Geplaatst: Gisteren om 12:531 d Tumbling Tom staat al een paar weken in de kas hier.. Buiten staat een indicatieplant, een Black Cherry, die compleet bijgekomen is (was omgevallen, had hem al afgeschreven), om het verschil met de kas te zien. En als die slap gaat hangen van de kou, als de donder de planten uit de kas naar binnen verplaatsen..
Geplaatst: Gisteren om 13:371 d Een indicatorplant zelfs, hahaha.Nee hier blijven ze in het minikasje. Minimumtemp 7 graden overleven ze wel, en dan volgend weekend de grond in.
Geplaatst: Gisteren om 13:411 d @Moesgroentje dit lijkt heel erg op voedingsgebrek. De paarse nerven kunnen er op duiden dat de plant wat te koud heeft gestaan. De pot is op zich niet te klein, zo groot is de plant nog niet.Of hij te nat of te droog heeft gestaan kan ik niet afleiden uit de foto. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Gisteren om 13:441 d Ik heb de uitplant naar de volle grond ook met een weekje uitgesteld. Komend weekend gaat het gebeuren. Vandaag wel alle planten van een extra lange stok voorzien. Dan kan ik ze één op één met stok en al uitplanten. Die komen net tot de onderkant van het gaasrek waartegen ze uiteindelijk gaan aangroeien.
Geplaatst: Gisteren om 13:561 d Dat klopt dan precies, ik loop twee weken achter op midden Nederland en mijn tomaten gaan volgend weekend de kas in om af te harden.
Geplaatst: Gisteren om 14:221 d 39 minuten geleden, Mai Pensato zei:@Moesgroentje dit lijkt heel erg op voedingsgebrek. De paarse nerven kunnen er op duiden dat de plant wat te koud heeft gestaan. Dat zal het kunnen zijn. Kan dat weer herstellen door voeding te geven?
Geplaatst: Gisteren om 14:361 d @Moesgroentje vooreerst welkom op het forum dat was ik even in vorige post vergeten, het is altijd handig om je hier even voor te stellen Voordeur - Moestuin Forum . Dat geeft een idee hoe en in welke regio je teelt en dan krijg je vaak ook gepastere antwoorden.Zoals @Mai Pensato aangeeft wijst dit op een voedsel gebrek, chlorose (egaal bleek worden) door een gebrek aan stikstof, paarse nerven en stam phosphor. Beide kunnen voorkomen omdat er gewoon niet genoeg voedsel voorhanden is (meestal bevat een gewone potgrond echter wel genoeg tot tijdstip van uitplant), maar ook omdat de plant dit niet door omstandigheden kan opnemen bv een te koude bodem <12/13 graden. Of door teveel water zoals @loes aanhaalt, maar in dat geval rotten de wortels en kan de plant ook onvoldoende water opnemen en zie je meestal ook hangend blad. Ik gok dus op te koude grond, eventueel in combinatie met wat voedselgebrek. Ik zou ze voorlopig wat warmer zetten, en eventueel wat vloeibare voeding geven, eenmaal buiten beter weer kan je uitplanten en gaat ook de nieuwe aangroei terug groen worden.
Geplaatst: Gisteren om 17:311 d @Dashbro je hebt gelijk, beide zijn de oorzaak, door kou nemen tomaten minder goed voeding op en dat resulteert weer in voeding gebrek. gisteren om 17:321 d aangepast door grusonia
Geplaatst: Gisteren om 18:181 d 6 uren geleden, Moesgroentje zei:Hierbij een foto van één van de planten. Vooral onderaan beginnen de bladeren lichter te kleuren.Voedselgebrek!
Geplaatst: 23 uren geleden23 u 8 uren geleden, Ikbeginbijmezelf zei:Een indicatorplant zelfs, hahaha.Hehe, het is eigenlijk meer ook de hoop dat 'ie het redden zal- ik kan geen afscheid van planten nemen😅De indicators van de weersverwachting en de thermometer zijn eigenlijk al wel voldoende, lol.Een compleet andere vraag, hydrokorrels als bovenlaag in potten, om tijdens een regenbui opspattende aarde te voorkomen (en daarmee evt ook phyto uit de grond), zou dit zin hebben voor de openlucht teelt?
