Petrasmoestuin Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart (aangepast) Ik heb water in het bakje gedaan waar ze staan, mag dat water niet blijven staan erin? Of heb jij het toch van bovenaf water gegeven? @Rookie En welke voeding? 13 maart aangepast door Petrasmoestuin Quote
Rookie Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Ik geef DMC vloeibare voeding, voor zaailingen extreem verdund. Ik geef nooit van bovenaf water, maar altijd in het bakje er onder. Als ik water gef en dat is na een paar uur niet op, dan giet ik het er uit. 1 1 Quote
Dahli Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart @Rookie Een drietal weken geleden had ik hetzelfde euvel met mijn Cabaca’s. De kiemblaadjes vielen weliswaar niet af, maar het blad werd wel gelig. Ik heb deze wat voeding gegeven (ook verdund, net als jij) en ze zijn helemaal bijgetrokken. De gelige blaadjes zijn weer groen. Ik denk dat het feit dat je ze gevoed hebt wel gaat helpen. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Gelukkig. Dankjewel @Dahli, ze waren inderdaad ook wel erg nat, dus ik weet niet hoeveel voeding ze hebben opgenomen, maar nu staan ze te drogen. Daarna voeg ik nog wel een klein beetje toe, mocht dat nodig zijn. Aggut... plantjes op de Intensive Care...😄 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart (aangepast) Maar dan ook weer van onderen, ze zuigen het dan toch niet op als ze erg nat zijn? Ik heb een heel klein beetje vanaf boven toegevoegd en nu staat hij ook in een bakje met wat verdunde voeding. Ik heb Ecostyle. @Rookie Bij mij was er wel een blaadje afgevallen. 13 maart aangepast door Petrasmoestuin Quote
rorror Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart 3 uren geleden, Rookie zei: Te nat... de anderen doen het wel allemaal goed onder dezelfde omstandigheden. Ja lijken mij ook te nat te staan, dan voeding erbij geven is iets wat bij mij een nogo is. Dit vanwege ze dan al vaak te zwake wortels hebben en voeding erbij geven het vaak nog is verergd. Ze zijn nog niet zo groot, ik zou ze even in schone potgrond zetten, hup even uit het bakje, even fototje maken van hoe de wortels er uit zien, en dan opnieuw poten. Deze ziekelingetjes niet in de zelfde schaal laten staan waar je water ingiet om de andere te bewateren, aangezien ze dan weer te snel nat komen te staan. Als de plantjes dan een paar nieuw gezonde bladeren hebben gemaakt, kan je ze wel lichtjes wat voeding gaan geven. 2 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart De mijne staan er nu zo bij. Een paar achterblijvertjes, maar die komen nu ook ondertussen goed op gang. 5 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart De pepers (en paprika's, want pe/pa staan nu nog door elkaar) in mijn plantenflat hebben genoten van de zonnige dagen. Twee soortjes doen het niet goed. Van de Espelette is er niks opgekomen en van de Piment doux très long des landes maar eentje. De anderen doen het prima, ook een aantal voor mij nieuwe soorten, dus ik ben tevreden. Benieuwd naar de verschillende soorten peppadews en naar de Hongaren, en naar hoe het gaat bevallen in de plastic tunnelkas te kweken. Misschien zal een deel toch buiten komen wegens beperkte kasruimte. De rouwmugjes gaan inmiddels ook lekker, en worden grotendeels afgevangen door de gele vangplaten Ter illustratie wat slechte foto's. Ik heb griep, dus geen energie om iedereen even gezellig te laten poseren en de pe van de pa te scheiden enz. 5 Quote
woldistel Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart (aangepast) Beterschap @Arja, denk maar lekker pittig over de pepers, gaat het vast snel weer de goede kant op 🌶️🤒🌶️ Ik heb ook elk jaar wel een paar soorten die geen zin hebben. Meestal zaai ik dan nog een keer en als het dan weer niet opkomt, laat ik het erbij. Met één plantje ben ik dan al heel blij, als die maar een paar vruchten maakt, dan is er weer zaad voor volgend jaar. Hier groeien sommigen al weer flink door 14 maart aangepast door woldistel 5 1 Quote
