Petrasmoestuin Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Waarom staan die stokken erin? Is dat om er later vlies overheen te leggen? @driepinter Quote
hazeltje Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Wij schoonden een vak om er aspergeklauwen in te zetten: 10x Grolim en 10x Erasmus bestelde ik bij Van der Wal. We tegelden er een randje omheen, zodat het water er niet gelijk af loopt. Oh en de kippen hielpen ook nog met het vak schoonmaken. We pootte een heel aantal bloemenplanten, die ik al lang geleden gezaaid had en in de kas stonden groot te worden, in de voortuin. We lunchten in de moestuin Ik legde een klein paadje om, zodat de kinders beiden een vak van 2,5 bij 1,5 meter hebben. Daar gingen ze gelijk druk aan de slag. Ik boorde een groter gat in de waterton naast de kas, zette daar een aansluiting in waar een slang aan past, zodat die ton overloopt in de andere ton. Daarna speelde ik Dino-kwartet met mijn jongste. En ruimde met hem de modderkeuken op, die stort bijna in, dan kunnen we hopelijk snel een nieuwe bouwen. Daarna ruimde ik alles wat er lag op en nu ben ik moe. Oh en ik vergat natuurlijk al dat watergeven wat we ook deden. Maar wat een weertje. 4 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
driepinter Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april (aangepast) Die aardappelzakken zijn nu voor een derde gevuld, zodra het loof ongeveer 10 cm boven de grond is doe ik er nieuwe aarde in, en dat herhaal ik tot die zak vol is tot bovenaan. En op die bamboestokjes daar heb ik met stift opgeschreven welke aardappelsoort in die zak zit, verder heeft het geen functie (alhoewel , zolang die zakken niet vol zitten en je geeft ze water, dan gaan die flappen weleens naar binnen, en met stokjes blijft die zak beter open staan) 12 april aangepast door driepinter 2 Quote
rorror Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Potten en bakken aangevuld met compost. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Dahli Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Tomaten- en olijfkomkommerzaailingen opgepot, het een en ander gezaaid, peper alvast voorbereid op hun grotere pot die ze waarschijnlijk morgen gaan krijgen. Het foliekasje opnieuw ingericht: de pepers gaan daar overdag in, ‘s nachts in de schuur (tenzij het toch weer te koud wordt) want de tomatenplantjes nemen nu de vensterbanken in. Water met voeding aan alle planten gegeven. Kropsla en A’damse reuzen bewonderd en lekker gesproeid in hun kweekbak. Sugarsnaps verder opgebonden. Rattengang dicht getrapt. Moe maar voldaan zo lekker eten bij de Griek op het terras aldaar 😃. 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Niet veel, lekker op de MTFD geweest. Morgen weer aan de bak! 2 Quote
loes Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Ikea HYLLIS stellingkastjes in elkaar gezet voor bij de moestuin en het rommelhoekje opgeruimd om de kastjes op zijn plek te zetten. Zaaironde gedaan met sla, ruccola, radijsjes, wortels en nog wat dingen in de hoop dat er komende week daadwerkelijk regen gaat vallen want mijn regentonnen staan nog steeds droog. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Afgelopen dagen tuin opgeruimd en netjes gemaakt. Tuintafel gisteren om 6 u ‘s morgens nog geschuurd en geverfd. Met muurverf bij gebrek aan ach waarom ook niet. Het was beter dan hoe het was in elk geval. Super mooi knalblauw. Gelijk heel feestelijk. Alle graskanten getrimd. Geveegd, gedweild. Pffff. Wat een werk!Overal vaasjes met bloemen. Statafels erbij. Barbecue schoon. Hoppaaaa. Het was een mooie dag. Grootste ellende gisteren nog opgeruimd. Nog getwijfeld of ik zou sproeien, want er waren flink wat potten droog. En wat denk je? Heel de nacht geregend! Dus nu een best natte tuin en blijf ik lekker binnen. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Weer een bed ontdaan van ongewenste planten en alle zaaisels en kleine plantjes begoten, want wat er aan regen is gevallen is een druppel op de gloeiende plaat (2 mm). Nog wat achtergebleven pepers en paprika's verpot. Ik had niet erg veel moestuintijd dit weekend. Maar vrijdag ben ik vrij en de maandag daarna ook. Moestuintijd 🤸! 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Wat plantjes van gisteren in de bakken gezet. Op de grote moestuin spinazie geplukt en onkruid gewied in de kas. Ik kan er niet tegenop plukken! (Zowel de spinazie als het onkruid). Morgen weer verder. Cor heeft ondertussen gesjouwd met zooi die naar de kas thuis moet, en water gegeven in de kas. Straks nog wat plantjes verpotten en dat is het voor vandaag. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
jootje Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Die spinazie in de kas moet ik effe onthouden voor volgend seizoen! 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Lekker weer en er is een heel klein buitje gevallen vannacht. Een emmer gemengde sla geoogst, veldsla, kropsla, rucola en bieslook. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Waarom staan die stokken erin? Is dat om er later vlies overheen te leggen? @driepinter Quote
driepinter Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Op 12-4-2025 om 16:02, driepinter zei: En op die bamboestokjes daar heb ik met stift opgeschreven welke aardappelsoort in die zak zit, verder heeft het geen functie (alhoewel , zolang die zakken niet vol zitten en je geeft ze water, dan gaan die flappen weleens naar binnen, en met stokjes blijft die zak beter open staan) Quote