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Phytophthora zit niet in de grond maar in de lucht. Wanneer de planten bij hogere temperaturen te lang vochtig blijven kan de Phytophthora de plant aantasten en dit kan dan ineens heel snel gaan doordat er zoveel sporen in de lucht zitten.Phytophthora komt in de lucht vanuit besmette aardappelknollen die afgelopen winter in de grond zijn blijven zitten.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Inderdaad je kunt beter voorkomen dat er regen op de planten terecht komt, lees overkapping, dan de grond af te dekken met wat dan ook. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 41 minuten geleden, Roland zei:Phytophthora zit niet in de grond maar in de lucht.In het gros van de gevallen gebeurt besmetting via de lucht, behalve wanneer er geslachtelijke voortplanting is geweest en oosporen zijn gevormd, die overleven meerdere jaren in de grond en kunnen nieuw plantgoed van nachtschaden via de grond besmetten. Het is niet zo zwart wit, overleving via besmette aardappelknollen heeft de grootste kans maar andere manieren van besmetting bestaan ook. Nu phytophthora is niet het enige mogelijke probleem voor tomaten in grondteelt, een mulchlaag als buffer tegen besmetting van wat ook via de grond door opspattend water is altijd beter als je zonder overkapping teelt.edit hier vind je wat meer recenter onderzoek over hoe Pi wordt verspreid binnen delen van Europa (niet alleen via knollen of wind) Populaties van Phytophthora infestans in Noord- en Oost-Europa | Europees Tijdschrift voor Plantenpathologie | Springer Nature Link . Er wordt zelfs gewag gemaakt van een mogelijke paraseksuele vorming van oosporen bij A1 types in China en Brazilië. Nieuw onderzoek geeft ook steeds nieuwe inzichten en ook een zicht op de continue evolutie in Pi , warm is relatief 16 graden zou ideaal zijn. Vochtigheid hangt van omstandigheden en type Pi af.bvLehsten et al. (2017) onderzochten de lineaire relatie tussen luchtvochtigheid en late schimmelontwikkeling. Gedurende 30 jaar, in Finland van 1988 tot 2011 en in Zweden van 1983 tot 2012, registreerden Lehsten et al. (2017) de eerste symptomen van ziekte in experimentele velden en noteerden ze de weersomstandigheden (bijv. temperatuur en luchtvochtigheid). Waarnemingen in de eerste jaren van het experiment toonden een zeer zwakke relatie tussen het tijdstip van het eerste optreden van late blight in het seizoen en de weersomstandigheden, maar de laatste jaren is de relatie zeer sterk geweest. Met behulp van het proportionele hazardsmodel van Cox hebben ze aangetoond dat de eerste symptomen van de ziekte eerder elk jaar zijn verschenen. Het onderzoek heeft tot twee belangrijke conclusies geleid. Ten eerste bleek dat in Zweden vóór 1994 en in Finland vóór 2001 de incidentie van late blightziekte onregelmatig was, omdat P. infestans zich aseksueel voortplantte met zaadknollen als primaire inoculumbron. In latere jaren was de incidentie van de ziekte nauw verbonden met het weer, omdat P. infestans zich seksueel begon voort te planten met oösporen als het primaire inoculum aanwezig in de bodem en geactiveerd wanneer het weer geschikt was. Ten tweede werd aangetoond dat de ontwikkeling van late blight toeneemt met toenemende luchtvochtigheid, in een bereik van 40 tot 88%, en niet, zoals eerder vermeld, alleen wanneer de luchtvochtigheid boven de 90% ligt (Minogue & Fry, 1981). Het is waarschijnlijk dat individuele isolaten in een populatie van P. infestans verschillende vochtigheidsniveaus hebben waarin ze kunnen overleven (Lehsten et al., 2017).
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Op 1-4-2026 om 21:15, Mai Pensato zei:Ik heb dit jaar mijn tomaten gezaaid in 2 batches: op 2 maart de wat langzamer groeiende soorten met grote vruchten en op 7 en 8 maart de rest.Een update van mijn tomatenteelt dit jaar. Rond 15 april zijn de tomatenplanten op de steenwolblokken naar de kas gegaan. Ik ben erg tevreden over de tomaten planten dit jaar. Ze zijn minder gestrekt dan andere jaren. En ook vrij gelijk, op 2 na die wat achter bleven in het begin.En op 27 april heb ik ze geplant op de steenwolmatten. Toen waren de eerste bloemen open.De afgelopen 15 dagen zijn ze erg hard gegroeid. De vele zonuren die we gehad hebben (op de afgelopen week na) hebben de koudere nachten ruimschoots gecompenseerd.Inmiddels zijn de planten tussen de 90 en 120 cm hoog en bij een aantal bloeit de 3e tros. En er hangen al diverse mooie tomaatjes aan.De foto's: 27 april: geplant op de steenwolmatten:27 april: eerste bloemen12 mei vandaag:Rugantino (Coeur de Boeuf):Costoluto Genovese (geribde rode vleestomaat):Phantasia (rode trostomaat)Nagina (rode pruimtomaat):Axiany (rode cherry): gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.