Dahli Geplaatst: 15 december 2024 Geplaatst: 15 december 2024 21 uren geleden, Lia56 zei: hele kluif Ik dacht dat dit misschien een verborgen tip was 😃. Maar Google geeft op ‘plant’ en ‘kluiven’ alleen mais en die is al geweest … 2 Quote
Rookie Geplaatst: 15 december 2024 Geplaatst: 15 december 2024 (aangepast) Ik merk dat ik echt goed moet opletten dus. "plant en kluiven"... hihi 15 december 2024 aangepast door Rookie 2 Quote
woldistel Geplaatst: 15 december 2024 Geplaatst: 15 december 2024 Ik ga wel volgen, maar doe niet meer mee. Afgelopen jaar had ik me blijkbaar te vroeg afgemeld voor de wedstrijd en kreeg vervolgens op mijn klootjes van volgens mij @henkg(weet niet zeker, hoor, misschien iemand anders). Beetje jammer, want a: nergens staat dat je je niet halverwege kunt afmelden en b: wie ben jij/ zijn jullie om te bepalen wanneer ik me afmeld voor wat dan ook om welke reden?  Gelukkig ben ik er toen niet met een volledig virtueel gestrekt been op ingegaan. Schouderklopje voor mij. Ik ben toch al meer van de teamsporten; samen voor ons allen. Dus ik ga nu lekker weer aan de zijkant staan juichen. Huphup zonnig 🌞!   5 Quote
Lia56 Geplaatst: 15 december 2024 Auteur Geplaatst: 15 december 2024 8 minutes ago, woldistel said: Beetje jammer, want a: nergens staat dat je je niet halverwege kunt afmelden en b: wie ben jij/ zijn jullie om te bepalen wanneer ik me afmeld voor wat dan ook om welke reden? Wat ontzettend jammer, zou zo leuk zijn als zoveel mogelijk leden meedoen. Iedereen heeft zo zijn / haar eigen reden om mee te doen of af te haken Hoop dat je je bedenkt en toch weer meedoet , dat is t leuke van de wedstrijd. Ook ik was de laatste keer ( ivm operatie etc niet helemaal in de race... lbl } maar vond t wel leuk om mee te doen  3 Quote
acpronk Geplaatst: 15 december 2024 Geplaatst: 15 december 2024 8 uren geleden, Mai Pensato zei: 1 tip "zonnig Ik heb al 2 tips gezien. Het zijn zaden, dus alle bol- en knolgewassen die je vanuit een bol/knol teelt vallen af, daaronder dus ook de zoete aardappel. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Rookie Geplaatst: 16 december 2024 Geplaatst: 16 december 2024 Er bestaat een gele paprika, die "Sunbright" heet. En de paprika's zijn nog niet geweest... 4 Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Hopelijk is het zo zonnig dat de slakken het niet lusten 😂  Zijn genoeg zaden met iets van sun of zon spannennnddd 3 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Lia56 Geplaatst: 18 december 2024 Auteur Geplaatst: 18 december 2024 Kan in de kas of buiten. Dit jaar gaan we alleen voor buiten. Zo heeft iedereen dezelfde kans (en) 3 Quote
Erny Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Nou, toch niet helemaal "dezelfde" kansen. Gezien het klimaat nogal verschilt binnen Nederland (en Belgie). Hier in het Noorden hebben we echt een korter seizoen dan zij in het zachte zuiden. Hier hebben we ná begin juni zelfs nog kans op nachtvorst, IJsheiligen is dus niet heilig hier. En lange tijd erg lage nachttemperaturen (zelfs zomers kan het 's nachts vaak maar 6 á 7 graad zijn). Dat zijn geheel andere omstandigheden om rekening mee te moeten houden. En die hebben duidelijk veel invloed op de kweekresultaten van de noorderlingen t.o.v. de rest van Nederland. Een niet warmtegevoelige teelt zou fijn zijn.  Want als één van jouw hints nu "zonnig" is... dan denk ik alweer... ok, dit jaar slaan we weer over.  1 Quote
Arja Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Zo groot vind ik de verschillen tussen noord en zuid nou ook weer niet. En tijdens hittegolven kan het koelere weer in je voordeel werken, dus iedereen heeft te maken met voor- en nadelen. 1 Quote
