Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Nectarine zonder krulziektebestrijding

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

Ik zie dus op Facebook momenteel best veel posts voorbijkomen van mensen die bomen vol nectarines hebben, en mooie oogsten. Ik vraag altijd of ze spuiten. Nee is het antwoord

De volgende vraag is natuurlijk meteen: WELK RAS? 🤩

Maar helaas .. ze zijn altijd vergeten welk ras het ook alweer was. Zo jammer, want ik wil die ook!

Dus, wie heeft er een nectarine die een goede oogst geeft, buiten en zonder behandeling tegen de krulziekte?

Ik vind het niet erg als de boom wel wat krulziekte krijgt, als hij er maar doorheen groeit en gewoon goed draagt met mooie vruchten

Geplaatst:

Over krulziekte is al vrij veel geschreven op dit forum, ik denk dat je wel wat vindt als je de zoekfunctie gebruikt.

Geplaatst:
  • Auteur

Klopt maar meestal is de info dan oud. Ik volg het forum al jaren en met verouderde info mis je soms de nieuwste inzichten

Sowieso als je hier de info leest begin je niet aan nectarines, daarom heb ik er nog geen eentje staan. Maar vervolgens zie ik op Facebook steeds prachtige nectarines dus blijkbaar kan het wel

aangepast door Fruittuin17

Geplaatst:

Ik denk dat ze je de waarheid niet vertellen. Nectarine is extreem gevoelig voor krulziekte. Volgens mij zijn er niet of nauwelijks resistente rassen voor ons klimaat. Met de afgelopen paar voorjaren kan ik mij niet voorstellen dat ze het overleeft hebben zonder spuiten. Hier in de omgeving waren toen meerdere perziken dood gegaan door de krulziekte. Wat ik doe, en meerdere hier, is de planten in pot kweken en gedurende de winter droog overwinteren, als het blad uitloopt buiten zetten. Met een voorjaar als dit is de druk voor krulziekte veel lager.

Geplaatst:

Ik heb zelf nog geen nectarine gevonden met enige krulziekteresistentie. Daarom raad ik persoonlijk alleen nectarines aan in een kas/serre of onder een afdak (permanent of als kuipplant, zoals @MH95 beschrijft). In de buitenlucht is het zonder structurele bestrijding met fungiciden erg lastig.

aangepast door Frank Houweling

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Je ziet op Facebook wel meer prachtige dingen die niet waar zijn...? shifty

Ik heb een nectarine in de kas en daar plukken we nu heerlijke vruchten van. Onder dat boompje kwam er 1 op van een pit van vorig jaar, en die heb ik nu buiten gezet. Maar daar verwacht ik weinig van. En ik heb de ruimte. We hebben dit jaar wel weer eindelijk eens wat perziken uit ons bos, maar die zien er werkelijk waar niet uit. Zowel de bomen als de vruchten...

Geplaatst:
Zojuist, Jorieke123 zei:

Ik heb hier ook wel eens mensen in de winkel die zweren zonder bestrijding nog nooit krulziekte te hebben gehad. Dus misschien is er ook een regionale factor?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
  • Auteur

27 minuten geleden, Jorieke123 zei:

Ja maar het zijn ook vrienden van me, die gaan niet lopen liegen op Facebook

Dus ik heb alle topics doorgespit en besloten dat het absoluut niet kan.. en vervolgens zie ik vrienden van me gewoon prachtige nectarines oogsten. Maarja ras weten ze niet meer

Geplaatst:

Waarom probeer je die nectarineboompjes die degenen hebben en die resistent lijken niet gewoon te stekken of te enten. Als het vrienden zijn willen ze je wellicht wat takken geven. Eventueel een paar pitten vragen en die in de grond stoppen? Als ze eenmaal opkomen groeien ze prima en kun je in het 3e jaar nectarines oogsten.

Ik heb zelf een zaailing van een witvlezige nectarine en dat kan prima, echter is de mijne niet resistent tegen bladkrulziekte en staat hij nu in een kas.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik wil geen experimenten, ik wil een bewezen ras. Diegenen wonen ook niet in de buurt verder.

Maar schijnbaar kan het dus wel.

