Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat is een mooie oogst zeg, Korona is van wat ik hoorde een van de best smakende aarbeien ben benieuwd volgend jaar. Vond dit jaar vima zanta en kimberley egt lekker, en elianny was ook goed te doen maar iets minder in smaak vergeleken met kimberley

Geplaatst:

@kevinsmoestuin ik hoop dat ze het nog gaan redden. Ze zien er niet heel slecht uit. Grrrrrr, wel heel naar thuiskomen zeg. Ik kijk ook als eerste altijd in de tuin. Bah… snap je gevoel.

• Thanks 1
  • 9 maanden later ...
Geplaatst:

Even een update van vorig jaar, het gebouwde systeem ziet er nog steeds goed uit maar wanneer het hout vergaat ga ik over op een stellage van stalen buizen. Verder heb ik nog wat meer rassen aangeschraft dit jaar en deze ook in de volkstuin gezet. Uitgebreide smaaktest gaat komen rond juli voor alle eenmaaldragers. De meeste planten hebben zich goed herstelt na vorig naar, hier en daar helaas wel wat plantjes verloren. Voor nu zijn de Elianny en de Lambada de eerste soort met bloemen erin, de bakken die op de grond staan zijn nieuwe frigo plantjes.

16830102366582559610749264313276.jpg

16830103530634235742665426321125.jpg

16830103704524975229767967153300.jpg

1683010389294921882958322604629.jpg

16830104253764864582832716739486.jpg

16830104424464997219081616141186.jpg

16830104637758965405829235458475.jpg

• 1 year later...
Geplaatst:

Dit jaar wederom mijn meest productieve en smaakvolle aardbij:

Daroyal

Grote glanzende aardbeien met een perfecte zoet zuur balans. Ook wat minder gevoelig voor rotte vruchten met deze vele regen dan de andere rassen.

Lambada

Ook dit jaar weer een goede smaak, al denk ik iets minder zoet dan andere jaren. De productie is niet zo hoog maar dit ras mag zeker blijven.

Frau mieze schindler

De eerste aardbeitjes geoogst en weer heerlijk van smaak. Dit ras begint nu te rijpen terwijl bij Daroyal bijna alles op is.

Korona

Valt net als vorig jaar tegen. De aardbeien 3 jaar geleden waren enorm goed, zelfs beter dan mijn favoriet Daroyal. Maar dit jaar en vorig jaar onvoldoende zoet. Dit jaar erg gevoelig voor rotte vruchten door de regen.

Joly doet het heel slecht, de planten sterven ineens af (verwelkingsziekte?). Met dit ras ga ik niet verder.

En Vima Zanta is een lekkere aardbij maar de planten blijven te klein met onvoldoende opbrengst. Dit ras is aan vervanging toe voor een nieuw ras.

Heeft iemand het ras:

Mieze Nova

Albion (doordrager)

Deze rassen zou ik graag proberen.

• Like 2
Geplaatst:

@Roland Alle rassen dat je opnoemt zijn éénmaaldragers. Goede rassen met plus en minpunten. Daroyal is hier ook altijd een uitstekende keuze samen met Frau Mieze. Lambada heb ik niet meer, te weinig opbrengst.

Albion heb ik gehad, kleine vruchten en te zuur.

Hier is de opbrengst miniem, want alle slakken zijn ermee weg. De meeste zijn doorboord, dus in afwachting van eenden strooi ik korrels en leg ik biervallen.

• Like 2

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Hier tot nu toe een aantal toscane en roman aardbeien gegeten en een enkele favori, smaakten allen boven verwachting goed. Had obv de internet omschrijvingen m.n wat lage verwachtingen vd roman en toscane, maar ze waren erg lekker zoet en stevig. Wat meer langwerpige vorm dan wat ik gewend ben.

Mn ostara's lopen daar op achter. Diverse planten zitten vol kleine, groene aardbeitjes van circa 1cm, anderen hebben nog geen bloem laten zien....zit weinig logica in.

Geplaatst:

Zelf heb ik alleen Elsanta en FMS. Allebei erg lekker, maar of ik dit jaar daarvan kan gaan genieten, betwijfel ik. Er zijn zoveel slakken in de tuin en die vreten alles op. Ook de aardbeien in de terrasmoestuinbedden die nog niet eens rijp zijn. Hopelijk wordt het snel droger weer, is ook beter voor de tomaten en paprika's.

Geplaatst:

Bij mij ook veel slakken in de aardbeien, hoor @Flup. Maar soms lukt het om er nog een paar gave exemplaren te vinden tussen alle aangevreten vruchten.

Mijn aardbeibedden zijn sowieso niet om aan te zien dit jaar. Het is het derde jaar, dus het bed is toe aan vervanging/ verplaatsing en ik heb er wel honderd keer overheen gelopen tijdens het opzetten van de nieuwe tunnelkas. Maar als fijn lichtpuntje doen de Limalexias die ik vorig jaar van @Stan W kreeg het in ieder geval wel goed in een bak achter huis. En er zit ook nog wat in de diepvries van vorig jaar. 

Ik vind ze (Daroyal en Korona) wel wat waterig dit jaar. 

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag ook de (eerste) aardbeien geplukt.

