Geplaatst: 4 juni 201213 j Zojuist gespot scharrelend in mijn keuken.... Een Egel Hij was helaas te snel weer de deur uit gevlucht dus deze kon ik niet voor jullie op de foto zetten.Vorige jaren is me dat wel gelukt... want ze doen het vaker... die brutale egeltjes...
Geplaatst: 4 juni 201213 j kwam die egel kijken of je escargot op het menu had niet dus want hij was snel weg! Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 5 juni 201213 j Dat is wel een goeie, kun je combineren. Ben je van wat slakken af en komt ie gezellig weer langs (binnen?) wandelen Good things come in small packages
Geplaatst: 6 juni 201213 j Auteur Kat en ik schrikken ons soms rot als we weer in de gang/keuken op zo'n egeltje stuiten... Twee jaar gelee dacht dikke vrouwtjes egel dat ze wel onder mijn kast (i/d keuken) kon gaan wonen /overwinteren...Slecht idee (zeker na navraag bij egelopvang)... dus heb toen plank in de deuropening gezet tegen ongewenste egel infiltratie.... Maar blijft superleuk... Vindt het echt te gek dat die egeltjes jaar na jaar weer duidelijk maken dat ze er nog zijn.
Geplaatst: 7 juni 201213 j Auteur Achter het huis... door het zevenbladoerwoud... Sta geregeld met een zaklampje buiten te schijnen om te kijken of ik het egeltje kan zien scharrelen... En er zijn ook ooit twee jonge mannetjes hier aan het vechten geslagen... territoriumdrift...
Geplaatst: 7 juni 201213 j Bandieten zijn het....herinner me nog een tentvakantie waarbij de vuilniszakken buiten in de nacht werden bezocht door egels.....echt waar....waren eerst bang dat het ratten of zo waren....weet maar nooit op zo'n camping....maar nee hoor....egels....het zijn net olifanten....zachtjes rondscharrelen is er niet bij!!
Geplaatst: 8 juni 201213 j *grinnikt om de post van Geedee*Hier ook een keer gehad. In Duitsland zamelt men de verpakkingsmaterialen en plastic apart in. Daar geven ze de zogenaamde 'gele zakken' voor weg. Affijn, die volle zakken liggen bij ons dus altijd buiten (wel netjes in een hoekje uit het zicht ) en toen ik 's avonds een keer de konijnen eten ging doen, hoorde ik daar al wat rammelen. Ik had nog wat water over in mijn gieter en ging er vanuit dat het een kat was. Dus mikte wat water die kant op...geen reactie, rammelde gewoon door Dus ik heb binnen even de grote zaklamp opgehaald en ben gaan kijken, zat er een egeltje vast in de zak Arm ding Heb hem er uit gehaald en wat kattenbrokjes gegeven. De volgende avond zag ik ook nog 2 baby-egels! En laatst nog....we zamelen groente en fruitafval in de keuken in en bij een volle zak gaat ie de compostbak in. Meestal brengen we dit gelijk weg, alleen was ie toen 's nachts eens blijven staan. Volgende ochtend zak geplunderd en overal egelpoep Ze lusten dus ook erg graag fruit. Meloen was tot op de schil afgeknaagd, mango tot op de pit
Geplaatst: 8 juni 201213 j Hier zitten er ook aardig wat, gelukkig Lach me rot als we de hond gaan uitlaten, dan is het net of er een hijgende, astmatische hond ofzo in de bosjes zit. Wat een rare geluiden maken ze Voor de meelezende egelliefhebber...GEEN schoteltjes melk neerzetten he
Geplaatst: 9 juni 201213 j Auteur Nee, geen melk... maar dan liever gewoon kattevoer of speciale kattenmelk...Van "gewone" schoteltjes melk worden de egeltjes niet zo lekker...
Geplaatst: 9 juni 201213 j Ik dacht dat ze geen slakken meer eten als je ze kattenvoer geeft... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 9 juni 201213 j Als je ze elke dag zou gaan voeren dan niet nee Maar dat moet je ook niet doen. Af en toe eens een paar (!) brokjes, kan geen kwaad. Maar zeker in dit seizoen is dat echt niet nodig.
Geplaatst: 13 juni 201213 j Auteur Zojuist gespot: De egel! Daar was ie weer, nu zat ie klem tussen het aanrecht en het gasfornuis, mijn ovenhandschoen iets te dun dus prik prik en foto bewogen want onhandig uit de hand met links gemaakt... én hij vond de flits ook niet fijn... maar mag ik even voorstellen: mijn keukenegel...
Geplaatst: 13 juni 201213 j ooooooooooohhhh leuk koppie en mooi neusje hoor! hoe ga je hem noemen? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 13 juni 201213 j Hij is wel poepig maar pas je op? Helaas hebben ze ook aardig wat bacterieen en parasieten bijzich...en vaak veééééél teken
Geplaatst: 13 juni 201213 j Auteur Wat dacht je van Dombo... omdat ie vastgeklemd zat...??? Of heb je een beter idee... Hij loopt trouwens nu weer lekker door de tuin te scharrelen en hopelijk wat slakken te eten... Pak ze ook alleen op met ovenwanten want anders prikt het toch wel iets te veel.
Geplaatst: 2 juli 201213 j Auteur Wat scharrelt er in het struikgewas??? Ja hoor, daar is hij of zij weer... Lekker op slakkenjacht...
Geplaatst: 22 oktober 201213 j Auteur Regelmatig egels (jong en oud) in de keuken en achtertuin gehad sinds laatste posting... Hele generaties... Laatst dus ook nog een heel jong brutaal, alles om zich heen omgooiend, onnadenkend slank schoon lichtbruin egeltje... Das dus wel genieten... Maar helaas vandaag lag er helaas een dood egeltje (ook een jonkie) voor op straat.... naast de verkeersdrempel voor de deur... aangereden... Heb 'm opgepakt met krant en pizzadoos en zal morgen worden begraven in achtertuin. Das toch beter als platgereden worden lijkt me... toch?
Geplaatst: 16 juni 201312 j Auteur Het is benauwd binnen dus heb de deur naar de gang open... beetje afkoelen... hoor opeens luid getrippel in de gang.... En ja hoor... vette dikke egel aan de wandel. Voor hetzelfde geld was madam zomaar de kamer in getrippeld...Gelukkig had deze niet de neiging zich onder een kast oid te verstoppen maar zette snel een sprintje in naar de keukendeur... Dat zag er tamelijk potsierlijk uit zo'n egel on the run... Maar snel ging ze wel!!! Dit was de grootste die ik dit jaar heb gezien, ze scharrelden de laatste maanden al weer vaker door de keuken maar die waren beduidend kleiner. Was mooi om te weten dat ze de winter waren doorgekomen.Maar heb ze toch liever buiten, kunnen ze daar lekker slakjes eten... die zijn er genoeg!
Geplaatst: 17 juni 201312 j Waarom ga je er vanuit dat het een 'madam' is ? Tis gewoon een stoere vent natuurlijk.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.