Met perziken hetzelfde. Alleen Avalon Pride en een paar wat onbekendere rassen zouden goed genoeg resistent zijn. En ik zie de ene na de andere foto van een geweldige oogst van hun perzikboom die ze in het tuincentrum hebben gekocht

Geplaatst:

Vorig jaar waren mijn dwergperziken zo erg aangetast door de krulziekte dat ik besloten had ze eruit te doen, hierom afgelopen winter niet behandeld.

Dit jaar hebben deze extreem vatbare perzikrassen geen krulziekte gehad. Het was dus een gunstige winter.

Een goed alternatief zijn de Russische pruimen (Siberische pruimen), Pluots en Apriums.

Geplaatst:
  • Auteur

Maar dat zijn hele andere fruitsoorten. Dat is hetzelfde als zeggen dat iemand op klei als alternatief voor blauwe bessen wel kweeperen kan gaan telen.

Schijnbaar kan het, anders zie ik niet zoveel voorbij komen van succesvolle nectarine oogsten van mensen die gewoon een boompje bij de bouwmarkt oid hebben gehaald

Geplaatst:
1 uur terug, Fruittuin17 zei:

Schijnbaar kan het, anders zie ik niet zoveel voorbij komen van succesvolle nectarine oogsten van mensen die gewoon een boompje bij de bouwmarkt oid hebben gehaald

Er zitten hier diverse experts die heel veel van perziken en nectarines afweten. En die geven aan dat nectarines kweken zonder krulziekte en zonder (chemische) middelen te gebruiken buiten niet mogelijk is. Dit kan alleen in een kas of onder een permanente overkapping. Zelf heb ik die ervaring ook. Necarineboompje gekweekt in de kas, geen krulziekte. Nu staat er een platte perzik (Saturn) en daarvoor geldt hetzelfde.

Toch blijf je maar steeds er op terug komen dat het wel moet kunnen verwijzend naar vrienden, succesvolle verhalen met boompjes van een bouwmarkt.

Wat verwacht je nu eigenlijk van ons?

Ik zou zeggen koop een boompje bij een bouwmarkt en bewijs dat het wel kan. Maar niet komen klagen als je toch krulziekte krijgt ☺️

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
  • Auteur

Ja heel leuk die experts, en dat het niet kan had ik ook altijd netjes van ze aangenomen, daarom heb ik ook geen nectarine. Maar blijkbaar kunnen mensen die er geen donder verstand van hebben het (per ongeluk, niet eens wetende dat krulziekte überhaupt bestaat) wel. Dus dan kun je herhalen dat expert zeggen dat het niet kan, maar dan geloof ik het niet meer aangezien het tegendeel bewezen is. Alleen ja.. die mensen zijn dus altijd naam van het ras vergeten. Die denken gewoon joepie een nectarine, die nemen we mee.

Dus ik hoopte dat er hier mensen zitten die die ervaring ook hebben dat het lukt, wellicht met krul aantasting op enkel het blad, boom die er doorheen groeit en dan mooie onaangetaste nectarines geeft zoals ik op de fotos heb gezien. Want het kan dus wel, aangezien kennissen van mij geen gif spuiten, de boom niet in de kas hebben staan, en prachtige nectarines aan het oogsten zijn.

En het hele doel is nu, erachter te komen met welk ras dit dan blijkbaar kan. Mijn vrienden zijn niet de enigen die dit gelukt is, ik zag op Facebook ook een paar berichten van nectarines die gewoon buiten stonden

Geplaatst:

Dat ras bestaat niet. Als er echt een nectarine of perzik was met krulziekte-resistentie dan zou iedereen die aanplanten. Zou zeer waarschijnlijk patent/kwekersrecht opzitten, met een klinkende commerciële naam.

Waarom mensen dan toch ogenschijnlijk een nectarine of perzik hebben met rijke vruchtdracht zonder krulziekte?

Hun boom kan toch krulziekte hebben zonder dat ze het zelf zien. Mijn ervaring is dat mensen slecht na bomen/struiken/planten kijken. Je zou hun boom in levende lijve moeten zien en naar de bladeren kijken. Mijn indruk is overigens dat er dit jaar iets minder krulziekte is a.g.v. de weersomstandigheden. Volgend jaar kan het weer totaal anders zijn.

Geplaatst:

De grote vraag is: hadden die kennissen vorig jaar ook een geweldige nectarineoogst?

