Geplaatst: Maandag om 13:292 d Hier ook geen nachtvorst gelukkig, maar toch wacht ik met de boontjes tot juni net als vroeger met mijn opa Ik twijfel nog of ik ze ga leggen zoals hij deed; 2x3 in de vollegrond, of toch 3x2 waarvan dan 1 setje in pot.Maar tegelijkertijd denk ik dan neeeeee doe niet zo moeilijk, bonen gaan prima in de vollegrond en juist in een pot is het veel bewerkelijker, en er staan al zoveel potten die water moeten, en… Zo gaat de interne discussie nog door tot juni denk ik.
Geplaatst: Maandag om 13:472 d Ik volg de wijsheid van mijn oma. "wie bonen wil eten moet 10 mei niet vergeten" ookwel bekend als "Wie bonen wil winnen, moet op Sint Job beginnen" en winnen dat wil ik natuurlijk wel dus ik heb gisteren de helft van de bonen gelegd.
Geplaatst: Maandag om 13:592 d St. Job?Die ken ik niet, welke heilige is dat?Ik houd me aan "bonen mogen mei niet zien".Dus eind mei en dan 2x3 bij elkaar, in de grond.
Geplaatst: Maandag om 20:292 d 6 uren geleden, Rookie zei:St. Job?Die ken ik niet, welke heilige is dat?https://nl.wikipedia.org/wiki/Job_(persoon)Ik heb geen idee hoe deze uitdrukking bij ons in de familie (of zelfs regio want het is niet alleen mijn familie) terecht is gekomen want daar zit geen katholieke achtergrond. Het maakt ook niet uit, voor mij is dit een van mijn oma's wijsheden om te koesteren. Maandag om 20:302 d aangepast door loes
Geplaatst: Gisteren om 03:421 d Wat leuk, die familietradities.Dus St. Job is nog vroeger dan de IJsheiligen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Hier dan mijn eerste foto...Dit is de eerste keer dat ik stambonen kweek.Op 5 mei heb ik 3 bonen voorgezaaid na een nachtje weken. Ze hebben tot gisteren gestaan in de "kas in kas" waar de minimum nachttemp op 17 graden staat.Mijn plan was dat ik dan al kleine plantjes zou hebben als ze volgens de regels op 12 mei naar buiten moeten.Maar helaas gisteren dus nog niets gekiemd...Ik heb gelezen dat het 7 tot 14 dagen kan duren maar had verwacht bij 17 tot ruim 20 graden het toch zeker wel binnen 7 dagen zou gaan.Ik heb 1 boon "opgegraven" en daar zie ik een klein wit puntje op..Dus de 3 buiten neergezet in een plastic bakje. Krijgen we net deze week dit klote weer met regen en nog koude nachten (4-5 graden hier). Hopelijk komt het nog goed.Het bakje staat beschut tussen een grote kuip en een taxushaag.Er zijn nog een aantal deelnemers die al gezaaid hebben. @Wortel meldde het op 27 april @Kruidenvrouwtje op 29 april en @Mellie en @Dahli net zoals ik op 5 mei.Ben heel benieuwd of bij jullie de bonen al gekiemd zijn. En of jullie je ook netjes aan de spelregels van @Lia56 gehouden hebben: 12 mei (IJsheiligen) naar buiten !Foto: wat is-ie mooie en informatief toch? gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Hier nog geen teken van leven, heb ook niet in de aarde gespiekt. Ze staan hier in de kas, zodra ze opkomen en wat blaadjes hebben gaan ze naar buiten. Als ik de regels goed heb gelezen is dat oke, zolang je ze niet verpot binnen of in de kas.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Mai Pensato ik heb mini worteltjes… duidelijk te zien omdat ik ze van watten naar aarde had gezet. Ik wist eigenlijk niet wat de regel was en was bang dat op watten niet kon ofzo. Dus toen snel half in een bakje gedrukt, maar letterlijk half. Zie dus het hele groeiproces. Gaat veel trager dan op watten weet ik van eerdere jaren.