Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel en wanneer moestuin water geven


eddie

Aanbevolen berichten

ik denk (kan het natuurlijk mis hebben) dat je moet kijken onder de top laag van je tuin.

zet een schep erin en zie je antwoord.

bij mij is het nog erg vochtig onder de top laag en hier aan de kust heb ik afgelopen week geen druppel gezien.

alleen wat ik net gezaaid heb geef ik water en wat er in mijn kas staat een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vochtig houden als je pas gezaaid hebt, is een must. Hoe meer je de grond met rust laat, hoe beter de capillaire werking in de grond intact blijft zodat de wortels voldoende vocht aankunnen. Als je (te) veel water geeft, spoelen mineralen in de grond weg en daarbij leren de wortels niet in de diepte naar voedingsstoffen zoeken. Bij jong uitgepote plantjes is het belangrijk een aantal dagen het kluitje in de grond nat te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad. Is niet zo moeilijk hoor. Zaad en zaailingen geef ik nu elke dag water. Iets wat er net in staat ook. En die dan beter ( vroeg in de ocht, of na de middag ) 2-3x langslopen en flink wat en dan es een of 2 dagen niks. Ze moeten het toch zelf gaan doen. Daarnaast zie je vaak aan de plant ( maat van het blad, behaard of niet enzo ) of ze veel willen.

 

Ik hou er ook rekening mee dat het verderop in de week weer natter wordt en dat dan bij 12-14 graden overdag. Nu niet alles kletsnat houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit op zware klei en geef z'n beetje met warm weer (zoals nu ) om de dag water en de nieuwe en zaailingen elke avond water

als alles lekker is op gestart misschien 1 a 2 keer per week lekker nat en naar behoefte

het is altijd goed te kijken naar je planten hoe staan ze er bij kijken ze blij

naast water en voeding hebben ze ook behoefte aan een goed gesprek en een beetje liefde

de planten fluisteraar is er niets bij

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal

 

ik hoop geen stome vraag

 

geen stomme vraag, maar wel een domme. In die zin dat je hier echt net zoveel antwoorden als er leden zijn op kunt verwachten. Dus ik vrees dat je er niet veel wijzer van wordt.

 

Ik geef mijn zaaigoed namelijk nooit water. Ik vind dat echt de grootste onzin die er bestaat. Zaad ontkiemt als het er de tijd voor is. Daar hoef ik nou echt helemaal niets aan te doen. En als het zaad eenmaal besloten heeft om te ontkiemen dan nog geef ik zeer spaarzaam water. Eigenlijk alleen maar als het echt langdurig droog is 1 x een flinke plens maar dan ook uitsluitend als er water in mijn ton zit. Ik geef geen water uit de kraan. Maar goed, mijn planten hebben het vergeleken bij veel andere forumleden dan ook extreem zwaar te verduren. En toch kan ik er ook van eten.

 

Kortom, antwoord op je vraag Hoeveel en wanneer moestuin water geven: eigenlijk nooit, dat regelt zich allemaal van zelf!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eddie, geen stomme maar een lastig te beantwoorden vraag Je moet er van uitgaan dat een zaadje dat aan het ontkiemen is niet mag uitdrogen. Zaailingen die je net geplant hebt moeten de eerste dagen (tenminste met de hoge temperaturen van afgelopen weekend) ook water hebben. Planten die al wat langer in de grond staan hebben als het goed is ook al een beter wortelgestel en kunnen het dan ook stellen met geen of minder water.

 

Alles veel water geven is overbodig en ondoenlijk. Ik geeft de tomaten en paprika's in de volle grond (buiten en in de kas) om de dag water (laat ze ook zelf maar lekker wortelen op zoek naar water en voeding) tenzij het echt heel erg warm is geweest. De komkommers, aubergine en alle net gezaaide en net ontkiemde zaadjes krijgen elke dag water, tenminste als het weer daar naar is geweest. De zaailingen die al een tijdje boven de grond staan, zoals bieten en wortels krijgen niks, idem voor de spinazie. Ik heb ook nog nooit de uien, prei, knoflook, bonen water gegeven en de kolen alleen bij een zeer lange periode van droogte. Ligt ook aan je grondsoort natuurlijk, ik zit op klei en dat kan vrij goed water vasthouden, op zandgrond is het misschien een ander verhaal?