Maar ik heb de aardbeien dit jaar vanuit de bakken in de volle grond geplant, alles door elkaar. Na 2-3 jaar waren de stellages van de aardbei bakken nog steeds niet klaar, en het automatische watergeefsysteem (pomp op tijdschakelaar) ook nog niet. Dus is de volle grond handiger, scheelt weer water geven want elk jaar stonden ze wel geregeld slap. Dus ik weet niet wat ik eet, alleen de FMS ziet er duidelijk anders uit, en die is toevallig ook nog eens super lekker.

Geplaatst:

Dit jaar hebben wij alleen Falco aardbeien en ze zijn allemaal wat waterig. Twee weken geleden begonnen ze te rijpen. De aardbeien die nu rijpen hebben waarschijnlijk wel minder last gehad van de hagel van een tijd terug - ze zijn minder vervormd.

Geplaatst:
Op 30-5-2024 om 20:35, Roland zei:

Korona

Valt net als vorig jaar tegen. De aardbeien 3 jaar geleden waren enorm goed, zelfs beter dan mijn favoriet Daroyal. Maar dit jaar en vorig jaar onvoldoende zoet. Dit jaar erg gevoelig voor rotte vruchten door de regen.

Zijn het nog steeds dezelfde planten als 3 jaar geleden?

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

De planten worden maximaal 2 jaar oud bij mij. Maar eigenlijk werkt het beter om elk jaar nieuwe stekken te nemen want die geven het jaar erop iets minder maar grotere vruchten wat veel gemakkelijker is met plukken.

Om de 2 jaar gaan ze naar een nieuwe locatie.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, Roland zei:

Maar eigenlijk werkt het beter om elk jaar nieuwe stekken te nemen

Klopt. En als je er schimmelziekte in hebt beter nieuwe planten kopen. Korona is al een heel oud ras. Meer dan 40 jaar geleden toen ik nog jong was 😄 kweekte mijn vader deze al commercieel. Super lekker maar wel een korte massale oogstperiode en idd gevoelig voor schimmelziektes. Dit ras is toen snel vervangen door betere.

Een ras wat ik nog lekkerder vond en nog ouder is Senga sengana. Wordt volgens mij hier en daar nog wel aangeboden voor hobbytuiniers.

Zelf kweek ik in mijn hobbykas alleen maar doordragers.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Hier staan ze in bakken op poten (zwarte kweekbakken van action), Ostara, Favori (doordragers), Korona en Daroyal. Bij Korona en Favori moeten de eerste nog rijpen, 2 jarige planten en geven nu beduidend meer als vorig jaar.  Een paar slechte vruchten maar weinig verschil onderling te zien. Ostara en Daroyal geeft sinds begin deze week rijpe vruchten en worden beiden gesmaakt.

Ik ga ze nog een derde jaar houden, maar ondertussen al nieuwe in andere bakken zetten om wat continuïteit te hebben.

Geen last van slakken in die bakken overal elders wel.

• Like 1
Geplaatst:

Ik vind ze dit jaar echt overheerlijk. Rumba en Maxim vind ik het minst zoals elk jaar, maar dat is een kwestie van smaak.
Vima zanta en Evie vind ik heerlijk. Maar alle andere aardbeien dit jaar dus ook. Ik blijf er van eten. Ze zijn ook veel groter dan normaal. Ik heb dit jaar koemest korrels gegeven, compost en smeerwortelgier. Dat heeft ze goed gedaan.

Vind het sommige dagen echt gênant als ik met lege handen binnen kom… dan heb ik dus plukkend een halve kilo naar binnen gepropt…
Ik heb vandaag de jongste laten plukken want het loopt inmiddels wel de spuigaten uit met die aardbeien lust van hun moeder.

c49b1bc1c5cb23374aa9059855ee341f.jpg

Ik ben alleen niet de enige die ze lekker vinden. De slakken ook, maar het meeste last van knagende pissebedden en vandaag voor het eerst deze viezeriken. Was een Evie die toch al zo beperkt heeft. Grrrr.

• Like 2
Geplaatst:

Na verschillende soorten te hebben geprobeerd alleen nog de Daroyal over gelaten. De Lambada, Korona en Ostara waren het hier toch net niet, klein of waterig.

Nu 2,5 kg al binnen :)

20240601_112717.thumb.jpg.a4bbe76f33c81b2df22b6a7b90c136c6.jpg

• Like 3
Geplaatst:

@Wortel de smaak kan dus per jaar verschillen.

Ik heb 1 jaar gehad dat Daroyal waterig was. Alle andere jaren was hij een van de beste.

Lambada is eigenlijk altijd wel zoet.

Waren die rassen bij jou 'net niet' in smaak of andere eigenschappen?

Geplaatst:

Sommige te waterig, dus niet zoet/stevige aardbei smaak. Of van die kleine dingetjes waarop dan meer zaad zit in verhouding waardoor je zo'n korrelige structuur krijgt. Zit hier wel op zandgrond, waardoor ze tegen droogte moeten kunnen.

Geplaatst:

Mijn moeder heeft 1 van de eerste Mara de Bois geproefd, ondanks weinig zon en veel vocht was 'ie heerlijk.

IMG-20240609-WA0014.thumb.jpg.58d67e80ecf79cbfa7d8ff23102365f8.jpg

Verder veel Snow White al geproefd, wat tussen ietswat te vroeg en erg lekker in zat- en een paar door mezelf vergeten soortjes hebben ook al rijpe vruchtjes gegeven.. Geen mand maar wel een mond vol.

Daroyal is goed aan het groeien, en de Maxim doet het hier minder dan bij mijn Oma op 5 hoog- daar beginnen de vruchten al te kleuren..

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...