Erny Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Misschien lijkt het voor jou op de Veluwe niet veel verschil te zijn @Arja. Maar wonend in het Noorden, én de fenologische seizoenen van meerdere forumleden een aantal jaren te hebben bijgehouden, is het toch echt duidelijk dat er enorme verschillen zijn. Maar ik begrijp dat die niet iedereen opvallen, helemaal als je er zelf niet mee te maken hebt of rekening mee hoeft te houden. En temperaturen die in de zomer van boven de 25 graad naar 's nachts 7 graad zakken is absoluut geen voordeel. En een hittegolf is een hittegolf... die zijn bij ons net zo heet.  Het is gewoon vaststelling van een feit. Niet iedereen heeft dezelfde kansen.  1 Quote
Rookie Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Ik kan inderdaad beamen, dat er een groot verschil is tussen noord en zuid. Je zou zeggen, dat het niet zoveel uitmaakt, maar dat is toch echt zo. Empirisch bewezen... 2 Quote
woldistel Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 4 minuten geleden, Arja zei: Zo groot vind ik de verschillen tussen noord en zuid nou ook weer niet.  Die lekker in het midden zit, Arja 🤨  Maar ik ben het in dat opzicht wel met @Erny eens. Ik zie bij @Mai Pensato in het voorjaar al geweldig vroeg bloesem terwijl hier de knopjes nog bibberend aan de tak staan. 300 km is dan best wel een stukje qua warmte. En er is ook nog een flink verschil tussen west en oost. Terwijl we al een postzegellandje zijn.  Maar ik vind niet dat je daar rekening mee hoeft te houden hoor @Lia56.  2 Quote
Arja Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 14 minutes ago, Erny said: Niet iedereen heeft dezelfde kansen  Dat is sowieso aan de orde. Iemand op kleigrond heeft misschien een veel vruchtbaarder voedingsbodem vergeleken met iemand op arme zandgrond. Of denk eens aan een beschutte tuin vs een stuk open land. Veel buren op een moestuincomplex met plagen en ziektes vs solo in je achtertuin. Budgetten. Beschikbaarheid van materialen in jouw omgeving. Kennis en ervaring.  Kortom, ik denk dat temperatuurverschil slechts één kleine variabele is in het hele verhaal. 5 Quote
driepinter Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Goedendag, Hoe werkt die wedstrijd precies dan ? Ik ben nieuw hier, dus zit vol met beginnersgeluk 😉 1 Quote
woldistel Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Beginnersgeluk zoekt vooral heel veel op het forum 🤪Op veel vragen is al een antwoord. Maar je moet daarvoor wel even de zoekfunctie gebruiken. 😬 Quote
Erny Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 34 minuten geleden, Arja zei:  Dat is sowieso aan de orde. Iemand op kleigrond heeft misschien een veel vruchtbaarder voedingsbodem vergeleken met iemand op arme zandgrond. Of denk eens aan een beschutte tuin vs een stuk open land. Veel buren op een moestuincomplex met plagen en ziektes vs solo in je achtertuin. Budgetten. Beschikbaarheid van materialen in jouw omgeving. Kennis en ervaring.  Kortom, ik denk dat temperatuurverschil slechts één kleine variabele is in het hele verhaal.  Inderdaad, dus heeft niemand dezelfde kansen.  Dat het in het Noorden kouder is is daar één variabele van en dat is een feit.  1 uur terug, Arja zei: Zo groot vind ik de verschillen tussen noord en zuid nou ook weer niet.  Dat is wat jij zegt @Arja en dat gaat dus om temperatuursverschillen. Niet om al die andere dingen die je er later bijhaalt. We kunnen wel stellen dat álles invloed heeft op de uitkomst van de kweek. Maar ik had het over de temperatuur. En dat verzin ik dus niet. Dat IS gewoon zo. Of je het daar nou mee eens bent of niet verandert daar niets aan. Dat is een vast gegeven, elk jaar, elke wedstrijd. Al jarenlang.  En ik vind niet dat er persé continu rekening mee moet worden gehouden bij de keuze van het gewas, maar het zou wel fijn zijn als het afgewisseld zou worden en er op die manier dus wel meer gelijke kansen worden geboden door ook voor minder warmteminnende planten te kiezen. Zoals destijds met die mega preien bijvoorbeeld. Hoogste Palmkool lijkt me ook een leuke... Of die mooie Lippischer Braunkohl die mij twee jaar gelee al spontaan op bijna twee meter kwam... 1 Quote
