Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Rosa Friesia is een gele die veel verkocht wordt / werd met een goede citroengeur.

Golden Showers is er een die redelijk goed naar citroen geurt.

Meer gelen die ook naar citroen geuren heb ik geen ervaring mee.

Geplaatst:

Ik kan helaas geen antwoord op de roos geven, maar heb zelf wel een onbekende gezaaid waar ik een naam bij zoek:

IMG470517511400524096.JPG

Het moest Marokkaanse munt zijn maar hij ziet er gek uit en ruikt naar Badedas

Home is where the harvest is.

Geplaatst:

Verhip, inderdaad!

Heel vreemd, want daar heb ik pas onlangs zaad van in huis gehaald, dit plantje heb ik ergens in maart gezaaid...

Maar bedankt, kwam er niet uit!

Geplaatst:

Mijn buurman heeft deze struik of boom (het lijkt mij een boom te zijn) in zijn tuin staan . De naam ervan weet hij niet. De conditie van de plant verslechtert de laatste jaren steeds meer en het ziet er naar uit dat hij binnen afzienbare tijd het loodje zal leggen. Er zijn nogal wat takken afgestorven en hij staat niet meer stevig in de grond .

Mijn buurman wil graag weten wat de naam van deze plant is en hoe hij hem eventueel kan vermeerderen . Er komen een soort schermvormige bloemen aan heb ik begrepen maar omdat zaadvorming uitblijft is vermeerderen via zaad geen optie. Misschien dat het kan d.m.v. stekken ?

bb176881400537144.JPGbb268381400537151.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik denk een Zelkova serrata. Zoek daar zelf even op, Er zijn nog wel een paar opties, dit zou een meestammige kunnen zijn , langzaam groeiend. Staat op verkeerde grond of whatever. Niet te stekken.

Geplaatst:

@Frans Mijn rozenstruik van meer dan 20 jaar oud, legde 2 jaar terug ook het loodje......blijkbaar woelmuizen aan de wortels gegeten....zou dat ook kunnen?? Als dát het geval is....zou ik de boom ontdoen van de meeste takken en opgraven, herplanten en hopen dat hij op de resterende wortels weer opnieuw begint. De afgeknipte/zaagde takken zou ik op verschillende manieren inzetten ter vermeerdering c.q. stekken van nemen( met groen, met evt hieltje, met houterige stek enz enz)

Niets doen resulteert in elk geval in een zekere uitkomst.......dode boom

Geplaatst:

@Ben: Het lijkt erop dat er mais in je bakje staat met nog iets...? kan geen selderij-kiem ontdekken...

Geplaatst:

@Ben: Ik heb gisteren geleerd dat dat plantje uiterst rechtsboven in het voorste bakje Melganzenvoet heet. Onkruid, maar je schijnt het te kunnen eten.

Geplaatst:

vreemd allemaal

Ik had er enkel een paar selderzaadjes in gezet..

Maar ik versta dus dat de plantjes met het brede blad onkruid zijn en dat de plantjes met het smalle blad nog niet verklaard zijn, met als mogelijkheid mais...

ik heb voor deze zaailingen wel geen potgrond gebruikt maar compost recht uit de compostbak.. kan dus eigenlijk wel vanalles zijn

De brede plantjes verwijder ik, iemand ideeën over de hogere plantjes met het smalle blad

Geplaatst:

Als ik naar het onderste bakje van Ben79 kijk, dan is links inderdaad mais. Rechtsboven is inderdaad melde o.i.d. en rechtsonder zou vingerhoedskruid kunnen zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

wel gek dat er niet 1 maar verschillende scheuten mais doorkomen, terwijl ik enkel selder gezaaid heb..

dan heb ik net toevallig een schep compost met mais genomen?

in ieder geval, waar kan ik het het beste uitplanten? in de serre? of ergens in volle grond? (heb wel enkel nog maar plaats tussen men spruitenplanten...

Geplaatst:

@Frans je zou het met een marcot kunnen proberen te doen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Geen idee... heb je dat gras dan gezaaid ??

Maar de Melde is wel een kruid/groente die je kunt eten! Dus niet persé onkruid.

En het lijkt me dat je het zaaien van maiskorrels je wel zou herinneren... die vallen nogal op tussen de potgrond...

Geplaatst:

Ook volgens mij is het een onkruidgras maar ik hou het op hanenpoot . Ik kom het veel tegen in mijn tuin . De kiemplantjes lijken in het begin inderdaad op jonge maisplantjes maar er is verschil in opkomst. Hanenpoot komt al vanaf het begin in deze verschijningsvom boven de grond , mais begint als een soort cilindertje met opgerolde blaadjes.

Geplaatst:

dan volg ik de piste van hanepoot de plantjes zijn al van het begin deze vorm..

Dan wordt het wegkieperen en opnieuw een kweek selder opzetten..

Geplaatst:

Het duurt even voordat selderij ontkiemt. Kan je niet gewoon wieden(en eventueel nog zaaien in een ander potje?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een goede raad van appelvrouw . Het kan soms zelfs enkele weken duren voor selderij opkomt. Heb je er overigens rekening mee gehouden Ben dat selderij een lichtkiemer is en daarom maar zeer oppervlakkig gezaaid mag worden ? Tegen uitdrogen kun je na het zaaien wat huishoudfolie over het potje spannen waar je wat gaatjes in hebt geprikt.

Geplaatst:

bedankt voor de tips

ik ga het onkruid verwijderen en het bakje laten staan

tegelijk ga ik ook in kiembakje (afgesloten bakje met plastic deksel) een nieuw bedje zaaien, heel oppervlakkig deze keer.

Geplaatst:

IMG31828321400783006.jpg

Is dit onkruid? hier komen kleine oranje bloemetjes aan, helaas op dit moment staan er geen bloemetjes open dus hoop dat het een beetje te zien is voor jullie

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...