Arja Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Dank je, woldistel, ik ben gelukkig al weer koortsvrij, dat scheelt veel hitte 🌶️🌶️ Goed idee, nog een zaaipoging. Zo scherp was ik nog niet. Ik blijk nog zaden te hebben van de twee soorten die het niet/nauwelijks doen, die gaan even in een deno. Het zijn beide wat oudere zaden, zie ik nu op de verpakkingen, dat verklaart veel. Ik zaai nu gewoon alles wat ik nog heb van deze twee, in het ergste geval kan ik lekker uitdelen op de mtfd of aan mijn buren. 3 Quote
Rookie Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Ik heb nog wel een espelette plantje voor je @Arja. Dat kan ik meenemen naar de MTFD. Quote
Arja Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Oh dat is lief! Ik check tegen die tijd wel of hier iets gekiemd is, zo niet dan graag jouw plantje! 1 Quote
grusonia Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Capsicum flexuosum, een wilde peper soort. Geen verwarming gehad. Stond in koude kas. Loopt nu lekker uit door het mooie weer. 6 Quote
Erny Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart (aangepast) @Rookie Het is helemaal niet erg als je pepers even zo droog staan dat hun blaadjes even een beetje gaan hangen. Daar worden ze sterk (en naar het schijnt ook pittiger) van. Water geef ik ook van onderaf, zoveel dat ze zich lekker kunnen volzuigen en dan kunnen ze er weer een aantal dagen tegen. Tot ik weer zie dat ze om water vragen. En dit is hoe ze er vandaag bijstaan. Ze zijn dus wel gewoon groen he... In de middelste bak staan dus ook aubergines, dat zijn geen rare pepers. Ze krijgen alleen een scheut Rootbooster/juice in het water, nog geen andere voeding. Ze zijn vorige week net verpot naar P6. 14 maart aangepast door Erny 4 Quote
grusonia Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart @Arja de vruchtjes zijn klein met redelijk pittigheid met een fruitig smaakje. De intensiteit is wel kort dus geen brandende tong >< 3 Quote
Erny Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart (aangepast) Die van BioBizz (kreeg ik van vrind van mij die weer vrindjes is met de vorige eigenaren van die bizz). https://www.biobizz.com/producto/rootjuice/ Zag t toevallig dat ze het ook via amazon verkocht wordt. @Rookie 14 maart aangepast door Erny 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Hoe groot zijn jouw potjes @Erny? Ze zien er best groot uit. Quote
Erny Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart P6: dus 6x6 en 7cm hoog. Als ik (of iemand anders) later P10 noemt... dan zijn dat de 10x10 cm potjes. https://plantbezorgd.nl/algemeen/potmaat-uitleg/ @Petrasmoestuin 1 Quote
woldistel Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Ik twijfel altijd aan het nut van rootboosters en bloeibevorderaars enzo. Behalve in de wietteelt misschien, waar alles snel en op schema moet 🤔 Quote
Erny Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Ik dacht: baat het niet dan schaadt het ook niet, een gegeven paard etc., een goede start in het leven meegeven... En alleen de pepers zijn bij mij de uitverkorenen die deze juice mogen ontvangen. De rest moet het doen met ordinaire groene flessen of het buiten in volle grond zelf uitzoeken. De A+B voeding zet ook in op bloeibevordering. En dat is bij pepers wel gewenst. Moet zeggen dat ik bij het verpotten de wortels wel erg mooi vond. Kijken of dat straks weer opvalt. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Wat een mini frutsels heb ik toch…. Lijkt wel hoe meer moeite ik erin stop, hoe minder ze het doen. Hier staan al planten! Kom ik aankakken met 2 kiemblaadjes. Potver…. Quote
Gitta Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart @Melliebij mij zijn ze niet allemaal tegelijk op gekomen. Dus ik heb er nu met 4 echte blaadjes 2x, met 2 echte blaadjes 1x en met alleen kiemblaadjes 3x. Dus ik zit in verschillende fases. Die met alleen kiemblaadjes zijn 2 dagen geleden ineens opgekomen. Ik dacht dat die niet meer zouden komen, maar dus wel. En het komt vast allemaal goed, zolang ze rustig groeien en er ver goed uit zien. Het zijn de zaadjes van de verrassingspepers. Ben benieuwd. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.