Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, wij doen ook mee! Leuk, want ik had geen aubergine zaden dit jaar. Heb er enkele uit de biodoos gehaald. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
5 uren geleden, Dahli zei:

Off topic: voor diegenen die niet meedoen omdat je niet van aubergine houdt, probeer baba ganoush of mutabal eens. Was er ook niet dol op, totdat ik deze dips proefde…

Recept?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik weet het nog niet, ik vind het idee wel leuk.

Ik heb eenmaal een aubergine buiten gezet, maar net als bij Ernie, was het hier gewoon te koud.

In de kas deden ze het overigens wel goed.

Hij zou sowieso op het "duurste"  plekje in de tuin moeten staan, warm, zonnig en zonder die eeuwig waaiende koude wind.

Maar daar heb ik ook al een boel andere planten voor, het is elk jaar weer dringen daar.

Ik ga er over nadenken.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

@Rookieik zit ook in dat koudere noorden maar ik heb een gunstig microklimaat in de achtertuin dus ik ga een poging doen. Met een open tuin of volkstuin is het een heel ander verhaal. 

Verder zal ook van het seizoen afhangen, afgelopen jaar was het zeker niet gelukt, de tomaten heb ik nog wel rijp gekregen maar paprika&peper niet. Dit jaar is het weer vast beter (hoop ik) en anders kunnen we mooi aantonen in hoeverre we in het Noorden nadeel ondervinden bij een zonnige teeltwedstrijd. 

aangepast door loes
  • Like 4
Geplaatst:

Ik heb een beschutte achtertuin op het zuiden, dus redelijke kans.

Dillema

Zaaien mag binnen. Ik neem aan dat een kas ook onder 'binnen' gerekend wordt. Toch? Of? :think:

Nu de cruciale vraag: tot wanneer mag de aubergine binnen blijven? :?:

Wanneer moet die naar buiten en mag die niet meer naar binnen? :?:

Sowieso ga ik een paar planten voor mijzelf apart opkweken in de kas.

Het gaat me om de eer, dus ik ga heus niet sjoemelen, maar denk wel dat ik betere krijg uit de kas.

• Like 4
Geplaatst:

Leuk. Ik doe mee! Geen ervaring. Heb geloof ik ooit een aubergine geprobeerd. In een pot. Een gele aubergine vind ik geweldig.

• Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik ben geen fan van aubergine maar ik wil wel meedoen voor de gein.

Vraagje, ze mogen dus niet in de kas, maar mogen ze evt wel buiten direct naast de kas? Ik ben een kasje aan het bouwen en ik heb wat ruimte voor potten tussen de schuine balken onderaan, wat anders loze ruimte is. De potten staan daar een beetje in de luwte, en krijgen misschien ook nog wat warmte van de kas, ook al staan ze buiten.

Ik wil uiteraard niet valsspelen😇

20250104_161120.jpg

20250104_154411.jpg

Geplaatst:

Om t even duidelijker te maken:

Zaden
Binnen ( huis of kas)  zaaien in aparte potten met goed vochtig gemaakte zaaigrond. Zaaien mag zodra je de zaden binnen hebt. 
Zaai per pot 2 zaden 1/2 cm diep en bedekt de zaden met wat grond. Laat de potten op ca 20-25gr staan. Houd de zaden goed vochtig, warm en licht.
Houd de temperatuur zo gelijkmatig mogelijk en laat vooral 's nachts de temperatuur niet dalen.
Zet de zaailingen, zodra zij 71/2 - 10cm hoog zijn, in grotere potten.
Hard de zaailingen vanaf half mei af, door ze ong 10-14 dagen overdag buiten te zetten in de zon en 's avonds naar binnen te halen. Hierna kunnen de planten naar buiten op een beschutte plaats in de zon. ( zonder overkapping)
Vanaf 10 juni moeten de planten buiten blijven staan.
Het is dit jaar alleen buitenteelt, mag in pot of volle grond.

• Like 9
  • Thanks 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Vraagje: is laatste week feb niet laat om deze zaden te versturen? Mijn ervaring met aubergines is eigenlijk gelijktijdig met de pepers te zaaien. Lastige kiemers en lange groeitijd.

• Like 3
Geplaatst:

Ik wil een experiment gaan doen met enten van enkele tomatenplantjes. Ik heb zoiets nog nooit gedaan maar dan schijnt de plant beter bestand te zijn tegen bodemziektes en het zou een hogere opbrengst geven. Nu zie ik dat de onderstam die ik wil aanschaffen voor de tomaten eventueel ook te gebruiken is voor aubergines. Is zoiets toegestaan voor de teeltwedstrijd of is dat valsspelen ? 

onderstam.png

Geplaatst:
2 hours ago, Mellie said:

is laatste week feb niet laat om deze zaden te versturen?

Zodra ik alles binnen heb begin ik met versturen.

Zal t weekend de uitnodigingen versturen via pb over t te betalen bedrag etc

• Like 7

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...