Geplaatst: Zaterdag om 17:381 d Ik ga me aan de voorwaarden houden, maar aangezien nachtvorst hier in de eerste week van juni geen uitzondering is, kan ik er alleen maar het beste van hopen.Ik vind het wel jammer, maar hier in het noorden lopen we echt twee tot drie weken achter...Ik denk dat @loes dat beter kan uitleggen dan ik. Zaterdag om 18:231 d aangepast door Rookie
Geplaatst: Zaterdag om 18:241 d Je kunt ze eventueel wat later zaaien, of bij dreigende nachtvorst onder een vliesdoek leggen? Of ze laten kiemen onder schapenwol. Wie weet heb jij wel als allerlaatste die langste boon 😘 Zaterdag om 18:281 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 18:301 d 49 minuten geleden, Rookie zei:lopen we echt twee tot drie weken achter...Anders ik ook wel hoor! Ik ga ze dan gewoon afdekken. En je kunt ook nog een serie later zaaien inderdaad.
Geplaatst: Zaterdag om 18:521 d 27 minuten geleden, Tanja65 zei:Je kunt ze eventueel wat later zaaien, of bij dreigende nachtvorst onder een vliesdoek leggen? Of ze laten kiemen onder schapenwol. Wie weet heb jij wel als allerlaatste die langste boon 😘Ze moeten op 12 mei buiten staan.Zo begrijp ik het tenminste.Edit: Ik denk dat ik het verkeerd zie, ze mogen niet voor 12 mei naar buiten, is dat het?Dan komt het helemaal goed natuurlijk.Sorry voor de verwarring. Zaterdag om 18:551 d aangepast door Rookie
Geplaatst: Zaterdag om 19:251 d 2 hours ago, Lia56 said:Vanaf 12 mei moet alles buiten, voor gezaaid of gezaaidDuidelijk @Lia56 ! 👍Nog een kleine suggestie,misschien boonlengte meten terwijl ze nog aan de plant hangt?Er zijn namelijk nog andere purperen sperziebonen die misschien nóg langer kunnen worden dan deze....😉
Geplaatst: Zaterdag om 19:271 d Vanaf 12 mei verplicht buiten. Niet per se óp 12 mei. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 19:291 d 1 minuut geleden, Bernaar zei:Duidelijk @Lia56 ! 👍Nog een kleine suggestie,misschien boonlengte meten terwijl ze nog aan de plant hangt?Er zijn namelijk nog andere purperen sperziebonen die misschien nóg langer kunnen worden dan deze....😉Als iemand op die manier de wedstrijd wil winnen, wens ik diegene veel succes. Het gaat hier om de lol en de uitdaging, niet om het winnen (lijkt me). Valsspelen kan altijd als je foto’s moet uploaden. Maar we zijn volwassen mensen allemaal. Tot nu toe heeft nog nooit iemand vals gespeeld volgens mij. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 19:481 d Ik wil ook helemaal niemand tegen een zeer been stampen @Tanja65 😉Het is gewoon maar een suggestie om de wedstrijd nóg een beetje meer waterdicht te maken.😉En ik ben akkoord met jouw opvatting dat het over 'lol en uitdaging' moet gaan,zo denk ik er zélf ook over.Maar het wordt bijna dagelijks bewezen dat niet iedereen daar hetzelfde over denkt,getuige Marktplaats e.d......😉
Geplaatst: Zaterdag om 19:521 d I know. Maar echt, als iemand het zo wil winnen, dan gaat ie z’n gang maar. Ik ga me er niet druk over maken. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 19:591 d @Bernaar Je noemt de mogelijkheid van vals spelen nu nog een keertje. Ik kan me echt niet voorstellen dat er hier zulke sneue figuren rond lopen die dat zouden doen. Je houdt dan toch vooral jezelf voor de gek? Wat is daar nu aan? Volgens mij is de wedstrijd waterdicht genoeg als daar al sprake van zou moeten zijn. Wat ik totaal niet geloof.
Geplaatst: Zaterdag om 20:141 d als iedereens boon 8cm is wie wint er dan 😂 You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Geplaatst: Zaterdag om 20:311 d 16 minuten geleden, Kruidenvrouwtje zei:als iedereens boon 8cm is wie wint er dan 😂@Lia56 😂😂😂 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 21:161 d We organiseren al 15 jaar een wedstrijd per jaar en we hebben nog nooit iemand betrapt op valsspelen.Iedereen moet de foto posten van zijn boon, iedereen kan zien wat er gepost wordt, op dat moment kunnen we altijd zaken nog in twijfel trekken.Topic opgeschoont.