 

Je moet vooral goed kijken naar de grond / planten (de ene plant heeft meer en vaker nodig dan de andere) en op gevoel inschatten wat en hoeveel water er gegeven moet worden. Succes en als je nog vragen hebt horen we het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag! Zo weet ik hoe andere mensen hun tuin bewateren. Zo hetzelfde als je tuin bemesten. De 1 doet het zo, een ander doet het zó en weer een ander doet het weer anders.

Best of different worlds zou ik zeggen.

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een domme vraag omdat ze niet specifiek is. Het forum staat vol met vragen die zo simplistisch zijn dat zelfs een vijfjarige zich ervoor zou schamen.

 

Vraag dan idd hoe men de tuin water geeft.

 

Hoe;

 

4 gieters (6 liter inhoud) per 6 m² bij nieuwe aanplant gedurende twee dagen.

 

6 gieters per 12 m² bij droogte. Droogte is bij mij 25 graden en zonnig weer gedurende een week. Ik gebruik dan een of twee avonden om water te geven.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect ook een dom antwoord. Goed watergeven is maatwerk, een kunst die alleen geleerd kan worden in je eigen situatie. Een talent wat ook wel groene vingers heet. Er is geen antwoord op mogelijk. Behalve dan dat je wate rmoet geven als je planten het nodig hebben. Er is geen regel voor en voor je het weet ben ik ook dom aan het schrijven.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedank de mensen die mijn een goed en bruikebaar antwwoord geven de rest ja....geen antwoord voor .

 

als ik begin met een moestuin weet ik niks dus hoop ik hier meer te leren vandaar soms vraagen die voor andere mischiem raar zijn maar voor mij belangrijk zijn.

Er zijn mensen die dus zeggen geen water andere zeggen veel water vandaar hoopte ik dat ik op een site gekomen was die wilden helpen sorry voor de dome vraagen je kan niet in alles goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het ligt ook geheel aan de grond waarin je je plantjes verbouwt..

Bij mij weet ik dat er een lekkere vochtige laag onder ligt dus ik wil dat mij plantjes zelf die laag gaan zoeken...

Geef daarom ook erg beperkt water zodra men in de volle grond staat... dan moeten ze zichzelf maar redden... Geen verwennerij....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedank de mensen die mijn een goed en bruikebaar antwwoord geven de rest ja....geen antwoord voor .

 

als ik begin met een moestuin weet ik niks dus hoop ik hier meer te leren vandaar soms vraagen die voor andere mischiem raar zijn maar voor mij belangrijk zijn.

Er zijn mensen die dus zeggen geen water andere zeggen veel water vandaar hoopte ik dat ik op een site gekomen was die wilden helpen sorry voor de dome vraagen je kan niet in alles goed zijn.

 

Beste Eddie, ik weet zeker dat mijn eerste antwoord wat jouw betreft niet onder de bruikbare antwoorden valt. Maar laat ik dan nog dit zeggen. In mijn antwoord ligt besloten wat zowel Menph als DSDennis, Jorg, Helena en Erny zeggen. Ik noem je vraag dom omdat ik niet zo diplomatiek geschoold ben als bijvoorbeeld Jorg , die de vraag lastig te beantwoorden noemt (maar eigenlijk zeggen we hetzelfde ).

 

En wellicht moet ik na alle reacties terug komen op mijn woorden en Margareth gelijk geven. Want je bent ongetwijfeld wijzer geworden. Je hebt namelijk geleerd van deze vraag dat er geen regels of maatstaven zijn voor het watergeven van de tuin. De grond, het weer, je eigen persoonlijkheid, de planten die je hebt staan, het tijdstip van zaaien, het stadium waarin je planten verkeren, het tijdstip van oogsten, de hoeveelheid wind etc etc etc het zijn allemaal factoren die meewegen bij het watergeven.

 

En zelfs een beginner die van niets weet kunnen de doorgewinterde tuinders van dit forum dus geen eensluidend antwoord geven (behalve dan dat water geven van een heleboel factoren afhangt.)

