Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vandaag een van de twee potjes waarin ik gezaaid heb in de meterkast gezet. Eens zien of het daar sneller kiemt dan in de plantenflat. 

• Like 1
Geplaatst:

ah minimum zo'n 16 a 17 dagen dus, hier staan ze op 24 graden dag 13, ik ben in volle verwachting 🙂. @HuubvG gele plaatjes ?, ik heb het opgegeven om grond te steriliseren, wel gebruik ik verse zaaigrond en gele plaatjes (die na een maand redelijk zwart zien) en zoveel mogelijk onderaan water geven, op die manier blijft het enigszins onder controle en verlies ik nog maar af en toe een zaailing.  Aaltjes heb ik ook geprobeerd en ze werken maar gewoon te duur.

• Like 2
Geplaatst:
4 uren geleden, Arja zei:

Ik heb vandaag een van de twee potjes waarin ik gezaaid heb in de meterkast gezet.

Daar heb ik het gezaaide zaadje met wortel ook in gezet. Met goed resultaat. Gisteren kwam hij zonder zaadhuid op. Het eerste zaadje had bruine bladeren nadat de zaadhuid weg was. Dus die heb ik verwijderd. Erg blij met deze tweede die wel zonder zaadhuid uit de grond kwam. De andere 2 zaden liggen nog in de deno en doen nog niet veel. Wel nu ook in de meterkast gezet voor net iets meer warmte. 

Geplaatst:

Rouwvarenmugjes zijn er als je te veel water geeft, doe je dat niet? Ik had het vorig jaar ook, maar ik let erop dat ik niet veel water geef. Als jij veel kamerplanten hebt waar het al in zit, dan gaan ze over naar je andere planten.

• Like 1
Geplaatst:

@Petrasmoestuin, vorig jaar is de plaag verergerd vanuit mijn achtertuin + kas, vanwege al die regen. Een behandeling met een dure vracht aaltjes mocht niet baten. Met de deur vaak open, is het een kleine moeite voor ze om naar mijn kamerplanten te vliegen. Ondanks wit zand bovenop en water geven van onderaf, bleven ze me plagen.

19 uren geleden, redzebra zei:

gele plaatjes ?, ik heb het opgegeven om grond te steriliseren, wel gebruik ik verse zaaigrond en gele plaatjes (die na een maand redelijk zwart zien) en zoveel mogelijk onderaan water geven, op die manier blijft het enigszins onder controle en verlies ik nog maar af en toe een zaailing.  Aaltjes heb ik ook geprobeerd en ze werken maar gewoon te duur.

Gele plaatjes heb ik er vorig jaar niet bijgehaald, omdat ik dacht dat als alle larven opgegeten worden door de (inderdaad dure) aaltjes, er ook geen vliegjes meer zouden komen, dus dat ik wel zonder vangplaatjes zou kunnen. Iets met kip en ei, ik had het moeten weten.

Nu heb ik zojuist nieuwe potgrond, brekerzand én gele strips voor rouwmuggen (op het etiket gekeken) gekocht. Ik ga er direct een paar bij mijn kamerplanten zetten.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

@HuubvG Wat vervelend ( klinkt beetje tam maar ik snap t wel) hoop toch op betere tijden voor jou. Wat een kl..... beestjes zijn t 

Hier doen ze ( aubergine)  t ook nog niet hoor 😄

Bij wie zijn de zaden nu ontkiemt??

aangepast door Lia56
  • Like 1
Geplaatst:
21 minuten geleden, Lia56 zei:

Bij wie zijn de zaden nu ontkiemt??

Volgens mij bij Gitta, Tanja, Appelvrouw en mijzelf.

• Like 1

Ik zag gisteravond dat één van mijn deno zaadjes ook was begonnen met leven. Straks gauw in de aarde zetten en liefdevol toespreken. 

aangepast door Tanja65
  • Like 5

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Eindelijk zitten die van mij ook in de grond. Nou ja, 5 in de grond, 3 in een koffiefilter. Op mijn nieuwe warmtematje dat oeverloos op zich liet wachten. Zal vanavond een foto toevoegen.

• Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
10 uren geleden, Dahli zei:

has landed

We gaan gelijk op 😊. Ik zal niet nog een foto plaatsen die bijna op de jouwe lijkt maar mijn plantje staat al rechtop. De andere twee zaden in de Deno lijken er geen zin in te hebben.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

In het deno-topic heb ik mijn bevindingen van een vermiculiet-experiment gedeeld, het is zeer goed bevallen. Omdat mij nu wel duidelijk is dat de zaadhuisjes van de aubergine zeer taai en stug zijn, waardoor het plantje nauwelijks loskomt, ga ik deze methode voor mijn laatste zaden gebruiken. @Gitta zei het al: de zaden hebben wat weerstand nodig om zich van hun muts te ontdoen. Met koffiefilterpapier blijkt dat erg lastig. Mijn eerste en enige gelande zaailing is half onthoofd, de vraag is of hij het haalt. Lang verhaal kort: mijn egg-koffiefilter-denozaden verhuizen naar vermiculiet-deno. We gaan het zien.

aangepast door Dahli
  • Like 2
Geplaatst:

HIer ook nog niets. Ik heb ze in 3 mogelijkheden:
Via Deno gedaan tussen keukenpapier een aantal dagen en toen in de aarde gedaan.
Direct in de aarde gedaan.

Nieuwe via Deno tussen keukenpapier.

Dus misschien mogelijkheid no 4 proberen via vermiculiet?
Stel dat ze allemaal opkomen, moet ik toch een aantal andere groente gaan schrappen. 😂

• Like 2
Geplaatst:

🤣

Of fijn wat planten uitdelen Petra. Alhoewel, met meer planten heb je natuurlijk ook meer kans. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Mijn tot nu toe enige opgekomen zaailing heeft nog steeds een muts. Ik vrees met grote vreze. De enige deno actieveling heeft eveneens een muts. Ook ik ga de vermiculiet proberen voor de laatste zaadjes. Dank @Dahli voor de tip.

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...