Frans Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april Laat ik die droefenis van mij dan ook maar eens laten zien. Alle 7 beschikbare zaden gezaaid op 28 februari. Ondanks alle gepamper zoals via thermostaat en warmtemat geregelde grondtemperatuur duurde het tot 21 maart voor het eerste plantje boven de grond kwam. De foto is van 2 dagen later. Er volgden nog 2 plantjes waarvan er eentje het niet zo zag zitten en weer langzaam wegkwijnde. De twee 'overlevenden' zijn uiteindelijk gisteren verspeend maar voor mij zijn het kansloze sukkelaartjes. 11 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
driepinter Geplaatst: 9 april Geplaatst: 9 april 2 uren geleden, Frans zei: maar voor mij zijn het kansloze sukkelaartjes. In het land der blinden is eenoog koning 😉 2 Quote
AartVV Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april @Frans Niet opgeven. Mijn vierling is oook zo begonnen en staan nu te shinen 😎 Quote
redzebra Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april @Frans, gezien wanneer ze pas gekiemd zijn toch best goed, als je ziet hoe ze evolueren op een week tijd ? Het gaat niet om de eerste, maar de zwaarste . 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april Hier evolueert anders nog niet zoveel in een week hoor.. groei van een millimeter of twee.. ik begin zelfs te twijfelen aan mijn potgrond ( de tomaten groeien wel🤷🏼♀️) 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Veldjesgraaf Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Hier is een plantje opgekomen van de 4 of 5 zaadjes. Begint wel op een aubergine te lijken. En ik heb nog een tweede zaai gedaan voor extra kanshebbers. 10 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april 18 uren geleden, Lia56 zei: Hier helemaal niks Heb jij geen enkel plantje van jouw zaai werk? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Lia56 Geplaatst: 11 april Auteur Geplaatst: 11 april 2 hours ago, appelvrouw said: Heb jij geen enkel plantje van jouw zaai werk? Helaas niet, 5 weken geleden nog 4 gezaaid maar ook daarbij nog niets Quote
Lia56 Geplaatst: 11 april Auteur Geplaatst: 11 april 123zaden gaat volgend jaar de zaden voor de wedstrijd sponsoren, netjes van hen 12 Quote
Arja Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Netjes! Hadden ze ook nog een reactie op het lage kiempercentage? Quote
Lia56 Geplaatst: 11 april Auteur Geplaatst: 11 april @Arja Hallo Lia, Ai dat is niet de bedoeling, we hebben tot nu ook geen klachten erover gehad. Vorig jaar ook zelf gezaaid met goed resultaat. Quote
Arja Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Tja. Misschien denken we er allemaal te makkelijk over en zijn we te onervaren en is deze gewoon lastiger dan de gemiddelde pe/pa. 1 Quote
Arja Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Ondertussen... heb ik twee redelijk robuuste plantjes. De twee mini's die later kiemden zijn verdwenen. 10 Quote
Liekie Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Hier gaat het inmiddels ook redelijk gestaag. De gekiemde denoplantjes zijn net boven de aarde komen piepen, de anderen die ik eerder zaaide staan er prima bij. Ik ben benieuwd hoe het gaat als ze allemaal verplicht naar buiten moeten 🤐 8 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april 9 April zag ik een klein worteltje. Lag sinds 13 februari (test 3) al in de Deno, zoals @Gitta het had gedaan in een bakje. Ik had het eigenlijk al opgegeven, maar uiteindelijk toch wat. Gisteren in een klein potje gezet. Het andere zaadje is zwart, die is waarschijnlijk niet meer goed? 2 Quote
Dahli Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april 17 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Het andere zaadje is zwart, die is waarschijnlijk niet meer goed? Dat denk ik niet inderdaad. Maarrrr 1 plantje kan genoeg zijn Petra 😃. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Dit is mijn 2e plantje van de 10 die opkomt, maar het eerste plantje schiet ook niet erg op. Quote
Gitta Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Mijn plantje groeit ook niet zo heel snel. Het 7de echte blaadje komt eraan. Komende dinsdag gaat hij in een groter potje. 1 Quote
simonvb Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Ik had bij vertrek op reis een opkomst van 1 uit 7 zaden. Stonden op een temperatuur ergens rond de 23°. Ben nu twee weken op reis in Madeira (slechte timing met al die zaailingen). Zaailingen (dus ook de aubergine en niet ontkiemde) zijn in de veranda gezet. Mijn ouders gingen ze vier keer water geven, hoop dat het goed gaat maar dat zal ik pas volgende week zien. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april (aangepast) Ik had de hoop al opgegeven maar wat zie ik daar? Een heel fragiel aubergine plantje, hoop dat het nog iets wordt. Hij is in vermiculiet gezaaid dus krijgt geen voedingsstoffen en hij is nog veel te klein om te verpotten 13 april aangepast door driepinter 6 Quote
AartVV Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april Mijn illuster viertal, weer een paar weken verder…. Gisteren van P6 verpot naar wat groters. Kwam een klein naaktslakje tegen die aan een paar bladeren geknabbeld had. Hoe die nu weer in huis gekomen is? 🙃 9 Quote
driepinter Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april Ik vraag me trouwens af hoe en wanneer ik mijn enige kanshebber het beste kan verpotten. Ik denk misschien heel voorzichtig de bodem van het potje wegsnijden , dan het geheel voorzichtig in een groter potje met een bodempje potgrond zetten en dan proberen de zijkanten van het potje ook weg te halen en dan zo goed en kwaad als het gaat aanvullen met potgrond???? Ik ben bang dat het fragiele plantje het anders sowieso niet zal overleven als ik hem uit de vermiculiet moet halen. Maar misschien kan ik beter nog een week of 2 weken wachten? Of kan ik nu bijv water geven met een beetje meststof erin zodat ie toch wat voeding krijgt ? Wat denken jullie? 1 Quote
Dahli Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april (aangepast) @driepinter In feite is dit niets anders dan dat je een kiemplantje uit de filter-deno haalt en in een klein potje met potgrond zet, volgens mij. Ik zou dus een potje met potgrond vullen. Dan een gaatje in het midden van de potgrond maken. Diep genoeg dat je worteltje er zo in kan laten zakken (vasthouden aan de kiemblaadjes). Als het goed is, zit jouw kiemplantje vrij los in de vermiculiet. Dus zou ik met een lepel het kiemplantje met flink wat vermiculiet eromheen uit het potje scheppen en neerleggen op een schoteltje ofzo. Ik vermoed dat je het plantje makkelijk loskrijgt omdat de vermiculiet uit elkaar valt op het schoteltje. Het plantje dan voorzichtig in het gaatje in de potgrond laten zakken. Gaatje vervolgens voorzichtig dichtmaken en wat aandrukken. Water geven. Het blijft een gepriegel met die kiemplantjes. Ik zou hem in ieder geval dus wel verpotten. 14 april aangepast door Dahli 2 Quote
Caatje Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april @driepinter Zo te zien is je plantje nog maar net boven. Ik zou nog een dag, of twee dagen, wachten totdat het net iets steviger is. Dan de vermiculiet rondom je zaailing met een plantenspuit goed nat maken, een potje met potgrond vast klaarzetten en vervolgens de zaailing aan de kiemblaadjes (niet aan het steeltje) heel rustig uit de vermiculiet trekken, verpotten en goed watergeven. Komt goed! 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.