Sin Fronteras Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 Weet iemand wat dit is? Op een zonnig momentje even bloemblaadjes tellen. Zie je er (op het eerste gezicht) tien dan is het vogelmuur, vijf en het is zandmuur. Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
SuusP Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 Speets, doet me denken aan weduwentranen (Tinnantia). Zaait zich enorm uit hier in de achtertuin, gedraagt zich echt als onkruid dus ik pluk het op veel stukken rücktsichlos weg omdat het anders alles overneemt. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Ann123 Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 Qua onkruid valt het hier heel goed mee maar dit ene onkruid trek ik al jaren uit en blijft komen. Denk dat de grond vol zaden zit. Ik heb er enkele opgepot om ze te kunnen identificeren. Gelukkig zijn de zaailingen met gestreepte kiemblaadjes heel herkenbaar. Weet iemand wat dit is?
iwan500 Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 zwartenachtschade of knopkruid lijken er erg op anders ben ik radeloos
speets Geplaatst: 15 mei 2017 Geplaatst: 15 mei 2017 @Bit @Suus Ik schrijf helemaal niet dat dat plantje een Tradescantia is, maar dat het mij vaag bekend voor komt omdat het (mij) doet denken aan een Tradescantia Ik reageerde daarmee op de opmerking van balkontuinder " ik vind het er wel grappig (en vaag bekend) uitzien." (Een hangplantje dat wordt verkocht als kamerplant) "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
iwan500 Geplaatst: 15 mei 2017 Geplaatst: 15 mei 2017 mischien is het geen onkruid want geen enkele soort onkruid ziet er precies zo uit
Ann123 Geplaatst: 15 mei 2017 Geplaatst: 15 mei 2017 Het groeit hier nochtans. Ik zal ze laten groeien en een foto posten wanneer ze groter zijn.
TuinmanTristan Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Deze plant groeit nu al een paar jaar in mijn tuin en dit jaar heeft hij voor de eerste keer bloemen, maar wat voor een soort plant is dit? De bloemen ruiken heerlijk. Wijziging: Het is een paarse iris, maar kan iemand mij er meer over vertellen? That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil. You can't just throw a seed and walk away. That's not gardening. That's just carelessness.-Praxxus55712
Flup Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Ik heb afgelopen jaar wat Afrikaantjes geplant en er verder niet meer naar omgekeken. Nu komen door de hele moestuin deze plantjes op. Mijn hoop is dat het ook Afrikaantjes zijn, maar klopt dat wel? Duizendblad is het niet, dat heeft fijner blad en heb ik ook in overvloed in de tuin.
Bit Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Nee helaas, dat zijn geen afrikaantjes.Ik ken het onkruid wel goed, zit echt heel vast in de grond en woekert draderig. Lastig dingetje !Weet gek genoeg de naam niet. Sorry
Jorieke123 Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Duizendblad? Edit: oh haha dat zei je onder je foto... en ik twijfel ook... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Ik denk dat Bit kruiskruid bedoelt dan? (Bloeit heel snel met gele bloemetjes, zelfs in winter en maakt dan zaad) Het is een waardplant voor een vrij zeldzame vlinder (Sint Jacobsvlinder), maar wordt ook gezien als waardplant voor schimmelziektes en minder gewenste bodemaaltjes en daarom uit een moestuin geweerd. Maar ik twijfel...blad lijkt geveerder en dan zou het phacelia kunnen zijn, een veelgebruikte groenbemester die blauwpaars bloeit. Die kiemt nu ongeveer spontaan vanuit overgebleven zaden. Als het ergens kortbij in het verleden gestaan heeft en gebloeid, is verspreiding via zaad in de bodem of via compost waarschijnlijk. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Dank voor de reacties en het meedenken. Het lastige onkruid wat Bit bedoelt is duizendblad. Dat is inderdaad lastig, want het wortelstelsel is nogal draderig inderdaad. Heeft deze plant niet. Of nog niet? Het blad lijkt er wel heel veel op, maar is toch net wat anders dan de duizendblad die ik in de tuin heb staan.Kruiskruid is het ook niet, dat heb ik ook wel in de moestuin, maar niet zo overdadig.Phacelia heb ik jaren terug ooit ergens anders in de tuin gehad, maar dat is nooit tot zaad gekomen (te laat in het seizoen gezaaid als groenbemester). Kan mij haast niet voorstellen dat dat het is. Nu het geen afrikaantjes zijn, haal ik het eruit. Heb al genoeg onkruid en extra onkruid hoef ik ook niet. Phacelia ga ik later in het seizoen zaaien, dan kan ik gelijk bekijken of de zaailingen daarvan op dit plantje lijken.
ADOPEG Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Afgelopen jaar heeft onze phacelia wel de winter overleeft, maar ik denk niet dat het hem is. Dit blad is 'frummeliger'. ~ Vita rosa est ~
Flup Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Jacobskruiskruid zou zeker kunnen. Dat groeit in de wij naast ons huis ook en is vorig jaar in bloei geschoten, ondanks dat de buren dat zoveel mogelijk hebben voorkomen, aangezien het giftig zou zijn voor de schapen.Het blad ruikt, wat ik zo in de gauwigheid heb gemerkt, niet echt bijzonder, maar dat ga ik eens beter besnuiven.Deze plant hoef ik dan weer niet in de tuin, wil geen boze buren namelijk.Bedankt allen voor het meedenken!
Bit Geplaatst: 19 mei 2017 Geplaatst: 19 mei 2017 Ha. eindelijk. Ik weet m ! : Kleine varkenskers / Coronopus didymus. Echt pokke-onkruid. Meestal in grotere getale ( dat draderige ondergronds )
jootje Geplaatst: 20 mei 2017 Geplaatst: 20 mei 2017 Weet iemand welk bloemetje dit is? Lijkt een beetje op een klein roosje? Ze zitten in een gemengd boeket wat ik gekregen heb, maar lijkt me erg leuk om in de tuin te hebben als snijbloem!
oscardevos Geplaatst: 20 mei 2017 Geplaatst: 20 mei 2017 Eustoma, een gentiaanachtige.Vreeken heeft ook een mix van 4 kleuren.
Flup Geplaatst: 20 mei 2017 Geplaatst: 20 mei 2017 Ha. eindelijk. Ik weet m ! : Kleine varkenskers / Coronopus didymus. Echt pokke-onkruid. Meestal in grotere getale ( dat draderige ondergronds ) Die onkruidsoort ken ik niet, maar dat zou heel goed kunnen. Het gaat er in ieder geval uit, heb al meer dan zat onkruid in de tuin. Dank je wel!
Spitskool Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Drie (vier?) seizoenen geleden heb ik rabarberplanten in een ongebruikt hoekje geplant. Een koppeltje eenden besloot dat precies dat plekje hun zonbed werd. Die planten hebben het toen dus niet overleefd. Tot mijn verbazing blijken er nu toch weer rabarberplantjes op te komen. Net naast de vlonder die vorig jaar is aangelegd. Ik heb ze iets opgeschoven en zie wel wat er uitkomt. Maar voor ik straks ik iets in mijn mond stop wat toch geen rabarber blijkt te zijn... Is dit rabarber? Zo trof ik het aan. En hier mag het zijn ding doen voorlopig. Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Jorieke123 Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Ja hoor, ziet er erg rabarberig uit Weet iemand wat dit is? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Karmozijnbes Goede kleurstof. Verder licht giftig geloof ik. google daarvoor maar.
Jorieke123 Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Dank je, zo zonder die gekleurde bessen had ik em niet eens herkend. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten