Jump to content

ideeen om te klimmen voor de bonen

hansm

Recommended Posts

Dat van de maïs hoor ik ook vaak, maar mij lijkt dat de bonen dan de bestuiving van de maïs wat tegenwerken. Dat gebeurt door de wind, en als er bonenblad om de 'geslachtsdelen' (sorry ) groeit, lukt dat (lijkt mij) niet zo.

Ik ga mooie rijen maken met hoge stokken. Zoals je in ouderwetse moestuinen ziet. Past wel bij onze boerderij dacht ik zo

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Toch spreekt bv 2 soorten groente in een bed me aan, als het maar strak blijft bv iets hoogs wat vast of langegroeitijd heeft met iets laags

wat snel klaar is, ik zal daar wat meer mee experimenteren dit jaar.

In het bed rabarber de pompoen stel ik me zovoor dat dat ook werkt, omdat de rabarber op is en de pompoen dan nog moet beginnen.

Het idee mais en boontjes hou ik ook in gedachten, mischien wat minder hoge bonen soort opzich zet ik meestal 3 mais naast elkaar dus

lijkt mij wel overzichtelijk met de bonen plukken.

Players only love you when they're playing.

Ik was er laatst ook al naar aan het zoeken naar een goede ruimtebesparende manier, en kwam er eentje tegen die ik uit wil voeren maar ben het plaatje even kwijt, dus die komt later.

Je kan googlen op 'make a trellis' of 'building easy trellis' etc en dan de afbeeldingen bekijken. Er zitten leuke ideeën tussen

Edit:

Wat vinden jullie hiervan? Zouden de planten via draad omhoog kunnen klimmen? Draad met een structuur die een beetje grof is? (dit was trouwens nog niet wat ik eerder bedoelde, maar het ziet er uit alsof het erg makkelijk maakbaar is.)

kg09co1113-41_lg.jpg

En dit vind ik grappig omdat je het over je pad heen zou kunnen doen, welke maat dan ook.

TrellisTunnel1.jpg

Edit 2:

Haha sorry, deze kwam ik zojuist even tegen

trellisspencer.jpg

Edited by Guest

Nee nog nooit gezien een wiel op een paal, ik vindt ook die grappig stel je hebt zo 3 palen naast elkaar is toch leuk,

en in iedergeval heb je bekijks

De bogen met klimnet ertussen vindt ik echt super.

Nog minder ruimte nodig Koert, mischien vindt ik boogjes over het pad het leukst, zonder klimnet ertussen, simpel hoog boogje over pad waar de boon dan langsmoet klimmen en dan stuk of 10 achterelkaar met bv meter tussenruimte.

Kun je de bamboe tonkinstokken ook buigen, misschien door ze eerst te weken ? Lijkt me wel leuk zo'n soort toog/pergola. De PVC buizen buigen makkelijker maar zijn niet zo mooi, wel low budget ! Zijn ze niet te glad voor de boontjes ?

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Dat is leuk, zou bij mij ook best goed kunnen!!! Misschien 2 bamboestokken en die in het midden met een koppelstuk oid aan elkaar zetten. aan 2 kanten planten ertegenaan en naar elkaar groeien maar!

Nadeel is dat ik dan wel elk jaar op dezelfde plek bonen zou zetten. Daar gaat de wisselteelt...

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Ik dacht ook twee bamboe stokken met wit pvc boogje als verbinding/boogje, mischien het boogje even omwikkelen met jute of rafia

ik denk wel aan elke kant van boogje 3 bonen plantjes want ik hou nu eenmaal van vol.

Dat is leuk, zou bij mij ook best goed kunnen!!! Misschien 2 bamboestokken en die in het midden met een koppelstuk oid aan elkaar zetten. aan 2 kanten planten ertegenaan en naar elkaar groeien maar!

Nadeel is dat ik dan wel elk jaar op dezelfde plek bonen zou zetten. Daar gaat de wisselteelt...

Je kunt de bamboestokken toch ieder jaar verplaatsen, zo gepiept!

Even a broken clock is right twice a day