ricusg Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april 15 rode kolen en 15 spitskolen geplant. De bloemkolen blijven nog een paar dagen in de kas. 3 pompoenen flat white boer gezaaid en 2 courgettes. Dat mag allemaal nog in de kas blijven. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april (aangepast) Wat witlof en een paar snijbietplanten geoogst, samen met een bosje bieslook en knoflook uit de kas. de ramen open laten liggen en net deels weer dicht gedaan. 14 april aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Heel veel onkruid. Begin aan pompoenveldje ontginnen. Kippen waren erg blij met alles. Er groeit een onbekend onkruid die ik niet eerder had. Altijd leuk…. Ik had voor mijn verjaardag allerlei zomerbloeiers gehad en had zelf ook een stuk of 10 planten gekocht. Alles heeft een plekje gekregen. Heel blij met de ranonkels! Alleen jammer dat gekochte ranonkels uit zaad komen en dus maar eenjarig zijn… helaas pindakaas. Maar wel een plaatje om naar te kijken. Tuinslang verplaatst. Achter kippenhok gekropen en heel veel taxus vervloekt, maar het is gelukt. Snoer wagen staat nu halverwege het kippenhok recht, waardoor ik hoop dat hij minder vaak zal omvallen en de slang losschiet en alles natspuit. De boel water gegegeven. Was alweer flink droog. De tentkas doet het echt goed. Heel blij mee. Dat was mijn bezige dag van gisteren. Vanochtend de aardappels gepoot. Een paar van elk. Blue Viking Nemo en nog teufelshorn en tikikaka. Ik heb vanochtend 2 zakken jumbo potgrond gehaald en daar 2 x teufelshorn en 2 x titikaka in gezet. Alles een beetje bijgemest. Nog meer water. Ik ben heel benieuwd naar aardappel tikikaka. Alleen gekocht om de naam. Geen idee. Heb gezien dat ik vorig jaar heel veel aardappels ben vergeten. Was ook maar een karige oogst. Dat kwam nu allemaal weer op in de bigbags. Toch jammer dan… alles van onkruid gedaan. Elke bigbag wel 10 gieters water gegeven. De hele strook van de asperges water gegeven. 2 asperges gezien, leuk vooruitzicht!De oregano is een zee van groen. Dat kort gewiekt en te drogen gelegd. Er staat nog genoeg trouwens. De maggi! Eindelijk niet vergeten. Een beetje te drogen gelegd en een flinke bos fijn gehakt en de vriezer in gegooid. Eindelijk eindelijk eindelijk! Die geur is zo prikkelend, vind het heerlijk. Net op het randje van nog lekker eigenlijk. Ook wat salie geplukt. Mijn Italiaanse kruidenmix is bijna op. Kan ik dat mooi maken na de vakantie. Heel veel hondsdraf verwijderd. Met paarse bloemetjes net wat beter te hachelen, maar ik blijf het een nare grondbedekker vinden. Kom er alleen nooit van af dus we doen aan schade beperking dat het in elk geval niet mijn perken ingroeit. Alle potten zijn nu onkruidvrij voor zolang het duurt. Geinige blauwe druifjes deze soort. Ze worden elk jaar fluffier en bossier. Heel lollig! Deze bos tulpen met bollen gehad. Deze tulpen laat ik zo in de buitenkeuken staan. En deze pioenrozen zijn het verst. Ik kijk ze bijna uit de knop, zo dol ben ik erop. 6 Quote
Tanja65 Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Gisteren - het wordt eentonig - onkruid en spinazie geplukt uit de kas. Bijna in gelijke hoeveelheden. Weer ruim 800g spinazie! Het wordt nu erg warm en vochtig in de kas, en sommige spinazie neigt al naar meeldauw. Ik heb de raampjes nu permanent open gezet, hoop dt dat scheelt. Vandaag stort ik me op de resterende bakken in de achtertuin en het verpotten van de laatste plantjes van de MTFD, en nog een aantal eigen zaailingen. Genoeg werk te doen! @cobro60is de voortent bij de caravan aan het opzetten, met een beetje geluk binnenkort ook wat verdiende rust. 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
hazeltje Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april De dahlia knollen in de aarde gezet in kratten in de kast. Nog de laatste uitjes de grond in geduwd (het waren de mini's, dus heel dicht bij elkaar en dan snij ik ze als bosui), 2 soorten lathyrus in de grond gezet en nog een randje Waaltjes langs een vak gelegd, zodat het water meer in het vak blijft dan op de paden stroomt. 3 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Arja Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Spinazie geoogst. Rabarber geoogst. Sla uitgeplant. Pe en pa mochten voor het eerst buiten wennen. Nu nog wat tomaatjes verspenen. 3 Quote
Dahli Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april @Arja Mag ik vragen waarom die gekruiste stokjes daar staan? Het lijken wel mini bonenstaken 😃. Quote
Arja Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april We zetten sateprikkers neer als we iets gezaaid hebben, in de hoop dat de katten van de buren ergens anders gaan graven dan op dat net ingezaaide stukje. Tot nu toe werkt het best goed. 2 1 Quote
Rookie Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Wij zijn nogal van het hergebruiken, vandaag hebben we van een oude rol tuingaas mooie klimrekjes gemaakt voor de erwtjes en de sugar snaps. Ze zaten er nog geen half uur, of de grijparmpjes hadden het al gevonden.🥰 8 Quote
Patrijs Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Eerst zonnig en flink warm met een vochtige zuidenwind. Een stuk van het aardappelveldje geschoffeld en wat rijen Nola (middelvroeg) gezet. De nieuwe bonenstaken lagen daar nog en die lange wilgentakken weggehaald. Zweten en vermoeiend werk. Naar huis, en er kwam een klein buitje. Later nog terug en de rest van de Nola's gepoot, totaal ong. 100 stuks in 2,5 Kg pootgoed. De wind was ondertussen gedraaid naar west en het werd flink koeler. Nog het kweekkasje verplaatst voor de courgettes straks en wat randjes geschoffeld. 1 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Weer een aantal pepers groter verpot! 😃 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.