Geplaatst: 19 uren geleden19 u Waar heb je dat gelezen dan @Petrasmoestuin ? Werd er uitgelegd waardoor dat kwam? facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Er valt vanalles te lezen op internet, zo had ik vuilniszakken vol koffieprut uitgestrooid over de moestuin en ingeharkt omdat dat goed zou zijn voor de grond. En ik had zoiets van baat het niet dan schaadt het vast ook niet. Maar er zijn tegenstrijdige berichten, ik las gisteren op internet weer dat het bijvoorbeeld de groei van tomaten juist kon remmen, en dat je het spaarzaam moest gebruiken, en dan eerder als aanvulling op de normale bemesting, en niet als alternatief..
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Dat geldt inderdaad voor zowat alles, melasse wordt geprezen voor de aanwezige micronutriënten, en de positieve invloed op groei van nuttige bodemmicroben. Het zou ook een effect hebben op plaaginsecten, zowel positief als negatief. Dosering is belangrijk, te veel heeft een negatief effect. WUR haalt het aan in een studie als vervanger van dierlijke producten voor stikstof bv bloedmeel, maar enkel als bijvoeding. Wat @Roland en @rorror zegt, wat je ook gebruikt, het totale plaatje moet kloppen, juiste verhoudingen NPK + micronutriënten, alsook eventuele effect op ph. Kijk dus bij melasse afhankelijk van de bron ook altijd naar de NPK waarde, daar kunnen grote verschillen zitten.
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Planten krijgen bij mij planten-eten.Mensen krijgen mensen-eten...Uitgezonderd zelfgemaakte compost natuurlijk.😁
Geplaatst: 14 uren geleden14 u Uitzondering? Ik eet toch liever geen zelfgemaakte compost @Rookie Wat op de compost gaat is niet meer eetbaar anders was het niet naar de compostbak gegaan. Dus nee mensen-eten voor mensen en planten-eten voor planten. (en hier in huis ook nog de regel dieren-eten voor de dieren, die mogen geen mensen-eten snaaien)De tomaten krijgen bij mij normaal gesproken wat standaard vloeibare plantenvoeding als ze langer in een potje staan. Eenmaal uitgeplant in de tuin moeten ze het doen met de compost aangevuld met wat extra Kalium. Verder alleen indien de plant aangeeft dat er een tekort is. Bijvoorbeeld neusrot wat kan wijzen op een calcium(kalk) tekort. 2 uren geleden2 u aangepast door loes
Geplaatst: 13 uren geleden13 u 6 uren geleden, Jorieke123 zei:erd er uitgelegd waardoor dat kwam?https://www.blick.ch/life/garten/vergiss-duenger-diese-kuechenzutat-sorgt-fuer-mehr-koestliche-tomaten-id21902975.html
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Tumbling Toms staan al een tijdje in de kas, in een verhoogde bak. Alleen bij vorst haal ik ze nog binnen.Heb het idee dat de verhoging van de kas -(is 1.80 hoog, heb 2 lagen 30x30x60 stapelblokken gebruikt om meer hoogte voor de planten en mezelf te maken.)-ook meehelpt om de boel niet te ver te laten afkoelen. 900kg aan warmte vasthoudende blokken.. Plus de pottenteelt, doordat het terras er niet uit mocht.Nu nog in de kas, als het wat warmer is gaat die bak naar buiten en de hogere cherries in de kas..
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.