Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vragen en antwoorden geruilde zaden en plantjes MTFD oktober 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Alles eetbaar denk ik als het Japanse, Chinese en gewone kweepeer ( cydonia oblonga) is ik kan natuurlijk niet zien wat je hebt

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Mellie Ik had van jou toch een Lemon Drop gekregen? Ik heb er eentje ontzaad en volgens mij heb ik er geen van @henkg meegenomen. Ik had wel van die 'paralellogram' nee meer skewed rechthoek \-/ gevouwen envelopjes meegenomen, Mme Jeanette en ook Lemon Drop, van de weggeef tafel. Waren ruim voorradig, maar ik weet niet zeker van wie ze kwamen @Tanja65 , @Anja misschien?

Er lag een Ring of Fire pepertje, dacht op weggeeftafel, maar kan ook binnen zijn geweest, bij @henkg zijn rijtje. Die heb ik dus ook ontzaad, verse zaadjes, heb deze klassieker al jaren niet meer gehad.

Ik heb vandaag de meegekregen pepertjes ontzaad. Zaden in keuken papier te drogen gelegd. Voor de verandering ze niet gewassen/getest (drijf-/zinktest), mogelijk spoelde ik zaden vaak te warm, dus die stap over geslagen. Scheelt werk gedoe en geklieder met water, voor die paar pepertjes/zaadjes.

@Galina Die dubbele tak uitloper van de hybride zomer/herfst framboos, moet ik nu al overpotten, lijkt mij? Kwam dat kleine potje met een stek/opkomer in een plus broodzakje van jou of van @weknow ?

Oh ja de Shezuan peperbesjes van de boom van @Goldfish zijn op een of twee na allemaal opengebarsten en tonen hun glanzende paars-zwarte balletjes, zaadjes.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 18-10-2025 om 21:40, Tanja65 zei:

@Mellie hoe heette die oranje peper zonder strepen die wel gestreept had moeten zijn ook alweer?

Sugar Rush Stripey. Ik heb ook een kleine half roze vrucht gekregen en vandaag ontzaad.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@donaldk De Ring of Fire was afkomstig van Nelleke en mij. Zelf als plant cadeau gekregen op een moestuinbeurs in het voorjaar.

Geplaatst:
Op 11-10-2025 om 21:56, donaldk zei:

Ik heb in het verleden Thaise? pepertjes (was het de Thai Hot?) gehad, die ook een beetje rokerige smaak hadden, dus ik vermoed dat het de pepertjes zelf zijn. Gerookte paprika poeder maken ze wel van pepers die gerookt worden.

En natuurlijk de Thai Sun, die had dat ook, eigenlijk vele Thaise soorten.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@Goldfish dus toch van de weggeeftafel... Waren al je vruchtjes van dit formaat. De mijne waren in het verleden (deels) wat langer en dikker. Zoals gezegd ik heb ze jaren gehad, maar ben blij mijn zaden te kunnen vernieuwen na drie compleet in het water gevallen kweek jaren.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Ze waren allemaal van dit formaat. Ik heb de plant nauwelijks voeding gegeven, misschien dat dit iets uitmaakt.

Geplaatst:
Op 17-10-2025 om 01:04, acpronk zei:

Piment de padron, een pepersoort.

Staat er om bekend dat hij meestal (zeer) mild is, maar dat er af en toe een heel pittige tussen zit. Ik meen dat er iemand op de fora was die altijd hete had, maar weet niet meer wie of wat. Ik ben zelf nooit aan Padron's toe gekomen.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
56 minuten geleden, donaldk zei:

maar dat er af en toe een heel pittige tussen zit.

<off topic Klopt! Ik had er vorig jaar zo eentje tussen zitten. Soort Russische roulette. De rest was erg mild inderdaad. Ik kweekte ze om pimentos vertes van te maken, maar daarvoor vond ik de opbrengst te mager. Je hebt per maaltje als tapa al gauw zo’n 15 stuks nodig (liever meer 😊) en dat was ongeveer de opbrengst van 1 plant bij mij. Ik had 3 planten. Maar omdat ook niet alles tegelijk op grootte is, blijft zo’n maaltje karig vind ik. Dan maak ik pimentos (no) vertes volgend jaar liever van bijvoorbeeld de peachadew. Die heeft volgens mij een veel grotere opbrengst en ze zijn voor veel meer dingen lekker. Dat vind ik van de padron persoonlijk niet.>

Geplaatst:

Ik heb

2 uren geleden, donaldk zei:

Ik had wel van die 'paralellogram' nee meer skewed rechthoek \-/ gevouwen envelopjes meegenomen, Mme Jeanette en ook Lemon Drop, van de weggeef tafel. Waren ruim voorradig, maar ik weet niet zeker van wie ze kwamen @Tanja65 , @Anja misschien?

Ja, van mij. Oogst van dit seizoen. Veel plezier ermee.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik had een zakje verse pepers mee en de peachadew is heel populair, want nauwelijks scherp. Mijn schoonzus die heel pittig eet -veel pittiger dan ik!-, had kennelijk een van de zeldzame pittige peachadeww. Daar heeft ze wel een uurtje last van gehad 🤣

zelf nog helemaal niet ervaren. maar gaat dus maar zelden de pittige kant op 😁

• 4 weken later...
Geplaatst:

@Goldfish, de 2 oorspronkelijke takken van de Ananasguave (Acca Sellowiana) had ik verdeeld in verschillende kleine stekjes wat samen met wat stekpoeder meer kans op slagen zou geven volgens een online gevonden methode.

Dit blijkt te werken, de slaagpercentage is nog altijd klein maar er is duidelijk verschil te zien, een aantal zoals de eerste 2 ( er zijn er nog wat van die) op de foto hebben het opgegeven, een aantal zijn een twijfelgeval (zoals de middelste 2) maar de 2 laatste lijken al zeker aan te slaan.

20251115_175038.jpg

20251115_175112.jpg

Geplaatst:

Ja, Donald, de gele framboos kan gelijk in de grond, sorry voor late reactie! Volgens mij zijn dat 2 losse struikjes, succes!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.