Arja Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 46 minutes ago, driepinter said: Goedendag, Hoe werkt die wedstrijd precies dan ? Ik ben nieuw hier, dus zit vol met beginnersgeluk 😉  Beginnersgeluk is een fantastisch iets, dat moet je koesteren!  @driepinter Hier lees je de regels van de wedstrijd van het afgelopen jaar. Wanneer Lia de wedstrijd van 2025 opstart, zal ze ook de regels van dat jaar daarbij vermelden.  @Erny Misschien onderschat ik de temperatuurverschillen. Daarnaast gaat het natuurlijk vooral om het plezier in het kweken, laten we ons daar op richten. 5 Quote
driepinter Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Gevonden, thanks. Bij 2024 stond "Amaranthus Caudatus Dreadlocks, ook wel bekend als Kattenstaart" Bij mij is de kattenstaart vooral bekend als zijnde een hardnekkige onkruidsoort, namelijk heermoes. En ik weet bijna zeker dat ik geen beginnersgeluk nodig heb om de hoofdprijs te winnen als dit jaar voor Heermoes wordt gekozen 🤣 6 Quote
acpronk Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 19 uren geleden, woldistel zei: Beginnersgeluk zoekt vooral heel veel op het forum 🤪Op veel vragen is al een antwoord. Maar je moet daarvoor wel even de zoekfunctie gebruiken. 😬 Nou, eigenlijk niet. Beginners geluk zoekt niet op het forum maar probeert gewoon. Naderhand wordt er op het forum gekeken, en met meer informatie neemt de twijfel toe en worden er verkeerde beslissingen genomen waardoor de oogst tegenvalt😕 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 23 hours ago, Erny said: Nou, toch niet helemaal "dezelfde" kansen. Gezien het klimaat nogal verschilt binnen Nederland (en Belgie). Hier in het Noorden hebben we echt een korter seizoen dan zij in het zachte zuiden. Hier hebben we ná begin juni zelfs nog kans op nachtvorst, IJsheiligen is dus niet heilig hier. En lange tijd erg lage nachttemperaturen (zelfs zomers kan het 's nachts vaak maar 6 á 7 graad zijn). Dat zijn geheel andere omstandigheden om rekening mee te moeten houden. En die hebben duidelijk veel invloed op de kweekresultaten van de noorderlingen t.o.v. de rest van Nederland. Een niet warmtegevoelige teelt zou fijn zijn.  Want als één van jouw hints nu "zonnig" is... dan denk ik alweer... ok, dit jaar slaan we weer over.   Ik woon een stuk zuidelijker, maar wel in een ongunstig microklimaat. Hele late nachtvorsten, terwijl dat een paar kilometer verderop niet zo is. Het seizoen begint hierdoor ook een paar weken later dan 'normaal', maar dat weerhoudt mij er niet van om mee te doen (als ik tijd heb). Dat het in het noorden ook echt anders is dan halverwege NL, geloof ik direct. En die verschillen merk je pas echt als je gaat tuinieren.  @woldistel gewoon meedoen als je tijd en zin hebt. Ik heb mij vorig jaar ook afgemeld (had echt geen tijd) en of ik komend jaar mee kan doen, weet ik ook nog niet zeker. Is ook van de te telen groente afhankelijk. De organisatie had misschien een minder fijne dag, dat gebeurt ook weleens. Ik ben ook niet altijd even vrolijk. 8 Quote
Liekie Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Alhoewel ik paprika wel echt leuk had gevonden denk ik dat dat buiten echt wel moeilijk en wellicht daardoor teleurstellend is. Daarom is mijn 2e gok nu courgette en wel de soort Sun Ball. Zonnig en buiten! Ik denk dat ik het goed moet hebben! Zoveel andere keuzes zijn er toch niet met 'sun' 🤪 2 Quote
Erny Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Courgette Sunstripe van Fruitlent Patisson Sunburst van de Lidl Tomaat Sunviva van Fruitlent... Heel wat zonnetjes @Liekie en dat is zonder zoeken, uit het hoofd. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Ik negeer die gewoon @Erny, net als alle zonnehoedjes, zonnebloemen, zinnias en andere bloemsoorten die iets met sun hebben want ik doe aan wensdenken 🥰 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.