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Niets is zo veranderlijk als het weer, zegt men.Nou, dat klopt ook wel. Vorige week was de weersverwachting dat het deze week minimaal tegen de 10 graden zou worden in de nachten. Kijk ik nu, dan is het deze week 's nachts 4-5 graden en de nacht van zaterdag op zondag nog een schamele 7 graden, aldus Weeronline. Al is Buienradar met 6-7 graden elke nacht iets positiever.Dus ik ga maar begin volgende week zaaien. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 32 minuten geleden, Mai Pensato zei:Ben heel benieuwd of bij jullie de bonen al gekiemd zijn. En of jullie je ook netjes aan de spelregels van @Lia56 gehouden hebben: 12 mei (IJsheiligen) naar buiten !dus vanaf 12 mei als er geen nachtvorst meer verwacht wordt, buiten.Nog niet overal is de grond temperatuur boven 0, dus wellicht geldt de regel nog niet voor iedereen.Ik zelf zaai pas over een week of 12dagen oid.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 33 minuten geleden, Wortel zei:Ze staan hier in de kas, zodra ze opkomen en wat blaadjes hebben gaan ze naar buiten. Als ik de regels goed heb gelezen is dat oke, zolang je ze niet verpot binnen of in de kas.Hmm.. ik heb het zo gelezen dat je mag voorzaaien maar dat ze zo wie zo vanaf 12 mei naar buiten moeten (kans op nachtvorst voorbij..)@Lia56 graag duidelijkheid... ik zou die van mij ook liever nog een paar daagjes in de kas houden tot ze gekiemd zijn. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Als ik ze buiten moet zaaien dan toch echt niet voor halverwege volgende week We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik ben nog niet begonnen, en ik dacht eigenlijk dat het geen probleem was om voor te zaaien na 12 mei. Maar dat het niet de bedoeling was om ze binnen of in de kas te kweken en dat je pas VANAF 12 mei buiten moest planten. Misschien verkeerde interpretatie mijnerzijds, of jullie nemen de tekst te letterlijk ?Ik ga ze liever nog wel eerst voorzaaien ivm slakken e.d.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 2 minuten geleden, appelvrouw zei:Als ik ze buiten moet zaaien dan toch echt niet voor halverwege volgende weekInderdaad wel het weer even afwachten..
Geplaatst: 39 minuten geleden39 min Je kunt toch ook voorzaaien en de potjes ergens buiten zetten? In ieder geval wat hoger voor de slakken, maar niet gelijk in de bak op de grond? Ik zal de regels ook nog eens doorlezen. Ik zie dat anderen het ook verschillend hebben opgevat.Ik heb begrepen dat je mag voorzaaien maar het verpotten moet buiten, die mag je niet binnen laten staan.Dus als je binnen hebt voorgezaaid, dan moet hij vanaf 12 mei (gisteren) naar buiten.Ik zaai ze pas ergens volgende week. Hier is het nog hartstikke koud en heel veel regen/hagel. Dus ik wacht er nog even mee. 33 minuten geleden33 min aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 20 minuten geleden20 min Ja dat kan uiteraard buiten maar het probleem is dat ze niet erg wllen kiemen met de huidige temperaturen en dat je dan het risico loopt dat de bonen dan helemaal niet meer opkomen. Ik heb thuis wel al andere sperziebonen en snijbonen in potjes voorgezaaid en die zijn al groot genoeg om uitgeplant te worden maar ik durf het nu gewoon nog niet aan gezien het weer, en ik wacht liever nog even. Sperziebonen houden niet van kou.Mocht ik het verkeerd begrepen hebben en binnen voorzaaien zou niet meer mogen na 12 mei, dan zaai ik de bonen wel direct buiten maar dan wacht ik zeker nog wel even tot de tempraturen 's-nachts minstens boven de 10 graden liggen. En ook al zou dat pas begin juni zijn is dat m.i. nog steeds volgens de regels, er staat namelijk dat dat is toegestaan VANAF 12 mei.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.