Geplaatst: Zaterdag om 21:301 d 1 uur terug, Rookie zei:Ik ga me aan de voorwaarden houden, maar aangezien nachtvorst hier in de eerste week van juni geen uitzondering is, kan ik er alleen maar het beste van hopen.Ik vind het wel jammer, maar hier in het noorden lopen we echt twee tot drie weken achter...Ik denk dat @loes dat beter kan uitleggen dan ik.Regionale verschillen zijn inderdaad lastige bij de teeltwedstrijden maar gelukkig heb hebben boontjes geen lang seizoen nodig zoals bij aubergines het geval was dus ook met later zaaien zal je wel kunnen oogsten.Voor degene die de regel "bonen mogen mei niet zien" volgen gaat het wel lastig worden om met 12 mei de bonen buiten te hebben staan want menig boon zal dan nog in het zakje zitten. Die regel lijkt zijn doel een beetje voorbij te schieten. Als de planten voor de eerste bloemen buiten staan lijkt het mij eerlijk genoeg. Voorzaaien binnen of buiten zal het verschil niet maken. Dan kan iedereen gewoon starten zoals ze willen. Zaterdag om 21:481 d aangepast door loes
Geplaatst: Zaterdag om 21:431 d 2 uren geleden, Rookie zei:Ze moeten op 12 mei buiten staan.Zo begrijp ik het tenminste.Edit: Ik denk dat ik het verkeerd zie, ze mogen niet voor 12 mei naar buiten, is dat het?Dan komt het helemaal goed natuurlijk.Sorry voor de verwarring.2 uren geleden, Tanja65 zei:Vanaf 12 mei verplicht buiten. Niet per se óp 12 mei.Volgens mij bedoelt @Lia56 dat ze na 12 mei niet meer binnen mogen staan. Als antwoord op mijn vraag wanneer ze uiterlijk naar buiten moeten als je binnen voor zaait. Voor mij is het nu helemaal duidelijk. Ik ga zeker niet voor 1 mei zaaien. Ook hier in Z-O NL kunnen er in mei nog hele koude nachten.Maar ik ga hier zeker niet over zeuren. Inderdaad nog ruim de tijd om lange bonen te oogsten. En er zijn ook zeker veel variabelen die belangrijker zijn dan een vroege zaaidatum. Heb nog paar maanden om daar over na te denken 😊 gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Gisteren om 06:371 d Ja hoor, het is mij ook duidelijk nu.Nogmaals sorry voor de verwarring.Ik ben er niet helemaal met mijn hoofd bij...
Geplaatst: Gisteren om 07:021 d 9 uren geleden, rorror zei:Topic opgeschoont.Het gaat de laatste tijd af en toe 'mis' hier op het forum, met mensen die elkaar niet begrijpen. Ik wil even als tip geven dat je niet altijd hoeft te reageren op de ander. Je kunt iemand soms ook gewoon 'laten lullen' om het zo maar te verwoorden. Je hoeft niet elk woord of elke zin te wegen en er een quote van te maken om dan weer een weerwoord te posten. Dat is voor de sfeer gewoon vaak niet gunstig. We zijn allemaal gek op zaaien, wroeten in de grond, oogsten, en het verwerken van die oogst. Op andere vlakken verschillen we vast flink, maar dat geeft hier niet toch? Reageer soms gewoon een keer niet. (dat scheelt ons dan weer wat werk, want ook wij zijn liever in de tuin! ) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 uren geleden22 u Kijk, dat zegt @Jorieke weer mooi. Purple Queen al jaren een favoriet van mij (met daarnaast de Cosse Violette, paarse stokboon). Ik vind het erg lekkere boonjes maar ze zijn vooral verkozen vanwege de kleur.Ik leg de boontjes ongeveer half mei voor (droge, muisvrije, vorstvrije, lichte omgeving), zodat ze na de koude nachten hier in het noorden, de grond in kunnen.Ze bloeien prachtig fotogeniek met paarse bloempjes. En de stelen zijn ook mooi paars en het blad is ook wat donkerder paars/groen. Dus eigenlijk wel een sierraad voor je tuin.Slakken zijn dol op de boontjes, dus de laaghangenden lopen risico.En.. in het najaar blijken ze wel schimmelgevoelig mocht het dan erg vochtig zijn. 21 uren geleden21 u aangepast door Erny
Geplaatst: 20 uren geleden20 u Auteur 19 hours ago, Tanja65 said:als iedereens boon 8cm is wie wint er dan 😂Ik..
Geplaatst: 20 uren geleden20 u 1 uur geleden, Erny zei:n het najaar blijken ze wel schimmelgevoelig mocht het dan erg vochtig zijnGoed dat ik het weet, want bij ons in het najaar is het altijd vochtig.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.