 

Ik zou het wel jammer vinden als je door de veelheid aan antwoorden deze site nu bestempelt als een site waar je niet geholpen wordt, louter en alleen omdat jij een vraag stelt die nu eenmaal niet hier te beantwoorden is (tenzij je ons allemaal uitnodigt in je tuin zodat we kunnen zien hoe of wat en waarom enzo).

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

In water geven voor of na de bloei zit verschil, tuinbonen en peulen weinig water voor de bloei, daarna echter veel. Dat geldt dan voor alles wat gaat bloeien en vrucht dragen?

 

Om vruchtval in droge periodes te voorkomen; idd 'veel' water geven.

 

Peulvruchten hebben echter in hun vegetatieve periode (groei) graag water en tijdens hun vruchtzetting droogte. Dit is in de natuur ook zo. Veel water in het laatste stadium van de vruchtzetting zou overigens ook tot zieke planten kunnen lijden. De afweer van de plant is nu minder. Denk aan bladschimmels of wortelrot

 

Aubergines/paprika's/tomaten geef ik als jonge planten weinig water. Ze blijven dan kort, schieten in de stres en maken veel bloemknoppen. Na aanplant geef ik ze veel water. Ja, zelfs de tomaten. Daarna stop ik. De wortels van de plant gaan het water achterna naar diepere lagen. De nu droge omgeving is ideaal voor de plant. In zuid amerika/afrika staan deze planten ook niet in vochtige grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer zo min mogelijk te sproeien/bewateren. Vanwege dat wat al eerder aangehaald werd; hoe vaker/meer water je geeft, hoe minder moeite je planten zullen doen om water te bereiken (lees: minder goed ontwikkeld wortelgestel)

En natuurlijk is het ook wel afhankelijk van de soort plant/groente. Het een (bvb peulen) kan beter tegen wat droogte dan een ander (bvb radijs)... het is een beetje uitproberen wat bij jou(w tuin) werkt. Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aubergines/paprika's/tomaten geef ik als jonge planten weinig water. Ze blijven dan kort, schieten in de stres en maken veel bloemknoppen. Na aanplant geef ik ze veel water. Ja, zelfs de tomaten. Daarna stop ik. De wortels van de plant gaan het water achterna naar diepere lagen. De nu droge omgeving is ideaal voor de plant. In zuid amerika/afrika staan deze planten ook niet in vochtige grond.
Informatief stukje (hele bericht trouwens). Ik doe het zelf net iets anders maar ook met het doel om de wortels te stimuleren om zelf op zoek te gaan naar water (en voeding), dan kan je uiteindelijk zelfs in de zomer wel eens een dag (of 2) overslaan met watergeven in de kas. Tenminste dat is mijn ervaring.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Die uitdruk is ook in het noorden aardig bekend.

Verder ben ik van mening dat een onuitgesproken vraag een domme vraag is.... maar dat ben ik.

 

Buiten dat om is elke situatie anders natuurlijk.

Ik heb bijvoorbeeld een beekje die rechts langs mijn stukje ligt en bovenlangs loopt.

Hierdoor lijkt mijn grond aan de bovenkant kurkdroog, maar minder dan 2 cm daaronder is de grond lekker donker en vochtig.

Ik geef dan ook alleen water bij de plant zelf en alleen als het echt nodig is.

 

Als ik dan wel water geef, dan zorg ik dat er voeding bij inzit (mocht het daarvoor tijd zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik ben nu toch aan het twijfelen om elke dag water te gaan geven tijdens deze hittegolf. Zit op kurkdroge zandgrond. Normaal geef ik 2 - 3 keer in de week water als er geen regen verwacht wordt. Aan te raden om nu elke dag water te geven of beter toch maar om de dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan te raden om nu elke dag water te geven of beter toch maar om de dag?

 

Beter minder vaak en dan veel, dan vaak een beetje. Wat dat voor jouw tuin betekent, moet je zelf even inschatten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het kurkdroog (al maanden) en ik geef met normale temperaturen nooit water. Als de grond droog is, zoals nu én de temperaturen zijn zo hoog als nu dan geef ik dagelijks water. De tomaten en paprika's in de kas krijgen om de dag water of nog minder, hangt weer af van hoe vochtig de grond nog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...