Want vorig jaar was het weer nogal anders. Zoals bijvoorbeeld Ronald al opmerkt waren zijn extreem vatbare dwergperziken vorig jaar ten dode opgeschreven en hebben ze dit jaar met succes gedragen. Dus ja ook hier op het forum zijn er vergelijkbare ervaringen maar dat is geluk met de weersomstandigheden en heeft niets te maken met resistente rassen.

aangepast door loes

Geplaatst:
  • Auteur
4 uren geleden, Brabantse Tuinprins zei:

Dat ras bestaat niet. Als er echt een nectarine of perzik was met krulziekte-resistentie dan zou iedereen die aanplanten. Zou zeer waarschijnlijk patent/kwekersrecht opzitten, met een klinkende commerciële naam.

Waarom mensen dan toch ogenschijnlijk een nectarine of perzik hebben met rijke vruchtdracht zonder krulziekte?

Hun boom kan toch krulziekte hebben zonder dat ze het zelf zien. Mijn ervaring is dat mensen slecht na bomen/struiken/planten kijken. Je zou hun boom in levende lijve moeten zien en naar de bladeren kijken. Mijn indruk is overigens dat er dit jaar iets minder krulziekte is a.g.v. de weersomstandigheden. Volgend jaar kan het weer totaal anders zijn.

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat het ras wat jij bedoelt, bestaat. Ik heb nooit gezegd dat er krulziektevrije nectarinebomen bestaan, geen idee waar je dat vandaan hebt gehaald.

Ik zei alleen dat er blijkbaar bomen zijn die jaar na jaar de krulziekte overleven zonder bespuiting en gewoon mooie nectarines kunnen geven

Geplaatst:
  • Auteur

@loes het gaat me erom dat de boom blijkbaar niet ten onder gaat in de slechte jaren, en dan in de goede jaren nectarines geeft

Geplaatst:

Die zijn er dus blijkbaar genoeg bij je vrienden en kennissen van feestboek. Je kunt bij hen pitten opvragen ( uit de mond in de grond!) en gaan zaaien en met enkele jaren heb je mooie bomen en later ook vruchten in goede jaren. Je geeft de bomen de naam van de gulle gever en over enkele jaren kan je zelf hier je vraag beantwoorden met een naam.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ik wil geen zaailingen maar enten. Anders weet je niet wat je krijgt

Geplaatst:
1 uur geleden, Fruittuin17 zei:

@loes het gaat me erom dat de boom blijkbaar niet ten onder gaat in de slechte jaren, en dan in de goede jaren nectarines geeft

Zie verhaal van Ronald, dat kan blijkbaar al met de extreem vatbare soorten. Het ding is niet aan het ras maar het weer en dat kan je niet kopen.

Ik weet niet welk antwoord je zoekt. Iedereen schrijft ongeveer hetzelfde maar dat is blijkbaar niet wat je wil lezen. Je teksten komen inmiddels nogal drammerig over.

Geplaatst:

Dan doe je dat toch? Je koopt wat onderstammen bij AAtree of Schramas, en vraagt aan jouw kennissen om in de winter wat enthout te sturen.

In het voorjaar ga je die enten (kijk even online hoe dat moet), en geef die planten de naam van de gulle gever. En zoals Appelvrouw zegt, dan heb je de naam van de boom.

Geplaatst:
  • Auteur
5 minuten geleden, loes zei:

Zie verhaal van Ronald, dat kan blijkbaar al met de extreem vatbare soorten. Het ding is niet aan het ras maar het weer en dat kan je niet kopen.

Ik weet niet welk antwoord je zoekt. Iedereen schrijft ongeveer hetzelfde maar dat is blijkbaar niet wat je wil lezen. Je teksten komen inmiddels nogal drammerig over.

Tja ik zie dat anders. De vraag is niet, waarom zou ik geen nectarine buiten moeten planten zonder gif. De vraag is, welke rassen overleven het wél zonder gif.

Als iedereen dan vervolgens op de eerste vraag antwoord gaat geven, de vraag die ik niet stelde, en ik terugga naar de vraag die ik wél heb, kun je mij de schuld geven dat ik dram. Of dat terecht is laten we maar in het midden. De titel van mijn topic is niet "redenen om geen nectarine aan te planten zonder gif".

Geplaatst:

Ik heb het antwoord op die vraag al meer dan eens gelezen.

Je zoekt iets wat niet bestaat. Je wil een bewezen ras maar dat is er niet. Er worden alternatieve opties aangedragen zoals enten maar het is allemaal niet goed.

aangepast door loes

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.