangeven waar je woont. In de zadendoos zitten groente-, kruiden-, fruit- en bloemenzaden. Die kunnen geruild worden, de nadruk ligt op zaden voor in de moestuin. Wat er nu in de doos zit, staat vermeld in het vorige topic van de zadendoos (in dit forumonderdeel). Ik ben nog lang niet klaar met oogsten en zaadwinning, er komt dus nog veel bij. Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik ook wat vijgenstekhout meesturen. al is dat eigenlijk alleen voor de eerste 2 personen op de lijst handig, aangezien stekhout niet te lang ingepakt kan blijven. Mochten er nog vragen zijn, dan lees ik die graag! Deelnemers ronde 2024 / 2025: 1. Arja 2. Dahli 3. Gitta 4. Nasuada 5. Lia56 6. Mellie 7. Wortel 8. Tanja65 9. tielse flipje 10. mdubbelm 11. Liekie 12. Goudsbloempje2 13. Flup 24 januari aangepast door Flup 6 Quote
Arja Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Ha leuk! Zal ik als eerste gaan? 😀 1 Quote
Dahli Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Vandaag op de kop af 1 jaar lid 🥳. Ik zou heel graag ook mee doen. Leuk! 2 Quote
Gitta Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Ik doe graag mee. Lid sinds 16 mei 2016. Was de laatste 2 jaar afwezig (actief geweest op het mm forum). Is dat een probleem? 1 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Heel leuk dat je het dit jaar weer organiseert! Ik doe graag weer mee. 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Yes, ik doe mee voor de bloemen zaden. 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
acpronk Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 8 uren geleden, Flup zei: na het moestuinseizoen (eind september) Ik doe dit jaar niet mee, bijna niks geoogst. Geen tijd vanwege de baby en de komende verhuizing. Maar eind september is nu al, bedoel je niet eind oktober? 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Lia56 Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 Ik doe weer graag mee. Alleen al om t door te kijken 😁 1 Quote
henkg Geplaatst: 1 oktober 2024 Geplaatst: 1 oktober 2024 @Flup: Allereerst, nee, ik doe niet mee. Wel kan ik weer zaden aanleveren. Voor de doos van vorig jaar heb ik -via een forumlid- zaden van Kaapse zonnedauw (Drosera capensis) aangeleverd. Eén gripzak, met daarin een stuk of acht kleine pakjes zaad, incl. teeltbeschrijving. Zaad ervan is enorm lastig te verkrijgen en verliest snel kiemkracht. Mijn eigen zaadoogst 2024 is helemaal gratis, en vers. O ja, ik heb ook zaad (eigen zaadoogst 2024) van peper Carolina Reaper red. Verder contact hierover via PB? 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Flup Geplaatst: 3 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2024 De deelnamelijst is bijgewerkt. @acpronk Heel veel succes met de komst van de baby. Dat je zelf niet veel hebt geoogst is jammer. Mijn oogst is ook beduidend minder dan vorig jaar, heb dit jaar veel te veel last van slakken en woelmuizen gehad. Volgend jaar beter. @henkg Bedankt voor het aanbod, dat neem ik (en de andere deelnemers ongetwijfeld ook) graag aan. 2 Quote
Arja Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 @henkg Als het gemakkelijker/goedkoper is om jouw spul naar mij te sturen ipv naar Flup is dat prima hoor. Ik sta bovenaan op de lijst. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 Op 1-10-2024 om 08:47, henkg zei: Wel kan ik weer zaden aanleveren Voor mij geld hetzelfde, ik heb nog wat tomatenzaden plus olijfkomkommerzaad die ik kan leveren. Ik hoef verder de doos niet echt voor de paar zaden die ik eventueel kan gebruiken. . Naar Arja opsturen? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 3 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2024 3 hours ago, appelvrouw said: Voor mij geld hetzelfde, ik heb nog wat tomatenzaden plus olijfkomkommerzaad die ik kan leveren. Ik hoef verder de doos niet echt voor de paar zaden die ik eventueel kan gebruiken. . Naar Arja opsturen? Is prima, dank je wel alvast. 👍 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Ha, ik dacht dat ik al op deze lijst stond. Blijkbaar niet? Enfin, hierbij dan graag! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Goudsbloempje2 Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Misschien ben ik te ongeduldig maar hebben we al een idee wanneer de doos op reis gaat? Quote
Flup Geplaatst: 19 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2024 @Goudsbloempje2 De doos gaat, zoals het er nu naar uitziet, volgend weekend naar Nederland en dan op reis. Kortom, nog even geduld. 🙂 3 Quote
tielse flipje Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Ik wil ook graag weer meedoen. 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 22 oktober 2024 Geplaatst: 22 oktober 2024 Oh ik had dit even gemist door vakantie en ziekte, maar ik doe ook graag weer mee! 2 Quote
Liekie Geplaatst: 23 oktober 2024 Geplaatst: 23 oktober 2024 Oei! Ook bijna gemist dit! Mag ik ook weer meedoen? 2 Quote
Flup Geplaatst: 29 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2024 De doos is in Nederland en gaat deze week nog naar de eerste deelnemer. 🙂 8 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.